Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 kopen of T4 houden?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

T5 kopen of T4 houden?

Bericht door whizzi »

Geheel onverwachts heb ik recentelijk mijn vader verloren. De hierbij behorende erfenis wil en kunnen we vrij spenderen (mijn zus en ik zijn de enige erfgenamen). Mijn vader was vooral om investeringen voor de lange termijn te doen. Een deel gaan we gebruiken om een deel hypotheek af te lossen, verbouwingen aan ons huis etc..

Echter twijfel ik over 1 aanschaf. Momenteel rij ik in een verlengde T4 (met dubbele cabine) 2.5 TDi uit 1996. Erg fijne auto om mee te rijden, ondanks dat het merkbaar een 20 jaar oude auto is en het roestmonster ook al heeft toegeslagen (inmiddels al delen getectyleerd).

Ergens dit jaar ga ik een museum openen (HomeComputerMuseum) en vermoedelijk ook stoppen bij mijn werk. Ik verlies dus mijn leaseauto (ik werk nu 32u p/week) en met 2 kleine mensjes hier moet er dus een vervanger komen. Dit kan de T4 worden (is een auto van mijn eigen bedrijf nu) maar gezien dat er nu een bedrag ter beschikking komt waarmee ik met gemak een T5 kan kopen ben ik gaan twijfelen. Ook met gedachte van de milieuzones (gelukkig nog niet hier in de omgeving, maar om nou een auto te huren als we ergens in Utrecht willen zijn) denk ik dus aan een T5.

Ik heb voor mijzelf een budget in mijn hoofd van om en de nabij de €15k. Ik wil dus een comfortabele T5 (dus minimaal airco, liever climate control, automaat is een dikke plus), verlengde variant en dubbele cabine. Ik denk dat ik voorlopig wel veilig zit als ik een auto nieuwer dan 2010 kies?

Is het uberhaupt mogelijk om een T5 nieuwer dan 2010 te vinden met de luxe van climate control en airco voor het genoemde budget of zit ik gewoon te laag? Wat zijn de gemiddelde onderhoudskosten van een T5 en wanneer beginnen problemen met km-standen (ik snap dat dit afhankelijk is van hoe ermee gereden is). Een nieuwe T6 zou zelfs mogelijk zijn, maar een nieuwe auto lijkt mij nou niet een hele slimme investering ivm de ontzettend snelle waardedaling in de eerste periode. Plus dat vooral VW de eerste versies van de auto's nog wat kinderziektes kunnen hebben (ik heb totaal nog niet ingelezen in T6, maar er zit niet heel veel verschil tussen een late T5 en een vroege T6 dacht ik?)

Mijn huidige T4 kost mij overigens gemiddeld gewoon 2000 euro per jaar aan onderhoud die ik nu betaal.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Peterk
Berichten: 121
Lid geworden op: 04 mei 2012, 23:13
Locatie: Assendeft
Contacteer:

Re: T5 kopen of T4 houden?

Bericht door Peterk »

ik wil jullie ieder geval condoleren met het verlies van jullie vader.

Op je vraag kan ik geen antwoord geven.
Ik heb geen ervaring met de T5.

Peter :T44EVER
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: T5 kopen of T4 houden?

Bericht door whizzi »

Geheel vrijblijvend net gebeld voor deze 140pk 2.0 uit 2014 waar ik binnenkort een proefritje mee ga maken:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Net iets minder dan 82000 op de teller, staat nu bij een VW dealer.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 kopen of T4 houden?

Bericht door Multivan Generation »

Die heeft een handbak en handmatige airco,
dus niet helemaal waar je wensen liggen die je aangaf toch?
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: T5 kopen of T4 houden?

Bericht door whizzi »

Climate control is een dikke plus, mijn leasebak heeft nu ook alleen airco en een handbak. Mijn vorige leaseauto had een DSG en Climate Control. Dit was fijn, maar ik vond het eigenlijk ook wel weer leuk om te schakelen. Bovendien heb ik nooit echt kunnen ervaren hoe DSG op lange(re) termijn reageert/presteert.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: T5 kopen of T4 houden?

Bericht door heemskerk »

whizzi schreef: 09 jun 2017, 13:20 Geheel vrijblijvend net gebeld voor deze 140pk 2.0 uit 2014 waar ik binnenkort een proefritje mee ga maken:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Net iets minder dan 82000 op de teller, staat nu bij een VW dealer.
Moet bijna wel naar oliebollen en suikerspinnen ruiken in die bus.. :lach :lach :lach
Gebruikersavatar
chrisjemol
Berichten: 249
Lid geworden op: 26 aug 2016, 20:32
Locatie: G-town

Re: T5 kopen of T4 houden?

Bericht door chrisjemol »

leuke kleurstelling
en een airco en handbak is niks mis mee en went gewoon vanzelf
gewoon eens kijken hoe het bevalt en checken of de km stand NAP is en onderhoud netjes is gedaan
ga je deze btw redden met 15k?
VW T5 caravelle highline, 2,5 tdi 210pk ABT Sportsline
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: T5 kopen of T4 houden?

Bericht door whizzi »

Ik kan de T4 hier inruilen en ik heb speelruimte in budget. Ik had voor mijzelf gezegd rond de 15k te blijven. Deze heeft de meeneemprijs van €21900 ex. Vergelijkbare (zonder bekleding in bagageruimte) zitten rond de 16k hier in de omgeving (Eindhoven).
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: T5 kopen of T4 houden?

