Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Alweer een slecht startende T5 !

vragen over de T5
Plaats reactie
peterkroon
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 feb 2007, 19:28
Locatie: Höör Zweden
Contacteer:

Alweer een slecht startende T5 !

Bericht door peterkroon »

Goedemiddag,

Met belangstelling de perikelen van Jeroen van der Veen gelezen omtrent een slecht startende T5 met in het achterhoofd dat ik hier misschien mijn voordeel mee kon doen.
Horen we nog hoe dat afgelopen is Jeroen ?
Ook mijn T5 wilde slecht starten. ( 2006-215.000 km-130+ pk )
Bij een VW garage de gloeipitten laten controleren en jawel,2 stuks in slechte staat of gewoon kapot.
Alle 5 vervangen en vol goede moed de auto opgehaald,de volgende dag wilde de bus weer niet op een normale manier aan het werk.
Gloeiende,gloeiende..... na contact met de garage bus weer weggebracht en na een paar dagen en diverse metingen kwamen ze tot de conclusie dat de brandstofdruk wegzakte als de bus stilstond.
Als boosdoener werd de hogedrukpomp aangewezen ( in de volksmond tandempomp ? )
En ook die is vervangen, bussie weer opgehaald en wat denk je....nog slechter starten als voordat de gloeibougies werden vervangen.
3x gloeiende dus.
Bussie weer weggebracht, alles weer nagemeten en volgens de VW klunzen alles in orde en bij hun startte de bus wel normaal.
Dus na een week testen en prutsen door die gasten bussie weer opgehaald.
De volgende dag : DRAMA ! In pislinke staat de garage gemaild en uitvoerig gezegd hoe we erover dachten.
Nou ja als u niet tevreden bent moet u de auto maar weer bij ons laten staan.
Sommige mensen vergeten wel eens dat er ook nog andere dingen in het leven zijn als een beetje met je bussie op en neer te crossen naar de garage.
Onderhand was ik er flink mee an !
Op dit forum en diverse andere fora´s gezocht en op één daarvan las ik dat iemand dacht dat de onluchting van de tankdop wel eens het probleem van een slecht startende auto kon zijn.
Andere lezers reageerden laconiek,`dat kan toch niet`de aanzuigpomp is veel sterker als het eventuele vacuum.
En eigenwijs als ik af en toe ben dacht ik; toch maar eens proberen
Van een tankdop losdraaien wordt je niet moe dus...een enorm vacuum!!! Gegorgel en geluiden van lucht en stromende brandstof wat kan je daar blij van worden.
Starten en gelijk lopen zoals het hoort.
Zoals het er nu uitziet is waarschijnlijk de hogedrukpomp vervangen terwijl dit misschien niet nodig was.
Maar ja bewijs voor deze theorie heb ik niet en zie zo maar eens je gelijk te halen en eventueel een gedeelte poen terug te vangen.

De moraal van dit verhaal: zoek eerst naar ( misschien ) de gemakkelijkste oplossing,moeilijk doen kan altijd later nog.
Een vacuum is sterker dan je denkt.

Over versnellinsbakken,koppelingen, aandrijfassen en klote garage´s heb ik ook nog een horrorverhaal.Komt later.

Mvg Peter
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Alweer een slecht startende T5 !

Bericht door Deki »

Verstuiver O-ringen ook vervangen ? had ook een slechte startende T5 2005 3 jaartjes terug :huilen Tandempompie & Oringen vervangen en klaar :sjaal
jordydereus

Re: Alweer een slecht startende T5 !

Bericht door jordydereus »

Fijn dat hij weer goed start...

Wat ik nooit begrijp. Is dat mensen betalen voor reparaties die het probleem niet zijn.
Ik begrijp dat de garage soms moet zoeken...
Maar zou nooit betalen voor bvb een tandempomp terwijl die dus niet stuk was...

Heel apart.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Alweer een slecht startende T5 !

Bericht door heemskerk »

Mooi wanneer dat de oorzaak is, wil niet pessimistisch zijn maar toch... Juist wanneer 'ze' een tijdje stil staan dan krijgen ze deze verschijnselen als slecht starten. De oorzaak moet dan overwegend toch in de befaamde o-ringen en verstuiverproblematiek gezocht worden.

Wanneer het een ont-of beluchtingsprobleem zou zijn ontstaat het ongewenste vacuum juist na een lange(re) rit (brandstof wordt doorlopend uit de tank getrokken waardoor vacuum ontstaat) het startprobleem zou zich dan meer moeten manifesteren terwijl juist bij langer stilstaan het vacuum minder wordt/ weg is.

Vergeet niet dat de retour (na koeling) ook weer in de tank terechtkomt en door de warme diesel er ook drukverschillen kunnen ontstaan. Staat mij bij dat de overdruk in de tank geen open systeem is maar pas afgeblazen kan worden boven een bepaalde druk? Met andere woorden: er mag tot op zekere hoogte drukverschil zijn meen ik begrepen te hebben.

