Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ervaren plaatser zonnepanneel gezocht

vragen over de T4
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Ervaren plaatser zonnepanneel gezocht

Bericht door Kristienvh »

Kan iemand me een goed adres geven van een ervaren plaatser om een zonnepanneel en bijhorende installatie te laten plaatsen op mijn t4 met klapdak?afstand is van geen belang.
Alvast bedankt!

Kristien
keesv
Berichten: 114
Lid geworden op: 27 jan 2007, 08:56

Re: Ervaren plaatser zonnepanneel gezocht

Bericht door keesv »

Hoi,

Aan welk paneel denk je (plakpaneel denk ik) en heb je de materialen al of nog niet?

Grtz Kees
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Re: Ervaren plaatser zonnepanneel gezocht

Bericht door Kristienvh »

Neen ik heb nog niets van materiaal en ja het zou idd een plakpaneel moeten zijn.wij gaan voornamelijk op reis naar het noorden dus ook niet altijd zon.we hebben een westfalia compressor ijskast van 40A 60W,ook een tv van 3,33A,standverwarming op diesel maar had al gelezen dat dit ook wel wat verbruikt,voor de rest nog een aantal lichtjes. Ik zou graag volledig autonoom zijn ook als we niet steeds zon hebben. (Daglichtpaneel?)
Gr,
Kristien
Hanssyncro
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Ervaren plaatser zonnepanneel gezocht

Bericht door Hanssyncro »

Wij gaan ook altijd naar het Noorden en hebben een daglichtpaneel. Die laad al bij zodra het iets licht word in tegenstelling van een zonnepaneel dat de zon echt nodig heeft. Wij hebben 'm bij de Wit in Schijndel gekocht en zelf op het dak gezet. Volgens mij heeft de Wit dit ook als mogelijkheid tegen betaling te laten doen. Je moet dan Hal 3 hebben (die zit aan de overkant en is een aparte afdeling voor caravans/campers techniek).

Succes
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Ervaren plaatser zonnepanneel gezocht

Bericht door Hanz »

Zit zelf ook te denken aan een zonnepaneel. Heb even op de site van De Wit gekeken maar volgens mij is dat daglichtpaneel geen plakpaneel, dus geeft het wel extra hoogte aan de bus. Klopt dat?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Ervaren plaatser zonnepanneel gezocht

Bericht door Mickel Moen »

Daglichtpaneel? :muur

Zonnepaneel?

Beide hebben zonlicht nodig. De term daglichtpaneel is gewoon een andere naam voor zonnepaneel. Niets anders dan een verkooptruc. :muur

Zie o.a. dit draadje: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... ichtpaneel

Zijn er dan geen verschillen? Ja natuurlijk. Er is altijd verschil, maar die verschillen zitten in type cellen en heeft niets met daglicht of zon te maken. En zonder vergelijking in een langdurige testsituatie kom je daar niet achter.

Overigens voor de camperaar niet zo interessant. Voor ons zit er geen economisch voordeel aan, wat die dingen opbrengen, alleen in de aanschafprijs.

Een 100Wp paneel is een 100Wp paneel. Hoogstens is de een iets groter dan de andere.
Grote panelen van hetzelfde type hebben weer een beter opbrengst per vierkante meter, omdat er netto meer celopppervlakte is.
En al zou de een in bepaalde lichtomstandigheden het iets beter doen, dan maakt het voor de camperaar nog niet uit. Hoogstens is je accu 10 minuten eerder vol. Ga er dus gerust vanuit, dat het ene 100Wp paneel evenveel opbrengt dan het andere 100Wp paneel, ook al wordt het ene paneel als daglichtpaneel verkocht.

Laat je niets wijs maken.

Voor ons zijn de fysieke eigenschappen als maat en gewicht veel belangrijker. Naast de gewenste opbrengst natuurlijk. Ik heb dus voor een plat plakpaneel gekozen. Puur omdat ik die veel mooier vind en deze veel lichter zijn en dat maakt wat mij betreft het verschil op een hefdak.

Voor meer zie mijn blog: http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/03/zonnepaneel.html

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Hanssyncro
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Ervaren plaatser zonnepanneel gezocht

Bericht door Hanssyncro »

Hanz schreef:Zit zelf ook te denken aan een zonnepaneel. Heb even op de site van De Wit gekeken maar volgens mij is dat daglichtpaneel geen plakpaneel, dus geeft het wel extra hoogte aan de bus. Klopt dat?

Ik heb niet goed gelezen. Jij hebt een hefdak, wij een zogenaamd paddestoeldak en het daglichtpaneel hebben wij er achter geplakt en geschroefd en heeft ongeveer dezelfde hoogte als ons paddestoeldakje.
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Ervaren plaatser zonnepanneel gezocht

Bericht door Mickel Moen »

Helemaal mee eens Jan.

