Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

startproblemen brandstofpomp? T4 2.5 TDI 1996

vragen over de T4
elswhere
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 okt 2013, 23:12

startproblemen brandstofpomp? T4 2.5 TDI 1996

Bericht door elswhere »

Goedenavond mogelijke meedenkers!

Onlangs heeft mijn T4 Coach, 2.5 TDI uit 1995 (of 96 trouwens) wat laswerk gehad, ophanging van de voorbumpers en wielkasten voor. Toen hij van de brug gereden werd, startte hij ineens niet. Hij heeft in de 4 jaar dat ik er mee rijdt, nog nooit, maar dan ook nog nooit gehaperd.

Volgende ochtend startte hij weer gewoon. Toen reden we een rustige straat in en viel hij langzaam uit tijdens het langzaam rijden. Ik had het idee dat ik in een te hoge versnelling zat voor de snelheid. Kreeg hem alleen aan de praat door keihard bij te gassen.

Monteur kwam. Er zit geen smoorklep op, dat was de eerste gedachte. Naar garage gekregen, reed ook normaal op lage snelheid. Doorgemeten en gaf volledige foutmelding. Bij Mulder Dieseltechniek afgelopen week laten meten. Daar dynamisch laten afstellen. Stond op 10 moest op 5. Zei zeiden dat kwam door fout bij vervanging distributieriem. Maar dat is drie jaar geleden en ik heb daarna geen problemen gehad. Ze hebben ook de brandstof toevoerslang vervangen. zat lek in.

Hij weigert terwijl ik nog op hun terrein sta. Startmotor maakt enge geluiden. Niet gelet op waarschuwingslampjes. Na het bijgassen, reed hij normaal naar huis. (langzaam door de stad)

Het enige dat ik ooit hoorde bij het starten was een gil uit de startmotor. was niets ernstigs volgens garage.
S'morgens start de auto zonder problemen. Als ik hem later op de dag nogmaals start, dan start hij slecht.
Garage en Mulder Dieseltechniek zeggen dat de brandstofpomp vervangen moet worden. Ik vind het allemaal vreemd en vraag me af of dat het echt wel is en niet weggegooid geld. Waarom ineens na het lassen kapot, zonder enige problemen vooraf? De dag voor het laswerk zijn de remschijven en wat andere remonderdelen vervangen. Na het lassen konden we zien dat de klok van de accu af was geweest. Dus op enig moment is de accu los gekoppeld. Ze zouden kinetisch lassen, wat minder een probleem zou moeten zijn.

Kan het relais 109 zijn ipv de brandstofpomp? scheurtje of een knak in de toevoer? De startmotor zelf? (dit kwam niet uit de computerlezing) druk op de brandstof toevoer of een ontregelde computer door lassen?

Meedenkers welkom!
Gebruikersavatar
mevlut
Berichten: 408
Lid geworden op: 22 jan 2007, 20:04
Locatie: Velsen

Re: startproblemen brandstofpomp? T4 2.5 TDI 1996

Bericht door mevlut »

De brandstofpomp staat niet op tijd, de waarde moet ongeveer 55 zijn. Hopelijk is dan je probleem verholpen.

Groetjes,
Mevlut
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: startproblemen brandstofpomp? T4 2.5 TDI 1996

Bericht door Pascal-141 »

Hebben ze wel de batterij afgekoppeld tijdens het lassen ? Anders kunnen tijdens het lassen piekspanningen ontstaan , en dat is niet echt gezond voor de electronica ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
elswhere
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 okt 2013, 23:12

Re: startproblemen brandstofpomp? T4 2.5 TDI 1996

Bericht door elswhere »

Goedenmorgen!

Is het afstellen van de tijd van de brandstofpomp niet het zelfde als het dynamisch afstellen op 5 wat er gebeurt is? De dieselspecialist heeft hem uitgelezen en onregelmatigheden afgesteld. Moet ik terug om dit te vragen?
En idd. ik denk ook dat de kans groot is dat ze de accu laat hebben afgekoppeld. Ik kan dus aan klok zien dat hij er af is geweest, maar voor het zelfde geldt, terwijl ze al een piekspanning hadden veroorzaakt. Maar ja, wat moet ik daarmee doen- en ik weet het niet zeker. Garage en dieselspecialist (ander bedrijf dan de lasser) blijven roepen dat het niet ligt aan het lassen. Maar ik vind het allemaal wel verdraaid toevallig.

Groet, Els
Gebruikersavatar
mevlut
Berichten: 408
Lid geworden op: 22 jan 2007, 20:04
Locatie: Velsen

Re: startproblemen brandstofpomp? T4 2.5 TDI 1996

Bericht door mevlut »

Hier nog een stukje over pomptiming: www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=12092

Groetjes,
Mevlut
Gebruikersavatar
ptr1968
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 jun 2008, 17:00

Re: startproblemen brandstofpomp? T4 2.5 TDI 1996

Bericht door ptr1968 »

Ik zou om te beginnen startmotor vervangen, zijn niet zo duur in Duitsland ebay.de
Als die vreemd geluid maakt is dat zeker niet goed lijkt me.
Verder kan er lucht in diesel hebben gezeten, je kan er evt. ook nog een terugslagklepje tussen dieselfilter en pomp laten zetten (toevoerslang).

peter
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: startproblemen brandstofpomp? T4 2.5 TDI 1996

Bericht door arjanzevenaar »

Eerst uitlezen lijkt mij ook verstandig maar ik geef toe dat als het wat waar is wat je zegt dat het nadat het precies na het lassen is gebeurt dan is dat erg verdacht. Als er geen goede massa is geweest met lassen dan maakt het niet uit of de plus of min pool eraf is geweest. Als ze bij de voorbumper hebben gelast is dat ook erg dicht bij de ecu en kunnen zwerfstromen overal doorheen gaan lopen. Ook door je ecu. Maar nogmaals eerst laten uitlezen.
elswhere
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 okt 2013, 23:12

Re: startproblemen brandstofpomp? T4 2.5 TDI 1996

Bericht door elswhere »

Hey Mevlut

De pomptiming is aangepast aan de hand van de lezing(dynamische afstelling ). Hij is inmiddels 3x uitgelezen, waarvan 2 x bij de dieselspecialist. Dat is het allereerste wat ik heb laten doen.

Arjenzevenaar; Wat is de ecu uitlezen? Is dat weer iets anders? Je bedoelt daarmee toch de computer? Ik heb als allereerste de wagen bij de garage laten uitlezen, op de zelfde dag en de afgelopen week 2x bij de dieselspecialist. Daar kwam die brandstofpomp timing uit en ze hebben hem dus dynamisch afgesteld. Dit maakte helaas niets uit.
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: startproblemen brandstofpomp? T4 2.5 TDI 1996

Bericht door arjanzevenaar »

ECU is de Engine Control Unit of in de volksmond de computer. Ik ga ervan uit dat er dan ook geen foutmeldingen in de computer zijn gevonden maar het starten gaat nog steeds slecht ?
elswhere
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 okt 2013, 23:12

Re: startproblemen brandstofpomp? T4 2.5 TDI 1996

Bericht door elswhere »

Nee, daar kwam behalve die timing niets uit. Toch lijken zij overtuigd dat het de brandstofpomp dan moet zijn. Maar ja, dat is nogal een duur onderdeel om mee te experimenteren. Vandaar dat ik kijk of er nog andere dingen kunnen zijn die over het hoofd zijn gezien. Morgen gaan we relais 109 nakijken. Ook wil ik kijken we of de brandstofdruk goed is, maar dat moet de garage doen. Even wat dingen uitsluiten voordat ik een nieuwe pomp bestel. Maar goed, als die ECU daar in de buurt zit, kan die natuurlijk een opdonder hebben gehad- maar dat had dan ook uit die lezing naar voren moeten komen, toch?
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: startproblemen brandstofpomp? T4 2.5 TDI 1996

Bericht door arjanzevenaar »

Ja precies daarom vroeg ik het ook. Dan lijkt het toeval. Dan is het zeker slim om eerst de gemakkelijkste dingen uit te sluiten. Succes !!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: startproblemen brandstofpomp? T4 2.5 TDI 1996

