Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Thermotop c probleem

vragen over de T5
Fransoos
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 dec 2012, 17:24
Locatie: Geleen

Thermotop c probleem

Bericht door Fransoos »

Mijn T5 multivan 2.5 2003 met thermotop c heeft het volgende probleem: Als ik de thermotop aanzet met uitgeschakelde motor werkt alles zoals het hoort: kachel start goed op, binnen staat he op het display van de climacontrol en begint de kachelfan te draaien alleen blijft er koude lucht uit de roosters komen! Bij de motor worden de slangen naar de kachelunit wel warm! Zogauw ik de motor start is de motor snel op temperatuur. Het is mij onduidelijk waarom er geen warme lucht komt.
Bij uitlezen komen er geen foutcodes uit. Iemand een idee?
Bvd, Frans
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Thermotop c probleem

Bericht door Jeroen T5 204 »

Verwarmingsknop wel volledig open staan?
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Fransoos
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 dec 2012, 17:24
Locatie: Geleen

Re: Thermotop c probleem

Bericht door Fransoos »

Ik heb geen verwarmingsknop, het is een climatronic, ook als ik hem op eco zet ipv auto geeft hij geen warmte. Zelf verdenk ik het omlooppompje,hoewel de leidingen wel warm worden maar niet heet, is dit apart gezekerd? anders moet ik er toch maar eens onderkruipen om te kijken wat er gebeurt als ik hem aanzet.
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Thermotop c probleem

Bericht door Jeroen T5 204 »

Ik heb ook een Thermotop C maar die blaast geen warme lucht uit de roosters, aangezien ik nog een aparte interieur kachel heb van Webasto.

Heeft het altijd wel gewerkt voorheen? Is de accu nog wel goed?
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Fransoos
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 dec 2012, 17:24
Locatie: Geleen

Re: Thermotop c probleem

Bericht door Fransoos »

Heeft altijd gewerkt en werkt nog! Je hoort hem opstarten, leidingen naar interieur worden warm niet heet alleen geen warme lucht in het interieur, ga je rijden is hij snel warm, lijkt of er ergens een klep niet opengaat?
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Thermotop c probleem

Bericht door Jeroen T5 204 »

Dat zou misschien kunnen, bij climatronic werkt die elektrisch dacht ik. Maar als je tijdens het rijden wel warme lucht hebt en als hij stilstaat niet is wel vreemd natuurlijk. Is de climatronic en thermotop c ook apart uitgelezen? De thermotop heeft ook een eigen storingsgeheugen.

Het helpt misschien om de accu even los te koppelen een poosje. Dan word het storingsgeheugen van de kachel gewist.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 467
Lid geworden op: 19 jan 2012, 18:07
Locatie: ZW Drenthe

Re: Thermotop c probleem

Bericht door JanP »

Twee dingen waar geen storingen worden aangegeven:
De omlooppomp (heb ik pas zelf ook gehad) en het omschakelventiel (regelt waar de warmte wel/niet naar toe gaat).
Beide zijn wel te testen met VCDS (componenten-test van de bijverwarmer)

Bij mij hoorde ik de omloopmotor tijdens de test niet gaan draaien.
Bodem-bescherming er af, spanning meten: wel spanning, geen actie.
Nieuw pompje besteld. Was wel een halve dag prutsen (zonder hefbrug), maar hij zit er weer onder.

Aanrader: doe er ook even twee "gewone" goede slangklemmen op i.p.v. die verende types.
Ik heb inmiddels en kleine koelvloeistoflekkage, en moet de hele afscherming er weer af gaan halen om alsnog die klemmen te vervangen.

De TT-C loopt op twee zekeringen, maar er is (volgens mij) niet een aparte voor de omlooppomp.
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
Fransoos
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 dec 2012, 17:24
Locatie: Geleen

Re: Thermotop c probleem

Bericht door Fransoos »

Hallo Janp, vandaag de beschermkap erag gehaald en de standverwarming aangezet: hij start prima op en een leiding naar voor/boven wordt snel heet ook bij het schutboard waar de kachelaansluiting zit wordt de leiding goed warm echter de retour uit de kachel blijft koud. Hoe test ik of de pomp loopt en waar zit de omschakelklep? Ik hoor beneden van alles blazen en pompen, is de omlooppomp goed te horen? Gr. Frans
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Thermotop c probleem

Bericht door Multivan Generation »

Fransoos schreef:... is de omlooppomp goed te horen? Gr. Frans
Fransoos
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 dec 2012, 17:24
Locatie: Geleen

Re: Thermotop c probleem

Bericht door Fransoos »

Hallo Peter, dat geluid hoor ik ook, tevens heb ik met een schroevendraaier tegen het pompje geluisterd en je hoort hem draaien: bij de start hoge toeren daarna wordt het wat langzamer. Na een paar minuten stopt de kachel ermee, ik denk om oververhitting te voorkomen. Het zal dus wel weer een klep zijn die niet open gaat toch nog maar eens laten uitlezen.
Gr, Frans
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Thermotop c probleem

Bericht door Multivan Generation »

Misschien kun je eens contact opnemen met Limburger van hier op het forum om je bus uit te laten lezen?
Fransoos
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 dec 2012, 17:24
Locatie: Geleen

Re: Thermotop c probleem

Bericht door Fransoos »

Pim328 in Roermond is mijn steun en toeverlaat. Hij heeft alle reparaties en dat waren er nogal wat,perfekt gedaan.
Hij kan hem ook uitlezen dus zal ik tzt weer kontakt met hem opnemen, heeft geen haast. De interieurverwarming
is niet zo belangrijk alleen wat erop zit wil ik graag werkend hebben. Voor de rest is hij nu prima in orde.
Zodra ik meer weet laat ik het weten.
Gebruikersavatar
Rick
Berichten: 538
Lid geworden op: 14 apr 2009, 15:20

Re: Thermotop c probleem

Bericht door Rick »

Ik heb een Thermotop EVO 3900 interieurverwarmer. Die wilde onlangs niet meer verwarmen maar het motortje ging wel eventjes draaien. De Telestart afstandsbediening gaf geen bijzondere meldingen en gaf ook een retoursignaal dat de kachel aan het draaien was.

Uiteindelijk bleek uit de foutcode dat de accuspanning te laag was om te gaan verwarmen. Nieuwe accu geplaatst en het loopt weer als een zonnetje.

Ik rij momenteel weinig lange afstanden en uit bescherming kapt de kachel er mee om startproblemen te voorkomen.
Fransoos
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 dec 2012, 17:24
Locatie: Geleen

Re: Thermotop c probleem

Bericht door Fransoos »

Hallo Rick, ik heb op beide accu's een spanning van boven de 12 volt dus die zijn goed.
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Thermotop c probleem

Bericht door Jeroen T5 204 »

Je kan de afschakelwaarde van de kachel ook veranderen met VCDS/Vagcom naar bijvoorbeeld 10,30 volt. Maar dat is niet het probleem.

Heb je de accu al een poos afgekoppeld @fransoos? om het storingsgeheugen van de kachel te wissen zoals ik hierboven al aangaf.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Plaats reactie