Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Olielek achter op AAB motor

vragen over de T4
Plaats reactie
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Olielek achter op AAB motor

Bericht door busbart »

hallo, al enige tijd lekt bij een bus van een kennis olie. nu is de hele boel achter de motor in de omgeving van het oliefilter nat en zwart.
pas heeft ie een beurt laten doen, en heeft ie goed opgelet dat rondom het filter alles schoongemaakt is.
nu zijn we een maand verder, en weer is alles zwart/nat :ie
ik weet van de interne lekkage van de olie/waterkoeler, dus ik heb eens in het carter en het expansievaatje gekeken. daar is alles zoals het hoort te zijn, mooi proper.

wat kan ik over het hoofd gezien hebben?
Groet, Bart
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: Olielek achter op AAB motor

Bericht door koos 890 »

Bart de bus lekt GEEN olie . Deze bakent enkel zijn territorium af .
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Olielek achter op AAB motor

Bericht door busbart »

Tja, wat kan ik daar nou op zeggen?????
Groet, Bart
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Olielek achter op AAB motor

Bericht door Herman744 »

Waarschijnlijk de O-ring van de oliekoeler of het oliefilter zit te los of de dichtring is tijdens het aandraaien vervormd.

http://www.t4-wiki.de/wiki/%C3%96lk%C3% ... nzelteilen
rikoh
Berichten: 122
Lid geworden op: 12 mar 2011, 01:34
Locatie: Krimpen a/d Lek

Re: Olielek achter op AAB motor

Bericht door rikoh »

Ik luister even mee want ik heb sinds een tijdje ongeveer het zelfde probleem en het is moeilijk te traceren waar het lekt.
Het lekt in ieder geval niet langs de krukas kering.
T4 Westfalia uit 1992, 2.4D (AAB)
BMW 2002 in restauratie
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Olielek achter op AAB motor

Bericht door busbart »

Vandaag de boel eens aangevallen!
Wat een rotklus, alles zwart en vet en glibberig, de laatste 3 dagen ze*k de olie eruit.
We hadden het geluk dat ze de pakking die tussen de oliekoeler en het filtersteun op stock hadden, anders hadden we weer een week moeten wachten.

Maar wat een rotplek om bij te komen zeg!
De twee waterslangetjes daarvan kon ik de klemmen niet loskrijgen omdat ik er niet bij kon met de waterpomptang, en de combinatietang ging niet ver genoeg open. ook lig je dan op de grond boven je macht te werken, dat is ook minder briljant.

de oude pakking/keerring was helemaal plat en verhard, en aan een kant bijna doorgescheurd. toen heb ik de nieuwe ingesmeerd met olie, en op z'n plaats gelegd, en daarna alles weer geprobeerd op de juiste manier te monteren. nogmaals, ik haat die plek!!!
Toch denk ik dat ik alles goed gedaan heb.
na een proefritje bleek dat er nog was zwarte drab onderuit kwam, ik ben er niet zeker van dat dit "verse" olie is of de restanten van de white spirit waarmee ik alles ingespoten had voordat ik de boel schoonmaakte???
Ik heb gezegt tegen mijn kennis de boel even in de gaten te houden. ik hoop dat het goed gaat, maar ik ben d'r een beetje bang voor.

als ie nu nog olie lekt, wat zou dat dan volgens jullie nog kunnen zijn? :bonk

Ik heb de platte moer die de koeler op zijn plaats houd zo strak mogelijk aangedraaid. (gezien de plaats, en de ruimte om met m'n engelse sleutel bij te kunnen (met één hand) zal dat wel niet SUPER strak geweest zijn!?!?) :huilen
Groet, Bart
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Olielek achter op AAB motor

Bericht door busbart »

Tja, het was de eerste keer dat ik dit voor de kiezen kreeg, en we zijn nu een week verder, en de boel blijft mooi droog daarbeneden.
Dus ik heb zo het stevige vermoeden dat wat er de eerste keer naar beneden kwam de bende was van vóór de reparatie, en een restant van wat ik schoongemaakt had.
weer (berekende) mazzel gehad :knipoog
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Olielek achter op AAB motor

Bericht door Multivan Generation »

Je zou eens de metalen verwarmingsbuis die dwars achter het motorblok loopt moeten vervangen..

Dat valt hetgeen je nu gedaan hebt misschien nog wel mee ;-)

Maar mooi dat het opgelost lijkt te zijn
dan heb je toch eer van je werk.
gr Peter
Plaats reactie