Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
The next level
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
stof en panelen bekleden
Deurpaneel bekleed met stof.
Allereerst het deurpaneel voorzien van wat alubutyl als geluidsreductie:
Deurpaneel voorzien van wattine om een mooie bolling in het paneel te krijgen, beetje 3D creëren.
Even proef passen:
Even wat wasknijpers gebruiken om de stof om de hoek te houden tijdens de droging van de spuitlijm:
De stof ingesneden om ruimte te maken voor de slotbediening en gebruik gemaakt van speciale langere clips die ik via Ebay gekocht heb.
Mooie 3D-bolling in de stof:
Het deurpaneel is ook voorzien van wat vulling omdat we er tijdens slapen met ons hoofd tegenaan kunnen komen, en dit dan comfortabeler is als gewone houten plaat, en ook gewoon omdat het kan
Ik had het nog nooit gedaan, maar het resultaat zijn we best tevreden over.. En nog veel stof over
Allereerst het deurpaneel voorzien van wat alubutyl als geluidsreductie:
Deurpaneel voorzien van wattine om een mooie bolling in het paneel te krijgen, beetje 3D creëren.
Even proef passen:
Even wat wasknijpers gebruiken om de stof om de hoek te houden tijdens de droging van de spuitlijm:
De stof ingesneden om ruimte te maken voor de slotbediening en gebruik gemaakt van speciale langere clips die ik via Ebay gekocht heb.
Mooie 3D-bolling in de stof:
Het deurpaneel is ook voorzien van wat vulling omdat we er tijdens slapen met ons hoofd tegenaan kunnen komen, en dit dan comfortabeler is als gewone houten plaat, en ook gewoon omdat het kan
Ik had het nog nooit gedaan, maar het resultaat zijn we best tevreden over.. En nog veel stof over
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 01 jan 2021, 13:04, 2 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: The next level
Nog even een wat uitgebreider samengesteld filmpje over de gordijnen
Groeten Peter
Groeten Peter
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 01 jan 2021, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: The next level
Brandstoffilter hoef je niet te vullen Peter, paar keer contact aan en uit en het filter zit vol
Re: The next level
Misschien een paar (sier)kussens van de overgebleven stof?Multivan Generation schreef: ↑06 jun 2017, 20:46 Deurpaneel bekleed met stof.
Allereerst het deurpaneel voorzien van wat alubutyl als geluidsreductie:
Deurpaneel voorzien van wattine om een mooie bolling in het paneel te krijgen, beetje 3D creëren.
Even proef passen:
Even wat wasknijpers gebruiken om de stof om de hoek te houden tijdens de droging van de spuitlijm:
De stof ingesneden om ruimte te maken voor de slotbediening en gebruik gemaakt van speciale langere clips die ik via Ebay gekocht heb.
Mooie 3D-bolling in de stof:
Het deurpaneel is ook voorzien van wat vulling omdat we er tijdens slapen met ons hoofd tegenaan kunnen komen, en dit dan comfortabeler is als gewone houten plaat, en ook gewoon omdat het kan
Ik had het nog nooit gedaan, maar het resultaat zijn we best tevreden over.. En nog veel stof over
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: The next level
Dat weet ik, maar dat wilde ik niet.
Ik had nog een jerrycan met diesel staan die op moest, en de brandstoftank was bijna leeg, dus vandaar geen risico genomen.
We hadden nog een reikwijdte van 20 km op boordcomputer en bij tanken ging er 81.45 liter in.
Dat was wel de bedoeling ja
Re: The next level
Gadverdamme. Jij weet toch ook wel SLIJPTOL = Handen Ogen en Oren bescherming! Desondanks ben je er nog goed vanaf gekomen.Multivan Generation schreef: ↑06 jun 2017, 18:06 @ BasT4,
dat viel nog mee.
Tijdens werken met het aluminium in combinatie met een slijptol kan er ook nog wel iets anders gebeuren,
bijvoorbeeld dat de slijptol "hapt".
En dan is het bellen en rennen naar de huisarts..
Na een aantal weken zag het er zo uit:
Het motief en de kleur van de gordijnen zijn wel erg "wild" in mijn ogen. Maar goed als jij of je echtgenote er blij van worden tant mieux.
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: The next level
Ook nog even extra deurrubbers geplaatst.
Klusje van niets maar een geweldige uitwerking
Geen originele gekocht, maar via Aliexpress.
