Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

noodloop zonder foutcode

vragen over de T5
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

noodloop zonder foutcode

Bericht door t-vierder »

Ik heb een beetje gek probleempje met mijn T5 2,5 TDI uit 2008. Gistermiddag toen ik bijna thuis was, had ik plotseling bijna geen trekkracht meer. Alsof de motor naar noodloop was overgeschakeld. Ik zag geen lampjes in het dashboard branden en hoorde geen alarm afgaan. Toch moest er iets aan de hand zijn, dus ben aan de kant gaan staan en contact uitgezet. Na even gewacht te hebben motor weer gestart en de laatste kilometers naar huis was alles weer prima in orde.

Zonet moest ik een eindje rijden en toen deed zich vrijwel onmiddelijk hetzelfde probleem voor. Heel weinig trekkracht, dus waarschijnlijk noodloop. Motor uit en weer aan en dan draait ie een minuut lang als vanouds, waarna hij weer dezelfde kuren vertoont. Na deze procedure nogmaals herhaald te hebben ging het motorstoringslampje branden. Bij thuiskomst heb ik mijn VAG-scanner op de OBD aangesloten, maar ik krijg geen enkele foutmelding. Ik heb geen idee waar ik het nu moet zoeken. Iemand hier die een idee heeft?
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: noodloop zonder foutcode

Bericht door t-vierder »

Ik kom er nu net achter dat het lampje met de gloeispiraal gaat knipperen zodra de noodloop intreedt. :vraagteken
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: noodloop zonder foutcode

Bericht door t-vierder »

Heb ik niet geprobeerd, maar is eentje die ik zelf heb ingebouwd. Is geen VW product. Lang verhaal.....
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: noodloop zonder foutcode

Bericht door edwinh »

ik neem aan dat je een tdi hebt, lees je nominale en werkelijke waardes van je luchtmassa meter eens uit.
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: noodloop zonder foutcode

Bericht door edwinh »

t-vierder schreef:Ik kom er nu net achter dat het lampje met de gloeispiraal gaat knipperen zodra de noodloop intreedt. :vraagteken

doen je remlichten het wel?
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: noodloop zonder foutcode

Bericht door edwinh »

zie nu pas dat dit in T5 forum zit :d lampje van gloeispiraal bij de t5 is vaak de remlichtschakelaar of de druk voeler van het roetfilter
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Gebruikersavatar
ELPeter
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 mei 2007, 17:48
Locatie: Heerlen (Limburg)
Contacteer:

Re: noodloop zonder foutcode

Bericht door ELPeter »

Ik heb de mijne ook al vaker in de noodloop gehad, maar dan brandde er nooit een lampje.
Bij mij lag het aan de turbo. Roetafzetting waardoor de vleugeltjes niet meer bewogen.
Na uitzetten en opnieuw starten probleem weg, totdat ik natuurlijk de turbo weer aansprak.

Tevens doet idd de CC het af en toe niet. maar hierbij hetzelfde, geen lampjes, reset en alles oke.
Zo lang het hierbij blijft, zoek ik niet meer verder, er is blijkbaar niet echt uit te komen.
Ook mijn garage weet het niet. (Ja VAG)

:ikrij Peter
Ik hield van de T4 en ben weg van de T5!
automaat en niks anders.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: noodloop zonder foutcode

Bericht door Erdem50 »

Eerst knap uitlezen met een uitgebreide tester als het gaat. Ik zou ook even alle turbodrukleidingen goed controleren, oortjes vd slangen willen wel eens slijten.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: noodloop zonder foutcode

Bericht door t-vierder »

Dank voor alle reacties beste mensen.

Inmiddels heb ik 1200 km achter de rug, bijna constant op noodloop. Geen echt vlotte reisjes. Heb dinsdag de ANWB erbij geroepen. Hun apparaat zei 'Lek in inlaatsysteem'. We hebben nergens een lek kunnen constateren, maar realiseerden ons terdege dat een melding van een computer zelden exact aangeeft wat er werkelijk aan de hand is. ANWB heeft me begeleid naar de Woerdense (ik was daar aan het werk) VW garagist. Hun apparaat zei 'valse lucht', hetgeen precies op hetzelfde neerkomt als 'lek in inlaatsysteem'. Ook zij hebben getracht het lek of de fout op te sporen, maar na een kwartier tijd heb ik besloten ermee te stoppen. Vrijdag ga ik toch al naar de garage hier in de buurt, dus laat hen maar de zaak oplossen. Vanmiddag heb ik wel de turbodrukregelaar gedeäctiveerd, want die maakte een enorme herrie. Misschien is die regelaar kapot of misschien reageert die op een defect in de turbo zelf. Ik hoop het morgen te weten.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: noodloop zonder foutcode

Bericht door Erdem50 »

Ik schat in nog steeds ergens een lekkende turboslang
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Rollin-Vilda
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:43
Locatie: Herne, België
Contacteer:

Re: noodloop zonder foutcode

Bericht door Rollin-Vilda »

Ik had net hetzelfde, oorzaak was een lek in de intercooler.
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: noodloop zonder foutcode

Bericht door t-vierder »

De oorzaak is een lek in de intercooler. Er is een kanaaltje opengebarsten. Ik wil niet zeuren, maar mijns inziens was dit nog lang niet nodig geweest. De hele intercooler wordt bijelkaar gehouden door zes klemstripjes. Drie voor en drie achter. Gemaakt van gewoon pisbakstaal. Het lijkt mij logisch om daar een beetje verf op te smeren, dan wel spuiten. Maar dat is niet gedaan en daardoor roesten die klemmetjes veel sneller dan nodig. Tsjechische prut, maar blijkbaar wel goed bevonden door VW. Wat mij betreft onbegrijpelijk.

De foto's dan. Ten bewijze.
1 roestig stripje intercooler.jpg
Dit is de achterkant van de intercooler. Het stripje is afgebroken.
2 opengescheurd kanaal intercooler.jpg
Ter plaatse van het afgebroken stripje is het kanaaltje opengescheurd.

Morgen ga ik een nieuwe intercooler ophalen en monteren. Ik heb nog even geprobeerd om het kanaaltje dicht te plakken met plakband, omdat ik morgenochtend nog een paar kilometers moet rijden om de nieuwe intercooler op te halen.
3 ff dichtgeplakt.jpg
Eerlijk gezegd denk ik niet dat dit gaat werken. Die turbo bouwt volgens mij toch nog zo'n 2 à 3 bar druk op. Dat houdt dat plakbandje niet! :gif

Hoe dan ook, morgen meer nieuws.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: noodloop zonder foutcode

Bericht door Erdem50 »

Poeh das balen man, maarja komt weer goed zie ik!
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: noodloop zonder foutcode

Bericht door t-vierder »

bluebird schreef:dus nog geen vagcom apparaat aangehangen?alleen een scannertje...
Welk apparaat gebruik jij? Ik heb even gekeken, maar het enige wat ik kan vinden is een apparaat van zo'n 600 euro of wat onduidelijke kabeltjes waar ik geen vertrouwen in heb.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: noodloop zonder foutcode

Bericht door edwinh »

Fijn dat het is opgelost! Jammer idd van de meuk van VW deze dagen
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Plaats reactie