Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Chassis verrot.
Chassis verrot.
Links voor gat in het chassis, wat ik begrijp is daar een reparatie deel voor?
Onderdeel nr. 701803705b
Heeft iemand hier ervaring mee.
Onderdeel nr. 701803705b
Heeft iemand hier ervaring mee.
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
- raf_construct
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37
Re: Chassis verrot.
Ja die kan je bestellen, voor zover ik weet enkel origineel bij de dealer. Ik heb het ooit gedaan. Als je een beetje met metaal kan werken kan je dit zelf. Je hebt wel een puntlasboortje nodig. Ik kan me zo niet herinneren wat die balkjes toen kostten.
Re: Chassis verrot.
Is bij mijn vorige bus ook vervangen oftewel opnieuw ingelast.
Re: Chassis verrot.
Is dit het stuk onder de dorpels van de portieren? Mijn koetswerk-wonderman heeft die zelf hersteld met zelf geplooid nieuw plaatwerk toen ie de buitendorpels heeft vervangen. Was prima werk (bij de keuring hier vonden ze dat toch
)

Re: Chassis verrot.
Nee dit zit onder het spatbord.brugseb schreef:Is dit het stuk onder de dorpels van de portieren? Mijn koetswerk-wonderman heeft die zelf hersteld met zelf geplooid nieuw plaatwerk toen ie de buitendorpels heeft vervangen. Was prima werk (bij de keuring hier vonden ze dat toch)
Je ziet op de achtergrond het brandstoffilter zitten.
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Re: Chassis verrot.
Dit is een bekende plek.
Bij mijne is hier imitatie plaatwerk overheen gebakken. Het hangt nog steeds maar ik heb de originele stukken ook al klaarliggen. Wachtend op tijd en energie.
Er is toch een duidelijk verschil in kwaliteit (dikte) tussen imitatie en origineel. Maar ook in prijs. Imitatie uit mijn hoofd iets van 30,- origineel iets van 80,- maar die prijzen zijn even bij benadering.
Odorf
Bij mijne is hier imitatie plaatwerk overheen gebakken. Het hangt nog steeds maar ik heb de originele stukken ook al klaarliggen. Wachtend op tijd en energie.
Er is toch een duidelijk verschil in kwaliteit (dikte) tussen imitatie en origineel. Maar ook in prijs. Imitatie uit mijn hoofd iets van 30,- origineel iets van 80,- maar die prijzen zijn even bij benadering.
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Chassis verrot.
Is het oude stuk eenvoudig los te halen.
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Re: Chassis verrot.
Zit met een aantal puntlassen tegen het binnenscherm vast en de frontbalk zit met 4 bouten erop vast.
Is niet in 5 minuten los. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat er bij een reparatie bij mijn bus een stuk imitatie overheen is gelast. Ziet er dan voor de apk weer prima uit.
Is niet in 5 minuten los. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat er bij een reparatie bij mijn bus een stuk imitatie overheen is gelast. Ziet er dan voor de apk weer prima uit.
Re: Chassis verrot.
Onderdeel in huis nu maar hopen dat het eenvoudig is los te krijgen.odorf schreef:Zit met een aantal puntlassen tegen het binnenscherm vast en de frontbalk zit met 4 bouten erop vast.
Is niet in 5 minuten los. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat er bij een reparatie bij mijn bus een stuk imitatie overheen is gelast. Ziet er dan voor de apk weer prima uit.
Bumper eraf en dan moet je er wel bij kunnen of moet er meer los gemaakt worden?
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Re: Chassis verrot.
Even -uit mijn blote hoofd- een opsomming:
Maar, zoals ik had geschreven, ik heb het zelf nog niet uitgevoerd.
Dit is zoals ik denk het te gaan doen.
Loshalen:
-Wiel los, opkrikken, assteuntje plaatsen, wiel eraf.
-Bumper verwijderen
-Dan kun je bij de bouten van de voorbalk.
(Zijn er geloof ik maar twee, geen vier zoals ik eerder schreef)
-Brandstoffilter omhoog wippen (hoeft denk ik niet los)
-Voorwiel en wielhoezen afdekken.
-Met multitool, beitel of slijptol de bodyschutz langs de flanken van het balkje verwijderen zodat je kunt zien waar de puntlassen zitten.
-Puntlassen uitboren
-Met beitel voorzichtig wrikken tot restjes losbreken en balkje los is.
Monteren:
-Balkje voorzien van extra gaatjes op de aansluiting voor het proplassen.
(zou ik doen, maar dit hangt van je lasskills af die 'skills' van mij zijn laag -daarom voor mij dus proplas-
-Balkje voorbewerken met extra lagen lak. Zo'n zwarte laag waar het plaatwerk standaard mee komt stelt niks voor.
-Lasplekken in de wielkuip vrij maken
-Nieuwe balkje vastbouten op het voorfront
-Uitrichten en met houten balkje naar boven toe vastdrukken
-Accupolen los
-Alle kabels en dingen boven de lasplekken weghalen of Lasdeken ertussen.
(Als cheap-ass lasdekens gebruik ik goedkope blusdekens, werkt vrij goed, smelten alleen soms een beetje vast)
-Balkje vastlassen aan wielkuip
-Balkje afwerken met kokerwas binnenin en lak en bodyschutz aan de buitenkant.
Thats it.
Hele waslijst, maar (mijn idee) zo compleet mogelijk omschreven.
Odorf
Maar, zoals ik had geschreven, ik heb het zelf nog niet uitgevoerd.
Dit is zoals ik denk het te gaan doen.
Loshalen:
-Wiel los, opkrikken, assteuntje plaatsen, wiel eraf.
-Bumper verwijderen
-Dan kun je bij de bouten van de voorbalk.
(Zijn er geloof ik maar twee, geen vier zoals ik eerder schreef)
-Brandstoffilter omhoog wippen (hoeft denk ik niet los)
-Voorwiel en wielhoezen afdekken.
-Met multitool, beitel of slijptol de bodyschutz langs de flanken van het balkje verwijderen zodat je kunt zien waar de puntlassen zitten.
-Puntlassen uitboren
-Met beitel voorzichtig wrikken tot restjes losbreken en balkje los is.
Monteren:
-Balkje voorzien van extra gaatjes op de aansluiting voor het proplassen.
(zou ik doen, maar dit hangt van je lasskills af die 'skills' van mij zijn laag -daarom voor mij dus proplas-
-Balkje voorbewerken met extra lagen lak. Zo'n zwarte laag waar het plaatwerk standaard mee komt stelt niks voor.
-Lasplekken in de wielkuip vrij maken
-Nieuwe balkje vastbouten op het voorfront
-Uitrichten en met houten balkje naar boven toe vastdrukken
-Accupolen los
-Alle kabels en dingen boven de lasplekken weghalen of Lasdeken ertussen.
(Als cheap-ass lasdekens gebruik ik goedkope blusdekens, werkt vrij goed, smelten alleen soms een beetje vast)
-Balkje vastlassen aan wielkuip
-Balkje afwerken met kokerwas binnenin en lak en bodyschutz aan de buitenkant.
Thats it.
Hele waslijst, maar (mijn idee) zo compleet mogelijk omschreven.

Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 09 jun 2016, 19:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Chassis verrot.
Let op:
Ik keek nog even naar de afbeelding van het reparatiedeel die je had gepost.
Maar dit is een afbeelding van de bijrijderskant.
Nummer dat je opgeeft lijkt wel goed.
Sorry, zie het nu pas
odorf
Ik keek nog even naar de afbeelding van het reparatiedeel die je had gepost.
Maar dit is een afbeelding van de bijrijderskant.
Nummer dat je opgeeft lijkt wel goed.
Sorry, zie het nu pas

odorf
Re: Chassis verrot.
Onderdeel klopt hoor is de goeie.odorf schreef:Let op:
Ik keek nog even naar de afbeelding van het reparatiedeel die je had gepost.
Maar dit is een afbeelding van de bijrijderskant.
Nummer dat je opgeeft lijkt wel goed.
Sorry, zie het nu pas![]()
odorf
Wat een was lijst maar het moet gebeuren.
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Re: Chassis verrot.
Waarom de afdekking onder de koplamp weg je kan er dan toch bij of zie ik dat verkeerd.odorf schreef:Even -uit mijn blote hoofd- een opsomming:
Maar, zoals ik had geschreven, ik heb het zelf nog niet uitgevoerd.
Dit is zoals ik denk het te gaan doen.
Loshalen:
-Wiel los, opkrikken, assteuntje plaatsen, wiel eraf.
-Radiator in de servicestand
-ook de afdekking onder de koplampen loshalen.
-Bumper verwijderen
-Dan kun je bij de bouten van de voorbalk.
(Zijn er geloof ik maar twee, geen vier zoals ik eerder schreef)
-Brandstoffilter omhoog wippen (hoeft denk ik niet los)
-Voorwiel en wielhoezen afdekken.
-Met multitool, beitel of slijptol de bodyschutz langs de flanken van het balkje verwijderen zodat je kunt zien waar de puntlassen zitten.
-Puntlassen uitboren
-Met beitel voorzichtig wrikken tot restjes losbreken en balkje los is.
Monteren:
-Balkje voorzien van extra gaatjes op de aansluiting voor het proplassen.
(zou ik doen, maar dit hangt van je lasskills af)
-Balkje voorbewerken met extra lagen lak. Zo'n zwarte laag waar het plaatwerk standaard mee komt stelt niks voor.
-Lasplekken in de wielkuip vrij maken
-Nieuwe balkje vastbouten op het voorfront
-Uitrichten en met houten balkje naar boven toe vastdrukken
-Accupolen los
-Alle kabels en dingen boven de lasplekken weghalen of Lasdeken ertussen.
(Als cheap-ass lasdekens gebruik ik goedkope blusdekens, werkt vrij goed, smelten alleen soms een beetje vast)
-Balkje vastlassen aan wielkuip
-Balkje afwerken met kokerwas binnenin en lak en bodyschutz aan de buitenkant.
Thats it.
Hele waslijst, maar (mijn idee) zo compleet mogelijk omschreven.![]()
Odorf
De twee buitenste gaten in de voorbumper toch.
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Re: Chassis verrot.
Je hebt helemaal gelijk.
Ik dacht dat de bevestigingen iets hoger zaten ...
Stom want het is gewoon het 'verlengde' van de bumper.
En Radiator in servicestand geld alleen voor Korte neus ... toch?
Excuse me
Ik dacht dat de bevestigingen iets hoger zaten ...
Stom want het is gewoon het 'verlengde' van de bumper.
En Radiator in servicestand geld alleen voor Korte neus ... toch?
Excuse me

Re: Chassis verrot.
Ik heb een korte neus maar dan hoeft deze toch niet in de service stand lijkt mij alleen voorbumper eraf.odorf schreef:Je hebt helemaal gelijk.
Ik dacht dat de bevestigingen iets hoger zaten ...
Stom want het is gewoon het 'verlengde' van de bumper.
En Radiator in servicestand geld alleen voor Korte neus ... toch?
Excuse me
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.