Alle informatie op mijn blog te vinden.

1. Berekening verwacht / gewenst verbruik.

2. Berekening opbrengst zonnepaneel bij een bepaald Wp, op een bepaalde locatie in een bepaalde maand.

:gekte ...... en dat van de stand van een schuin staand hefdak geldt inderdaad. Staat deze schuin naar het Zuiden met volle zon: Volle opbrengst.

Heb je de bus met het dak naar het Noorden staan, tja dan valt het vies tegen. Je kunt natuurlijk de hele dag de bus gaan verplaatsen. :bifun

Beter is gewoon uitgaan van een horizontaal liggend paneel. Berekening op mijn blog zoals gezegd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Hanssyncro
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Ervaren plaatser zonnepanneel gezocht

Bericht door Hanssyncro »

jan2009 schreef:
Hanssyncro schreef:
Hanz schreef:Zit zelf ook te denken aan een zonnepaneel. Heb even op de site van De Wit gekeken maar volgens mij is dat daglichtpaneel geen plakpaneel, dus geeft het wel extra hoogte aan de bus. Klopt dat?

Ik heb niet goed gelezen. Jij hebt een hefdak, wij een zogenaamd paddestoeldak en het daglichtpaneel hebben wij er achter geplakt en geschroefd en heeft ongeveer dezelfde hoogte als ons paddestoeldakje.
Je bedoelt zeker dat je zonnepaneel net zo hoog is als je popup dak naar beneden is.
En met je popup dak omhoog ligt je zonnepaneel in de schaduw als je bus net verkeerd staat.
Inderdaad met het dakje naar beneden en nee, hij laad evengoed ook in de schaduw.
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Ervaren plaatser zonnepanneel gezocht

Bericht door Mickel Moen »

Natuurlijk laadt ie ook in de schaduw. Het verschil met volle zon in de juiste hoek is echter aanzienlijk.

Maar dat is allemaal niet zo belangrijk, als je accu aan het eind van de dag maar weer vol is. Zo niet, dan maar hopen, dat het de volgende dag beter is, of weer een stukkie rijden.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 22 dec 2015, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Re: Ervaren plaatser zonnepanneel gezocht

Bericht door Kristienvh »

Bedankt voor alle reacties. Ik heb enkele bedrijven gecontacteerd en ga ook nog wat verder lezen zodat ik er ook meer van weet.
Ik hou jullie op de hoogte hoe het afloopt.

Groeten
Kristien
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Ervaren plaatser zonnepanneel gezocht

Bericht door Hanz »

Wat mij na alle informatie (waarvoor dank) nog niet helemaal duidelijk is, is het volgende:
Ik heb een California met een aparte huishoudaccu. Deze huishoudaccu zou ik willen opladen met een zonnepaneel. Als ik de info op de site van Mickel Moen goed begrijp gaan er twee draden van het paneel naar de laadregelaar en vervolgens twee draden van de regelaar naar de (huishoud) accu. Dit is ook goed te zien op de foto van de proefopstelling. Tot zo ver snap ik het en is het voor mij goed te doen, maar Is dit inderdaad alles? Of moet ik nog rekening houden met het feit dat de huishoudaccu onder het rijden ook opgeladen wordt door de dynamo? Of door de walstroom als ik op een camping aan de paal sta? Werkt dit allemaal los van elkaar of moet er nog iets geregeld worden omdat anders de dynamo en het zonnepaneel elkaar in de weg zitten?
Ik hoor graag opheldering van iemand die dit al eens gedaan heeft in een California.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Ervaren plaatser zonnepanneel gezocht

Bericht door Hanz »

Na de feestdagen dit draadje weer even omhoog geschopt. Weet iemand het antwoord op mijn vraag in mijn vorige bericht over de aansluiting van een zonnepaneel??
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Ervaren plaatser zonnepanneel gezocht

Bericht door Mickel Moen »

Nee maakt helemaal niets uit.

Je kunt alles tegelijk aangesloten hebben al zal ik aan de paal staan en tegelijk rijden niet adviseren.

De bron met de hoogste spanning op dat moment is de lader.

Voor meer: http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/11/acculader.html
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 28 dec 2015, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Ervaren plaatser zonnepanneel gezocht

Bericht door Hanz »

Mickel Moen schreef:Nee maakt helemaal niets uit.

Je kunt alles tegelijk aangesloten hebben al zal ik aan de paal staan en tegelijk rijden niet adviseren.
Je hebt vanaf dat moment dan wel altijd een paal bij je :lach
Bedankt voor de uitleg, dat was nou net de informatie die ik nog miste.

Hans
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie