Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gesmolten lichtverklikker

vragen over de T4
Plaats reactie
Sneeuwwitje
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 aug 2016, 14:57

Gesmolten lichtverklikker

Bericht door Sneeuwwitje »

Hallo allen,

Na twee keer een bus gehuurd te hebben om te oefenen zijn we sinds twee maanden groots met onze eigen T4 uit 1994(!) en lekker aan het ontdekken met ons witte camperbusje! Een 1.9 diesel met ruim 260.000km op haar tellertje en ze ziet er zo prachtig uit! Altijd binnen gestaan en van ouder echtpaar geweest waarvan de helft overleed en de camperbus dus verkocht mocht. Die mooie bus dus, heb ik een lichtverklikker gegeven. Netjes aangesloten in het zekeringenkastje: rood op het contact(no.15) en zwart op de dimlicht(no.3) zoals de beschrijvingen mij leerde.

Doet het perfect.... tot na een paar keer en dan doet ie niks meer. Kwam er een gesmolten(!!) verklikker uit het zekeringenkastje! Misschien productiefoutje dus nog een nieuwe gekocht en wederom netjes ingebouwd en aangesloten. Doet deze precies hetzelfde! Eerst werkt ie perfect maar na een paar ritjes komt ie ook weer gesmolten uit het zekeringenkastje... HELLUP??

Oke, het is een verklikker van rond de €3,- maar deze heb ik altijd al gebruikt in oudere auto's zonder problemen. Hoe kan ons camperbusje nou dit klikkertje gesmolten terug geven?
Wie heeft soortgelijke ervaringen en nog leuker: een passende oplossing?

Groet,
Danny
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Gesmolten lichtverklikker

Bericht door busbart »

Hoi Danny,

Het schijnt dat er standaard lichtzoemers zijn in de vorm van een relais, Origineel VW, en die kun je zo op de relaisplaat drukken.
Helaas weet ik er verder niet meer van.
succes,
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4872
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Gesmolten lichtverklikker

Bericht door Hanz »

T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Gesmolten lichtverklikker

Bericht door odorf »

Volgens mij zijn de stromen die door het circuit gaan iets groter dan bij een gemiddelde benzine auto. Daarom worden er voor diesels ook dikkere startkabels verkocht bijvoorbeeld.

Ooit lang geleden, begin jaren '90, een T4 gehuurd voor vakantie. Deze was met een los ingebouwde immobilizer (printplaat-stekker-kaartje) uitgerust wat was ontwikkeld voor benzine personenauto's. Na lange ritten begon het naar verbrande printplaat te ruiken. En smolten de contacten van de stekker van de immobilizer los van de kaart. Halverwege de vakantie moesten we het systeem laten uitbouwen, deed niets meer compleet weggesmolten.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Sneeuwwitje
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 aug 2016, 14:57

Re: Gesmolten lichtverklikker

Bericht door Sneeuwwitje »

Bedankt beste mensen voor jullie reacties. Het schrikt mij wel iets af als ik lees over gesmolten zekeringenkastjes...
De link naar een Duitse site ziet er veel beleovend uit maar is mijn Duits niet optimaal om hier iets van op te steken.
Kortom, de oplossing heb ik helaas nog niet. Zal ik naar een VW-dealer moeten?? Hoop bij mede-liefhebbers-doe-het-zelfers op een oplossing te komen.
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Gesmolten lichtverklikker

Bericht door busbart »

Sneeuwwitje schreef:Bedankt beste mensen voor jullie reacties. Het schrikt mij wel iets af als ik lees over gesmolten zekeringenkastjes...
De link naar een Duitse site ziet er veel beleovend uit maar is mijn Duits niet optimaal om hier iets van op te steken.
Kortom, de oplossing heb ik helaas nog niet. Zal ik naar een VW-dealer moeten?? Hoop bij mede-liefhebbers-doe-het-zelfers op een oplossing te komen.
heel grof gezegd, een VW "relais"blokje met nummer 36 die je op de printplaat op plaats 9 moet steken. Tot modeljaar 1998, vanaf 1999 is deze zoemer in het combi-instrument geintergreert
Groet, Bart
Sneeuwwitje
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 aug 2016, 14:57

Re: Gesmolten lichtverklikker

Bericht door Sneeuwwitje »

Wat fijn Bart, dank je wel!
Dan nu de vraag; waar vind ik een relais 36? Waar koop ik die en werkt dit altijd op plek 9 van de zekeringkast?
Groet, Danny
Sneeuwwitje
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 aug 2016, 14:57

Re: Gesmolten lichtverklikker

Bericht door Sneeuwwitje »

Vond er dus een gewoon op de sloop...
geprobeerd maar deed het niet: blijkt dat de aansluiting ontbreekt in de kast. :( :huilen

Wie kan mij verder helpen met een goede lichtverklikker??
Sneeuwwitje
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 aug 2016, 14:57

Re: Gesmolten lichtverklikker

Bericht door Sneeuwwitje »

Opgelost. Kwestie van iets meer geld uitgeven aan een kwalitatief betere verklikker... werkt naar het zin. Heel wat keren gewaarschuwd.... :jumpklap
Catsailor
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 aug 2015, 13:30

Re: Gesmolten lichtverklikker

Bericht door Catsailor »

Sneeuwwitje schreef: 17 mei 2017, 01:15 Opgelost. Kwestie van iets meer geld uitgeven aan een kwalitatief betere verklikker... werkt naar het zin. Heel wat keren gewaarschuwd.... :jumpklap
Mag ik weten welke je gekocht hebt, en waar, alvast bedankt!
Vw T4 2.4 aab bj 1991
Saab 9000
Volvo S 70 1997
Mercedes SLK 200 R171 2004
Volvo C70 2008
Sneeuwwitje
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 aug 2016, 14:57

Re: Gesmolten lichtverklikker

Bericht door Sneeuwwitje »

Ik weet niet meer waar(het was ergens onderweg) maar bij een doorsnee autoshop lijkt me deze 'light reminder' nog wel vindbaar.
Succes!
Bijlagen
Bij een autoshop somewhere in Nederland...
Bij een autoshop somewhere in Nederland...
Plaats reactie