Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Openen van deuren van binnen uit.

vragen over de T5
Plaats reactie
Marcel5
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 mei 2017, 09:02

Openen van deuren van binnen uit.

Bericht door Marcel5 »

Als ik in de cabine van mijn VW T5 California zit en de auto met de handzender op slot doe, kan ik de deuren van binnenuit niet meer openen. Alles zit letterlijk op slot, de ontgrendel knop in de deur aan de bestuurderskant doet ook niets. Alleen met de handzender kan ik de deuren weer ontgrendelen.

Is dit normaal? Het lijkt me dat je de deuren altijd van binnenuit moet kunnen openen, zodat je nooit iemand op kan sluiten?

Als dit niet hoort, zou het met mijn alarmsysteem (Cobra) te maken kunnen hebben?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Openen van deuren van binnen uit.

Bericht door Multivan Generation »

Marcel5 schreef: 14 jun 2017, 21:16 .. zou het met mijn alarmsysteem (Cobra) te maken kunnen hebben?
ja
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: Openen van deuren van binnen uit.

Bericht door Gobert »

Waarschijnlijk van justitie geweest.
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: Openen van deuren van binnen uit.

Bericht door eurocook »

Met de handzender sluiten van de deuren, als je binnen zit bij de California is standaard. Alles is dicht en alleen te ontgrendelen met de handzender.
Een normale beveiliging als je de auto afsluit als je buiten bent. Het gajes kan bij een inbraak in de auto de deuren niet openen.

Groet Eurocook :T54LIFE
Keli Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Openen van deuren van binnen uit.

Bericht door Gerard 136 »

Wat in jouw geval gebeurt is "Safelock".
Als je de auto met de handzender (binnen of buiten) op slot zet hoor je een dubbele klik. De auto staat op safelock en is alleen met de handzender of met de sleutel van buitenaf te openen. Een dief kan een ruit inslaan, maar geen deur openen met de deurhendel of met de electrische beding bij de spiegelknoppen.
Een jaar of zes geleden heeft VW, waarschijnlijk om veiligheidsredenen, deze safelock helaas weer afgeschaft.
Het is trouwens volgens mij wel mogelijk de deuren normaal op slot te zetten zonder safelock door 2x op de afstandbediening te klikken. Dit alles staat in je wagendocumentatie beschreven.
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: Openen van deuren van binnen uit.

Bericht door Henk250 »

Dat klopt van dat " safelock".
Mijn T5 2007 had het ook,mijn T5GP 2014 heeft het niet.
Er zitten voor en nadelen aan.
Bij een ongeval krijgen ze zonder safelock altijd je deuren open.
Bij een T5 met safelock kan dat problemen geven,ik meen dat het daarom ook
afgeschaft is.

:ikrij
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Openen van deuren van binnen uit.

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt zo iets, hoe reageren op afstand bediening, ook via vcds instellen.

Ik moest bijvoorbeeld eerst 2x de op slot knop indrukken alvorens de bus daadwerkelijk op slot ging.
Nu nog maar 1 keer en je hoort dan een dubbele klik van de sloten.
Is wel een modeljaar 2012 bus, dus daar kan zeker verschil in zitten tussen de verschillende bouwjaren en verschil in opties.

Groeten Peter
Marcel5
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 mei 2017, 09:02

Re: Openen van deuren van binnen uit.

Bericht door Marcel5 »

Ah, dat dubbel drukken ga ik proberen, klinkt als de oplossing.

Ik snap dat het een stuk veiliger is ivm inbraak, maar als ik binnen lig te slapen en er gebeurt iets (bijv brand) dan lijkt het me erg gevaarlijk als je de deuren niet open kan maken. In dat soort noodsituaties wil je niet naar de handzender moeten zoeken.

Bedankt voor de antwoorden!
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Openen van deuren van binnen uit.

Bericht door Gerard 136 »

Dat klopt Peter. Zo heb ik ook de anti carjack en piep bij sluiten ingesteld.
Maar jij hebt het over een dubbele klik, heb jij dan (weer) safelock?
Laatst gewijzigd door Gerard 136 op 15 jun 2017, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Openen van deuren van binnen uit.

Bericht door Gerard 136 »

@Marcel:
Inderdaad, de safelock heeft dat nadeel. Toch is het tegen inbrekers bijzonder effectief! Ik zie ze nog niet door een raam naar binnen en weer naar buiten klimmen.

Het mooiste zou zijn om het slot zo te programmeren dat hij op safelock spingt bij dubbelklikken. Dus alleen bewust, en als er niemand meer in de auto is.
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1492
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Openen van deuren van binnen uit.

Bericht door bvddobb »

Marcel5 schreef: 15 jun 2017, 21:02 Ik snap dat het een stuk veiliger is ivm inbraak, maar als ik binnen lig te slapen en er gebeurt iets (bijv brand) dan lijkt het me erg gevaarlijk als je de deuren niet open kan maken. In dat soort noodsituaties wil je niet naar de handzender moeten zoeken.
Dat is niet waar, hoor, maak je geen zorgen. Als je de bus met twee keer klikken op je afstandsbediening van binnenuit op slot zet, zit alles op slot maar is het bewegingsalarm binnen uit (het wegsleepalarm staat wel nog aan) en kun je de deuren van binnen uit handmatig openen door twee keer de deurklink te bedienen. Of door het kantelschakelaartje in de bestuurdersdeur op 'open' te zetten. Eigenlijk precies wat je wilt als je gaat slapen!
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Openen van deuren van binnen uit.

Bericht door Gerard 136 »

Sorry Bart, maar dat is geen safelock wat jij beschrijft! Zoals al geschreven wordt safelock al vele jaren niet meer geleverd. Wat jij beschrijft is een latere uitvoering.
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Marcel5
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 mei 2017, 09:02

Re: Openen van deuren van binnen uit.

Bericht door Marcel5 »

Dubbel drukken op de handzender werkt helaas niet, de bus gaat ook op 'Safelock'.
Je kunt zo iets, hoe reageren op afstand bediening, ook via vcds instellen.
Begrijp ik goed dat dit iets is dat door de VW dealer aan te passen is? Mijn bus is van 2010 trouwens (wel het facelift model).
Plaats reactie