Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 '96 2.4 start erg moeilijk

vragen over de T4
Skywalker
Berichten: 75
Lid geworden op: 06 nov 2013, 20:02

T4 '96 2.4 start erg moeilijk

Bericht door Skywalker »

Beste weetjewellers,

Mijn T4 '96 2.4 AAB start erg lastig de laatste tijd. Dat deed deze ook al toen de temperatuur nog niet zo laag was, maar de laatste tijd met wat koudere temperaturen wordt het wel erg lastig.

Starten gaat als volgt: Voorgloeien (3 x) - starten en dan draait de motor rond (bob-bob-bob geluid :nuts ) maar slaat niet aan. Na zo'n 5-6 x opnieuw starten slaat hij dan uiteindelijk aan en als ik dan geen extra gas bij geeft loopt de moter eerst erg onregelmatig. Verder komt er een flinke lading wit/grijze rook uit de uitlaat.

Weten jullie welke stappen ik kan doorlopen om dit te verbeteren?

Bij voorbaat dank!
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: T4 '96 2.4 start erg moeilijk

Bericht door LAYCA »

Is de startmotor/accu oke?
Aangezien een diesel slecht aanslaat als het starttoerental te laag is.
Maar er op dat moment wordt er wel brandstof ingespoten.
Hierdoor kun je de motor "verzuipen"
En dan moet alles in een keer verbranden met gevolg een hoop rook en bokken.
Meer keer voor gloeien heeft niet zoveel zin, zeker bij een zwakke accu.
Nog een mogelijkheid: dat er een of meer gloeipitjes niet meer werken, dit merk je pas als het kouder wordt.
Ook hier veel rook en bokken.

Laat van je horen succes :yes

Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 '96 2.4 start erg moeilijk

Bericht door Multivan Generation »

Trek je de hendel van de start vervroeging wel uit?
Skywalker
Berichten: 75
Lid geworden op: 06 nov 2013, 20:02

Re: T4 '96 2.4 start erg moeilijk

Bericht door Skywalker »

Bedankt voor de reacties. Startmotor is half jaartje oud en klinkt goed. Hendel gebruik ik niet, thanks for the reminder! Zal een update geven of dit een verbetering is.
Skywalker
Berichten: 75
Lid geworden op: 06 nov 2013, 20:02

Re: T4 '96 2.4 start erg moeilijk

Bericht door Skywalker »

Bus doet helemaal niks. Ja starten en ronddraaien maar niet aanslaan...

Iemand tips/trucs?
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: T4 '96 2.4 start erg moeilijk

Bericht door Beckontheroad »

Skywalker schreef:Bus doet helemaal niks. Ja starten en ronddraaien maar niet aanslaan...

Iemand tips/trucs?
Dieselpomp relais, die de pomp niet vrijgeeft?
Eerder ook gehad, VW dealer begreep t allemaal niet, via Good Old Matje naar zijn lokale VW dealer in Zaandam, was na bestellen van nieuw relais vlot verholpen.
Testen deed die door de brandstofleiding na de pomp half los te draaien en dan te starten, geen diesel eruit= relais niet open.

Suc6,

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Skywalker
Berichten: 75
Lid geworden op: 06 nov 2013, 20:02

Re: T4 '96 2.4 start erg moeilijk

Bericht door Skywalker »

Beckontheroad schreef:
Skywalker schreef:Bus doet helemaal niks. Ja starten en ronddraaien maar niet aanslaan...

Iemand tips/trucs?
Dieselpomp relais, die de pomp niet vrijgeeft?
Eerder ook gehad, VW dealer begreep t allemaal niet, via Good Old Matje naar zijn lokale VW dealer in Zaandam, was na bestellen van nieuw relais vlot verholpen.
Testen deed die door de brandstofleiding na de pomp half los te draaien en dan te starten, geen diesel eruit= relais niet open.

Suc6,

JB

Hee JB, dankjewel. Weet je ook wel relais dat is? 102?

Zojuist ANWB gebeld - sta op mijn oude adres (mijn ouders) met pech, maar woon al half jaar ergens anders. Natuurlijk mijn adres nog niet gewijzigd. Kan 60 euro lappen om ze te laten komen. Ga toch eerst zelf maar even verder op onderzoek..
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: T4 '96 2.4 start erg moeilijk

Bericht door Beckontheroad »

Hee JB, dankjewel. Weet je ook wel relais dat is? 102?

Zojuist ANWB gebeld - sta op mijn oude adres (mijn ouders) met pech, maar woon al half jaar ergens anders. Natuurlijk mijn adres nog niet gewijzigd. Kan 60 euro lappen om ze te laten komen. Ga toch eerst zelf maar even verder op onderzoek..[/quote]


nu overvraag je me, is schat ik al weer 5 jaar terug.
Begreep wel dat bosch het relais levert en dat het ook in een Citroen zit, die dan weer veel goedkoper is, iet van €90- toendertijd.

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
benvan
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2010, 22:07
Locatie: Vlissingen
Contacteer:

Re: T4 '96 2.4 start erg moeilijk

Bericht door benvan »

Hallo, heb net een hele serie startproblemen gehad: gloeirelais vervangen, koeltemperatuursensor, blokje achter het slot en de gloeipitten ( gelijk alle vijf ) en nog geen resultaat ! Uiteindelijk weer een gloeirelais besteld en sinds vorige donderdag start , ook nu het wat kouder wordt, in één keer :sjaal Het gloeirelais is nr 102 in je zekeringkast. Bij Boelm VOF incl. verzenden rond de € 19,00 :jumpklap
Hoop dat ik je hiermee wat heb geholpen !

gr.Ben
Skywalker
Berichten: 75
Lid geworden op: 06 nov 2013, 20:02

Re: T4 '96 2.4 start erg moeilijk

Bericht door Skywalker »

benvan schreef:Hallo, heb net een hele serie startproblemen gehad: gloeirelais vervangen, koeltemperatuursensor, blokje achter het slot en de gloeipitten ( gelijk alle vijf ) en nog geen resultaat ! Uiteindelijk weer een gloeirelais besteld en sinds vorige donderdag start , ook nu het wat kouder wordt, in één keer :sjaal Het gloeirelais is nr 102 in je zekeringkast. Bij Boelm VOF incl. verzenden rond de € 19,00 :jumpklap
Hoop dat ik je hiermee wat heb geholpen !

gr.Ben
Dankjewel, zeker hulpzaam. Ben nu eerst even op reis, zal over twee weken de bus aanpakken.
Esmo
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 mei 2016, 23:17

Re: T4 '96 2.4 start erg moeilijk

Bericht door Esmo »

Niet geheel toevallig deze week met eenzelfde 2.4 hetzelfde probleem. Bus wil met geen mogelijkheid aanslaan. Zojuist de ANWB langs gehad, met wat spray liep hij direct. Volgens de ANWB zijn de gloeibougies op. Nu staat hij even warm te draaien maar rookt enorm, sowieso rookt hij de laatste weken steeds meer.

Al lezende op het forum begrijp ik dat het vervangen van de gloeibougies bij de 2.4 een lastig klusje is. Weet iemand in de omgeving Den Haag een betaalbaar en betrouwbaar adresje?

Freek
Esmo
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 mei 2016, 23:17

Re: T4 '96 2.4 start erg moeilijk

Bericht door Esmo »

Aanvulling: mijn klusgarage doet het voor een goede prijs, vraag overbodig dus ..
Skywalker
Berichten: 75
Lid geworden op: 06 nov 2013, 20:02

Re: T4 '96 2.4 start erg moeilijk

Bericht door Skywalker »

Esmo schreef:Aanvulling: mijn klusgarage doet het voor een goede prijs, vraag overbodig dus ..
Wat is een goede prijs? Even voor mijn idee
Esmo
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 mei 2016, 23:17

Re: T4 '96 2.4 start erg moeilijk

Bericht door Esmo »

Rond de 275,00
Esmo
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 mei 2016, 23:17

Re: T4 '96 2.4 start erg moeilijk

Bericht door Esmo »

Update: vandaag de gloeibougies laten vervangen, geen wonder dat de bus niet wilde starten. Twee van de gloeiers leken nog nooit vervangen (die moeilijke plekken). Ze zijn beide geheel afgesleten/gebroken en pikzwart. Start ging dus altijd op drie pitten en heel veel rook. Net opgehaald en start nu als een zonnetje.
En ondanks de 3 ton op de teller slechts 1 litertje olie verbruikt op 7500 km.... niet slecht voor het oude beestje.
Plaats reactie