Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 California spuiten of T5 kopen?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

T4 California spuiten of T5 kopen?

Bericht door Joris 407 »

Onze T4 California uit 1997 met 145000 km op de teller heeft inmiddels wat plekken die beginnen te roesten. Deurdorpel, alle wielkast randen, rond het voorraam diverse plekjes. Ik heb wat prijzen opgevraagd en we moeten wel rekenen op €4000,- om hem weer op te knappen om er langer plezier van te hebben. Daarvoor gaat ook het voorraam eruit.
De bus is technisch verder 100%.

We vinden €4000,- veel geld. Daarnaast heb ik het gevoel dat welk spuitwerk dan ook aan een T4 van deze leeftijd na ca. 5 jaar weer opnieuw moet gebeuren. Vandaar dat ik twijfel over wat te doen. We kunnen deze bus ook verkopen en 4000 euro bij de opbrengst leggen en hiervoor een nieuwe bus kopen. Het doel is dan om een jongere bus te rijden die een betere carrosserie heeft en het daardoor langer volhoudt.

Het ligt voor de hand om naar een T5 op zoek te gaan.
Is het zo dat T5's minder roesten? Zijn deze wel compleet verzinkt? De vroege generatie T5's schijnt wat kinderziektes te hebben en het liefst zou ik naar eentje van na 2009 toe willen. Echte California's zijn echter te duur voor ons. Vandaar dat ik ook wil onderzoeken of het financieel handiger is om een gewone T5 te kopen en deze om te laten bouwen. Het hoeft dan geen origineel California interieur te zijn, maar dit vinden we wel het mooiste. Is dit überhaupt mogelijk? Ik heb nog geen bedrijf gevonden wat originele California interieurs inbouwt.
Ander interieur is ook een optie, maar het moet wel netjes en netzo functioneel zijn met bijvoorbeeld roldeuren en een lade.onde de bank. Iemand tips wie dit kan leveren?

Alvast bedankt voor het mee filosoferen!
Gr. Joris
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 California spuiten of T5 kopen?

Bericht door Multivan Generation »

Deze week is de caravan en camper salon in Düsseldorf,
ga er heen en laat je inspireren.
Hal 15 bijvoorbeeld :jump
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T4 California spuiten of T5 kopen?

Bericht door Snautzer »

Ik denk dat je foto's moet maken en posten. Zonder dat is het schier onmogelijk om maar iets zinnigs te zeggen over een prijs. Als het niet kuis verrot is en laswerk en snijwerk van gemiddelde moeilijkheid is lijkt mij 4000, euro wel wat veel.
Je kan ook ook nog eens denken een aantal van de benodigde voorbereidingen zelf te doen. Het zijn de arbeids uren die het duur maken.

Hoe meer foto hoe beter
Gebruikersavatar
Freestyle
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 feb 2009, 21:55
Locatie: Den Haag

Re: T4 California spuiten of T5 kopen?

Bericht door Freestyle »

Toevallig zitten wij een beetje met het zelfde dilemma. Weliswaar een veel jongere camper maar meer kilometers. Geen roest maar wel bijna op elk paneel krassen. Heb ook prijzen opgevraagd en kwam rond hetzelfde bedrag uit (dat is dus zonder laswerk, maar wel met wat uitdeuk en vul werk plus nieuwe achterbumper). Ik kijk dus niet op van deze prijs maar als iemand weet waar het goed en goedkoper kan hoe ik mij aanbevolen. Wij hebben nog eens gekeken naar wat een tweedehands T5 moet kosten maar dan moet er toch nog wel een hele flinke zak geld bij en of het er nou allemaal beter van wordt? Wij zijn verder heel erg tevreden met onze bus! Wij twijfelen nog om alleen de ergste plekken beet te pakken of om toch maar all the way te gaan. advies en ervaringen zijn welkom.
VW California Freestyle 2003 - 2.5TDI 150pk
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: T4 California spuiten of T5 kopen?

Bericht door Joris 407 »

Ja lastige keus hé. De prijs voor spuiten is voor mij geen vraag hoor, prijzen aangevraagd bij drie bedrijven en die ontlopen elkaar niet veel.
Zijn jullie het ermee eens dat spuiten een tijdelijke oplossing is?: over 5 jaar ben je weer aan de beurt?
Ben ook benieuwd of een T5 een volledig verzinkte carrosserie heeft / minder roest. Zijn er ervaringen van de oudste T5 bezitters?
Tips voor nette inbouwers?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 California spuiten of T5 kopen?

