Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

DQ-500 DSG geen filter vervangen bij oliewissel?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: DQ-500 DSG geen filter vervangen bij oliewissel?

Bericht door Pim 328 »

Heb hem zelf al vaker vervangen (op het werk en thuis) Originele tool van vw werkt toch het beste.

Heb ongeveer nog een 30 liter thuis staan (originele)

Alleen als je hem zelf thuis vervangt en er mocht een keer iets met de bak gebeuren kun je garantie technisch er niks mee.
Ook al heb je een aankoopnota van de olie.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: DQ-500 DSG geen filter vervangen bij oliewissel?

Bericht door Jakob G »

otzie schreef:wie o wie heeft de dq-500 bak zelf al eens voorzien van nieuwe olie?

heb gezien dat er een handig vulslang setje te koop is, ((.....))
met name de juiste hoeveelheid olie in de bak lijkt me cruciaal voor een (blijvende) goede werking van de bak.

otzie
Een goede Tip gedankt Otzie. :jumpklap :wjw
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: DQ-500 DSG geen filter vervangen bij oliewissel?

Bericht door Babson »

DQ500 bak heeft natte koppelingsplaten.
Deze koppelingsplaten slijten en alle vervuiling wordt door de filter gefilterd.
Olie+oliefilter dient om de 60.000 km of elke 2 jaar ververst/vervangen worden.

Zelf laat ik deze klus door een specialist uitvoeren.
Bak olie verversen + nieuw oliefilter + DSG Check/diagnose € 179,-

http://www.dsg-dokter.nl/prijzen/nl_prijzen.htm

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: DQ-500 DSG geen filter vervangen bij oliewissel?

Bericht door Multivan Generation »

Babson schreef:DQ500 bak heeft natte koppelingsplaten.
Deze koppelingsplaten slijten en alle vervuiling wordt door de filter gefilterd.
Gr. Babson
Hoelang zouden die koppelingsplaten meegaan,
en wat zouden de kosten voor vervanging zijn?

Ik denk dat weinig mensen zich dat realiseren als ze bij een nieuwe auto het vinkje zetten bij de optie DSG..
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: DQ-500 DSG geen filter vervangen bij oliewissel?

Bericht door Babson »

Multivan Generation schreef:
Babson schreef:DQ500 bak heeft natte koppelingsplaten.
Deze koppelingsplaten slijten en alle vervuiling wordt door de filter gefilterd.
Gr. Babson
Hoelang zouden die koppelingsplaten meegaan,
en wat zouden de kosten voor vervanging zijn?

Ik denk dat weinig mensen zich dat realiseren als ze bij een nieuwe auto het vinkje zetten bij de optie DSG..
Tja, hoe lang houdt een conventionele koppeling uit?

Een kennis van mij heeft met zijn bussie 400 000 km gereden voordat de koppeling op was. Elke week personenvervoer van Polen naar Italië en vice versa. Zijn schoonzoon heeft met hetzelfde type busje amper 180 000 km volgemaakt. Kwaliteitsverschil of verschil in de rijstijl? Wie zal het zeggen?

Hetzelfde geldt voor een DSG koppeling, denk ik.
Vroeger of later zal elke koppeling vervangen moeten worden, conventioneel of DSG.
Het is een slijtage onderhevig onderdeel.


De kosten van DSG koppeling vervanging bij de eerder genoemde dokter:

DSG 7-traps koppeling vervangen € 1.299,-
DSG Koppeling reviseren € 999,-
DSG Vliegwiel vervangen € 1.199,-
DSG Mechatronic, nieuw, inclusief montage € 1.299,-
DSG Mechatronic, gebruikt, inclusief montage € 999,-
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: DQ-500 DSG geen filter vervangen bij oliewissel?

Bericht door Henk250 »

Babson schreef:DQ500 bak heeft natte koppelingsplaten.
Deze koppelingsplaten slijten en alle vervuiling wordt door de filter gefilterd.
Olie+oliefilter dient om de 60.000 km of elke 2 jaar ververst/vervangen worden.

Zelf laat ik deze klus door een specialist uitvoeren.
Bak olie verversen + nieuw oliefilter + DSG Check/diagnose € 179,-

http://www.dsg-dokter.nl/prijzen/nl_prijzen.htm

Gr. Babson
Vreemd dat je dat zegt,MAN beweerde dat het niet nodig was gezien de km stand bij de eerste beurt ( 2 jaar en 30k)
Als ik morgen tijd heb zal ik het eens opzoeken in het onderhouds boek van TsGP.

:lach
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: DQ-500 DSG geen filter vervangen bij oliewissel?

