Hoi Allemaal,
Ik denk er over om onze oude T4 alsnog om te bouwen tot camper. Hij staat nu nog op de zaak maar dat kost bijtelling. Wie heeft ervaring hiermee, hij is van 1999. We mogen niet meer in sommige milieuzone's .. Dat maakt het wel wat lastiger. Maar dat zijn plekken waar we nu ook nauwelijks komen.. We hebben de auto al 12 jaar en zijn dus bekent met de historie. Voor ons ie ie het nog wel waard. Er zit ook nog wel een deukje hier en daar.. dus de totale kosten zullen niet meevallen.. Wie heeft ervaring met laten ombouwen,..
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T 4 opknappen
Re: T 4 opknappen
Gewoon doen, is niet zo gek duur en niet zo heel veel werk maar maandelijks is het toch wel prettig
-
- Berichten: 485
- Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
- Locatie: bollenstreek
Re: T 4 opknappen
bijtelling voor een bedrijfswagen OUDER dan 15 jaar is op basis dagwaarde! en niet op catalogusprijs..
dus voor de bijtelling hoef je het niet te doen! ( en kun je 100% opvoeren als kosten en de btw 100% terug)
jonger is dus catalogusprijs bijtelling
de wegenbelasting zakelijk is ook kwartaal tarief...
rij je "prive" (marge) met je bus, dan mag je alleen over het percentage zakelijk gedeelte van je km's je btw terug vragen, maar zit je wel weer aan 100% = 132,-- / maand vast ( voorbeeld; ( effe makkelijk rekenen) 50.000km totaal per jaar, waarvan 40.000 zakelijk ( a 19ct vergoeding aan jezelf) = 80% zakelijk, dan kun je dus 80% van de btw terug vragen)
alle kosten zoals brandstof ed betaal je vanuit die 19 / km vergoeding vanaf je zakelijke betaalrekening....
afhankelijk van de verhouding prive<> zakelijk is het OF prive rijden en jezelf de 19ct/km vergoeding geven,+ gedeelte btw terug vragen OF zakelijk rijden, 100% kosten voor de zaak maar wel bijtelling ( in jou geval over de dagwaarde immers ouder dan 15 jaar) interessanter....
dat moet je zelf uitrekenen.../ overleggen met de boekhouder...
de vraag is je bus wv1 of wv2 ook belangrijk, ivm het makkelijker wel of niet omgekeurd tot camper...
dus voor de bijtelling hoef je het niet te doen! ( en kun je 100% opvoeren als kosten en de btw 100% terug)
jonger is dus catalogusprijs bijtelling
de wegenbelasting zakelijk is ook kwartaal tarief...
rij je "prive" (marge) met je bus, dan mag je alleen over het percentage zakelijk gedeelte van je km's je btw terug vragen, maar zit je wel weer aan 100% = 132,-- / maand vast ( voorbeeld; ( effe makkelijk rekenen) 50.000km totaal per jaar, waarvan 40.000 zakelijk ( a 19ct vergoeding aan jezelf) = 80% zakelijk, dan kun je dus 80% van de btw terug vragen)
alle kosten zoals brandstof ed betaal je vanuit die 19 / km vergoeding vanaf je zakelijke betaalrekening....
afhankelijk van de verhouding prive<> zakelijk is het OF prive rijden en jezelf de 19ct/km vergoeding geven,+ gedeelte btw terug vragen OF zakelijk rijden, 100% kosten voor de zaak maar wel bijtelling ( in jou geval over de dagwaarde immers ouder dan 15 jaar) interessanter....
dat moet je zelf uitrekenen.../ overleggen met de boekhouder...
de vraag is je bus wv1 of wv2 ook belangrijk, ivm het makkelijker wel of niet omgekeurd tot camper...
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Re: T 4 opknappen
Wat bedoel je eigenlijk met VW1 of VW2? Ik weet dat je het begin van het chassisnr. bedoeld maar wat is het verschil.. de carrosserie?
Re: T 4 opknappen
Mijn bus is ook wv1, was eigenlijk geen punt bij het rdw.
Hij keek vooral of alles degelijk en veilig was en toen gewoon 5 zitplaatsen op kenteken.
Hij keek vooral of alles degelijk en veilig was en toen gewoon 5 zitplaatsen op kenteken.
Re: T 4 opknappen
Wanneer de bus minimaal 10% van de km zakelijk rijdt kan ie ook als ie op prive staat zakelijk in de wegenbelasting. (kwartaaltarief)rij je "prive" (marge) met je bus, dan mag je alleen over het percentage zakelijk gedeelte van je km's je btw terug vragen, maar zit je wel weer aan 100% = 132,-- / maand vast
In dit geval, waarschijnlijk het goedkoopst om de bus op de zaak te laten staan en de bijtelling op dagwaarde te nemen.
De deuken zijn dan alleen maar fijn, want lagere dagwaarde. Dagwaarde is in dit geval de echte waarde, waarvoor je de auto kan kopen/verkopen, dus niet de dagwaarde die verzekeringsmaatschappijen hanteren.
van de belastingdienst:
"Is de auto van de werkgever ouder dan 15 jaar? Dan is de bijtelling 35% van de waarde van de auto in het economisch verkeer"
Stel dat de bus 2500,- waard is dan 875 bijtelling en dat kost je netto dan iets van 350,- Maar alle kosten staan op de zaak.
Een camper is wel leuker, maar kost ook weer wat ruimte.
Re: T 4 opknappen
Ben twee weken geleden bij de RDW geweest voor de camperkeuring en heb daar niks van gemerkt met mijn WV1 chassisnummer.slopelrijder schreef:
de vraag is je bus wv1 of wv2 ook belangrijk, ivm het makkelijker wel of niet omgekeurd tot camper...
Heb ook gewoon 5 zitplaatsen op kenteken gekregen, met een zelf geplaatste tweepersoonsbank erbij geplaatst uit een Opel Movano...