Bericht door Multivan Generation »

Joris 407 schreef:Zijn jullie het ermee eens dat spuiten een tijdelijke oplossing is?: over 5 jaar ben je weer aan de beurt?
Ben ook benieuwd of een T5 een volledig verzinkte carrosserie heeft / minder roest. Zijn er ervaringen van de oudste T5 bezitters?
Tips voor nette inbouwers?
Ik ben het met je conclusie niet eens.
Het valt of staat bij onderhoud. En als het spuitwerk netjes gebeurd, dus alle ramen er uit, netjes behandelen, de tijd nemen om te laten drogen etc,
dan zou het veel langer mee moeten gaan. Die prijs van rond de 4000 Euro is ook redelijk gangbaar.
Goedkoper kan wellicht wel, maar daar is dan vaak de kwaliteit ook naar :zwaai

De eerste jaren T5 hadden ook last van roest vooral bij de handgrepen, onderzijde voorportieren.
Nette inbouwers? ---> laat je licht eens schijnen bij Fischer In Reutlingen (type Octo-bus) :knipoog
Dat zat verborgen onder de eerste tip die ik gaf, het is nu, dus op dit moment, de grootste camper en caravan beurs ter wereld,
met speciale hallen vol met campers op basis van een busje..

Als je nu tevreden bent met je busje dan zou ik hem houden en investeren, zeker de kilometerstand is laag.
Wel zou ik erbij incalculeren dat de onderbodem bescherming ook aangepakt moet worden, die vergaat ook een beetje.

Doe er je voordeel mee.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: T4 California spuiten of T5 kopen?

Bericht door Joris 407 »

Dank voor je input Peter, het lijkt er ook op een dat een T5 + een met origineel vergelijkbare inbouw een stuk meer kost dan doorgaan met deze T4.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T4 California spuiten of T5 kopen?

Bericht door Snautzer »

Wat zeker ook een overweging waard is, is dat je nu weet wat je hebt. Alle kleine minpuntjes kleine dingetjes alles bekend. Bij aanschaf van een nieuwer model ben je in ieder geval die zekerheid kwijt. Hoewel het een berg geld is kan je zeker met de km stand nog jaren plezier van de bus hebben en mocht je hem toch later nog van de hand doen krijg je zeker meer geld voor een goed onderhouden bus dan 1 met roest e.d. Kortom je bent dan in ieder geval niet je investering kwijt.
Tel daarbij op dat de prijzen van een goede T4 alleen maar stijgen en zeker als er ook nog eens Cali op staat, kan het zomaar eens zijn dat het meer geld opbrengt op termijn dan je geld op bij bank te parkeren.
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: T4 California spuiten of T5 kopen?

Bericht door freek »

wij hebben een vd laatste T4's (april 2003 op kenteken) en een hele vroege T5 (productie vermoedelijk eind 2003). Bij vergelijking van beide bussen valt op dat onze T4 roestgevoeliger is dan de T5. Bij de T4 zijn bekende plekken al aangepakt (spatbordranden, rondom voorruit plus ruitsponning). Allemaal niet doorgeroest maar het verdiende wel aandacht. Onze T5 heeft veel minder roest. Er zijn een paar minuscule roestplekjes op gevoelige plekken als motorkap en de achterklep. Onderzijde/binnenzijde deuren, schuifdeur sponningen, rondom voorruit: het ziet er allemaal uit als nieuw. Ik vind dit verbazingwekkend goed voor een auto van 12 jaar. Wel had ik roest rondom de handgrepen van de schuifdeuren (=ook een teken dat deze deuren niet verzinkt zijn). Dat komt alleen voor bij de eerste bouwjaren door een ontwerpfout van de handgrepen: bij het openen van de deur raakt de handgreep de deur waardoor deze beschadigt. Door een hoekje van de kunststof handgreep af te vijlen voorkom je dit.
De onderzijde van de T5 is voor een groot deel afgeschermd met kunststof platen, Als je die weghaalt ziet de onderzijde er uit als nieuw. De T4 heeft dat niet waardoor modder en vuil zich in allemaal hoeken kan ophopen met gevaar voor roest,
Wel trek ik de conclusie dat beide auto's zeker niet volledig zijn verzinkt. Wellicht wel plaatselijk. De bouwkwaliteit van onze T5 vind ik beter dan van de T4. Op dat vlak is heeft VW van de fouten van de T4 geleerd. Maar ik lees wel verhalen dat ook bij de T5 de bouwkwaliteit door de jaren heel wisselt. Tot slijtage door de wasstraat toe.....
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: T4 California spuiten of T5 kopen?

Bericht door Joris 407 »

Inderdaad weten we nu wat we hebben, dat is zeker een voordeel. Maar stijgende prijs voor een California? Dat lijkt me niet, echt waar?

