Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roet filter Leeg gehaald en weer terug geplaats.

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10819
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Roet filter Leeg gehaald en weer terug geplaats.

Bericht door Pascal-141 »

Erdem50 schreef:Ik stop trouwens met reageren op deze 'discussie' blijkbaar is mijn ervaring met deze bussen op mijn dagelijks werk onvoldoende...........
Ach Erdem , trek het je niet aan joh , sommige mensen weten het toch altijd beter ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Marcel van Es
Berichten: 143
Lid geworden op: 06 mei 2012, 10:02
Locatie: Den Haag

Re: Roet filter Leeg gehaald en weer terug geplaats.

Bericht door Marcel van Es »

Multivan Generation schreef:Ik weet niet naar welke tuner je gaat,
maar het advies om hem van te voren leeg te halen en er dan even mee rond te rijden,
lijkt me niet het juiste.
Leeghalen, meteen naar een tuner rijden met aangepaste snelheid en aan laten passen van de software kan wel.
Met een T5 dan toch, een T5 GP is misschien wat gevoeliger :gekte

Welke sensoren heb je wel weer terug aangesloten?
Ik mag toch hopen de lambdasensor weer wel..
De andere 2 zouden kunnen vervallen (die meten de druk voor en druk na het filter)
In de computer worden die waarden opgeslagen,
als die computer ineens vanuit het niets compleet andere waarden doorkrijgt,
die zelfs buiten de meetrange vallen, dan lijkt het me logisch dat het systeem de brui er aan geeft.

Wordt ook leuk bij auto's waarbij de Adblue op is.
Die zouden wellicht ook niet meer kunnen rijden.
Bij mijn leaseauto is dat zo..
Maar dan heb je al wat meldingen aan je laars gelapt, dat dan weer wel..
Beste Peter.

Ik ga naar VAGTechniek in Neuen.
1 van de medewerkers heeft mij dit advies gegeven. Nadat ik had gevraagd om de EGR klep + Koeler uit het systeem weg te schrijven.
En stond er zelf ook van te kijken toen ik hem hiermee confronteerde. Hij had al in een eerder mailtje laten weten wat de oorzaak kon zijn waarom de motor af sloeg tijdens het stationeer draaien. Of het lag aan de mechanische EGR Klep of aan de uitlaat.
Nadat die PDF is leeg gehaald kun je er rustig mee blijven rijden zonder een storing te krijgen. Advies is max 2 weken.
Omdat ik niet echt continue grote afstanden rijd circa 8 á 900 km in de week 6 daagse werk week. Kan het voorkomen dat je te maken krijgt met de EGR klep en diesel is er op gebouwd voor grote afstanden, rijd je er niet zo veel mee is de kans groot dat je last van de EGR klep en te maken krijgt in mijn geval. Ik ben Glazenwasser en mijn verste wijk is 78 km vanaf huis eenmaal aangekomen, moet is een tal van straatjes mijn auto verzetten, is eigenlijk niet goed dat is voor mij de rede dat ik de EGr klep + koeler weg laat schrijven. Het gaat mij niet om de vele pk's die ik er extra bij gaat krijgen, maar dat de motor weer geoptimaliseerd gaat worden. Alleen de EGR + koeler weg schrijven kost circa €279,00 hou me er niet aan vast, doe je er een tuning op maat bij dan vervalen de kosten voor de EGR + Koeler.
Dat je er meer pk's door krijgt vind ik prima als je er normaal mee blijft rijden zoals voorheen komt het ten goede dan ga je namelijk een stukje zuiniger rijden, kan me haast niet voor stellen maar in de bebouwde kom rijd ik al gemiddeld 1 op 20 km bij een snelheid van 50 km /p uur heb nu 62 kw = 84 PK dat wordt straks 180 Pk en 350 NM. aangepast
Gr. Marcel
Laatst gewijzigd door Marcel van Es op 26 feb 2016, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet
Marcel van Es
Transporter T5 GP 2.0 Bluemotion
Versterkte veren Bilstein 1250 kg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Roet filter Leeg gehaald en weer terug geplaats.

Bericht door Multivan Generation »

Marcel van Es schreef:...heb nu 62 kw = 84 PK dat wordt straks 185 Pk en 400 NM.
Gr. Marcel
Dat lijkt me wat veel, maar ja, ik heb er net als Erdem ook geen verstand van :gekte
101 pk erbij, lijkt me zeer houdbaar voor de langere termijn..
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Roet filter Leeg gehaald en weer terug geplaats.

Bericht door Multivan Generation »

Multivan Generation schreef:
Marcel van Es schreef:...heb nu 62 kw = 84 PK dat wordt straks 185 Pk en 400 NM.
Gr. Marcel
Dat lijkt me wat veel, maar ja, ik heb er net als Erdem ook geen verstand van :gekte
101 pk erbij, lijkt me zeer houdbaar voor de langere termijn..
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4457
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Roet filter Leeg gehaald en weer terug geplaats.

Bericht door Henk-1 »

185 PK :groteogen

Ik heb mijn T5 ook laten chippen
En had ook een 62 kw = 84 PK, dat is een afgeknepen 105PK motorblok
En na chippen heb ik nu 140 PK danoontje powerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

185 PK lijkt me wel wat veel :vraagteken

Ik heb een ex TNT Transporter en die had helemaal geen DPF roetkat en alle sensoren-stekkers-kabelboom zaten er ook niet op.
Stond ook niet in software .
Ik dus blij :gekte :ikrij
Of dat dit nu af fabriek is gebeurd ???? Ik weet het niet.
Speciale bestelling bij VW ??
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
Marcel van Es
Berichten: 143
Lid geworden op: 06 mei 2012, 10:02
Locatie: Den Haag

Re: Roet filter Leeg gehaald en weer terug geplaats.

Bericht door Marcel van Es »

Multivan Generation schreef:
Multivan Generation schreef:
Marcel van Es schreef:...heb nu 62 kw = 84 PK dat wordt straks 185 Pk en 400 NM.
Gr. Marcel
Dat lijkt me wat veel, maar ja, ik heb er net als Erdem ook geen verstand van :gekte
101 pk erbij, lijkt me zeer houdbaar voor de langere termijn..
hahahaha

Het gaat er bij mij niet om lekker veel pk (s) te hebben het gaat er bij mij om dat het helemaal geüpdatet is kwa motor en dat de EGR klep en koeler er uit geschreven zijn, dat ik daar geen hinder meer van hebt in de toekomst.
Ik rijd als een heer in het verkeer ik ben te zuinig op mijn gereedschap heb ik geen auto tot mijn beschikking heb ik ook geen inkomen dus ben vooral heel zuinig, rijd er normaal mee. Als ik water tankt heb circa 900 kg aan bord daar moet je normaal mee rijden. Ik ben een glazenwasser van beroep, en ik doe het haast alles telescopische als het op hoogte gewassen moet worden.

Jullie weten waar jullie het over hebben dat weet ik als geen ander, ik ben maar een leek op dat gebied. Volgens tuning bedrijf ligt er in iedere 2.0 liter motor blok het zelfde in, alleen de software die de fabrikant er in heeft gestopt is anders als je te maken krijgt met een hogere pk gehalte andere aanpassingen die bij het motorblok er dan bij komen turbo enz, hou me er niet aan vast ik heb er helemaal geen verstand van. Anders had ik jullie informatie niet nodig gehad.

Ja dat klopt is idd wel veel, tuning op maat. roller bank 180 PK en 350 NM aangepast
Gr. Marcel
Laatst gewijzigd door Marcel van Es op 26 feb 2016, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet
Marcel van Es
Transporter T5 GP 2.0 Bluemotion
Versterkte veren Bilstein 1250 kg
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: Roet filter Leeg gehaald en weer terug geplaats.

Bericht door InfoMuis »

Interessante discussie. Kan iemand me uitleggen waarom je de luchtkoeler weg zou willen halen. Mijn boeren verstand zegt: Koudere lucht is meer o2 per liter, dus meer vermogen.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10819
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Roet filter Leeg gehaald en weer terug geplaats.

Bericht door Pascal-141 »

InfoMuis schreef:Interessante discussie. Kan iemand me uitleggen waarom je de luchtkoeler weg zou willen halen. Mijn boeren verstand zegt: Koudere lucht is meer o2 per liter, dus meer vermogen.
Wie had het over een luchtkoeler ??
Er werd gesproken over "EGR + koeler" , dat is heel wat anders dan de luchtkoeler (interkoeler) ,de EGR is watergekoeld (vandaar de "EGR + koeler" )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: Roet filter Leeg gehaald en weer terug geplaats.