Ik hoop dat je geluk hebt. Ik zou zeggen: Gooi de tank voor max 2/3 vol en laat de dop een fractie los en probeer de komende tijd uit wat het effect is..
peterkroon
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 feb 2007, 19:28
Locatie: Höör Zweden
Contacteer:

Re: Alweer een slecht startende T5 !

Bericht door peterkroon »

Hej,

Volgens mij heb ik geschreven dat de tandempomp ( achteraf ) waarschijnlijk niet de oorzaak was.
Maar ja ,van achteren kijk je een koe in ze´n kont !
En dat betalen voor een reparatie of onderdeel wat ( achteraf )w.s niet de oorzaak of boosdoener was is redelijk simpel.
Je brengt de auto bij en garage,ze proberen de oorzaak te vinden,dragen een oplossing aan,de klant geeft dan toestemming om die reparatie uit te voeren,je haalt de auto op en moet gelijk betalen.
Zo werkt dat in Zweden.
Dus : je weet niet of de reparatie het gewenste effect heeft maar bent alvast wel wat florijnen lichter.
Natuurlijk heb je garantie op de reparatie en onderdelen en je mag dus zo vaak terugkomen als je maar wilt.
Oja,O ringen zijn ook vervangen.

Mvg Peter
jordydereus

Re: Alweer een slecht startende T5 !

Bericht door jordydereus »

ik doe bijna alles zelf, dus bij een garage kom ik niet.

maar ik zou de opdracht geven de oorzaak te vinden.
en niet gokken welke onderdelen het misschien zijn.

,maar er wel voor te moeten betalen.


zo lijkt het net een casino , kijk maar of je geluk heb.
misschien heb je mazzel , anders kost het je gewoon geld.

maar u mag altijd terug komen..... :zwaai
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Alweer een slecht startende T5 !

Bericht door heemskerk »

peterkroon schreef:Hej,

Volgens mij heb ik geschreven dat de tandempomp ( achteraf ) waarschijnlijk niet de oorzaak was.
Maar ja ,van achteren kijk je een koe in ze´n kont !
En dat betalen voor een reparatie of onderdeel wat ( achteraf )w.s niet de oorzaak of boosdoener was is redelijk simpel.
Je brengt de auto bij en garage,ze proberen de oorzaak te vinden,dragen een oplossing aan,de klant geeft dan toestemming om die reparatie uit te voeren,je haalt de auto op en moet gelijk betalen.
Zo werkt dat in Zweden.
Dus : je weet niet of de reparatie het gewenste effect heeft maar bent alvast wel wat florijnen lichter.
Natuurlijk heb je garantie op de reparatie en onderdelen en je mag dus zo vaak terugkomen als je maar wilt.
Oja,O ringen zijn ook vervangen.

Mvg Peter

Heb eenzelfde debacle meegemaakt met mijn vorige bus (zelfde motor)(slecht starten, etc) O- ringen ook vervangen, had amper zichtbare slijtage aan de verstuiverzittingen. Ook tandempomp vervangen, daarna O-ringen, daarna tóch de hele kop omdat het probleem niet overging. Oók ik ben, net als vele anderen met dit veel voorkomende probleem begonnen met de oorzaak elders te zoeken (ontluchting, brandstoffilter, drukmetingen, controle verstuivers, noem het hele circus maar op. Ook een 'heftige' over/onderdruk en gegorgel in de tank bij het lossen van de tankdop. Ik denk, achteraf, dat dit veroorzaakt werd door de lekkage en lucht in het retoursysteem en dat de be- of ontluchting van de tank niet de onderliggende oorzaak is.

Het is gewoon een veelvoorkomend issue bij deze motoren helaas.
Gebruikersavatar
Jeroen van der Veen
Berichten: 93
Lid geworden op: 17 apr 2009, 12:03

Re: Alweer een slecht startende T5 !

Bericht door Jeroen van der Veen »

Mooi dat het opgelost lijkt Peter.
Ik heb inmiddels de gloeibougies, o-ringen, brandplaatjes en brandstoffilter vervangen.
Zonder resultaat. Naarmate het kouder wordt, wordt het starten slechter.
Zat ook aan de tandempomp te denken, maar het olieniveau blijft gelijk en ook stinkt de olie niet.
Inmiddels heb ik het vermoeden dat wel eens aan de retourklep van de oplooppomp in de tank kon liggen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Alweer een slecht startende T5 !

Bericht door Multivan Generation »

Heb je al eens aan een defecte temperatuur sensor gedacht?
peterkroon
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 feb 2007, 19:28
Locatie: Höör Zweden
Contacteer:

Re: Alweer een slecht startende T5 !

Bericht door peterkroon »

Het starten is een stuk beter maar nog niet helemaal zoals het zou moeten zijn.
Dus die retourklep in de oplooppomp zou ook nog voor problemen kunnen zorgen?
Is dat trouwens de reguliere naam ? Oploopomp of aanzuigpomp ?
Ja misschien daar dan verder zoeken.
En wat voor invloed heeft de tempertatuursensor op het starten ?
Verkeerd signaal naar of van lmm meter ?
Allemaal optie´s dus.

Gr. Peter
Plaats reactie