Allen,
Bij de apk kwam men op de brug erachter dat in de wielkasten achter de kitlaag veel roest zit, dit moeten we gaan aanpakken.
Heeft iemand dit zelf gedaan en is dit veel/moeilijk werk? Lijkt mij alles aftollen, laklaag erop en nieuwe kit?
Alle hulp welkom!
Groet,
Andre
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Wielkasten voor roestig
Re: Wielkasten voor roestig
Ik ben voorlopig met de achterzijde bezig.
Volgens mij gaat deze vraag over de voorzijde.
Maar de kitlaag moet er inderdaad vanaf. Mijn ervaring is dat dat met een Multitool met een glad mes het makkelijkste gaat. Met een beitel kun je het er ook vanaf steken maar kost meer spierballen.
Eraf tollen, ik weet niet precies waarmee je bedoelt, maar de meeste staalborstels en schuurmiddelen gaan snel volzitten met de soms toch wel dikke taaie laag.
Het kan zijn dat je er met kaalmaken en opnieuw verf erover weer even bent. Maar in de meeste gevallen zit de roest door-en-door en wordt het stukken vervangen.
Zit het aan de deurkant? Of bij de schuine balkjes bovenaan? Als het bij de deurkant is zou ik ook de instapbak er eens uithalen en kijken hoe het hier achter eruitziet.
Er zijn wel andere projecten te vinden van dit soort T4 problemen. Het is een bekend probleemgebied. zoals
>hier< derde foto
Succes,
Odorf
Volgens mij gaat deze vraag over de voorzijde.
Maar de kitlaag moet er inderdaad vanaf. Mijn ervaring is dat dat met een Multitool met een glad mes het makkelijkste gaat. Met een beitel kun je het er ook vanaf steken maar kost meer spierballen.
Eraf tollen, ik weet niet precies waarmee je bedoelt, maar de meeste staalborstels en schuurmiddelen gaan snel volzitten met de soms toch wel dikke taaie laag.
Het kan zijn dat je er met kaalmaken en opnieuw verf erover weer even bent. Maar in de meeste gevallen zit de roest door-en-door en wordt het stukken vervangen.
Zit het aan de deurkant? Of bij de schuine balkjes bovenaan? Als het bij de deurkant is zou ik ook de instapbak er eens uithalen en kijken hoe het hier achter eruitziet.
Er zijn wel andere projecten te vinden van dit soort T4 problemen. Het is een bekend probleemgebied. zoals
>hier< derde foto
Succes,
Odorf
Re: Wielkasten voor roestig
Voor zover ik nu kan beoordelen echt aan de binnenkant, maar alle kit is er nog niet af en dus geen idee wat we gaan tegenkomen. Ik ben bang dat we dicht bij de deur vast eea gaan vinden... als ik jouw fotos zie zakt de moed in de schoentjes...
Groet,
Andre
Groet,
Andre
Re: Wielkasten voor roestig
Moed niet snel in de schoenen laten zakken.
Zoals ik al eerder zei, het zijn vaak voorkomende plekken. Soms is het met alleen een plaatje in de instapbak al op te lossen.
Wellicht kun je het er met een koker carosseriekit en een plaatje metaal al tijdelijk oplossen en op zoek naar een plaatwerker die het definitief kan oplossen.
Maar het is goed om het aan te pakken. Je kunt wachten tot de gaten erin vallen, maar dan is herstellen vaak veel duurder.
Het lastige van de door VW gebruikte steenslagbescherming is dat er kleine scheurtjes in kunnen ontstaan die je niet ziet maar vocht komt er doorheen en waaronder roestellende kan ontstaan, door de flexibele laag merk je dat pas veel te laat op.
De ronde stopjes om de holle ruimtes te bereiken kun je met een schroevendraaier loshalen, kijk ook eens rondom deze gaten hoe de staat van het plaatwerk is. Is dat nog ok, en plaats je een stopje weer terug, smeer dan wat holleruime wax om het stopje zodat hij nog beter afsluit.
Plaats misschien een paar foto's van de wielkast, misschien kan ik nog wat tips geven.
Moed niet opgeven hoor!
Ik moest even zoeken, een wat ouder topic van mijzelf ter lering:
viewtopic.php?f=12&t=43884&hilit=Odorf+instapbak
Odorf
Zoals ik al eerder zei, het zijn vaak voorkomende plekken. Soms is het met alleen een plaatje in de instapbak al op te lossen.
Wellicht kun je het er met een koker carosseriekit en een plaatje metaal al tijdelijk oplossen en op zoek naar een plaatwerker die het definitief kan oplossen.
Maar het is goed om het aan te pakken. Je kunt wachten tot de gaten erin vallen, maar dan is herstellen vaak veel duurder.
Het lastige van de door VW gebruikte steenslagbescherming is dat er kleine scheurtjes in kunnen ontstaan die je niet ziet maar vocht komt er doorheen en waaronder roestellende kan ontstaan, door de flexibele laag merk je dat pas veel te laat op.
De ronde stopjes om de holle ruimtes te bereiken kun je met een schroevendraaier loshalen, kijk ook eens rondom deze gaten hoe de staat van het plaatwerk is. Is dat nog ok, en plaats je een stopje weer terug, smeer dan wat holleruime wax om het stopje zodat hij nog beter afsluit.
Plaats misschien een paar foto's van de wielkast, misschien kan ik nog wat tips geven.
Moed niet opgeven hoor!
Ik moest even zoeken, een wat ouder topic van mijzelf ter lering:
viewtopic.php?f=12&t=43884&hilit=Odorf+instapbak
Odorf
- de smederij
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
- Locatie: lopik/drenthe
Re: Wielkasten voor roestig
ik ben met hetzelfde euvel bezig, had het jaren dichtgeplakt met dakleer .
je ziet het niet maar gaat steeds verder heb er inmiddels al heel wat plaatwerk ingelast.
alles is weer knetterhard nu .
alleen de wielkasten nog. instapbak passagierskant
dit gat is weer dicht.
je ziet het niet maar gaat steeds verder heb er inmiddels al heel wat plaatwerk ingelast.
alles is weer knetterhard nu .
alleen de wielkasten nog. instapbak passagierskant
dit gat is weer dicht.