Freek, dank voor je uitgebreide antwoord. Mochten we voor een T5 gaan dan wil ik wel eentje van na juni 2007. Na deze maand lijkt de betrouwbaarheid van de T5 beter te zijn wat ik lees. En minder kans op roest dus. Das wel een groot voordeel, de T4 zal altijd gevoelig blijven voor roest op de door jou genoemde punten.

Weet iemand een bedrijf dat de werkelijke California inbouw kan inbouwen in een gebruikte gewone T5?
Enige bedrijf wat ik vind is:
http://www.westfalia-ombouw.nl/projecten/project-t5/
Editie: Mm, email komt niet aan..
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: T4 California spuiten of T5 kopen?

Bericht door freek »

Een adres voor de inbouw van een echt California interieur ken ik persoonlijk niet. Wel het adres voor de inbouw van een origineel electrisch California dak: Polyroof in Dransfeld bij Kassel. Naar mijn weten het enige adres in Europa. Een tweede hands California dak inbouwen kunnen er misschien wel meer maar Polyroof heeft complete interieurdelen ontwikkeld voor de aansluiting van het dak aan de rest van het T5 interieur. Inclusief ingebouwd bedieningspaneel en luchtroosters aan de zijkanten voor de achterpassagiers. Tevens voor auto's met 2 schuifdeuren. Ziet er perfect uit. Voor een indruk: http://polyroof.de/ . Houd wel rekening met een wachttijd van een maand of 8.....
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 California spuiten of T5 kopen?

Bericht door Pascal-141 »

Joris 407 schreef:Inderdaad weten we nu wat we hebben, dat is zeker een voordeel. Maar stijgende prijs voor een California? Dat lijkt me niet, echt waar?
Toch wel , de prijzen voor echte Westfalia California T4 gaan nog steeds omhoog. (niet alleen van T4 , maar ook van bvb T3 ) . Dat geldt niet voor een T5 California , dat waren geen Westfalia's , en ook mindere kwaliteit dan de T4 . Prijzen van T4 California zijn regelmatig vergelijkbaar als die van een T5 California , die toch jonger is .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T4 California spuiten of T5 kopen?

Bericht door Oviivo »

Pascal-141 schreef:
en ook mindere kwaliteit dan de T4
*wishful thinking*

De enige reden waarom een T5 geen Westfalia is, is dat Mercedes eigenaar was geworden van dat merk. Dus VW ging het zelf maken. Is dat minder? Mij lijkt dat niet. Behalve de denkfout van het alu dak wat galvanische corrosie problemen kan geven.
Bouwkwaliteit is echt enorm goed is mijn ervaring, het campermeubel zit er strak is en is duurzaam. De T5 zelf is als basis ook prima, kom op zeg.

Maar zoals Keynes al wist; minder aanbod (bij minimaal gelijke vraag) doet de prijs stijgen. Dus daar zal de T4 (en T3 en eerder) zeker van profiteren.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 California spuiten of T5 kopen?

Bericht door Pascal-141 »

Oviivo schreef:
Pascal-141 schreef:
en ook mindere kwaliteit dan de T4
*wishful thinking*

De enige reden waarom een T5 geen Westfalia is, is dat Mercedes eigenaar was geworden van dat merk. Dus VW ging het zelf maken. Is dat minder? Mij lijkt dat niet. Behalve de denkfout van het alu dak wat galvanische corrosie problemen kan geven.
Bouwkwaliteit is echt enorm goed is mijn ervaring, het campermeubel zit er strak is en is duurzaam. De T5 zelf is als basis ook prima, kom op zeg.

Maar zoals Keynes al wist; minder aanbod (bij minimaal gelijke vraag) doet de prijs stijgen. Dus daar zal de T4 (en T3 en eerder) zeker van profiteren.
Oviivo , ik bedoelde niet de kwaliteit van het camperinterieur , maar de auto op zich : T5 t.o.v. T4 , en dan vooral mechanisch . Er zijn hier op het forum al genoeg voorbeelden van voorbij gekomen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 California spuiten of T5 kopen?

Bericht door Pascal-141 »

Vergelijk even de prijzen van de onderstaande advertenties .
De prijzen liggen kort bij elkaar , van de T4 en T5 , maar hou er dan ook rekening mee dat de T4 toch al gauw vele jaren ouder is dan de T5 .
De max. prijzen van de T4 Cali liggen nu toch gemiddeld +5000eur hoger dan bvb 5-6 jaar geleden .
(Ook de T3 Westies zijn nog volop in waarde aan het stijgen hoor)


http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=7

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=7

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=7

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=7

T5 =
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=4

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=8

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=9

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=9
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie