Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lichte vracht + Slaaphefdak

vragen over de T5
Plaats reactie
Tvo
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:34

Lichte vracht + Slaaphefdak

Bericht door Tvo »

Hoi,


Heb deze vraag al op vele fora zien verschijnen, maar ik vind er nergens een antwoord op.

Is het in België mogelijk dat je op een T5 ingeschreven als lichte vracht een slaaphefdak plaatst en dat deze nog steeds ingeschreven kan blijven als lichte vracht ? Dus zonder kastjes, keukenblok ed.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Uiteindelijk wil ik een Bus met twee plaatsen een laadruimte voor door het jaar, en een slaaphefdak voor de vakantie en ...
de feestjes :yes

Groeten Tom
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Lichte vracht + Slaaphefdak

Bericht door Pascal-141 »

Die vraag kun je best stellen aan GOCA of aan een keurings stationchef .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: Lichte vracht + Slaaphefdak

Bericht door Danny »

Die vraag moet je zelfs niet stellen, slaaphefdak heeft niks te maken met het lichte vracht blijven.
Lichte vracht is gebaseerd op het kubieke meter laadvermogen "that's it", verder is er geen vuiltje aan de lucht.
Als jij je laadruimte even groot laat dan blijft dat zo en zelfs al maak je er een dubbele cabine van dan heb je nog genoeg over.

Doen dus!!! :jump
Tvo
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:34

Re: Lichte vracht + Slaaphefdak

Bericht door Tvo »

Heb vandaag eens even met GOCA aan de telefoon gehangen, blijkt dat dit niet echt een probleem is voor hun, je moet enkel van de constructeur de toestemming krijgen om dit te plaatsen, verwijderen van dwarsbalken.

Normaal zou de leverancier van deze daken attesten kunnen afleveren dat deze voldoende stevig zijn, maar toch heb je de toestemming van VW nodig.

Ik zal er eens naar zoeken.
Tvo
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:34

Re: Lichte vracht + Slaaphefdak

Bericht door Tvo »

Net aan de met de homologatiedienst van VW aan de telefoon gehangen ( 02/556 23 35 ).
Dit soort ombouw wordt dus in België niet toegelaten. zwaar k*t

Nu gaf die man me wel een voorzet :

Koop een wagen in Nederland of Duitsland, plaats er een dak in, importeer deze in België, zorg voor de juiste documenten van de leverancier van het dak, en laat het voertuig keuren als alleenstaand geval.

Of mijn interpretatie : Koop een voertuig in het buitenland, importeer deze in België, laat er hier ( of doe dit zelf ) je dak inzetten, en laat hem dan pas keuren.

Zal dat dan ook maar eens uitzoeken.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Lichte vracht + Slaaphefdak

Bericht door Multivan Generation »

Als je informatie nodig hebt, dan kun je dat ook bij Volkswagen online opvragen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Lichte vracht + Slaaphefdak

Bericht door Pascal-141 »

Danny schreef:Die vraag moet je zelfs niet stellen, slaaphefdak heeft niks te maken met het lichte vracht blijven.
Lichte vracht is gebaseerd op het kubieke meter laadvermogen "that's it", verder is er geen vuiltje aan de lucht.
Als jij je laadruimte even groot laat dan blijft dat zo en zelfs al maak je er een dubbele cabine van dan heb je nog genoeg over.

Doen dus!!! :jump
Doen dus is jouw raad ? Vergeet het maar ...
Er komt wel wat meer bij kijken dan "kubieke meter laadvermogen "that's it" .
Voor IEDERE wijziging heb je in principe een goedkeuring nodig . Ook voor een dubbel cabine te plaatsen . Indien het een model betreft waarvoor nog geen PVG nummer bestaat als dubbel cabine , kun je het vergeten , dan krijg je geen goedkeuring van D'Ieteren.
Wijzigingen aan het dak , betekend wijzigingen aan de structuur van het voertuig , dat krijg je niet zomaar in orde tussen de soep en de pattatten .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: Lichte vracht + Slaaphefdak

Bericht door Danny »

Pascal-141 schreef:
Danny schreef:Die vraag moet je zelfs niet stellen, slaaphefdak heeft niks te maken met het lichte vracht blijven.
Lichte vracht is gebaseerd op het kubieke meter laadvermogen "that's it", verder is er geen vuiltje aan de lucht.
Als jij je laadruimte even groot laat dan blijft dat zo en zelfs al maak je er een dubbele cabine van dan heb je nog genoeg over.

Doen dus!!! :jump
Doen dus is jouw raad ? Vergeet het maar ...
Er komt wel wat meer bij kijken dan "kubieke meter laadvermogen "that's it" .
Voor IEDERE wijziging heb je in principe een goedkeuring nodig . Ook voor een dubbel cabine te plaatsen . Indien het een model betreft waarvoor nog geen PVG nummer bestaat als dubbel cabine , kun je het vergeten , dan krijg je geen goedkeuring van D'Ieteren.
Wijzigingen aan het dak , betekend wijzigingen aan de structuur van het voertuig , dat krijg je niet zomaar in orde tussen de soep en de pattatten .
Mijn "doen dus" is na zelf interesse te hebben en na te vragen in 't keuringsstation waar de stationschef mij verzekerde dat dat geen enkele invloed had op 't lichte vracht zijn en hij daar geen graten in zag.

Ik ga toch zomaar niks uit mijn nek kletsen, zeker weten dat als je volgende week een andere aan de lijn hebt hij wat anders zegt omdat ie de zaak anders interpreteerd...
jorisken
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jan 2016, 23:53

Re: Lichte vracht + Slaaphefdak

Bericht door jorisken »

@ danny ...

heb jij uiteindelijk deze conversie uitgevoerd ?

ik heb ook intr. om een slaaphefdak te plaatsen maar mijn lichte vracht te behouden.
Plaats reactie