Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 kapot in Frankrijk

vragen over de T5
JitskeS
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jun 2016, 15:30

T5 kapot in Frankrijk

Bericht door JitskeS »

Hoi,

Ik ben dit weekend in panne gevallen in het zuiden van Frankrijk. Mijn bus wou plots niet meer vooruit op de autostrade; de motor bleef draaien, ik kon nog gas geven en schakelen, maar ze ging gewoon niet meer vooruit. Bus stil gelegd en terug gestart, was geen enkel probleem. Proberen om verder te rijden, dus lukte heel erg traag voor een aantal seconden, maar daarna deed ze weer niets. Ik hoorde geen enkel raar geluid en er gingen ook geen lampjes branden dat er iets fout is.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Ik heb heel veel door de bergen, sommige nogal stijl, gereden. Kan verkeerd schakelen en remmen hier iets mee te maken hebben?
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: T5 kapot in Frankrijk

Bericht door Beckontheroad »

Welke type motor?
Motor draait, reageert in zn vrij op gas geven en gas loslaten?
In zn versnelling en koppeling laten opkomen, zakt dan het toerental? Of slaat de motor af?
Kun je de bus in zn vrij laten rollen/duwen?

Je zult toch niet meer op de autostrada stan hoop ik?

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: T5 kapot in Frankrijk

Bericht door t-vierder »

Versleten aandrijfas? Schakelmechanisme kapot?
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 kapot in Frankrijk

Bericht door Pascal-141 »

JitskeS schreef:Hoi,

Ik ben dit weekend in panne gevallen in het zuiden van Frankrijk. Mijn bus wou plots niet meer vooruit op de autostrade; de motor bleef draaien, ik kon nog gas geven en schakelen, maar ze ging gewoon niet meer vooruit. Bus stil gelegd en terug gestart, was geen enkel probleem. Proberen om verder te rijden, dus lukte heel erg traag voor een aantal seconden, maar daarna deed ze weer niets. Ik hoorde geen enkel raar geluid en er gingen ook geen lampjes branden dat er iets fout is.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Ik heb heel veel door de bergen, sommige nogal stijl, gereden. Kan verkeerd schakelen en remmen hier iets mee te maken hebben?
Waarschijnlijk heb je een slippende koppeling (versleten koppeling)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: T5 kapot in Frankrijk

Bericht door t-vierder »

Pascal-141 schreef:
JitskeS schreef:Hoi,

Ik ben dit weekend in panne gevallen in het zuiden van Frankrijk. Mijn bus wou plots niet meer vooruit op de autostrade; de motor bleef draaien, ik kon nog gas geven en schakelen, maar ze ging gewoon niet meer vooruit. Bus stil gelegd en terug gestart, was geen enkel probleem. Proberen om verder te rijden, dus lukte heel erg traag voor een aantal seconden, maar daarna deed ze weer niets. Ik hoorde geen enkel raar geluid en er gingen ook geen lampjes branden dat er iets fout is.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Ik heb heel veel door de bergen, sommige nogal stijl, gereden. Kan verkeerd schakelen en remmen hier iets mee te maken hebben?
Waarschijnlijk heb je een slippende koppeling (versleten koppeling)
Ik heb zo'n idee dat ze daar eerder al iets van gemerkt zou hebben. Een koppelingsplaat is niet in één keer helemaal versleten. Eerst gaat hij slippen, waarbij de motor veel toeren maakt, terwijl de auto niet heel goed vooruit komt. Dat kan heel lang zo doorgaan, totdat het frictiemateriaal echt op is.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 kapot in Frankrijk

Bericht door Pascal-141 »

t-vierder schreef:
Pascal-141 schreef:
JitskeS schreef:Hoi,

Ik ben dit weekend in panne gevallen in het zuiden van Frankrijk. Mijn bus wou plots niet meer vooruit op de autostrade; de motor bleef draaien, ik kon nog gas geven en schakelen, maar ze ging gewoon niet meer vooruit. Bus stil gelegd en terug gestart, was geen enkel probleem. Proberen om verder te rijden, dus lukte heel erg traag voor een aantal seconden, maar daarna deed ze weer niets. Ik hoorde geen enkel raar geluid en er gingen ook geen lampjes branden dat er iets fout is.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Ik heb heel veel door de bergen, sommige nogal stijl, gereden. Kan verkeerd schakelen en remmen hier iets mee te maken hebben?
Waarschijnlijk heb je een slippende koppeling (versleten koppeling)
Ik heb zo'n idee dat ze daar eerder al iets van gemerkt zou hebben. Een koppelingsplaat is niet in één keer helemaal versleten. Eerst gaat hij slippen, waarbij de motor veel toeren maakt, terwijl de auto niet heel goed vooruit komt. Dat kan heel lang zo doorgaan, totdat het frictiemateriaal echt op is.

Het zou de eerste keer niet zijn , dat iemand op de snelweg zijn koppeling gaat opfikken ...
Beetje in de bergen rijden , en de koppeling krijgt op zijn donder , en dan op de snelweg bvb lichtjes slippen wat niet opgemerkt word door de onoplettende chauffeur , kilometers lang met bvb een verhoogd toerental als normaal , omdat de koppeling dan licht doorslipt . (bvb 2300tr/min bij 120km/u , ipv 2100tr/min ) , en dan gaat het snel met de koppeling hoor .