Bericht door Babson »

Henk250 schreef:
Babson schreef:DQ500 bak heeft natte koppelingsplaten.
Deze koppelingsplaten slijten en alle vervuiling wordt door de filter gefilterd.
Olie+oliefilter dient om de 60.000 km of elke 2 jaar ververst/vervangen worden.

Zelf laat ik deze klus door een specialist uitvoeren.
Bak olie verversen + nieuw oliefilter + DSG Check/diagnose € 179,-

http://www.dsg-dokter.nl/prijzen/nl_prijzen.htm

Gr. Babson
Vreemd dat je dat zegt,MAN beweerde dat het niet nodig was gezien de km stand bij de eerste beurt ( 2 jaar en 30k)
Als ik morgen tijd heb zal ik het eens opzoeken in het onderhouds boek van TsGP.

:lach
VW bedrijfswagens schrijft elke 60.000 km alléén DSG-olie wissel voor, maar rept niets over de filter of de verversingstermijn.

http://www.vwbedrijfswagens.nl/service- ... udsservice

Zelf vind ik het vreemd.
Na 60.000 km heeft de filter zijn werk gedaan, maar VW vindt het niet nodig om deze te vervangen.

De werking van DSG-olie is na 2 jaar, al heeft het maar 30.000 km erin gezeten, minder.
Het is geen standaard bakolie, die levenslang mee gaat. DSG-olie veroudert ook met de tijd.
Wellicht is interval van 2 jaar kort, maar aan de andere kant een DSG-bakwissel is stuk prijziger dan de oliewissel.
Je kan natuurlijk ook de bewering van MAN vertrouwen.
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: DQ-500 DSG geen filter vervangen bij oliewissel?

Bericht door Henk250 »

Bedankt voor de link.
Dit is wat ik lees:

DSG-olie verversen
De DSG versnellingsbak van de Caddy en Transporter heeft een zogenaamde tweevoudige natte plaatkoppeling. Dit houdt in dat de koppelingsplaten zijn ondergedompeld in speciale DSG-olie. Deze olie zorgt onder andere voor smering, koeling en voor de bediening van de koppeling. Na verloop van tijd zal deze olie - net als motorolie - verouderd en verontreinigd raken. Daarom geldt bij zowel de Caddy (met zestraps DSG) als de Transporter (met zeventraps DSG) een interval van maximaal 60.000 km voor het verversen van deze DSG-olie. Als dit voorschrift niet (tijdig) wordt opgevolgd, kan dat tot (schakel)klachten of zelfs defecten aan de versnellingsbak leiden.

Ik vermoedt dat MAN dat leest als " nog niet nodig".
Ik zal eens bellen wat het kost om het toch te doen.
Er worden veel korte ritjes gereden,dat is ook niet bevordelijk voor de levensduur.

:toppie
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: DQ-500 DSG geen filter vervangen bij oliewissel?

Bericht door Babson »

Henk250 schreef:Bedankt voor de link.
Dit is wat ik lees:

DSG-olie verversen
De DSG versnellingsbak van de Caddy en Transporter heeft een zogenaamde tweevoudige natte plaatkoppeling. Dit houdt in dat de koppelingsplaten zijn ondergedompeld in speciale DSG-olie. Deze olie zorgt onder andere voor smering, koeling en voor de bediening van de koppeling. Na verloop van tijd zal deze olie - net als motorolie - verouderd en verontreinigd raken. Daarom geldt bij zowel de Caddy (met zestraps DSG) als de Transporter (met zeventraps DSG) een interval van maximaal 60.000 km voor het verversen van deze DSG-olie. Als dit voorschrift niet (tijdig) wordt opgevolgd, kan dat tot (schakel)klachten of zelfs defecten aan de versnellingsbak leiden.

Ik vermoedt dat MAN dat leest als " nog niet nodig".
Ik zal eens bellen wat het kost om het toch te doen.
Er worden veel korte ritjes gereden,dat is ook niet bevordelijk voor de levensduur.

:toppie
Graag gedaan :toppie

Zelf haal ik in twee jaar nog geen 30.000 km, maar rijdt veel stadsverkeer.
Vandaar dat ik mijn DSG eens per twee jaar lekker laat verwennen met verse olie en een nieuwe filter.
Hij moet hard werken en doet het heel goed; hij verdient het gewoon.

Wellicht zullen er mensen zijn die het een beetje overdreven vinden.
Zelf vind ik dat de prijs van DSG-bak onderhoud (±90,- EUR per jaar) gerechtvaardigd is, als je de kosten van bak vervanging in acht neemt bij te weinig onderhoud.

Wat de filter vervanging betreft, heb ik contact gehad met eerder genoemde DSG specialist.
Deze zegt; filter ALTIJD vervangen met de oliewissel.
Je zou gaan denken, natuurlijk zegt die dat, het is extra omzet.
Ik denk dat op de prijs van een filter zal de beste man echt niet zijn dagomzet gaan draaien.

