Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stiekeme stroomverbruiker?

vragen over de T4
Plaats reactie
DeGemeneDehler
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 okt 2014, 18:03

Stiekeme stroomverbruiker?

Bericht door DeGemeneDehler »

Beste VW-ers,

Ik heb nu 4 maanden startproblemen. Het lijkt erop dat de accu steeds leeg is door een stroomverbruiker. Maar ik en de monteurs kunnen die maar niet vinden. Uit een accutest bleek dat de accu nog in goeie staat is. Er kwam 250 DIN uit, van de 400 meen ik. De tester gaf heel even aan dat er een stroomverbruiker was, maar later was dat niet het geval. Uit de test bleek dat de staat van de accu verder goed is.

Hoe dan ook, als ik de auto een paar dagen laat stilstaan, dan start hij moeilijk of niet, tenzij ik de accupool loshaal, dan start hij makkelijk na 2 weken stilstaan. Nu is het vreemde dat ik met de multimeter nauwelijks stroomverbruik meet, nl. alleen in het begin, als ik de multimeter aansluit, heel even iets van 180 mA voor het laden van de deurvergrendeling en het dashboard, maar daarna maar iets van 5 mA continu. Dat is normaal las ik hier op het forum.

Welnu, als er een stroomverbruiker zou zijn, dan zou ik die toch op die manier moeten kunnen meten? Het enige wat ik nog kan bedenken is dat er een stroomverbruiker is die af en toe stroom trekt, maar ik kan niet bedenken wat. Zo staat de bluetooth van mijn autoradio uit en is de rest wat er bij de camper hoort allemaal aangesloten op de huishoudaccu, waarvan ik normaliter de hoofdschakelaar uitzet.

Ik hoop dat jullie een idee hebben want ik ben redelijk radeloos. Bedankt!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4825
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Stiekeme stroomverbruiker?

Bericht door Hanz »

Ik heb hetzelfde gehad en na vervanging van het gloeirelais was het over. Zie ook dit topic:
viewtopic.php?f=2&t=50863&p=363453&hilit=accu#p363381
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
eaglebear
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 dec 2016, 23:13
Locatie: Marknesse

Re: Stiekeme stroomverbruiker?

Bericht door eaglebear »

Misschien om te checken?
Bij mij consumeerde de oude "Becker" radio radio zoveel, dat de losgemaakte min op de accu vonkte....andere radio bracht oplossing.
:T44EVER Afbeelding :T44EVER
DeGemeneDehler
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 okt 2014, 18:03

Re: Stiekeme stroomverbruiker?

Bericht door DeGemeneDehler »

Bedankt voor de tips!

Dat van de gloeirelais is wel de moeite waard om te checken. Zou dat de oorzaak kunnen zijn van een onregelmatige verbruiker? Daarmee bedoel ik een verbruiker die niet continu verbruikt, maar af en toe. Hoe dan ook, ik geef het door aan de garage.

Wat de radio betreft, ging dat om een onregelmatig gebruik? Want ik meet namelijk geen stroomverbruiker, maar die is er kennelijk soms wel. Als de radio standaard wat zou verbruiken, dan zou ik dat merken, bijvoorbeeld als de bluetooth blijft aanstaan. Maar dat is het niet want de radio is al gereset door het ontkoppelen van de accu, en dat heeft geen effect.

Als ik het weet, horen jullie het.
Gebruikersavatar
spyke
Berichten: 2371
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:15
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Stiekeme stroomverbruiker?

Bericht door spyke »

Als er bloemkolen op je pluspool zit goed schoonmaken, niet met water dat loopt je carosorie in en gaat dan roesten.
Dit is een echte lekstroomvreter.
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=40846

Zonder dwarsliggers rijden er geen treinen.
Gebruikersavatar
eaglebear
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 dec 2016, 23:13
Locatie: Marknesse

Re: Stiekeme stroomverbruiker?

Bericht door eaglebear »

Ik kan niet uit je verhaal halen of de radio ontkoppeld is. (Gereset?). Een radio kan intern toch een stiekeme stroomverbruiker zijn. Een beschadigde kabel kan ook de veroorzaker zijn, wat moeilijker te achterhalen is. Soms doormeten op zekering kan iets zeggen...(binnenverlichting bijv.)

Ik hoop dat je het vinden kunt, vervelend is het wel... :toppie
:T44EVER Afbeelding :T44EVER
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4825
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Stiekeme stroomverbruiker?

Bericht door Hanz »

DeGemeneDehler schreef:Bedankt voor de tips!

Dat van de gloeirelais is wel de moeite waard om te checken. Zou dat de oorzaak kunnen zijn van een onregelmatige verbruiker? Daarmee bedoel ik een verbruiker die niet continu verbruikt, maar af en toe. Hoe dan ook, ik geef het door aan de garage.
In mijn geval was soms de accu na een dag compleet leeg maar met een andere accu startte de bus direct en was de eigen accu na een stukje rijden al weer opgeladen, dus dynamo was goed. En soms een week of langer nergens last van en dan ineens weer helemaal leeg. Bij controle bleek de accu prima in orde.
Mijn theorie was: Als het gloeirelais af en toe blijft hangen en de gloeistiften niet uitschakelt dan trekken deze de accu snel leeg want dat zijn zware verbruikers. Na vervangen van het gloeirelais is het inderdaad nooit meer voorgekomen dus dat leek te kloppen. Dus voor een paar tientjes en twee minuten werk is het misschien opgelost.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie