Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welke Geolander op originele velg

vragen over de T5
BBkinkie
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 jun 2016, 23:00

Welke Geolander op originele velg

Bericht door BBkinkie »

Toch weer een bandenvraag!!

Heb inmiddels uch topics doorgelezen maar eigenlijk geen duidelijk antwoord kunnen vormen. Ik wil wat off-road waardigere banden op mijn moon leggen voor de wintermaanden en onze hobby in het onverharde. Moet vaak een zware caravan door de mud sleuren.

Nou kun je kiezen uit drie types geolander :

215/65/16 met loadindex 98H

225/70/16 met loadindex 102H

235/60/16 met loadindex 100H

Wat is wijsheid kiezen voor een hoge loadindex of kiezen voor een beter passende band. Ik geloof dat de meeste op een 235 / 60/16 rijden en mensen met een verhoogd onderstel op 235 / 70 / 16. Gemiddeld rijd ik met +/- 300kg in de laadruimte rond en als de caravan er op ligt nog eens 80kg kogeldruk extra.

Mij inziens zou de 125/60/16 met 1600kg laadvermogen ruimvoldoende moeten zijn??
Gebruikersavatar
ron philippo
Berichten: 138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:27
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Welke Geolander op originele velg

Bericht door ron philippo »

Yokohama Geolandar a/t-s 235/70/16 106H.
Monteren op een 7J velg.
De hogere loadindex wordt verkregen door een sterker karkas.
Daardoor kan de bandenspanning makkelijker verlaagd worden zonder schade in het terrein.
Ga je pistes rijden is dit de enigste band die heel blijft.
Een lichter karkas scheurt daar kapot. (ervaringsdeskundige :huilen )
Nu 90.000 km naar volle tevredenheid met veel off-road.
Ik heb mij laten vertellen dat deze nét passen zonder verhoogd onderstel.
Maar kan daar geen belofte over ervaring op doen. (heb zelf verhoogd onderstel)

Gr. Ron
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1492
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Welke Geolander op originele velg

Bericht door bvddobb »

Een ander soort overweging:
Als je standaardmaat 215/65 is, gaat je snelheidsmeter met 235/70 wel te weinig aangeven... Dat mag niet, en dan zou je je meter moeten aanpassen
Wij hebben er 225/70 onder gezet, daarvan is de omtrek 5% groter en geeft de snelheidsmeter (in ieder geval bij ons) precies de goede snelheid aan ( bij de standaard 215/65 geeft 'ie zo'n 5% te veel aan).
Overigens hebben wij geen Geolandars maar Michelin Lattitude Cross. Na 4000km IJslandse binnenwegen zeer tevreden over. We hebben onze reservebanden niet nodig gehad! Wel regelmatig de druk aangepast.
BBkinkie
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 jun 2016, 23:00

Re: Welke Geolander op originele velg

Bericht door BBkinkie »

Ik was niet van plan om Pistes te gaan rijden en heb ook geen verhoogd seikel onderstel. Ik moet alleen vaak een caravan door flink verzopen grasvelden heen sleuren en in de winter door besneeuwde velden.

Het gaat mij er dus om dat het rijcomfort gehandhaaft blijft met caravan en dat de banden het kunnen handelen. Niet dat de wagen gaat liggen pompen en zingen op de wangen van de band. Ik heb nooit met loadindex 100 gereden dus weet niet of dit veel uit maakt.

235/70/16 vind ik heel mooi, maar door de grotere omtrek ga ik ook koppel kwijt raken, en aangezien ik geen verhoogd onderstel heb lijkt me dat niet zo'n brilliant idee.

Dus de beste optie lijkt mij indd 235/60 of 225/70 op originele velgen. Ik weet niet of er hier nog meer ervaringsdeskundigen zijn die ook rijden met aanhangers met +/- 80 kg kogeldruk?

Ik hoor graag van iedereen zodat ik een weloverwogen keuze kan maken :nuts

Bijlagen
tn_1.JPG
Gebruikersavatar
ron philippo
Berichten: 138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:27
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Welke Geolander op originele velg

Bericht door ron philippo »

Dan zullen de Michelins meer jouw band zijn.
Presteren in het terrein wat minder maar op de weg zullen ze een stuk prettiger en vooral stiller zijn.
Voor A/T,s zijn de yoko,s nieuw erg stil maar na 50000km ga je ze toch echt wel horen zingen.
Voor een gras of sneeuwveldje kan je in geval van nood altijd nog kettingen leggen.

@ bvdobb:
Ik ben erg benieuwd hoe deze banden in mul zand presteren.
Al eens in het duin of op het strand geweest met deze banden?
Mijn Yoko,s breken de bovenlaag erg snel, waardoor ik de bv zeereep met eigenlijk teveel geweld op moet.

Gr. Ron
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1492
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Welke Geolander op originele velg

Bericht door bvddobb »

ron philippo schreef: @ bvdobb:
Ik ben erg benieuwd hoe deze banden in mul zand presteren.
Al eens in het duin of op het strand geweest met deze banden?
Ha Ron,

We zijn er nog maar een paar keer mee op los zand geweest, alleen op het 4Motion Offroad Festival dit voorjaar, één dag in IJsland, en op de terugweg van IJsland even het strand op geweest bij Rømø. Spanning in al die gevallen tot zo'n 2 bar laten zakken, en dat ging allemaal prima.

Op de gravel- en keitjeswegen in IJsland de spanning op zo'n 3.1 bar gehad, in de modder zo'n 2,5 bar. Ging allemaal prima! Nooit problemen met grip gehad, de beide reservebanden gelukkig ook helemaal niet nodig gehad, ze zijn netjes over alle steentjes en scherpe gravel heen gerold! We hebben daar Duitsers met een busje gesproken die op grofweg dezelfde route in twee doorwadingen twee banden kapot hebben gereden (General Grabber AT)... Misschien wel teveel lucht erin gelaten?

De Lattitude Cross zijn een relatief moderne AT-band, met een gemixt profiel: aan de binnenkant een soort van 'gewoon' M+S profiel, een beetje als BFG maar dan iets kleinere blokken, aan de buitenranden vrij agressieve blokken voor goede grip. De opbouw van het karkas en de gebruikte rubbers komen uit het wegenbouwbandenprogramma van Michelin.
Ze hebben van alle AT-banden op dit moment schijnbaar de veiligste 'gewone weg'-eigenschappen (in ieder geval volgens de tests die wij hebben kunnen vinden). BFG scoort daar bijv. slecht. Voor ons wel van belang, want hoewel wij moeilijk terrein of slechte wegen niet schuwen, rijden we toch zeker 80% van de tijd op gewone wegen. We hebben ze deze zomer voor het eerst, en zijn er tot nu toe erg tevreden over.
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Re: Welke Geolander op originele velg

Bericht door GertjanvD »

Inmiddels rij ik al 4 jaar en zo'n 80.000km heel tevreden met BFG A/T 235/70/16 onder mijn T5 4motion. Wat mij betreft een ideale band. Maakt op het asfalt idd veel meer herrie en zal zeker niet als beste presteren onder natte omstandigheden. Maar onder wisselende omstandigheden, woon in bos aan zandweg, in de winter met sneeuw en in de uithoeken van Scandinavië een prima band. Wel heb ik een 'af fabriek' verhoogd onderstel met 'slecht weg' pakket. De km teller geeft exact de werkelijke snelheid aan (gps vergeleken).
Maar onder een 4Motion die een zware caravan in modder en/of sneeuw trekt, zou ik een maatje kleiner kiezen. Dus een lagere band. Mijn auto is nooit zwaar beladen en dat scheelt. Tenzij je Seikel je versnellingsbak laat aanpassen, maar dat kost een vermogen.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1492
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Welke Geolander op originele velg

Bericht door bvddobb »

@Gertjan: jouw omstandigheden zijn weer heel andere dan de onze. Het blijft altijd een compromis (of je moet à la de F1 à la minute banden kunnen wisselen als de omstandigheden wisselen) en het blijft zoeken naar het voor ieders gebruik ideale compromis. Voor ons nu de Michelins, voor jou de BFG, voor anderen weer wat anders (Nokians zijn bijv. ook heel populair in Scandinavia, toch? Rubber beter geschikt voor de lagere temperaturen), enz.
Gebruikersavatar
ron philippo
Berichten: 138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:27
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Welke Geolander op originele velg

Bericht door ron philippo »

Op mijn Landrovers altijd BFG Track-edges gehad.
Voor mij nog altijd de onovertroffen sublieme A/T band.
Een Landrover maakt van zichzelf al zoveel herrie dat een zingend bandje niet opvalt.
Voor de VW hier niet voor gekozen vanwege de hogere snelheden en bang dat de herrie zou gaan irriteren.

Misschien dat Michelin dan wel mijn volgende keuze gaat worden.
Ik begrijp dat ze het in het terrein prima doen.
Door het minder grove profiel zullen ze een pak stiller zijn als de Yokohama,s.
En ze zullen door dat profiel de bovenlaag in het zand minder breken, dus in het zand zelfs beter presteren.
Ik ga eens kijken of ze er zijn met een hoge loadindex.

Bedankt voor de tip.

Gr. Ron
BBkinkie
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 jun 2016, 23:00

Re: Welke Geolander op originele velg

Bericht door BBkinkie »

Maar even terug naar de hamvraag!! Welke Geolander of andere bandmaat is het meest geschikt voor mij!? :bonk

235-60-16 of 225-70-16 op een originele velg! Is de 235-60-16 goed op een originele velg of heb je dan ook 7j nodig?
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1492
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Welke Geolander op originele velg

Bericht door bvddobb »

BBkinkie schreef:Maar even terug naar de hamvraag!! Welke Geolander of andere bandmaat is het meest geschikt voor mij!? :bonk

235-60-16 of 225-70-16 op een originele velg! Is de 235-60-16 goed op een originele velg of heb je dan ook 7j nodig?
Dit staat op de site van Seikel (die weten wel een beetje waar ze het over hebben):
T5 bis Mj. 06/2015 und T6 ab Mj. 07/2015
Passende Reifendimensionen bei Felge 6,5J x 16 H2
215/65 R16 & 215/65 R16 Serie
235/70 R16
225/70 R16
225/75 R16
En volgens deze tabel op dezelfde site kun je 235/60 R16 ook monteren zonder verdere aanpassingen aan hoogte, wielkuip of stuuruitslagbeperking.
BBkinkie
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 jun 2016, 23:00

Re: Welke Geolander op originele velg

Bericht door BBkinkie »

Top thanks!! Dat is info waar ik iets aan heb!!

Zat inmiddels ook dit forum met dit topic uit te pluizen :

http://www.vwt4forum.co.uk/archive/inde ... 18501.html

Staat enorm veel info en ervaringsdeskundigen!

:sjaal
BBkinkie
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 jun 2016, 23:00

Re: Welke Geolander op originele velg

Bericht door BBkinkie »

Dan nu nog de vraag als ik voor 225/70/16 ga krijg ik dan geen problemen met sneeuwkettingen die aan gaan lopen in de wielkasten of tegen de remleidingen of veerpoot??
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1492
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Welke Geolander op originele velg

Bericht door bvddobb »

BBkinkie schreef:Dan nu nog de vraag als ik voor 225/70/16 ga krijg ik dan geen problemen met sneeuwkettingen die aan gaan lopen in de wielkasten of tegen de remleidingen of veerpoot??
Ha Bram,

We hebben het bij ons even nagekeken en een paar foto's gemaakt. De hoogte zal geen probleem zijn, zo op het gezicht zijn leidingen en veerpoten ook niet echt een probleem. Het wordt spannender bij de voor- en achterkant van de wielkast . Bij rechtuit heb je daar zo'n 4 vingers breed ruimte over. In de uiterste stuurstand maar zo'n 2 vingers breed, dat kan krap worden, afhankelijk van je ketting.
IMG_1710.jpg
IMG_1712.jpg
IMG_1713.jpg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welke Geolander op originele velg

Bericht door Multivan Generation »

Er zijn toch originele wielkuipen te koop die iets anders van vorm zijn en geschikt zijn voor bredere wielen?
Ik meen dat eens ergens gelezen te hebben.. :knipoog
Plaats reactie