VW monteert niet voor niets een filter op de bak.
Als het niet nodig was, zou het er niet op zitten toch?

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Coco
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 okt 2016, 22:19
Locatie: Brabant

Re: DQ-500 DSG geen filter vervangen bij oliewissel?

Bericht door Coco »

otzie schreef:wie o wie heeft de dq-500 bak zelf al eens voorzien van nieuwe olie?

heb gezien dat er een handig vulslang setje te koop is
Afbeelding

met name de juiste hoeveelheid olie in de bak lijkt me cruciaal voor een (blijvende) goede werking van de bak.

otzie
In feite stelt het nix voor,maar er wordt heel interresant over gedaan bij de garages special gereedschap en bla bla.
Als je de plug onder los draait van de bak gebeurt er nix,er loopt geen olie uit.
In de bak zit namelijk een buisje met een overloop,als men deze los draait komt de olie er pas uit.
Olie uitlaten lekken en het buisje weer terug in de bak schroeven,nu eventueel met slang of de oliefles de nieuwe olie weer terug in de bak spuiten tot dat het nivau berijkt is dat het buisje over loopt wat aangeeft dat hij op peil is.
Nu de schroef weer terug in het buisje schroeven en klaar is Kees.
Maar voor € 179,- incl.olie en filter,hoef je er zelf niet onder te kruipen maar voor de Formele van prijs €330,- doe ik het zelf. :adhd
:T54LIFE VW T5 2.5TDI 174PK LWB 19 INCH 245 VOOR 275 ACHTER :wjw
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: DQ-500 DSG geen filter vervangen bij oliewissel?

Bericht door otzie »

kwam ik net tegen op het net:

een how-to

http://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/ ... n-10151483

succes met verversen :wjw

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: DQ-500 DSG geen filter vervangen bij oliewissel?

Bericht door Henk250 »

Ik heb wat informatie ingewonnen hier en daar.
Je krijgt verschillende meningen over of de bak warm of koud moet zijn voor het aftappen.
Autrans zegt warm,MAN zegt koud??
:bonk
Prijzen variëren van 185 tot 285 ex.
:ikrij
Bij de een kun je wachten ( uurtje werk) bij de ander niet (zijn er 3 uur mee bezig??)
:ie
Kortom,rondvragen scheelt nogal,er van uit gaande dat ze allemaal hetzelfde aanbieden,olie en filter.
:ikrij

De winnaar is de VW garage in Oirschot,beste prijs van de drie.
Altijd betrouwbaar geholpen daar,dus alle vertrouwen in het aanbod.

:yes :yes
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: DQ-500 DSG geen filter vervangen bij oliewissel?

Bericht door otzie »

idd. vorige week nog een mailtje gestuurd naar oirschot kreeg een prijs van 185.- ex btw voor olie en filter te vervangen

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: DQ-500 DSG geen filter vervangen bij oliewissel?

Bericht door heemskerk »

Henk250 schreef:Ik heb wat informatie ingewonnen hier en daar.
Je krijgt verschillende meningen over of de bak warm of koud moet zijn voor het aftappen.
Autrans zegt warm,MAN zegt koud??
:bonk
Prijzen variëren van 185 tot 285 ex.
:ikrij
Bij de een kun je wachten ( uurtje werk) bij de ander niet (zijn er 3 uur mee bezig??)
:ie
Kortom,rondvragen scheelt nogal,er van uit gaande dat ze allemaal hetzelfde aanbieden,olie en filter.
:ikrij

De winnaar is de VW garage in Oirschot,beste prijs van de drie.
Altijd betrouwbaar geholpen daar,dus alle vertrouwen in het aanbod.

:yes :yes
Ik betaalde bij de Volkswagendealer uiteindelijk netto €205,- ex BTW. Korting gevraagd en gekregen. Uurtje werk. Voor die twee tientjes verschil ga ik niet naar een alternatieve garage. Origineel materiaal en niet onbelangrijk: afgestempeld door VW in het onderhoudsboekje, geen gezeur bij een eventuele garantie/coulanceclaim (60.000km) m.b.t. de DSG (en de rest v.d. fabrieksgarantie).
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: DQ-500 DSG geen filter vervangen bij oliewissel?

Bericht door Henk250 »

Voor 20e rij ik ook niet om,voor 100e ex wel.
De VW garage in Oirschot staat bekend om zijn service en gedegen werk.
In 15 jaar nog nooit wat voor gevallen of teleurgesteld.
Hij heeft ook stempels,die zal hij vast wel gebruiken als erkende garage.

:yes :yes
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Plaats reactie