Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koppeling minder druk na lang rijden? (vage klacht)

vragen over de T4
DeGemeneDehler
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 okt 2014, 18:03

Koppeling minder druk na lang rijden? (vage klacht)

Bericht door DeGemeneDehler »

Beste weetjewellers, toen ik laatst na een lange tijd eens een langere reis maakte, deed mijn koppeling raar. Na lang op de snelweg rijden werd de druk op het koppelingspedaal steeds minder. Hij gaf dus geen weerstand. Als je hem een paar keer intrapte of desnoods met je voet omhoog trok als ie onderin bleef hangen, dan deed ie het wel weer. Dus ik nam contact op met mijn vaste monteur en met ADAC, maar er was eigenlijk niets wat op de problemen wees. Er zat voldoende vloeistof in het systeem en er was geen lekkage. Mijn monteur vermoedde daarom dat het aan een van de koppelingscilinders lag. Omdat er maar net genoeg vloeistof in zat, heb ik er voor de zekerheid wat bijgegooid. Na een tijdje stilstaan leek het euvel minder, maar het kwam terug. Ik kreeg het idee dat de auto er meer last van had als de motor warm was. Zodra hij afgekoeld was, zat er opeens wel weer druk op de koppeling. Bij terugkomst toch nog maar eens naar laten kijken, maar ook die kon niets ontdekken. Het enige opvallende was dat de vloeistof ontzettend smerig was. Heeft iemand een idee wat er aan de hand is? Vrees nl. dat het probleem zich weer voordoet als ik een lange reis ga maken. Bedankt.
Gebruikersavatar
Peterk
Berichten: 121
Lid geworden op: 04 mei 2012, 23:13
Locatie: Assendeft
Contacteer:

Re: Koppeling minder druk na lang rijden? (vage klacht)

Bericht door Peterk »

Hoi
Hier had ik ook last van.
Volgens mij heeft het te maken met de drukveren en lager.
Me koppeling is een paar weken geleden compleet vervangen.
Sinds dien nergens geen last meer van.
Ben dus bang dat je aan de buurt bent.
Peter :wjw
DeGemeneDehler
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 okt 2014, 18:03

Re: Koppeling minder druk na lang rijden? (vage klacht)

Bericht door DeGemeneDehler »

Oké, goed om te weten. Wanneer moet ik die laten vervangen? En aan welke kosten moet ik dan denken? En kan ik in de tussentijd nog wel met mijn auto rijden? Ik wilde binnenkort nl. nog naar Slowakije...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koppeling minder druk na lang rijden? (vage klacht)

Bericht door Pascal-141 »

DeGemeneDehler schreef:Beste weetjewellers, toen ik laatst na een lange tijd eens een langere reis maakte, deed mijn koppeling raar. Na lang op de snelweg rijden werd de druk op het koppelingspedaal steeds minder. Hij gaf dus geen weerstand. Als je hem een paar keer intrapte of desnoods met je voet omhoog trok als ie onderin bleef hangen, dan deed ie het wel weer. Dus ik nam contact op met mijn vaste monteur en met ADAC, maar er was eigenlijk niets wat op de problemen wees. Er zat voldoende vloeistof in het systeem en er was geen lekkage. Mijn monteur vermoedde daarom dat het aan een van de koppelingscilinders lag. Omdat er maar net genoeg vloeistof in zat, heb ik er voor de zekerheid wat bijgegooid. Na een tijdje stilstaan leek het euvel minder, maar het kwam terug. Ik kreeg het idee dat de auto er meer last van had als de motor warm was. Zodra hij afgekoeld was, zat er opeens wel weer druk op de koppeling. Bij terugkomst toch nog maar eens naar laten kijken, maar ook die kon niets ontdekken. Het enige opvallende was dat de vloeistof ontzettend smerig was. Heeft iemand een idee wat er aan de hand is? Vrees nl. dat het probleem zich weer voordoet als ik een lange reis ga maken. Bedankt.
Ik heb dit een paar jaar geleden ook gehad , na het vervangen van de remolie was het probleem verholpen. Nu zeker 3 jaar verder en nog steeds geen last meer van gehad.
Remolie neemt vocht op , en als de remolie warm/heet word ( zoals bij de koppeling na een lange rit ) gaat het vocht in de remolie plaatselijk koken , en dan heb je dus bijna geen druk meer op de koppelingsbediening als je het pedaal indrukt.
Remolie moet eigenlijk om de 2 jaar vervangen worden , net om deze problemen te voorkomen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Peterk
Berichten: 121
Lid geworden op: 04 mei 2012, 23:13
Locatie: Assendeft
Contacteer:

Re: Koppeling minder druk na lang rijden? (vage klacht)

Bericht door Peterk »

Hoi
Dan zou ik, als je koppeling nog niet onder je bus vandaan rammelt eerst de oplossing die Pascal geeft proberen.
Bij mijn bus Hoorde je de koppeling echt rammelen.
Die was helemaal op.
Koppeling met alles er op een aan vervangen is een dure grap.
Dus het is het zeker waard Om eerst Pascal zijn oplossing te proberen.
Peter :wjw .
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Koppeling minder druk na lang rijden? (vage klacht)

Bericht door koensch »

Pascal-141 schreef:
DeGemeneDehler schreef:Beste weetjewellers, toen ik laatst na een lange tijd eens een langere reis maakte, deed mijn koppeling raar. Na lang op de snelweg rijden werd de druk op het koppelingspedaal steeds minder. Hij gaf dus geen weerstand. Als je hem een paar keer intrapte of desnoods met je voet omhoog trok als ie onderin bleef hangen, dan deed ie het wel weer. Dus ik nam contact op met mijn vaste monteur en met ADAC, maar er was eigenlijk niets wat op de problemen wees. Er zat voldoende vloeistof in het systeem en er was geen lekkage. Mijn monteur vermoedde daarom dat het aan een van de koppelingscilinders lag. Omdat er maar net genoeg vloeistof in zat, heb ik er voor de zekerheid wat bijgegooid. Na een tijdje stilstaan leek het euvel minder, maar het kwam terug. Ik kreeg het idee dat de auto er meer last van had als de motor warm was. Zodra hij afgekoeld was, zat er opeens wel weer druk op de koppeling. Bij terugkomst toch nog maar eens naar laten kijken, maar ook die kon niets ontdekken. Het enige opvallende was dat de vloeistof ontzettend smerig was. Heeft iemand een idee wat er aan de hand is? Vrees nl. dat het probleem zich weer voordoet als ik een lange reis ga maken. Bedankt.
Ik heb dit een paar jaar geleden ook gehad , na het vervangen van de remolie was het probleem verholpen. Nu zeker 3 jaar verder en nog steeds geen last meer van gehad.
Remolie neemt vocht op , en als de remolie warm/heet word ( zoals bij de koppeling na een lange rit ) gaat het vocht in de remolie plaatselijk koken , en dan heb je dus bijna geen druk meer op de koppelingsbediening als je het pedaal indrukt.
Remolie moet eigenlijk om de 2 jaar vervangen worden , net om deze problemen te voorkomen.

pascal, wat is het verband tussen remolie en de manier waarop de koppeling aanvoelt? maken ze beide gebruik van de zelfde olie?
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Koppeling minder druk na lang rijden? (vage klacht)

Bericht door dennisvt4 »

is een gecombineerd systeem
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koppeling minder druk na lang rijden? (vage klacht)

Bericht door Pascal-141 »

@ koensch = ja, de koppelingscilinders worden aangestuurd met remolie , dit is "verbonden" met het remoliereservoir.

