Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

lucht in dieselleiding T4/2.4 -herhaling

vragen over de T4
Plaats reactie
Antonio Due
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36

lucht in dieselleiding T4/2.4 -herhaling

Bericht door Antonio Due »

Als de tank van mijn T4 voor 1/4 leeg is start de auto heel moeilijk, als de tank vol is start ie prima.
Pascal liet mij 'n tijd geleden weten hoe het tankelement (waar mogelijk een scheur inzit) verwijderd kan worden. Heeft even geduurd maar ga er nu aan beginnen.
Vandaag eens gekeken naar het weghalen van de vloerbedekking van mijn California. Hele klus of weet iemand nog een alternatief om bij de tankdeksel te komen. Volgens mij moet de vloer in de leefruimte los om de vloerbedekking bij de voorstoelen om te kunnen slaan...
Maar eerst nog even om zeker te zijn van de oorzaak voordat ik begin te sleutelen....:
Zolang de brandstofmeter een tankinhoud van méér dan de helft vol aangeeft start ie prima. Zodra het niveau daalt beginnen de problemen. Even tanken en het is weer over, tot ongeveer 300 km verder.
Zeker weten dat het om het tankelement gaat?

john
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: lucht in dieselleiding T4/2.4 -herhaling

Bericht door Pascal-141 »

john hawinkels schreef:Als de tank van mijn T4 voor 1/4 leeg is start de auto heel moeilijk, als de tank vol is start ie prima.
Pascal liet mij 'n tijd geleden weten hoe het tankelement (waar mogelijk een scheur inzit) verwijderd kan worden. Heeft even geduurd maar ga er nu aan beginnen.
Vandaag eens gekeken naar het weghalen van de vloerbedekking van mijn California. Hele klus of weet iemand nog een alternatief om bij de tankdeksel te komen. Volgens mij moet de vloer in de leefruimte los om de vloerbedekking bij de voorstoelen om te kunnen slaan...
Maar eerst nog even om zeker te zijn van de oorzaak voordat ik begin te sleutelen....:
Zolang de brandstofmeter een tankinhoud van méér dan de helft vol aangeeft start ie prima. Zodra het niveau daalt beginnen de problemen. Even tanken en het is weer over, tot ongeveer 300 km verder.
Zeker weten dat het om het tankelement gaat?

john
Ja, dat zijn de duidelijke symptomen van een tankelement ...

Je kan best de beide voorste stoelen verwijderen , en dan de mat voorzichtig loshalen vanaf het "trapje" achter de zetels .
Als je aan het trapje ook uitblaasmonden zitten hebt van de interieurverwarmer(s) , dan kun je best de roostertjes ook even loshalen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: lucht in dieselleiding T4/2.4 -herhaling

Bericht door Multivan Generation »

Afhankelijk van hoe vol je tank zit,
Zou je er ook voor kunnen kiezen om de tank onder de auto te laten zakken.
Zo kun je er ook bij maar dat is raadzaam bij en hele lege tank .
Gebruikersavatar
Guido B
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 jul 2013, 19:41
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland

Re: lucht in dieselleiding T4/2.4 -herhaling

Bericht door Guido B »

ik heb zelf ook recent het tankelement vervangen en een tankdoorvoer voor een standkachel erin gemaakt. Aangezien mijn vloermat doorloopt tussen de stoelen heb ik ervoor gekozen om een stuk van de vloerbedekking in te snijden en open te klappen. ik zie het immers toch niet.

Dan hoef je alleen de kappen van de handrem te verwijderen en krijg je dit te zien:
http://www.t4-wiki.de/w/index.php?title ... 0406141027&

tips: laat hem goed uitlekken voor je eruit tilt en zorg voor een doosje oid om erin te tillen zodat het diesel niet door je bus heen vliegt. die kunststofring zat wat vast die heb ik eerst even ingespoten met wd-40 en laten intrekken. Ik heb de handrem verder laten zitten. maar let dan op dat de schakelaar wat erop zit voor het handremlampje niet eraf getikt wordt.

succes!
Antonio Due
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36

Re: lucht in dieselleiding T4/2.4 -herhaling

Bericht door Antonio Due »

Dank voor jullie ideeën. Ik krijg de vloerbedekking bij het trapje niet gemakkelijk los en mij lijkt dat de bakken bij de deur en de bekleding van de b-stijl ook los moet. klopt dat? Hoe zitten de bakken vast?
Insnijden is inderdaad een optie, maar ik houd de vloerbedekking liever heel.
Nog even wikken en wegen.
John
Antonio Due
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36

Re: lucht in dieselleiding T4/2.4 -herhaling

Bericht door Antonio Due »

Nog een vraag.
Ik ben bezig een nieuw tankelement/tankgeber/tankvlotter te bestellen en zie dat er bij de nieuwe staat 'exclusief brandstofpomp.....Moet ik die omzetten van oud aar nieuw, enne.. hoe zit dat nou, heeft de T4 een brandstofpomp in de tank en ook nog een onder de motorkap???
Hoe zit het brandstofsysteem in elkaar van tank naar motor?

Dank voor de raad
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2714
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: lucht in dieselleiding T4/2.4 -herhaling

Bericht door Erdem50 »

Een T4 heeft alleen een tankvlotter, geen pomp in de tank. Persoonlijk vind ik het makkelijkste om de tank even te laten zakken. Met een uur max 1,5 uur heb je dan het tankelement vervangen. Je moet dan wel een brug hebben.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Antonio Due
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36

Re: lucht in dieselleiding T4/2.4 -herhaling

Bericht door Antonio Due »

dank voor het bericht, alweer wat wijzer.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: lucht in dieselleiding T4/2.4 -herhaling

Bericht door Multivan Generation »

Erdem50 schreef:Persoonlijk vind ik het makkelijkste om de tank even te laten zakken. Met een uur max 1,5 uur heb je dan het tankelement vervangen. Je moet dan wel een brug hebben.
En zeker als er een heel interieur nog bij zit, dan heb je erg weinig speling in de vloerplaat om hem naar boven te kantelen,
en probeer daarna de vloermat er maar weer netjes tussen te wurmen.

Ook op straat is het mogelijk hoor om dit uit te voeren..

Metalen ring in rubber bij tankklepje verwijderen en rubber naar binnen drukken tot voorbij carrosserie.
Onder de auto de 3 beugels, dus de 4 boutjes met dop 13 losmaken en de tank hierbij ondersteunen.
Tank een beetje kantelen en vanaf de achterzijde van de auto, de 2 polige stekker van het tank element even los maken, evenals de 2 klemmetjes om de rubberen slangen, en de slangen verwijderen van tank element.
Tank helemaal verwijderen en dop opendraaien en tankelement vervangen.

Tank hierna weer een beetje opkrikken, slangen weer vastzetten en stekker van tankelement weer vastklikken.
Auto even op contact zetten zodat je weet dat de tankinhoud weer wordt weergegeven.
Ook even de tankhals een beetje in de richting zetten waar die uit moet komen, en tank verder naar boven.
Dan de beugels weer vastzetten en klaar onder de auto. Vervolgens aan zijkant het rubber weer door de carrosserie naar buiten trekken en voorzichtig de metalen ring weer plaatsen en niet in de tank laten vallen.

Voordeel: interieur blijft op zijn plaats en geen diesel in interieur en geen gat in bekleding.
Nadeel: onder de auto werken en kan koud zijn.
Plaats reactie