De voorwaarde: ze moesten hoog genoeg zijn om de kier goed af te dichten, soepel zijn en zelf-klevend.
Niet wachten dus op een UK-guy via facebook die af en toe levert.
Uiteindelijk heb ik deze gevonden:
https://nl.aliexpress.com/wholesale?cat ... bber+14+mm
Per deur heb ik er minder als 1 gebruikt, je houdt dan dus wat over.. (te weinig voor een andere deur)
Klusje van niets maar een geweldige uitwerking
Geen originele gekocht, maar via Aliexpress.
De voorwaarde: ze moesten hoog genoeg zijn om de kier goed af te dichten, soepel zijn en zelf-klevend.
Niet wachten dus op een UK-guy via facebook die af en toe levert.
Uiteindelijk heb ik deze gevonden:
https://nl.aliexpress.com/wholesale?cat ... bber+14+mm
Per deur heb ik er minder als 1 gebruikt, je houdt dan dus wat over.. (te weinig voor een andere deur)
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 23 sep 2018, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: The next level
Benieuwd hoe lang je hebt moeten wachten op de deur rubbers via Alie Expres?
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: The next level
Vind het motief ( en vergeet het reliëf/textuur van de stof niet) wel trendy. 'n soort van Duitse interpretatie van flower-power, choco en mint/smurf/kauwgomballen-smaakimpressie.. Ik zie de associatie met free- & joytime wel..
Het symmetrische plak- & spiegelwerk van Peter geeft er een professionele touch aan vindt ik... ( zo, die veer zit op z'n plek)
Het symmetrische plak- & spiegelwerk van Peter geeft er een professionele touch aan vindt ik... ( zo, die veer zit op z'n plek)
Laatst gewijzigd door heemskerk op 11 jun 2017, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: The next level
Denk al...wat ruikt ik?
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: The next level - matras bovenbed dikte
Zo Gobert heb ik kunnen helpen met het afwerkrubber.
Gelukkig had ik extra gekocht voor het geval dat... Maar ik had het niet nodig,
dus een andere weetjeweller een plezier gedaan er mee.
Verder afgelopen weekend toch niet echt lekker gelopen tijdens mijn halve marathon wedstrijd.
Wellicht kwam het door die veer ?
Filters vervangen: vervolg
Motor luchtfilter vervangen:
Interieurfilter vervangen:
Was nodig:
Nog even tussendoor bij een deukjes dag van de verzekering geweest:
Ondertussen hebben we een nieuwe matras voor boven laten maken maar hoe bepaal je nu de maximale dikte die je kunt gebruiken?
Wij hebben een trucje hiervoor toegepast en dit gemaakt:
Het aluminium is stabiel en blijft goed liggen en de gemaakte vlaggetjes kunnen we gebruiken als indicatie voor te meten.
Als het stroef genoeg gaat, dan blijft het in de maximaal toepasbare hoogte staan. even opmeten en je weet de maximale dikte van de matras die je kunt toepassen
In de auto toegepast:
In ons geval dus maximaal 52 mm dik:
Matrasje is bij Joan's comfortschuim in Katwijk besteld en is Nasa-schuim geworden voor onze kleine meid:
Matras is 210 cm lang
Verder nog even een indruk van de keukenkast opbouw:
Zijkast met schuifdeur:
Ingebouwd kookplaatje:
Tafeltje:
Ondertussen kwart-tarief aangevraagd op 09-04-2017 met onder andere bovenstaande foto's.
Beslissing om kwart-tarief toe te passen hebben we gekregen op: 15-06-2017
Dus de doorlooptijd is nu ongeveer 9 weken
Verlichting:
We hadden op de meeting heel subtiele verlichting.
Zo subtiel zelfs, dat velen het niet opmerkten
We hebben toen tijdens de meeting, die mensen die het bij daglicht niet konden vinden, uitgenodigd om in het donker nog eens te komen kijken.
En ja hoor de nieuwsgierigheid bij sommige weetjewellers kwam boven drijven en klop klop op de ruit..
Het is niet de bedoeling dat we dit gebruiken om te lezen, maar om tijdens de nacht net even je voeten niet te stoten of de portapotti te kunnen vinden, zonder dat de hele camper meteen vol in het licht staat.
Netjes weggewerkt in het afwerk rubber
Er dacht iemand dat het LED was, maar dat is het dus niet. Het baseert eigenlijk op een heel oude techniek van Neon
Het is sewable EL wire, of ook wel Tron Glow wire genoemd. Wij hebben dit aangestuurd met een batterij pakketje met 6 penlights
Ondertussen is ook de matras voor beneden binnen gekomen:
En heb ik nog een proefje gedaan om scharnieren voor de kleppen van de te maken kast te monteren.
Dit is de begin situatie:
Aluminium profiel zoals we dat gebruikt hebben
Aluminium strip in 15 mm breed en 2 mm dikte
pop-nagels
RVS scharnier ongeboord
Hoe gaan we dat nu combineren?
Aluminiumstrip voorboren en in het profiel schuiven, scharnier voorboren
en samen brengen en klemmen met popnagels:
Jippie een geluks moment, wat werkt dit mooi
En dan loop je naar de auto...
Dan zie je dit:
Sjips de zojuist uitgedokterde oplossing is niet toepasbaar in de auto omdat je die bocht niet kunt maken
Even de strip losdraaien dan? --> nee want dan kun je hem nooit meer vast draaien
Wat een domper... Moet ik weer iets anders verzinnen...
(is al wel in de maak hoor )
Het leven van een zelf-bouwer is soms net even lastiger als voor iemand die de standaard oplossingen af loopt,
maar dat is nu net de uitdaging om die hordes te overwinnen
Ondertussen is mijn nieuwe beugel binnen gekomen:
En die staat al weer in de reflex-zilveren lak
En de spik-splinternieuwe onderdelen voor het project bank ombouw zijn binnen gekomen:
Morgen weer iets out of the box maken
Een brandruprail voor een lange wielbasis VW T5 is er niet, maar wij gaan er eentje tegen aan maken en wel zonder schroeven
EDIT: ik heb nu vermeldt wat die subtiele verlichting is.
Gelukkig had ik extra gekocht voor het geval dat... Maar ik had het niet nodig,
dus een andere weetjeweller een plezier gedaan er mee.
Verder afgelopen weekend toch niet echt lekker gelopen tijdens mijn halve marathon wedstrijd.
Wellicht kwam het door die veer ?
Filters vervangen: vervolg
Motor luchtfilter vervangen:
Interieurfilter vervangen:
Was nodig:
Nog even tussendoor bij een deukjes dag van de verzekering geweest:
Ondertussen hebben we een nieuwe matras voor boven laten maken maar hoe bepaal je nu de maximale dikte die je kunt gebruiken?
Wij hebben een trucje hiervoor toegepast en dit gemaakt:
Het aluminium is stabiel en blijft goed liggen en de gemaakte vlaggetjes kunnen we gebruiken als indicatie voor te meten.
Als het stroef genoeg gaat, dan blijft het in de maximaal toepasbare hoogte staan. even opmeten en je weet de maximale dikte van de matras die je kunt toepassen
In de auto toegepast:
In ons geval dus maximaal 52 mm dik:
Matrasje is bij Joan's comfortschuim in Katwijk besteld en is Nasa-schuim geworden voor onze kleine meid:
Matras is 210 cm lang
Verder nog even een indruk van de keukenkast opbouw:
Zijkast met schuifdeur:
Ingebouwd kookplaatje:
Tafeltje:
Ondertussen kwart-tarief aangevraagd op 09-04-2017 met onder andere bovenstaande foto's.
Beslissing om kwart-tarief toe te passen hebben we gekregen op: 15-06-2017
Dus de doorlooptijd is nu ongeveer 9 weken
Verlichting:
We hadden op de meeting heel subtiele verlichting.
Zo subtiel zelfs, dat velen het niet opmerkten
We hebben toen tijdens de meeting, die mensen die het bij daglicht niet konden vinden, uitgenodigd om in het donker nog eens te komen kijken.
En ja hoor de nieuwsgierigheid bij sommige weetjewellers kwam boven drijven en klop klop op de ruit..
Het is niet de bedoeling dat we dit gebruiken om te lezen, maar om tijdens de nacht net even je voeten niet te stoten of de portapotti te kunnen vinden, zonder dat de hele camper meteen vol in het licht staat.
Netjes weggewerkt in het afwerk rubber
Er dacht iemand dat het LED was, maar dat is het dus niet. Het baseert eigenlijk op een heel oude techniek van Neon
Het is sewable EL wire, of ook wel Tron Glow wire genoemd. Wij hebben dit aangestuurd met een batterij pakketje met 6 penlights
Ondertussen is ook de matras voor beneden binnen gekomen:
En heb ik nog een proefje gedaan om scharnieren voor de kleppen van de te maken kast te monteren.
Dit is de begin situatie:
Aluminium profiel zoals we dat gebruikt hebben
Aluminium strip in 15 mm breed en 2 mm dikte
pop-nagels
RVS scharnier ongeboord
Hoe gaan we dat nu combineren?
Aluminiumstrip voorboren en in het profiel schuiven, scharnier voorboren
en samen brengen en klemmen met popnagels:
Jippie een geluks moment, wat werkt dit mooi
En dan loop je naar de auto...
Dan zie je dit:
Sjips de zojuist uitgedokterde oplossing is niet toepasbaar in de auto omdat je die bocht niet kunt maken
Even de strip losdraaien dan? --> nee want dan kun je hem nooit meer vast draaien
Wat een domper... Moet ik weer iets anders verzinnen...
(is al wel in de maak hoor )
Het leven van een zelf-bouwer is soms net even lastiger als voor iemand die de standaard oplossingen af loopt,
maar dat is nu net de uitdaging om die hordes te overwinnen
Ondertussen is mijn nieuwe beugel binnen gekomen:
En die staat al weer in de reflex-zilveren lak
En de spik-splinternieuwe onderdelen voor het project bank ombouw zijn binnen gekomen:
Morgen weer iets out of the box maken
Een brandruprail voor een lange wielbasis VW T5 is er niet, maar wij gaan er eentje tegen aan maken en wel zonder schroeven
EDIT: ik heb nu vermeldt wat die subtiele verlichting is.
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 01 jan 2021, 13:40, 2 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: The next level
Nog even een verzoekje:
Als je in het algemeen iets wilt quoten om er op te reageren,
Quote dan a.u.b. niet alles, maar alleen datgene waarop je wilt reageren.
Dat bevordert de leesbaarheid van het topic en het forum.
Dank je wel al vast
Als je in het algemeen iets wilt quoten om er op te reageren,
Quote dan a.u.b. niet alles, maar alleen datgene waarop je wilt reageren.
Dat bevordert de leesbaarheid van het topic en het forum.
Dank je wel al vast
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: The next level
Samen met mijn broer hebben we vandaag een lange Brandrup Toprail op een lange wielbasis VW T5-GP gemonteerd.
Bestaat dat dan voor de LWB T5, T5-GP en T6?
Nou eigenlijk niet..
Een tijdje geleden kwam ik terug van een klant en had ik al 2 brandrup toprails voor een lange wielbasis T4 gereserveerd.
Dat was ook wel even lachen hoor, dan kom je bij het VW camper centrum in Amersfoort langs en ja die rails kunnen er wel in hoor
Nou niet dus, hebben jullie ook een zaag?
Na 3 kwartier met 2 personen, eentje zagen en de andere de rail vasthouden,
waren de 2 gekochte rails ingekort en ik kon richting huis.
Rails al een tijdje op de zolder van de garage gelegd en voor deze zomer vakantie moest er toch eentje op.
Hoe zit dat nu met een Brandrup Toprail?
Je hebt ze in een aantal versies:
- Korte wielbasis VW T4 en die is voorgeboord.
- Lange wielbasis VW T4 en die is niet voorgeboord.
- Korte wielbasis VW T5, T5-GP en T6 en die is voorgebogen en voorgeboord
- Lange wielbasis VW T5, T5-GP en T6 is NIET leverbaar; wil je deze, kijk dan eens bij Reimo naar de multirail
We hebben een lange wielbasis VW T5-GP , en we hebben een lange rail voor een VW T4 gekocht en die zelf voor gebogen.
De carrosserie van een T5 loopt vanaf de B-stijl naar voren toe, iets af en iets naar binnen.
En vanaf de C-stijl richting de achterzijde gaat hij iets af lopen en steeds meer naar binnen lopen.
De Toprail hebben we dus eerst op een tafel gebogen in het horizontale vlak en daarna richting de carrosserie.
Dit is goed mogelijk, gewoon goed je tijd nemen en in kleine stapjes, de rail steeds is verder doorschuiven en weer een tikje verder.
Zet een markering op je auto met een tape-je en op je rail, zodat je iedere keer hetzelfde referentie punt hebt om te verifiëren of het de goede kant op gaat.
Vervolgens alles goed afgeplakt, vet vrij gemaakt met sika cleaner/activator 205,
dan goed opgeruwd en vervolgens weer goed schoongemaakt met Sika cleaner/activator 205.
Dit dan vervolgens een half uurtje uit laten dampen en de rail ook goed opgeruwd met scotch brite en schoongemaakt met de cleaner.
Daarna hebben we niet de voorgestelde 204N of 207 primer gebruikt en ook een andere kit als de veel-gebruikte 252 sikaflex gebruikt
We zijn gegaan voor de sikaflex 260N polyurethaan kit,
die een verhoogde aanvang hechting heeft in vergelijking met de 252 en deze zou ook sterker moeten zijn.
Vervolgens hebben we de gereinigde carrosserie goed voorzien van kit en ietsje aan laten harden (minuutje of 5) en daarna de rail er tegenaan en die bleef al meteen hangen
Vergelijk zelf maar eens de specificaties van de Sikaflex 252 en de 260N
Bijvoorbeeld hier:
linkje sikaflex 252
linkje sikaflex 260N
en vooral de sterkte per cm2
Vervolgens de rail een beetje aangedrukt en de kit die er via de bovenzijde en onderzijde verwijderd.
Hierbij leverden de speciale kit-doekjes en de kit-afstrijk-vormpjes goede diensten
Alles was meteen strak afgewerkt.
Kijk op Google naar kitvoegset, kitspatelset, voegstrijker, die soort van siliconen 3 hoekjes werken erg prettig.
Nadien schoonmaken met reinigings thinner van de action gaat ook prima
Vervolgens de spoiler aan de voorzijde in de kit gemonteerd en met een tape-je bij de voorruit in de vorm geforceerd.
Aan de achterzijde het afsluit rubber ook gemonteerd en alles goed laten drogen.
Er mag nog geen belasting op, dus ik blijf vannacht een nachtje bij mijn broer slapen en morgen kan ik er voorzichtig weer mee rijden.
Maar dan nog even niet te gek doen.
Binnenkort wat foto's..
We hebben de rail dus NIET geschroefd maar alleen goed rondom in de kit gemonteerd.
In de lange rails waren dus ook geen gaten voorgeboord, gelukkig ook maar.
Groetjes Peter
Bestaat dat dan voor de LWB T5, T5-GP en T6?
Nou eigenlijk niet..
Een tijdje geleden kwam ik terug van een klant en had ik al 2 brandrup toprails voor een lange wielbasis T4 gereserveerd.
Dat was ook wel even lachen hoor, dan kom je bij het VW camper centrum in Amersfoort langs en ja die rails kunnen er wel in hoor
Nou niet dus, hebben jullie ook een zaag?
Na 3 kwartier met 2 personen, eentje zagen en de andere de rail vasthouden,
waren de 2 gekochte rails ingekort en ik kon richting huis.
Rails al een tijdje op de zolder van de garage gelegd en voor deze zomer vakantie moest er toch eentje op.
Hoe zit dat nu met een Brandrup Toprail?
Je hebt ze in een aantal versies:
- Korte wielbasis VW T4 en die is voorgeboord.
- Lange wielbasis VW T4 en die is niet voorgeboord.
- Korte wielbasis VW T5, T5-GP en T6 en die is voorgebogen en voorgeboord
- Lange wielbasis VW T5, T5-GP en T6 is NIET leverbaar; wil je deze, kijk dan eens bij Reimo naar de multirail
We hebben een lange wielbasis VW T5-GP , en we hebben een lange rail voor een VW T4 gekocht en die zelf voor gebogen.
De carrosserie van een T5 loopt vanaf de B-stijl naar voren toe, iets af en iets naar binnen.
En vanaf de C-stijl richting de achterzijde gaat hij iets af lopen en steeds meer naar binnen lopen.
De Toprail hebben we dus eerst op een tafel gebogen in het horizontale vlak en daarna richting de carrosserie.
Dit is goed mogelijk, gewoon goed je tijd nemen en in kleine stapjes, de rail steeds is verder doorschuiven en weer een tikje verder.
Zet een markering op je auto met een tape-je en op je rail, zodat je iedere keer hetzelfde referentie punt hebt om te verifiëren of het de goede kant op gaat.
Vervolgens alles goed afgeplakt, vet vrij gemaakt met sika cleaner/activator 205,
dan goed opgeruwd en vervolgens weer goed schoongemaakt met Sika cleaner/activator 205.
Dit dan vervolgens een half uurtje uit laten dampen en de rail ook goed opgeruwd met scotch brite en schoongemaakt met de cleaner.