Dus best de remolie eens verversen , dus bij de vier wielen , EN ook bij de ontluchtnippels in het koppelingssysteem doorspoelen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
DeGemeneDehler
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 okt 2014, 18:03

Re: Koppeling minder druk na lang rijden? (vage klacht)

Bericht door DeGemeneDehler »

Mijn garage heeft dit gedaan maar het probleem blijft bestaan. Alleen na lang op op de snelweg rijden doet hij het. Misschien dat de monteurs de olie niet vanaf de ontluchtingsnippels hebben ververst. Heel vervelend probleem want ik kan moeilijk eerst 4 uur rijden en dan langs de garage...

Ik vermoed dat de remolie plaatselijk kookt zoals Pascal zegt omdat het zo lang duurt. Is er een manier waarop zij of ik kunnen vaststellen dat dat inderdaad het geval is of dat het toch de drukveren en het lager is? Zijn er bijvoorbeeld nog andere signalen van dat laatste die ik kan uitsluiten?

Bedankt.
DeGemeneDehler
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 okt 2014, 18:03

Re: Koppeling minder druk na lang rijden? (vage klacht)

Bericht door DeGemeneDehler »

Heeft iemand nog een idee? Bedankt.
DeGemeneDehler
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 okt 2014, 18:03

Re: Koppeling minder druk na lang rijden? (vage klacht)

Bericht door DeGemeneDehler »

Mijn nieuwe garage heeft sterk vermoed dat het aan het druklager ligt. Zou dat kunnen? En is dat hetzelfde als de drukveren en het lager, zoals Peterk schreef?

De monteur daar meent dat het niet simpel te checken is en dat het ca. €500-700 kost om het te vernieuwen, omdat alles open moet.
Wat vinden jullie hiervan?

Toevoeging:
Wat voor geluid maakt de koppeling als die rammelt? En wanneer hoor je dat? Ik bedacht me net dat er weleens iets bij de motor rammelt als ik bij het stoplicht sta, vooral bij koud weer. Als ik dan even gas geef en weer loslaat, dan is het weg.
Gebruikersavatar
Peterk
Berichten: 121
Lid geworden op: 04 mei 2012, 23:13
Locatie: Assendeft
Contacteer:

Re: Koppeling minder druk na lang rijden? (vage klacht)

Bericht door Peterk »

Bij mij rammelde het vooral bij stationeer draaien.
Drukverlies had ik al na 10 km.
Na het vervangen van de koppeling en alles wat er bij hoorde. Alle problemen opgelost. :gekte
Peter :T44EVER
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Koppeling minder druk na lang rijden? (vage klacht)

Bericht door rick_k »

Kan ook zijn dat de hulpcilinder inwenidg lekt.

Bij de oprijwagen (2.4D pick-up LWB van 1992) viel ook de druk weg als je de koppeling een poos niet indrukte. Daarna weer ff oppompen en hij deed het weer even. Uiteindelijk beide cilinders vervangen en klaar doet het weer prima.

mvg Rick
Gebruikersavatar
ptr1968
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 jun 2008, 17:00

Re: Koppeling minder druk na lang rijden? (vage klacht)

Bericht door ptr1968 »

Zou eerst de kopp. cylinders vervangen (2x), is paar tientjes, waarschijnlijk is dat het.

Een versleten koppelingsplaat/drukgroep zal met koude motor ook slippen.
Dat rateltje met stationair is druklager, als je de kopp. indrukt zal het weg zijn, hoef niet zo erg te zijn.

peter
DeGemeneDehler
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 okt 2014, 18:03

Re: Koppeling minder druk na lang rijden? (vage klacht)

Bericht door DeGemeneDehler »

rick_k schreef: 11 feb 2017, 15:09 Kan ook zijn dat de hulpcilinder inwenidg lekt.

Bij de oprijwagen (2.4D pick-up LWB van 1992) viel ook de druk weg als je de koppeling een poos niet indrukte. Daarna weer ff oppompen en hij deed het weer even. Uiteindelijk beide cilinders vervangen en klaar doet het weer prima.

mvg Rick
Rick, bedoel je ook wat Peter bedoelt: de twee koppelingscylinders vervangen?

Sorry voor de late reactie. Bedankt.
Plaats reactie