Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

inschrijving 4motion als camper

vragen over de T6
jorisken
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jan 2016, 23:53

inschrijving 4motion als camper

Bericht door jorisken »

beste,
nieuw op dit forum , belg en een zeer tevreden eigenaar van een 4motion caravelle van vier jaar oud als daily driver.
FullSizeRender 3.jpg

Deze T5 is ingeschreven in mn zaak en is dit jaar afgeschreven voor de fiscus.


ik heb mijn goesting laten vallen op de 4 motion california versie van de T6 als opvolger.

Ik heb dit forum al wat liggen doorzoeken en kom niet echt tot duidelijke antwoorden voor mn vragen die ik heb rond de inschrijving van een 4motion california in een bvba. ( bedrijf in belgië )

Bij de invoerder d'ieteren weten ze me te zeggen dat je een 4motion california zeker en vast kan inschrijven al kampeerwagen met zijn bijkomstige gunstige tarief.
Op dit fora kan ik enkel het tegenovergestelde antwoord vinden ... een 4 motion kn je niet inschrijven als camper !

uit de wetteksten die er voorgeschreven worden geraak ik ook niet echt wijs. Heeft er iemand meer ervaring met dit topic ? wie kan er wat meer verduidelijken ?
by the way, het gaat mij niet om op een voordelige manier een wagen in te schrijven en zo de fiscus te snel af te zijn. neen, ik heb enkel een zeer grote voorkeur voor de 4motion versie omdat ik deze best kan gebruiken voor mn job op sommige momenten en omdat er reisplannen zijn waar ik zonder een 4 motion niet ver ga geraken.
volgens invoerder d'ieteren moet enkel de fiscus ervan overtuigen dat ik een kampeerwagen nodig hebt in de zaak als daily driver.

een tweede vraag die ik heb is de volgende.
kan er iemand een licht schijnen wat het verschil is in kwaliteit tussen de 4 motion california die geleverd w door volkswagen zelf en de andere bedrijven zoals bv. een terracamper die een omgebouwde 4motion caravelle of transporter leveren in kampeerversie ?
de prijzen ( die niet min zijn ! ) die ieder van deze bedrijven weet voor te leggen komen min of meer op hetzelfde neer ...

vriendelijke groet,

joris
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: inschrijving 4motion als camper

Bericht door Multivan Generation »

Kijk eens naar spacecamper.
Voor het andere kan ik je niet helpen.
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: inschrijving 4motion als camper

Bericht door mettesboy »

ja dat is inderdaad een raar verhaal, ik kon het ook niet geloven.
Ik heb bij m'n vorige wagen getwijfeld voor een California 4X4 te nemen,
uiteindelijk niet gedaan omdat ik een lange wielbasis nodig had.

zoals hier te lezen is:
http://www.campersite.be/verdelers/van- ... nia_vw.php

zn wat de dealer me (wel bijna 6 jaar geleden) vertelde, klopt je verhaal.
En zou je een California 4x4 enkel als personenwagen kunnen inschrijven in belgië.

Waarom? god knows why....
Als dieteren zegt dat het wel kan, dan moet het wel lukken zeker?
Misschien was het vroeger de homologatieprocedure niet waard voor hen?

Dus je moet de fiscus overtuigen dat je een camper nodig hebt voor je werk.
Ik ben echt wel nieuwsgierig hiernaar.
Een simpele 'ik overnacht soms om vroeg te kunnen beginnen kan ik moeilijk als reden aannemen'
want ergens weet je zelf ook wel dat het 'California gedeelte' puur privé is...
Maar als het je lukt wil ik het zeker weten! dan neem ik volgende keer misschien ook wel een californa 4X4.
Laatst gewijzigd door mettesboy op 12 jan 2016, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Rollin-Vilda
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:43
Locatie: Herne, België
Contacteer:

Re: inschrijving 4motion als camper

Bericht door Rollin-Vilda »

Er is maar één plaats waar je een definitief antwoord zal krijgen, en dat is bij de keuring. Maak een afspraak met de bevoegde persoon, en ga er eens mee praten. Hij zal je zeggen wat kan en niet kan, zij kennen al die wetten het beste volgens mij.

Ik ben 10 jaar lang met een, weliswaar zelfgebouwde, 4motion T5-camper gereden (lange wielbasis), en er was geen probleem. Gekeurd en Ingeschreven als camper en ook de verzekering lag daardoor een stuk lager. Advies gekregen van een vriendelijke man bij de keuring van Asse.

Rollin
jorisken
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jan 2016, 23:53

Re: inschrijving 4motion als camper

Bericht door jorisken »

Ik moet nu eerlijk gezegd wel zeggen dat als ik mn vak even goed zou kunnen en even veel productkennis zou hebben als de verkopers en of aanspreekpunten in de volkswagen garages ... denk niet dat ik veel werk zou hebben !

wil maar zeggen ... ik geloof ze niet zomaar als ze zoiets zeggen " als geen probleem, 4motionkan gerust ingeschreven worden als kampeerwagen".
jorisken
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jan 2016, 23:53

Re: inschrijving 4motion als camper

Bericht door jorisken »

belgië en hun wetgeving ... man man man ....

"chance hebben bij de keuring" enkel in belgië denk ik dan.
het is inderdaad zo dat je van een enkeling inderdaad de verhalen hoort dat hun wagen wel degelijk door de controle is geraakt en van andere hoor je dan weer het andere verhaal.
als ik de fora zo uitpluis hangt het zelfs af van keuring station tot keuring station.

het dichtstbijzijnde keuringsstation hier is tienen ... de vraag daar werd me geantwoord met" dat weten wij niet en onzen baas is er ni".
ik stond letterlijk met de mond vol tanden met het besef dat verdere communicatie mij ook niet ging verder helpen.
Rollin-Vilda
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:43
Locatie: Herne, België
Contacteer:

Re: inschrijving 4motion als camper

Bericht door Rollin-Vilda »

De wetgeving voor kamperwagens leek me toen toch duidelijk. Er was een korte lijst vereisten, en als daaraan voldaan was, was het een kamper, uit het blote hoofd: keukenblok, zithoek/bank om te vormen tot bed, opbergruimte en een tafel. Dit alles vast bevestigd aan het koetswerk. Verder: doorgang naar achteren vanuit bestuurdersruimte, niet overladen (soort formule), etc...