Daarna hebben we niet de voorgestelde 204N of 207 primer gebruikt en ook een andere kit als de veel-gebruikte 252 sikaflex gebruikt
We zijn gegaan voor de sikaflex 260N polyurethaan kit,
die een verhoogde aanvang hechting heeft in vergelijking met de 252 en deze zou ook sterker moeten zijn.
Vervolgens hebben we de gereinigde carrosserie goed voorzien van kit en ietsje aan laten harden (minuutje of 5) en daarna de rail er tegenaan en die bleef al meteen hangen
Vergelijk zelf maar eens de specificaties van de Sikaflex 252 en de 260N
Bijvoorbeeld hier:
linkje sikaflex 252
linkje sikaflex 260N
en vooral de sterkte per cm2
Vervolgens de rail een beetje aangedrukt en de kit die er via de bovenzijde en onderzijde verwijderd.
Hierbij leverden de speciale kit-doekjes en de kit-afstrijk-vormpjes goede diensten
Alles was meteen strak afgewerkt.
Kijk op Google naar kitvoegset, kitspatelset, voegstrijker, die soort van siliconen 3 hoekjes werken erg prettig.
Nadien schoonmaken met reinigings thinner van de action gaat ook prima
Vervolgens de spoiler aan de voorzijde in de kit gemonteerd en met een tape-je bij de voorruit in de vorm geforceerd.
Aan de achterzijde het afsluit rubber ook gemonteerd en alles goed laten drogen.
Er mag nog geen belasting op, dus ik blijf vannacht een nachtje bij mijn broer slapen en morgen kan ik er voorzichtig weer mee rijden.
Maar dan nog even niet te gek doen.
Binnenkort wat foto's..
We hebben de rail dus NIET geschroefd maar alleen goed rondom in de kit gemonteerd.
In de lange rails waren dus ook geen gaten voorgeboord, gelukkig ook maar.
Groetjes Peter
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 01 jan 2021, 14:43, 2 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
brandrup toprail ---> alleen gekit
Brandrup toprail hebben we dus alleen gekit.
Wat was daar nu de reden van?
- De gebruikte rail was niet voorgeboord
- Met de huidige, in de markt verkrijgbare kitten, is schroeven niet echt meer nodig
- Geen gaten boren in de carrosserie is geen kans op lekkage.
We hebben dus een rechte rail en de auto volgt een beetje banaanvorm.
Verloop naar beneden aan de achterzijde:
Verloop aan de voorzijde:
Eerst gaan we de plaats van de spoiler aan de voorzijde bepalen want die wordt maat-bepalend:
Vervolgens hebben we in een aantal stappen de rail in de gewenst vorm gebogen.
We hebben dit op een houten tafel met stevige klosjes gedaan.
De Brandrup toprail kan qua materiaal gebogen worden(ervaring en materiaal kennis van mijn broer).
Toen dat eenmaal op orde was na ruim 1 uur passen, buigen, meten, weer buigen, weer passen etc,
hebben we de rail goed ontvet en vervolgens met Scotch Brite goed geschuurd en vervolgens weer met de Sikacleaner 205 schoongemaakt.
Dit vervolgens een 20-30 minuten goed laten uitdampen.
In de tussentijd de voorbereidingen aan de auto zelf gedaan.
Met kip tape (wat ik ook altijd gebruik bij het poetsen van een auto) en wat pvc-tape de maat van de rail afgeplakt om geen kit overal te krijgen.
Beeld vanaf de achterzijde:
Beetje indruk hoe het gaat worden:
De lak eerst ontvet en later met een schuur tolletje de lak goed opgeruwd:
Hierna weer goed ontvet met sikacleaner 205 en laten uitdampen.
Meteen even gegeten, komt goed uit qua planning dan.
Voorbewerkte rail:
Gebruikte kit:
zekerheid voor alles:
Mijn broer moet voor zijn werk(aan vliegtuigen) veel kitten,
en brengt dus de kit anders op als dat ik het zou doen
De kit eerst voldoende op de auto, dan goed verdelen, beetje aan laten trekken, en dan de rail er op drukken en een beetje "inwassen".
Hierna meteen met "kit hoekjes" als deze: https://www.ottosealshop.nl/nl/w/produc ... 0wodJ_8A2A de boel meteen netjes afwerken.
Speciale kitdoekjes zijn dan goud waard.