Lees dit maar eens :
Proberen om verder te rijden, dus lukte heel erg traag voor een aantal seconden, maar daarna deed ze weer niets. Ik hoorde geen enkel raar geluid en er gingen ook geen lampjes branden dat er iets fout is.
Heel erg traag rijden voor een aantal seconden : dat was dus waarschijnlijk de laatste snikken van de verbrande koppeling . Dat geeft geen bijgeluid . Een kapotte aandrijfas , waarvan de tanden eraf zijn , is meestal meteen gedaan met rijden :knipoog

Het 2massa vliegwiel en drukplaat zullen allebei wel blauw zien , bij demontage . (En uiteraard aan vervanging toe zijn)

Dat word een kostelijke klus , zeker in Frankrijk (waar ze in de garages geld ruiken van de toeristen )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 kapot in Frankrijk

Bericht door Multivan Generation »

Is de bus al eens uitgelezen?

Defect gaspedaal zou namelijk ook kunnen.
jordydereus

Re: T5 kapot in Frankrijk

Bericht door jordydereus »

Ik denk de as
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: T5 kapot in Frankrijk

Bericht door heemskerk »

jordydereus schreef:Ik denk de as

De as van het kwaad... :lach
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: T5 kapot in Frankrijk

Bericht door Beckontheroad »

JistkeS, nog enige update...?
Wel benieuwd nu..
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 kapot in Frankrijk

Bericht door Pascal-141 »

jordydereus schreef:Ik denk de as
het zou kunnen , maar dan hoor je ook wel geratel / knarsen (wanneer de kapotte vertanding over elkaar ratelt )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 kapot in Frankrijk

Bericht door Pascal-141 »

bluebird schreef:Als je reukvermogen in orde is dan weet je snel genoeg of je koppeling aan t lijden is geweest....
Inderdaad :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
JitskeS
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jun 2016, 15:30

Re: T5 kapot in Frankrijk

Bericht door JitskeS »

Beckontheroad schreef:Welke type motor?
Motor draait, reageert in zn vrij op gas geven en gas loslaten?
In zn versnelling en koppeling laten opkomen, zakt dan het toerental? Of slaat de motor af?
Kun je de bus in zn vrij laten rollen/duwen?

Je zult toch niet meer op de autostrada stan hoop ik?

JB
2.5hdi. Motor draait indd nog en regaeert op gas geven in vrij! Het toerental bleef gewoon in zijn normale doen ook. Niet geprobeerd, maar denk wel dat ik de bus gewoon kon duwen, aangezien ze wel eventjes vooruit ging maar na een aantal seconden gewoon niets meer deed.

De bus staat nu nog aan een garage in Frankrijk en wordt gerepatrieerd naar een garage in Belgie! Afwachten tot ze hier is..
JitskeS
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jun 2016, 15:30

Re: T5 kapot in Frankrijk

Bericht door JitskeS »

Pascal-141 schreef:
t-vierder schreef:
Pascal-141 schreef:
Waarschijnlijk heb je een slippende koppeling (versleten koppeling)
Ik heb zo'n idee dat ze daar eerder al iets van gemerkt zou hebben. Een koppelingsplaat is niet in één keer helemaal versleten. Eerst gaat hij slippen, waarbij de motor veel toeren maakt, terwijl de auto niet heel goed vooruit komt. Dat kan heel lang zo doorgaan, totdat het frictiemateriaal echt op is.

Het zou de eerste keer niet zijn , dat iemand op de snelweg zijn koppeling gaat opfikken ...
Beetje in de bergen rijden , en de koppeling krijgt op zijn donder , en dan op de snelweg bvb lichtjes slippen wat niet opgemerkt word door de onoplettende chauffeur , kilometers lang met bvb een verhoogd toerental als normaal , omdat de koppeling dan licht doorslipt . (bvb 2300tr/min bij 120km/u , ipv 2100tr/min ) , en dan gaat het snel met de koppeling hoor .

Lees dit maar eens :
Proberen om verder te rijden, dus lukte heel erg traag voor een aantal seconden, maar daarna deed ze weer niets. Ik hoorde geen enkel raar geluid en er gingen ook geen lampjes branden dat er iets fout is.
Heel erg traag rijden voor een aantal seconden : dat was dus waarschijnlijk de laatste snikken van de verbrande koppeling . Dat geeft geen bijgeluid . Een kapotte aandrijfas , waarvan de tanden eraf zijn , is meestal meteen gedaan met rijden :knipoog

Het 2massa vliegwiel en drukplaat zullen allebei wel blauw zien , bij demontage . (En uiteraard aan vervanging toe zijn)

Dat word een kostelijke klus , zeker in Frankrijk (waar ze in de garages geld ruiken van de toeristen )
Auto heeft nooit geen extra veel of minder toeren gemaakt. Ze deed alles normaal, wat ze hoort te doen, behalve nog vooruit gaan! Niets geroken en niet door onoplettendheid aan het slippen geweest hoor.. ben nogal een extea oplettende chauffeur. Nooit niets raar gehoord of gemerkt.. tot ze toen plots niet meer vooruit wilde gaan. Start nog perfect, motor draait gewoon, schakelen maakt geen raar geluid... voorlopig staat de bus nog in Frankrijk en wordt naar een garage in Belgie gerepatrieerd om daar te laten maken. Afwachten tot ze hier is dus..
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 kapot in Frankrijk

Bericht door Multivan Generation »

Aandrijfas afgesleten.
Plaats reactie