Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bandenmissie

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 169
Lid geworden op: 31 mei 2013, 17:56

Bandenmissie

Bericht door melvin »

Ik moet twee nieuwe voorbanden. Er is echter één probleem ik kan de juiste niet vinden. Alles houd op bij laadindex 98...
Ik heb nu 225/55 R17 eronder.. maar die zijn eigenlijk te groot. Schuren soms licht aan tegen het spatbord.

eisen:

Laadindex 99 (1510kg gedeeld door 2)
all-seasons
225/45R17 (zo blijf je bij de 2000mm omtrek in de buurt)
goed merk

Iemand dé tip? Ik kan na uren zoeken op zeker 20 sites niets vinden..

Dank!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bandenmissie

Bericht door Multivan Generation »

Ik reed met 225-50-17.
Maar als jij een 150 pk origineel hebt, dan heb je al andere spatborden met meer ruimte.
Dus als je banden dan raken, dan is of je bus te laag of je hebt een verkeerde ET-waarde van je velgen.

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Bandenmissie

Bericht door Pascal-141 »

melvin schreef: 08 jun 2017, 15:40 Ik moet twee nieuwe voorbanden. Er is echter één probleem ik kan de juiste niet vinden. Alles houd op bij laadindex 98...
Ik heb nu 225/55 R17 eronder.. maar die zijn eigenlijk te groot. Schuren soms licht aan tegen het spatbord.

eisen:

Laadindex 99 (1510kg gedeeld door 2)
all-seasons
225/45R17 (zo blijf je bij de 2000mm omtrek in de buurt)
goed merk

Iemand dé tip? Ik kan na uren zoeken op zeker 20 sites niets vinden..

Dank!
Als je er nu 225/55R17 onder hebt , kun je ook 235/50R17 nemen , die hebben laadindex 100 (is ook een goede maat voor een 151pk)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 169
Lid geworden op: 31 mei 2013, 17:56

Re: Bandenmissie

Bericht door melvin »

Dank jullie,

Het is geen originele 151PK. Hij is omgebouwd, wel met grotere schijfremmen en alles.

Ik had gelezen dat de standaard wielomtrek van en T4 exact 2000mm is. Dan kom ik met 235/15r17 er niet... Dat is meer dan 2%

Spatborden heb ik al aangepast bij plaatsen nieuwe spatborden wegens roest. Randje iets weggeslepen en omgebogen. Loopt nooit meer aan.

Ik zoek verder, tips altijd welkom, ik moet deze week iets bestellen :)

Dank!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Bandenmissie

Bericht door Pascal-141 »

als je kort bij de originele bandenomtrek wil blijven (2000mm) , dan is 245/45R17 ook nog een optie (1990mm , dus nagenoeg geen verschil) en leverbaar in LI99 .
Of 225/50R17 (is ook exact 2000mm) , LI max 98
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 169
Lid geworden op: 31 mei 2013, 17:56

Re: Bandenmissie

Bericht door melvin »

Dank je. Is 245 niet wat breed? Nou ja, het is natuurlijk de enige optie volgens mij, dus wat valt er te kiezen haha,

Ik kan dan Maxxis en Vredestein kiezen.. resp. 100 en 150,- euro... p.st. nog een suggestie?

dank!
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 169
Lid geworden op: 31 mei 2013, 17:56

Re: Bandenmissie

Bericht door melvin »

Ik las ergens op het forum dit:

"Je kan naar D'Ieteren bellen voor meer uitleg om voor je T4 een ander PVG nummer aan te vragen , en hem laten 'omkeuren' naar een 'voertuig met gereduceerd laadvermogen' . ipv 1000kg laadvermogen , heb je dan 600 of 700kg laadvermogen . Wat dus ook resulteert in een lagere aslast en dus ook banden die een lagere laadindex nodig hebben .
Je moet dat wel aanvragen via een VW dealer , die vult de juiste papieren in , dat gaat naar d'Ieteren , en dan moet je auto ook naar de keuring , je krijgt een nieuw inschrijvingsbewijs met een ander PVG nummer enz "

D'ieteren is de Belgische Pon toch? Is dit makkelijk te doen? Dus dealer vragen om een lagere aslast, gaat maar om 10kg.. deze neemt contact op met PON en ik moet naar het RDW?
Enig idee van de kosten? Anders zit ik hier altijd mee. De velgen wil ik graag eronder houden..

dank!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Bandenmissie

Bericht door Pascal-141 »

melvin schreef: 12 jun 2017, 15:18 Ik las ergens op het forum dit:

"Je kan naar D'Ieteren bellen voor meer uitleg om voor je T4 een ander PVG nummer aan te vragen , en hem laten 'omkeuren' naar een 'voertuig met gereduceerd laadvermogen' . ipv 1000kg laadvermogen , heb je dan 600 of 700kg laadvermogen . Wat dus ook resulteert in een lagere aslast en dus ook banden die een lagere laadindex nodig hebben .
Je moet dat wel aanvragen via een VW dealer , die vult de juiste papieren in , dat gaat naar d'Ieteren , en dan moet je auto ook naar de keuring , je krijgt een nieuw inschrijvingsbewijs met een ander PVG nummer enz "

D'ieteren is de Belgische Pon toch? Is dit makkelijk te doen? Dus dealer vragen om een lagere aslast, gaat maar om 10kg.. deze neemt contact op met PON en ik moet naar het RDW?
Enig idee van de kosten? Anders zit ik hier altijd mee. De velgen wil ik graag eronder houden..

dank!
Als je in Belgie zit : je hoeft er zelfs niet aan te beginnen , krijg je niet voor elkaar . Been there , done that ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Bandenmissie

Bericht door Pascal-141 »

melvin schreef: 12 jun 2017, 12:57 Dank je. Is 245 niet wat breed? Nou ja, het is natuurlijk de enige optie volgens mij, dus wat valt er te kiezen haha,

Ik kan dan Maxxis en Vredestein kiezen.. resp. 100 en 150,- euro... p.st. nog een suggestie?

dank!
Het aanbod is heus wat groter dan Maxxis en Vredestein hoor.

Mijn suggestie : Fulda Sportcontrol 2 (kost ongeveer 120eur gemonteerd en gebalanceerd) Ik rijd al jaren met de Fulda's , en al mijn vrienden ook trouwens . Heel tevreden over . Prijs/kwaliteit een topper . En veel stiller dan Maxxis en Vredestein .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 169
Lid geworden op: 31 mei 2013, 17:56

Re: Bandenmissie

Bericht door melvin »

Dank je voor de tip. Maar die fuldas zijn geen All Season. Dat is een vereiste. 245 is m.i. ook echt te breed. Verder is alles er wel tot klasse98... maar niet 99... heeel irritant :bonk k ga dan maar weer voor 225/55r17 ook al wijken die wel aardig af van de standaard wielomtrek. Soms houd het gewoon op ;)

Dank allen!
Gebruikersavatar
DennisJ
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 sep 2016, 09:48
Locatie: Paasloo

Re: Bandenmissie

Bericht door DennisJ »

Ik rijd met 245/45 17 van kleber onder mijn bus.
Bus is iets verlaagd en banden schuren totaal niet aan.

Kleber dynaxer hp3, load index 99
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 169
Lid geworden op: 31 mei 2013, 17:56

Re: Bandenmissie

Bericht door melvin »

Dat is ook geen all seasom band :)

Ik ga gewoon weer voor Goodyears 225/55r17.

Je kunt niet alles hebben... Dank voor het meedenken allen. :zwaai
Plaats reactie