Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

lekkage schuifraam

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Guido B
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 jul 2013, 19:41
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland

lekkage schuifraam

Bericht door Guido B »

Van het weekend de bus eens opgehaald (staat buiten ergens) en deze was erg vochtig binnen. Al snel kwam ik erachter dat het schuifraam (bestuurderszijde) lekt tussen raam en carrosserie. IK heb dat enige tijd geleden ook gehad en heb het raam toen met speciale kit (waar ook dakluiken mee geplaatst worden) vastgezet. Er zat namelijk geen rubber tussen en de lekkage heeft uiteindelijk een deel van de vloer opgegeten :(

Ik wil van het weekend het raam eruit halen en na verwijderen van de kit weer monteren met de originele dichting en nieuwe kunststof moeren. De spullen heb ik al gehaald bij de dealer.
Eigenlijk aan de hand van deze link:
http://www.t4-wiki.de/wiki/Schiebefenst ... 3%BCstung)

Mijn vraag aan jullie ervaringsdeskundigen:
Is dat schuimrubbertje randje voldoende afdichting om met nieuwe moeren het raam weer afgedicht te krijgen? wat is jullie ervaring?

Hoor graag! :yes
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1160
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: lekkage schuifraam

Bericht door brugseb »

Hoi Guido
tx voor de link - zit ook al een tijdje met natte plek op tapijt naast keukenblok tot voor ventilatierooster- aan jouw verhaal te horen zal het wellicht ook van het schuifraam komen - kan ik tenminste al onderdelen bestellen.
Ik vermoed dat rooster achter keukenblok van mijn Westy zal moeten uitgebouwd worden - volg verder je topic voor tips :proost
grtz Bart
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: lekkage schuifraam

Bericht door odorf »

@Brugseb,

Keukenrooster aan raamkant hoeft er bij een Westy NIET uit, (gaat ook niet zonder demontage van het hele keukenblok) Hier kwam ik pas achter toen ik wel mijn hele keukenblok al los had. :bonk (zie projecten -lekkage klapraam-)

Als je de klep open hebt en je kijkt richting raam zie je 3 uitsparingen, precies waar de onderste plastic moeren zitten.

Bovenrandbekleding en B en C - stijl bekleding moeten wel weg. Vooral de B-stijl is even een klusje.

@Guido,
Of het nieuwe afdichtrubber van een schuifraam voldoende is durf ik niet te zeggen. Lijkt me wel, in mijn schuifdeur zit het schuifraam probleemloos, nooit hoeven te vervangen.
Bij een KLAPRAAM (bij mij aan bestuurderszijde) is de standaard afdichting echt onvoldoende!! en is extra ruitenkit de enige duurzame oplossing.

Fijne jaarwisseling allen!
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1160
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: lekkage schuifraam

Bericht door brugseb »

Odorf
bedankt voor de feedback; bij mij zit er aan beide zijden een schuifraam,zal nog es goed kijken of ik aan die onderste moeren kan zonder rooster te moeten demonteren :toppie dacht wel dat klapraam anders gemonteerd wordt.
prettig eindjaar :zwaai
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Guido B
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 jul 2013, 19:41
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland

Re: lekkage schuifraam

Bericht door Guido B »

Heren, bedankt voor jullie reactie,

Gisteren de stoute schoenen aangetrokken en het raam eruit gehaald. Nieuwe afdichting erop vast schroeven en klaar...................op papier lijkt het leuk. Ware het niet dat ik 2 uur bezig ben geweest om de oude kitresten (net kauwgom) weg te halen. Dit nooit meer!
Maar met een nieuw rubber erin en daarna de tuinslang erop lijkt het weer helemaal dicht! Dus mocht je het overwegen, zeker doen. Ik heb er geen bekleding opzitten dus kan zo bij de plastic moeren, maar het is dan echt een werkje van niks!

Tips: Maak goed schoon, vervang die plastic moeren want ik merkte dat de oude aanzienlijk waren dolgedraaid! wellicht was dat al wel de oorzaak.
Ik heb er gelijk 20 gekocht want je draait ze makkelijk te ver door. Kosten voor rubber + moeren = 26,38 euro. Ik heb ooit een nieuwe hoek in de vloer laten lassen vanwege de lekkage, ik was niet klaar voor dat bedrag dus doe het nu de spullen nog te krijgen zijn.

Als een koning reed ik vervolgens rond. tot ik de afslag nam en mijn knipperlichten niks meer deden. Na relais en schakelaar bekeken te hebben kwam ik erachter dat zekering 22 kapot was. En zo blijf je altijd bezig :werkaanT4

Overigens was bij mij de vloer verrot ter hoogte van het zwarte dopje van de spuitbus (zie foto). Als je vloer daar nat is, wellicht dan toch het raam eens nazien
Bijlagen
IMG-20150315-WA0002.jpg
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1160
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: lekkage schuifraam

Bericht door brugseb »

Genoteerd op mijn to do lijstje ! Nu alleen nog plaats maken in mijn garage, zodat de bus even binnen kan :jump :jump
Met dit weer geen zin om lang buiten te klungelen :lach
@ Guido: mijn planken vloer is inderdaad vanaf die hoek nat; wordt nog maar eens uitbouw van B-bekleding, na herstel bedrading, na monteren USB-laadpunt, na monteren nieuwe deurrubbers, na... We worden experts ! :bifun :bifun
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Plaats reactie