Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

bandenmaat

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mvmmark
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jan 2007, 21:54
Locatie: zeelnd nb

bandenmaat

Bericht door mvmmark »

wie kan mijn helpen
er is nu 255/30/20 gemonteerd maar zijn aan vervanging toe
ik wil nu 275/ 40/ 20 monteren in verband met laadvermogen
wat word dan de afwijking op de kilometer teller tenopzichten van de 1ste band
grt mvm montage
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Bij de 255/30-20 is de theoretische diameter van de band 661 mm.
Bij de 275/40-20 is deze diameter 728 mm. Dit is 10% meer. Met de nieuwe banden zal de snelheidsmeter 10% te weinig aangeven. Een snelheid van 120 km/u op jouw teller is in werkelijkheid dan 132 km/u.
:ie :ie :ie :ie :ie
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Guus NLB »

Nee, dat klopt niet.
De snelheidsmeter zal 10% minder aangeven dan hij nu doet !
En hij geeft standaard al teveel aan !

Voor bandomtrekken enz. kijk op :
http://ejelta.com/tiresize/index.html?w ... maxdelta=2

Even selecteren, kopieëren en in de adresbalk plakken, dat gaat het vlugste.

Als je een beetje zoekt hoe het werkt, kun je voortaan heel makkelijk vóóraf uitzoeken wat er het beste past onder je auto. Ik zou voor de T5 wel uitgaan van de standaard band, 215/65-16 (als ik me niet vergis) en van daaruit zoeken.
Overigens staat er niet bij wat de max. bandbreedte is op een bepaalde velgbreedte, hier dien je toch wel ernstig rekening mee te houden !!!!!!!!!!

Mijn meter gaf met 235/55-17 altijd precies 5 km te veel aan. Nu met 255/45-18 nog maar 3 km. Wel iets om rekening mee te houden. Gemeten met de TomTom.
belgacom
Berichten: 123
Lid geworden op: 30 mar 2007, 19:55
Locatie: zoutleeuw (Belgie)

Bericht door belgacom »

Mijn meter gaf met 235/55-17 altijd precies 5 km te veel aan. Nu met 255/45-18 nog maar 3 km. Wel iets om rekening mee te houden. Gemeten met de TomTom.[/quote]

Guus, gaat de auto niet "zoeken" op de weg met zulke brede banden of valt dat wel mee? Ik bedoel de spoorgevoeligheid.
met vriendelijke groet,

Wilco 244
Gebruikersavatar
paulscs
Berichten: 221
Lid geworden op: 23 jan 2007, 22:51
Locatie: hoofddorp
Contacteer:

Bericht door paulscs »

op mijn t5 zitten 275-35-20 banden, nu met mijn vdo navigatie geeft mijn bus exact dezelfde snelheid aan als mijn teller
klaag niet als je wind tegen hebt, maar wees blij als je wint mee hebt.

http://www.scsnederland.nl http://www.stopbos.nl
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Guus NLB »

Gelukkig "zoekt" ie vrijwel niet in sporen. Ik denk dat de T5 daar minder gevoelig voor is door zijn voorasconstructie/wielgeometrie.
Wel belangrijk natuurlijk dat je geen spoorverbreding gaat toepassen op de vooras, niet met verbreders, niet met spoorverbredende velgen !
:bonk Dit zou een enorm negatief effect hebben !! :ie :gif
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Guus NLB schreef:Nee, dat klopt niet.
De snelheidsmeter zal 10% minder aangeven dan hij nu doet !
En hij geeft standaard al teveel aan !

Voor bandomtrekken enz. kijk op :
http://ejelta.com/tiresize/index.html?w ... maxdelta=2

Even selecteren, kopieëren en in de adresbalk plakken, dat gaat het vlugste.

Als je een beetje zoekt hoe het werkt, kun je voortaan heel makkelijk vóóraf uitzoeken wat er het beste past onder je auto. Ik zou voor de T5 wel uitgaan van de standaard band, 215/65-16 (als ik me niet vergis) en van daaruit zoeken.
Overigens staat er niet bij wat de max. bandbreedte is op een bepaalde velgbreedte, hier dien je toch wel ernstig rekening mee te houden !!!!!!!!!!

Mijn meter gaf met 235/55-17 altijd precies 5 km te veel aan. Nu met 255/45-18 nog maar 3 km. Wel iets om rekening mee te houden. Gemeten met de TomTom.
Hallo Guus,
Effe goed lezen!!!
Ik zeg precies hetzelfde als jij ook al zegt. Door banden met een grotere diameter wijst de snelheidsmeter te weinig aan en rijdt je in werkelijkheid dus sneller dan op de snelheidsmeter te zien is. Er op gokken dat de snelheidsmeter af fabriek te veel aangeeft en zo het probleem met de te grote banden compenseert brengt toch de nodige risico's t.a.v. snelheidsovertredingen me zich mee :politie :politie :politie
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Guus NLB »

Volgens mij las ik het heel goed, maar o.k.

Tegenwoordig is het héél makkelijk om met een (geleende) TomTom of zoiets, even te controleren wat je snelheidsmeter afwijkt.
Mijn TomTom geeft in ieder geval exact hetzelfde aan als die snelheidsdisplays die je soms langs de weg ziet.
Plaats reactie