Bericht door InfoMuis »

Pascal-141 schreef: Wie had het over een luchtkoeler ??
Er werd gesproken over "EGR + koeler" , dat is heel wat anders dan de luchtkoeler (interkoeler) ,de EGR is watergekoeld (vandaar de "EGR + koeler" )
Ohhhhhh :ie :ie vond het al zo vreemd. Maar het is dus een koeler die de uitlaatgas dat gerecirculeert word koelt ?
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Roet filter Leeg gehaald en weer terug geplaats.

Bericht door mettesboy »

Volgens mij was het 180pk blok toch iets anders dan de 84-109-140 pk blokken.

Hoe zit het dan met de 5-bak, koppeling etc...? kan die al die krachten aan?
Ik kan me toch niet echt voorstellen dat de koppeling van een 84pk af fabriek net dezelfde is als die van de bitd??

Maar daar ben ik dan weer een leek in ;-)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Marcel van Es
Berichten: 143
Lid geworden op: 06 mei 2012, 10:02
Locatie: Den Haag

Re: Roet filter Leeg gehaald en weer terug geplaats.

Bericht door Marcel van Es »

En iemand nog naar het filmpje gekeken.
Met vriendelijke groet
Marcel van Es
Transporter T5 GP 2.0 Bluemotion
Versterkte veren Bilstein 1250 kg
Gebruikersavatar
Marcel van Es
Berichten: 143
Lid geworden op: 06 mei 2012, 10:02
Locatie: Den Haag

Re: Roet filter Leeg gehaald en weer terug geplaats.

Bericht door Marcel van Es »

Marcel van Es schreef:En iemand nog naar het filmpje gekeken.
Kreeg net een mailtje van het tuning bedrijf waar ik heen gaat, dat het niet naar 400 nm gaat maar naar 350 nm.
Hij was op de hoogte gebracht door iemand hier op het forum.
vind ik helemaal niet erg hoor.
maar goed iedereen vond het wel wat veel ik ook maar het filmpje zegt genoeg volgen mij, er heeft nog niemand gereageerd, dat vind ik wel jammer.
Nogmaals ik heb er geen verstand van dit alles, zit bij mij boven mijn pet.
Gr. Marcel
Met vriendelijke groet
Marcel van Es
Transporter T5 GP 2.0 Bluemotion
Versterkte veren Bilstein 1250 kg
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: Roet filter Leeg gehaald en weer terug geplaats.

Bericht door InfoMuis »

jan2009 schreef:
Maar wat valt er nu eigenlijk te zien op dat filmpje op postzegelformaat?
Dan hier de directe link
https://youtu.be/LgahIbxOFmc
Gebruikersavatar
Marcel van Es
Berichten: 143
Lid geworden op: 06 mei 2012, 10:02
Locatie: Den Haag

Re: Roet filter Leeg gehaald en weer terug geplaats.

Bericht door Marcel van Es »

InfoMuis schreef:
jan2009 schreef:
Maar wat valt er nu eigenlijk te zien op dat filmpje op postzegelformaat?
Dan hier de directe link
https://youtu.be/LgahIbxOFmc
Bedankt hiervoor.
Met vriendelijke groet
Marcel van Es
Transporter T5 GP 2.0 Bluemotion
Versterkte veren Bilstein 1250 kg
Gebruikersavatar
Marcel van Es
Berichten: 143
Lid geworden op: 06 mei 2012, 10:02
Locatie: Den Haag

Re: Roet filter Leeg gehaald en weer terug geplaats.

Bericht door Marcel van Es »

jan2009 schreef:
Marcel van Es schreef:En iemand nog naar het filmpje gekeken.
Nou omdat je zo aandringt dan.
:lach

Maar wat valt er nu eigenlijk te zien op dat filmpje op postzegelformaat?
:nuts

Is meer een reklame boodschap , vraag mij echt af hoelang je zo iets nog legaal kan vertonen.
( dpf verwijderen dus)

Dat het gebeurd weten we allemaal maar zou dat als bedrijf niet meer publiek verkondigen.
Hou het maar als inside informatie .
Bij mij wordt die niet verwijderd, maar is leeg gehaald, kijk dan naar de titel waar het over gaat, volgens de garage is het een APK afkeur als het roet filter eruit is gehaald. dit had ik als geschreven ergens in dit topic
Gr. marcel
Met vriendelijke groet
Marcel van Es
Transporter T5 GP 2.0 Bluemotion
Versterkte veren Bilstein 1250 kg
Plaats reactie