Dan de spoiler monteren, die hadden we van te voren ook al ontvet, geschuurd en weer ontvet en uit laten dampen, evenals het eindstuk.
Met een klemmetje en wat sterker tape de spoiler tijdens het drogen wat in vorm dwingen:
Rail volgt mooi de lijn tussen bovenste raamlijn en onderzijde dakrand.
Geen boorgaatjes en boutjes:
Wat proefjes die we vooraf hadden gedaan( om bepaalde dingen uit te testen):
- Is kit direct op lak
- geschuurd in de lak, ontvet en kit
- is geschuurd in de lak, ontvet en kit + rail
- is geschuurd in de lak, ontvet sikaprimer 207 en kit + rail
Verder kwam ik nog een hele mooie tabel tegen van Sika, zie hiervoor de bijlage
We kunnen binnenkort de Fiamma F35pro (in zilvergrijs metalliek) weer monteren zodat we daarmee weer schaduw of een afdakje tegen de regen kunnen creëren
Wat was daar nu de reden van?
- De gebruikte rail was niet voorgeboord
- Met de huidige, in de markt verkrijgbare kitten, is schroeven niet echt meer nodig
- Geen gaten boren in de carrosserie is geen kans op lekkage.
We hebben dus een rechte rail en de auto volgt een beetje banaanvorm.
Verloop naar beneden aan de achterzijde:
Verloop aan de voorzijde:
Eerst gaan we de plaats van de spoiler aan de voorzijde bepalen want die wordt maat-bepalend:
Vervolgens hebben we in een aantal stappen de rail in de gewenst vorm gebogen.
We hebben dit op een houten tafel met stevige klosjes gedaan.
De Brandrup toprail kan qua materiaal gebogen worden(ervaring en materiaal kennis van mijn broer).
Toen dat eenmaal op orde was na ruim 1 uur passen, buigen, meten, weer buigen, weer passen etc,
hebben we de rail goed ontvet en vervolgens met Scotch Brite goed geschuurd en vervolgens weer met de Sikacleaner 205 schoongemaakt.
Dit vervolgens een 20-30 minuten goed laten uitdampen.
In de tussentijd de voorbereidingen aan de auto zelf gedaan.
Met kip tape (wat ik ook altijd gebruik bij het poetsen van een auto) en wat pvc-tape de maat van de rail afgeplakt om geen kit overal te krijgen.
Beeld vanaf de achterzijde:
Beetje indruk hoe het gaat worden:
De lak eerst ontvet en later met een schuur tolletje de lak goed opgeruwd:
Hierna weer goed ontvet met sikacleaner 205 en laten uitdampen.
Meteen even gegeten, komt goed uit qua planning dan.
Voorbewerkte rail:
Gebruikte kit:
zekerheid voor alles:
Mijn broer moet voor zijn werk(aan vliegtuigen) veel kitten,
en brengt dus de kit anders op als dat ik het zou doen
De kit eerst voldoende op de auto, dan goed verdelen, beetje aan laten trekken, en dan de rail er op drukken en een beetje "inwassen".
Hierna meteen met "kit hoekjes" als deze: https://www.ottosealshop.nl/nl/w/produc ... 0wodJ_8A2A de boel meteen netjes afwerken.
Speciale kitdoekjes zijn dan goud waard.
Dan de spoiler monteren, die hadden we van te voren ook al ontvet, geschuurd en weer ontvet en uit laten dampen, evenals het eindstuk.
Met een klemmetje en wat sterker tape de spoiler tijdens het drogen wat in vorm dwingen:
Rail volgt mooi de lijn tussen bovenste raamlijn en onderzijde dakrand.
Geen boorgaatjes en boutjes:
Wat proefjes die we vooraf hadden gedaan( om bepaalde dingen uit te testen):
- Is kit direct op lak
- geschuurd in de lak, ontvet en kit
- is geschuurd in de lak, ontvet en kit + rail
- is geschuurd in de lak, ontvet sikaprimer 207 en kit + rail
Verder kwam ik nog een hele mooie tabel tegen van Sika, zie hiervoor de bijlage
We kunnen binnenkort de Fiamma F35pro (in zilvergrijs metalliek) weer monteren zodat we daarmee weer schaduw of een afdakje tegen de regen kunnen creëren
- Bijlagen
-
- Voorbehandelingstabel Sikaflex-200 serie.pdf
- (136.93 KiB) 132 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 01 jan 2021, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.