Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

olieverbruik t4 2400d aab

vragen over de T4
Plaats reactie
janwiebren
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 mar 2012, 11:07
Locatie: gouda

olieverbruik t4 2400d aab

Bericht door janwiebren »

Hallo, Mijn westfalia california campertje gebruikt heel veel olie. Zeg 2 liter op 1000km. Hij lekt geen olie de motor loopt mooi, temperatuur blijft
netjes. De topsnelheid vandaag was 130 km per uur. Heeft 330000km gelopen en er is 2000 km geleden een andere (goeie) cylinderkop opgegaan.
Koelvloeistof zit geen olie in. Er komt niet veel rook uit de uitlaat.. Ra ra wie weet hoe dat kan.

Gr Wiebe :driveT4 :driveT4
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: olieverbruik t4 2400d aab

Bericht door Geert G »

Dit kan niet, die olie moet ergens blijven, oftewel verbranden oftewel lekken. :nuts
Was die cilinderkop nieuw/gereviseerd of een gebruikte?

Olieverbruik (zonder lekken) komt meestal voort als gevolg van twee oorzaken:
1) versleten zuigerveren (met deze km-stand niet ondenkbaar)
2) versleten oftewel harde klepsteelrubbers

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Toin
Berichten: 85
Lid geworden op: 31 okt 2013, 09:58

Re: olieverbruik t4 2400d aab

Bericht door Toin »

janwiebren schreef:Hallo, Mijn westfalia california campertje gebruikt heel veel olie. Zeg 2 liter op 1000km. Hij lekt geen olie de motor loopt mooi, temperatuur blijft
netjes. De topsnelheid vandaag was 130 km per uur. Heeft 330000km gelopen en er is 2000 km geleden een andere (goeie) cylinderkop opgegaan.
Koelvloeistof zit geen olie in. Er komt niet veel rook uit de uitlaat.. Ra ra wie weet hoe dat kan.

Gr Wiebe :driveT4 :driveT4
Ik heb er nu 10.000km opzitten en op peilstok staat tussen Max en min was Max.
Ook een 2.4 aab '94
Denk een liter erbij doen.
5w40 dan he.
:werkaanT4
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: olieverbruik t4 2400d aab

Bericht door Geert G »

Toin schreef:
janwiebren schreef:Hallo, Mijn westfalia california campertje gebruikt heel veel olie. Zeg 2 liter op 1000km. Hij lekt geen olie de motor loopt mooi, temperatuur blijft
netjes. De topsnelheid vandaag was 130 km per uur. Heeft 330000km gelopen en er is 2000 km geleden een andere (goeie) cylinderkop opgegaan.
Koelvloeistof zit geen olie in. Er komt niet veel rook uit de uitlaat.. Ra ra wie weet hoe dat kan.

Gr Wiebe :driveT4 :driveT4
Ik heb er nu 10.000km opzitten en op peilstok staat tussen Max en min was Max.
Ook een 2.4 aab '94
Denk een liter erbij doen.
5w40 dan he.
:werkaanT4
½ liter is meer dan genoeg. alles meer gooit ie eruit, of je blaast de keringen eruit.
En je roetfilter vind dit niet leuk, verbrande olie -> genereert as.
Zou pas bijvullen als ie aan minimum staat.
Niet teveel verwennen :knipoog
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: olieverbruik t4 2400d aab

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou in een AAB geen 5W40 gooien maar 10W40 of 15W40..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: olieverbruik t4 2400d aab

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:Ik zou in een AAB geen 5W40 gooien maar 10W40 of 15W40..
Inderdaad , op zo'n oude diesel kun je beter 10W40 of 15W40 doen . Alles wat dunnere olie is , is te dun met hoger olieverbruik tot gevolg . Die motoren zijn niet gemaakt voor die dunne olie.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: olieverbruik t4 2400d aab

Bericht door Harry 341 »

Op het minimum oliepeil rijden is ook niet echt slim...halverwege kan nog...
En voor het roetfilter hoef je niet bang te zijn want die zit er niet in....
grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
janwiebren
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 mar 2012, 11:07
Locatie: gouda

Re: olieverbruik t4 2400d aab

Bericht door janwiebren »