Bericht door koensch »

de T4 van jouw eigen bedrijf, ik ga er van uit dat je die ook prive gebruikt, je hebt dus te maken met de fiscale bijtelling. Nu zit je hiermee (auto > 15 jaar) met een bijtelling van 35% over de taxatie waarde (ca 1000,=)

kost je dus bruto 350,= per jaar

een mooie T5 die nu gebruikt 15k kost, zal een cataloguswaarde (incl btw en belasting) al gauw op zo'n 45.000 komen, tegen een bijtelling van 24%, maakt ca 12.000,= bruto per jaar.

ook de fiscus wordt dan blij van jouw aankoop...... hou hiermee rekening met jouw budget.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: T5 kopen of T4 houden?

Bericht door heemskerk »

koensch schreef: 10 jun 2017, 12:01 de T4 van jouw eigen bedrijf, ik ga er van uit dat je die ook prive gebruikt, je hebt dus te maken met de fiscale bijtelling. Nu zit je hiermee (auto > 15 jaar) met een bijtelling van 35% over de taxatie waarde (ca 1000,=)

kost je dus bruto 350,= per jaar

een mooie T5 die nu gebruikt 15k kost, zal een cataloguswaarde (incl btw en belasting) al gauw op zo'n 45.000 komen, tegen een bijtelling van 24%, maakt ca 12.000,= bruto per jaar.

ook de fiscus wordt dan blij van jouw aankoop...... hou hiermee rekening met jouw budget.
Het kan, zeker voor de kleine ondernemer ook anders hoor. Privé registreren en vervolgens minimaal 10%(aantoonbaar) zakelijk inzetten. Geen bijtelling, 75% restitutie van de BTW, onderhoudsfacturen zakelijk aftrekbaar.. Informeer er eens naar bij je accountant.
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 270
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: T5 kopen of T4 houden?

Bericht door Ralph Bakker »

Enkel voor de BTW op de zaak en IB prive. 2,7% correctie op de nieuwwaarde aan btw verrekenen en zelfs geen kmreg nodig.

M.I. de beste oplossing. Deze regeling heb ik nl. ook.
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: T5 kopen of T4 houden?

Bericht door whizzi »

Dank voor de tips. Momenteel rij ik de T4 alleen zakelijk, dus ik betaal zelfs 0,0 bijtelling (en mag de bus ook niet privé gebruiken) en is indertijd ook gekocht op de zaak.

Ik ga sowieso nog met mijn accountant bellen hoe ik dit het beste kan doen. Beide regelingen zoals hieronder staan zijn mij inderdaad bekend. Momenteel repeteer ik 1 tot 3x per week wat voor mij zakelijke KMs zijn. Die rij ik echter nu met mijn leasebak. Als straks mijn museum gestart is, is deze leaseauto dus weg maar als ik daar naartoe rij, is ook weer zakelijk. Die 10% grens haal ik dus met gemak (en verre vakanties gaan we met het vliegtuig, dus privé kilometers valt sowieso mee).

Eerst maar eens een proefritje maken met deze, ik neem ook een vriend van mij mee die er zonder emotie naar gaat kijken. Ook mijn lokale garage mag ik langs komen voor een second opinion.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 kopen of T4 houden?

Bericht door Multivan Generation »

... en is het deze geworden of toch een andere?
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: T5 kopen of T4 houden?

Bericht door whizzi »

Het is deze geworden.

Proefritje gemaakt en op 3 kleine puntjes na (scheur in afdekplaatje van de bumper achter, kleine beschadiging op de wrap en een missend afdekplaatje ) was er niks aan de hand met de auto. Schakelde heerlijk, lekker vlot, geen merkbare rare bijgeluiden en rook als een nieuwe auto van binnen (ik rook zelf niet, dus ik ruik erg snel of er gerookt is in een auto).

Auto is af fabriek geleverd zo en altijd in onderhoud geweest bij de garage waar ik hem nu koop.

Ik was nog even bang dat er geen Bluetooth in zat, in een RNS310 zoals ik het ken zit geen Bluetooth. Bij bestelbussen is dit wel standaard bij een RNS310, dus dat was voor mij voldoende.

De proefrit was er wel één om nooit te vergeten :ie
We (verkoper en ik) reden 120 op de A58 thv Best toen spontaan de garage-kentekenplaat losliet (zat met magneten op de motorkap) en belandde op de snelweg.

Dus weer heel creatief omgereden om weer over dezelfde weg te rijden, toen we de plaat zagen liggen aan de linkse kant van de linkerbaan (3-baans). Bus gestopt op de vluchtstrook :groteogen en de verkoper heeft, met gevaar voor eigen leven en tegen mijn advies in, daar de 3 banen te voet overgestoken (terwijl er dus met 120 wordt gereden) om de plaat op te halen. Uiteindelijk gelukt, hij stapt weer in de bus zie ik in de spiegel dat Rijksdienst al achter ons staat. Hij stapt weer uit, legt de situatie uit en krijgt een beetje op z'n flikker van hun, maar we mochten onze weg weer vervolgen. Alleen moeten we zo hard mogelijk optrekken, dus dat meteen kunnen testen.. 140PK is best te merken :o (het is merkbaar sneller dan mijn T4 (logisch) en mijn Skoda Fabia Greenline)

Dus binnenkort rijdt deze jongen in een, in mijn ogen, mooie T5 :)
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 kopen of T4 houden?

Bericht door Multivan Generation »

Gefeliciteerd..
Plaats reactie