Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Eerste VW aankoop (distributieketting) ???

vragen over de T5
Plaats reactie
JitskeS
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jun 2016, 15:30

Eerste VW aankoop (distributieketting) ???

Bericht door JitskeS »

Hoi,

Ik heb eens een vraagje,
ik zou een VW Transporter T5 2.5TDI, 130 pk, bouwjaar 2004,2500 cc, 96 kw willen kopen.
Dit 2dehands. Toen ik informatie vroeg aan de telefoon vertelde ze mij dat er een distributieketting inzit en geen distributieriem. Dus deze is nog niet vervangen omdat dit niet nodig is met een distributieketting.

Aangezien ik hier nog nooit van heb gehoord bij een VW van dit bouwjaar wil ik eens horen of iemand hier ervaring heeft? Of dit wel oke is?
Ervaringen met dat type VW transporter ook altijd welkom!

Jitske
Gebruikersavatar
richard-413
Berichten: 59
Lid geworden op: 29 nov 2014, 11:21

Re: Eerste VW aankoop (distributieketting) ???

Bericht door richard-413 »

Goedendag jitske
Bij de 2.5 tdi t5 zit inderdaad een distributie ketting en is dus nagenoeg onderhoudsvrij wat wel van belang is is dat bij deze motoren de vrijloop koppelingen op tijd worden vervangen bij de eerste generatie moeten die elke 150 000 km vervangen worden. En bij de 250 000 moet je er rekening mee houden dat de nokkenas mogelijk aan vervanging toe is maar dit verschild nog wel eens .Verder een hele fijne bus ik rij al een paar jaar mee. :toppie
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2713
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Eerste VW aankoop (distributieketting) ???

Bericht door Erdem50 »

Er zit geen ketting in. Het betreft een tandwielenoverbrenging.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
richard-413
Berichten: 59
Lid geworden op: 29 nov 2014, 11:21

Re: Eerste VW aankoop (distributieketting) ???

Bericht door richard-413 »

Correctie tandwiel overbrenging :lach ik was inderdaad inderdaad ook even van mening dat het een ketting was zo leren we er dus allemaal van
JitskeS
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jun 2016, 15:30

Re: Eerste VW aankoop (distributieketting) ???

Bericht door JitskeS »

richard-413 schreef:Goedendag jitske
Bij de 2.5 tdi t5 zit inderdaad een distributie ketting en is dus nagenoeg onderhoudsvrij wat wel van belang is is dat bij deze motoren de vrijloop koppelingen op tijd worden vervangen bij de eerste generatie moeten die elke 150 000 km vervangen worden. En bij de 250 000 moet je er rekening mee houden dat de nokkenas mogelijk aan vervanging toe is maar dit verschild nog wel eens .Verder een hele fijne bus ik rij al een paar jaar mee. :toppie
Dag Richard,

Dankje voor de uitleg! Het is mijn eerste VW busje dat ik ga kopen, dus ben in alles nog niet thuis. :)
Heb je een idee hoeveel het kost om de vrijloop koppeling te laten vervangen?
De wagen die ga kopen heeft er 155.000 km opstaan en ze vragen er 5000 euro voor. Dus even zien hoe hoog de kosten nog kunnen oplopen als deze niet vervangen is.

Groetjes,
Jitske
Gebruikersavatar
richard-413
Berichten: 59
Lid geworden op: 29 nov 2014, 11:21

Re: Eerste VW aankoop (distributieketting) ???

Bericht door richard-413 »

Kosten voor het vervangen van de vrijloop koppelingen verschilt per garage ik denk als je grof rekening houd met 550 tot 700 dan moet dat wel goed komen
Plaats reactie