Het is een vreemde zaak met mn busje. Vandaag is ie APK gekeurd. Het verhaal is bij de garage bekend. Die hebben ook de kop vervangen.
Hij is er goed doorheen gekomen. De CO was géén enkel probleem en er zijn geen motorlekkages. Men vertelde mij dat ie erg goed loopt, ook gezien de km stand.
Maar er zit dan ook een gereviseerde kop op. Ga nu een en ander zeer goed in de gaten houden, zodra ik meer weet meld ik dat.
Het is niet zo dat de motor meer olie gaat gebruiken als je er een synthetisch of half synthetische olie in doet. Ik bedoel het verschil tussen een oude 15W40 en een nieuwe synthetische 5W40. Het voordeel van een synthetische olie is oa zijn dunvloeibaarheid bij koude motor. Bij draaien op bedrijfstemperatuur is de viscositeit hetzelfde als bij de oude minerale olie. Dit houdt dus niet in dat de motor een véél dunnere olie heeft bij bedrijfstemperatuur. De motor heeft ook geen hydraulische klepstoters die de syntheet uiteindelijk tot moes'' hakt en daardoor de betere eigenschappen teniet doet'. Het is alleen niet goed om minerale en synthetische olie door elkaar in je motor te doen ,omdat de dopes mekaar kunnen afbreken. :groteogen

Gr wiebe
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: olieverbruik t4 2400d aab

Bericht door rick_k »

Wij hadden de 2.4 met hydraulische klepstoters en zelfs in de 2.5 TDI die ik nu heb mik ik 10W40.

De viscositeit van een 5W40 of een 15W40 is zeker wel anders op bedrijfstemperatuur. Verder meten ze bij een diesel geen CO. Wel roet, maar daar doet je olieverbruik niet veel aan.

Ik heb bij mijn TDI het oliepeil altijd half tussen max en min staan. Gooi ik er meer in, dan is het binnen 1000 km weer halverwege. Daarna blijft hij rustig 20.000 tot 30.000 km op half staan.

Oudere motoren zoals de 2.4 zonder hydraulische klepstoters kunnen makkelijk op een 15W40 lopen.

mvg Rick
janwiebren
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 mar 2012, 11:07
Locatie: gouda

Re: olieverbruik t4 2400d aab

Bericht door janwiebren »

Bedankt voor de reacties..Heb er nu 10w40 ingedaan, kijken wat ie doet.
wordt vervolgd. :zwaai
BokkieT4
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 okt 2016, 14:13
Locatie: Zuid-Holland

Re: olieverbruik t4 2400d aab

Bericht door BokkieT4 »

Ik kwam dit oude topic tegen. Ik gebruikte steeds Valvoline 10W-40, half-synthetisch met mijn 2.4D AAB. Dat zat in lichtgrijze flessen. Nu zag ik bij de Action Valvoline 10W-40 "Motor Oil" (meer staat er niet op), in zwarte flessen, waarop ik geen enkele indicatie vindt of dit minerale, synthetische of half-synthetische olie is. Wél dat 'ie voldoet aan specificatie VW 505.00 en VW 501.01. Weet iemabd of ik dit voor die AAB kan gebruiken? Wat is eigenlijk de officiële oliespecificatie voor de AAB? Thanks!

En aan de originele poster van dit topic: hoe is dit verder afgelopen? Want ook ik heb zo'n zuipende motor. Momenteel (na toevoegen additief) pakweg 1:900 (was daarvoor rond de 1:700). Heeft ook een nieuwe cilinderkop en rookt nauwelijks, loopt als een zonnetje rond 1:11 diesel, maar zuipt nog steeds olie . . .
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: olieverbruik t4 2400d aab

Bericht door Beckontheroad »

Geert G schreef: 03 mar 2014, 22:47
Toin schreef:
janwiebren schreef:Hallo,

En je roetfilter vind dit niet leuk, verbrande olie -> genereert as.
Geloof niet dat een AAB al een roet filter had...JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: olieverbruik t4 2400d aab

Bericht door Hella »

Mijn AAB uit 1991 (nu 340.000 km) heeft bij kmstand 245.000 ook een nieuwe cilinderkop gekregen.
Was een heel dure grap volgens de rekening (gelukkig wel betaald door een vorige eigenaar).
Olieverbruik ca 1 liter op 2000 km. Loopt perfect, geen zwarte rook o.i.d. uit de uitlaat en brandstofverbruik ca 1:12.
Gooi er 15W40 in (veelal van de Carrefour, 5 liter voor € 12,--) . Gebruik de dagteller als indicatie voor oliepeilcontrole.
Plaats reactie