Ik snap niet wat 4motion daarmee te maken heeft eerlijk gezegd. Het lijkt me een broodje-aapverhaal

http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=18423
jorisken
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jan 2016, 23:53

Re: inschrijving 4motion als camper

Bericht door jorisken »

zie dit topic op dit forum

http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=15561

alsook


http://www.campersite.be/verdelers/van-mini/california_vw.php
Rollin-Vilda
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:43
Locatie: Herne, België
Contacteer:

Re: inschrijving 4motion als camper

Bericht door Rollin-Vilda »

In de eerste heb ik zelf al commentaar gegeven, de tweede is niet echt de website van het Belgisch staatsblad te noemen.

Tot het tegendeel bewezen is, is dit een broodje aap.

Het kan natuurlijk wel zijn dat D'Ieteren niet de moeite genomen heeft dit type als camper te laten erkennen, maar dan kan je dat nog steeds zelf doen.

4x4 is geen reden om een wagen niet als camper in te schrijven (als aan de andere voorwaarden is voldaan), er rijden er zo genoeg rond, waaronder de mijne en binnenkort, zonder twijfel, mijn nieuwe T6 4motion.

Anders eens bellen naar een verkoper van California's ipv een dealer. Het lijkt me dat die de wet wellicht beter kennen? Zoals deze: http://www.viavie.be/nl/1/homeencontact.html
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: inschrijving 4motion als camper

Bericht door Pascal-141 »

Wat heeft de aandrijving nu te maken met het feit dat het een "kampeerwagen" kan zijn of niet ?
Dat snap ik eigenlijk niet goed ...
Als VW Duitsland een California in 4-motion af fabriek afleverd , en er staat op de papieren dat het een kampeerwagen is , dan is er toch geen probleem ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
jorisken
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jan 2016, 23:53

Re: inschrijving 4motion als camper

Bericht door jorisken »

daar ging ik dus initieel ook van uit en is ook logisch volgens mij tot ik het een en het ander ging opzoeken ... en daar was de twijfel.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: inschrijving 4motion als camper

Bericht door Pascal-141 »

Heb je al contact gehad met de klantendienst van D'Ieteren , om dit te vragen ?
en vraag ook of ze je dat per e-mail of zo kunnen bevestigen , dan heb je toch iets op papier ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: inschrijving 4motion als camper

Bericht door mettesboy »

is er ondertussen al meer geweten?
Ben echt benieuwd! :knipoog
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Rollin-Vilda
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:43
Locatie: Herne, België
Contacteer:

Re: inschrijving 4motion als camper

Bericht door Rollin-Vilda »

De wetgeving is veranderd of staat op het punt van te veranderen in België heb ik begrepen, vanwege een harmonisatie met de Europese regels. Dus ik ben nu op zoek naar de nieuwe regelgeving.
AIBV kon mij ook niet veel verder helpen, dus heb ik een mail gestuurd naar de Vlaamse overheidsdienst Mobiliteit. Zodra ik weet hoe het zit, post ik het hier.

Wat ik wel al weet is dat een Kampeerwagen valt onder "Voertuig voor speciale doeleinden". Daarbij moet een dossier worden ingediend met alle technische gegevens, alsook foto's voor en na ombouw. De vereisten zijn volgens mij niet veranderd, want in het huidige KB betreffende de technische vereisten staan nog steeds dezelfde voorwaarden als 40 jaar geleden. Ik post ze hieronder. Wat wel veranderd is, is de procedure tot goedkeuring (die heb ik hier op twee pdf's voor de geïnteresseerden). Die is iets ingewikkelder en voor een aantal aanpassingen aan de wagen moet rekening gehouden worden met Europese richtlijnen.

Voor de volledigheid, hier de vereisten om een wagen een kampeerwagen te mogen noemen die op dit moment in de wet staan. En voor alle duidelijkheid, nergens kom ik iets tegen van 4x4 als probleem.
"Artikel 1, lid 69. "kampeerwagen" : elk voertuig van de categorie M voor speciale doeleinden waarvan de constructie woonaccommodatie omvat die ten minste uit de volgende uitrusting bestaat :
- zitplaatsen en tafel,
- slaapaccommodatie die met of zonder behulp van de zitplaatsen kan worden gecreëerd,
- kookgelegenheid en
- opbergfaciliteiten.
Deze uitrusting moet vast bevestigd zijn; de tafel mag echter zodanig zijn ontworpen dat zij gemakkelijk kan worden verwijderd;"
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: inschrijving 4motion als camper

Bericht door Multivan Generation »

Rollin-Vilda schreef:De wetgeving is veranderd of staat op het punt van te veranderen in België heb ik begrepen, vanwege een harmonisatie met de Europese regels. Dus ik ben nu op zoek naar de nieuwe regelgeving.
Een auto wordt gekeurd op basis van de, op dat moment geldige keuringseisen.
Dus waarom zou je daarop wachten?

Je moet gewoon een keer aan de eisen voldoen, en is die eenmaal goedgekeurd,
dan kunnen ze dat nooit meer zomaar in trekken, omdat er andere(lees: nieuwere) regeltjes nadien zijn (bij)gekomen.

Simpel toch?
Plaats reactie