Bericht door Pascal-141 »

elswhere schreef: 27 apr 2017, 23:24 Nee, daar kwam behalve die timing niets uit. Toch lijken zij overtuigd dat het de brandstofpomp dan moet zijn. Maar ja, dat is nogal een duur onderdeel om mee te experimenteren. Vandaar dat ik kijk of er nog andere dingen kunnen zijn die over het hoofd zijn gezien. Morgen gaan we relais 109 nakijken. Ook wil ik kijken we of de brandstofdruk goed is, maar dat moet de garage doen. Even wat dingen uitsluiten voordat ik een nieuwe pomp bestel. Maar goed, als die ECU daar in de buurt zit, kan die natuurlijk een opdonder hebben gehad- maar dat had dan ook uit die lezing naar voren moeten komen, toch?
Ik hoop dat je met die "nieuwe pomp" een tweedehands bedoeld ? Een nieuwe inspuitpomp kost je een paar duizend euro met montage ...
Een tweedehands pomp kost je ook al snel +500eur .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
elswhere
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 okt 2013, 23:12

Re: startproblemen brandstofpomp? T4 2.5 TDI 1996

Bericht door elswhere »

Een nieuwe kost 1200. (excl. montage) Een generic heb je voor een fractie daarvan. 2ehands is me door diverse (niet belanghebbende) sterk afgeraden. We zullen zien.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: startproblemen brandstofpomp? T4 2.5 TDI 1996

Bericht door Pascal-141 »

als er laswerk is geweest aan de schuine balkjes vooraan , dan hebben ze waarschijnlijk het brandstoffilter ook verwijderd (dat zit IN zo'n schuin balkje) .
Is er dan een nieuw filter ingezet , of zit de oude filter er terug in ?
Hebben ze het T-stukje op het filter gecontroleerd op lekkage (luchtaanzuig) ?
Zitten de aanzuig en retourleiding goed aangesloten ? (luchtdicht / dus geen luchtaanzuig?)

Die leidingen bovenop het filter worden ondertussen ook al wat ouder , en dus brozer , dus als ze daar nogal bruut mee omgesprongen zijn , kun je daar wel eens een haarscheurtje in krijgen , met luchtaanzuig tot gevolg (en dus slecht starten) .
Zit het O-ringetje onder het T-stuk nog netjes op zijn plaats en is het niet beschadigd?



Hoeveel km heeft de T4 eigenlijk ? De inspuitpompen durven wel eens kapotgaan , maar meestal beginnen die te verslijten (met bijhorende start problemen) als ze +350.000km hebben gelopen . Sommige houden het dubbel zolang uit , andere begeven het bij 300.000
Een inspuitpomp met uitgesleten huis geeft als resultaat bij het uitlezen vaak dat de timing zogezegd verkeerd staat. Dan regel je de timing terug netjes op tijd , ga je rijden , en staat een dag later de timing terug van tijd af . Dat is dus typisch een uitgesleten inspuitpomp .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
elswhere
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 okt 2013, 23:12

Re: startproblemen brandstofpomp? T4 2.5 TDI 1996

Bericht door elswhere »

Pascal,

Dat zijn een heleboel bruikbare tips! Dat van dat filter wist ik niet (ik weet eigenlijk niet zo heel veel van auto's maar probeer snel te leren) en die ga ik checken. Vandaag heb ik de auto naar mijn broer gereden die hem na gaat kijken. Hij maakte wat herrie bij het starten, de startmotor, wat die pas doet sinds het dynamisch afstellen. Maar, tot mijn grote verbazing heeft hij zonder problemen de 30 km afgelegd. Uiteindelijk ook een eind 100 km snelheid gereden, gebeurde niets geks. Vandaag nog een aantal keer gestart en dat ging als een zonnetje. Zou er vuil in het filter hebben gezeten en is het nu opgelost? Een raadsel. Toch gaan we hem van het weekend nog flink nalopen en zeker ook op de punten die jij noemt, voor zover we dat zelf kunnen. Gelukkig is mijn broer behoorlijk kundig, dus ik zal zeker een aantal dingen met hem kunnen checken.
Dank je voor het meedenken. Ik doe nog verslag!
Groet, Els
Plaats reactie