Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Diesel T4 4 ever vs milieu zones

vragen over de T4
Gebruikersavatar
BasT4
Berichten: 239
Lid geworden op: 14 jun 2009, 17:11
Locatie: 020
Contacteer:

Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door BasT4 »

Zoals bekend gaan meer en meer overheden onze geliefde T4 oliestokers verbannen.

Als we niets doen gaan onze T4tjes binnenkort massaal naar de sloop.

Je kan natuurlijk voordat het te laat is je geliefde T4 verkopen en de koper opzadelen met de aankomende ellende...
Zo zit ik niet inelkaar.

Ik wil meer richting oplossingen voor het behoud van alle T4 oliestokers.

Wat ik tot nu toe aan oplossingen heb gevonden:

DPF filter installeren.
GPL diesel tanken.
LPG injecteren.

Ik denk dat met bovenstaande drie maatregelen een oliegestookte T4 OPZEKER aan de euro 4 norm en wellicht nog aan de euro 5 of 6 norm voldoet.

Uitbannen van auto's aan de hand van bouwjaar slaat helemaal NERGENS op, het verbaast mij dat onze "vertegenwoordigers" ANWB en BOVAG dit zomaar over hun kant laten gaan.

Meer ideen of oplossingen zijn van harte welkom!
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door Erdem50 »

Mijn mening, bovengenoemde zijn van korte duur, ze willen van de dieselmotor af.

Ik kom met de bus eigenlijk nooit in grote steden, ook niet met vakantie. Als het dusdanig effect zal hebben op mijn reisgenot heb ik besloten om te bouwen naar benzine. Dit is uiteraard best ingrijpend en niet uitvoerbaar voor de meesten mede door de kosten.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Roffel
Berichten: 44
Lid geworden op: 16 aug 2015, 07:08

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door Roffel »

Dit is ons enige alternatief............

https://www.youtube.com/watch?v=1o_3CeXa8OY
T4 California 2.5 Tdi+ 75Kw 1998 2.6k
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door Multivan Generation »

Oplossingen zijn er genoeg,
maar het probleem is om het gekeurd en op het kentekenbewijs te krijgen, zodat je alsnog legaal een LEZ-zone in mag rijden.

Zie ook Low emission zones in Nederland voor een huidig overzicht.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door frank884 »

Het zal het mij wel uithouden en de meeste T4's (ik heb een van de "jongste" T4's bouwjaar 2002) die wordt volgend jaar al 16 jaar en zit op 354000 km, veel geld zit er niet meer in die wagen als ik nu een veel jongere diesel had kon ik meer de boot in gaan financieel

in grote steden (behalve in Polen "maar daar doen ze niet zo spastisch over de zogenaamde vuile diesels") kom ik nooit.
1 januari 2019 gaat de mrb op mijn diesel weer 15 euro per maand omhoog op een bedrag wat al in vergelijking met Polen, Duitsland, en belgie astronomisch hoog is daarna rij ik de T4 toch geen jaren meer.

het liefste rijdt ik met een transporter, een handigere en veelzijdigere wagen bestaat er niet, en ook het liefst welke auto dan ook op diesel.
maar met de labiele overheid (ook gezien met het grijze kenteken) durf ik geen grote investering meer te doen in een diesel, wat misschien ook net de bedoeling is van de overheid.
met een "palletwagen" (accu) ga ik nooit rijden....die wagens zijn "alleen" geschikt voor in de buurt.
dus hierna gaat het toch ooit een keer iets anders op benzine worden en dan geen downsize motor maar iets degelijks japans (mazda toyota)
een transporter op benzine vindt ik geen optie (veel te weinig koppel) en zuipt je de oren van de kop.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door freek »

Ik zou nog even niet in paniek raken. Met dank aan oa VW staat diesel nu met 0-5 achter maar diesel is niet zo maar uit te bannen. Zo is een transitie naar 'milieu-vriendelijke' aandrijving een proces van jaren. Let wel: er rijden op de wereld een miljard(!) auto's rond. De accutechniek staat feitelijk nog in de kinderschoenen en de laad-infrastuctuur bestaat vrijwel nog niet. Diesel is nodig om de CO2 doelstellingen te halen (door meer benzine-auto's bereik je dit niet). Waar komt de electricteit voor al die auto's vandaan?
Ik denk wel dat steeds meer binnensteden milieumaatregelen gaan treffen, terecht of niet terecht. Maar het lijkt er nu op dat het feitelijk niet uitmaakt of je een diesel hebt van 2001 of van 2014: tav NOx uitstoot is euro3 gelijk aan euro5. In Stutgard mogen straks alleen nog maar Euro6 auto's. En die zijn er nog maar net. Een T4 (van na 2000) is dus geen groter nadeel dan een T6 met Euro5 motor.
Maar ik hoop ook dat de nuance weer een beetje terugkomt: Vlak bij het centrum van Rotterdam is de grootste haven ter wereld waar heel veel roet wordt uitgebraakt door scheepsmotoren. En wat te denken van Schiphol met zijn gigantische hoeveelheid starts en landingen. Maar ja, dat zijn economische belangen..... Verder gaat het om heel veel werkgelegenheid in de bestaande autotechniek (onderhoud en fabricage), ook in Nederland. En dat kan je niet zo maar van vandaag op morgen veranderen.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door Multivan Generation »

freek schreef: 21 sep 2017, 21:18 Ik zou nog even niet in paniek raken. Met dank aan oa VW staat diesel nu met 0-5 achter maar diesel is niet zo maar uit te bannen. Zo is een transitie naar 'milieu-vriendelijke' aandrijving een proces van jaren. Let wel: er rijden op de wereld een miljard(!) auto's rond. De accutechniek staat feitelijk nog in de kinderschoenen en de laad-infrastuctuur bestaat vrijwel nog niet.
@ Freek,
kijk eens hier, misschien valt het mee?
https://www.oplaadpalen.nl/
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door freek »

dit is maar 1 aspect. En natuurlijk wordt er technisch vooruitgang geboekt. Zo heeft Daimler onlangs een israelische startup gekocht die een accutype ontwikkelt die opladen mogelijk maakt alsof je je tank volgooit. Als dat doorbreekt is je Tesla ook in een klap ouderwets.
Ik wil maar zeggen: we gaan een tijd tegemoet waarin de enige technische ontwikkeling de andere zal opvolgen. En misschien worden het wel brandstofcellen ipv accu's (want: zijn er genoeg grondstoffen om die miljard auto's van de huidige accu's te voorzien? ) Wie zal het zeggen. Ik bedoel alleen maar dat het uiteindelijk niet eens zoveel uitmaakt of je een oude Euro3 T4 bezit of een vrijwel nieuwe Euro5 T6. Uiteindelijk is het allemaal outdated. En de kans is aanwezig dat deze diesels allemaal over 1 kam worden geschoren.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door Peter73 »

...en tot die tijd zal de overheid daarbij moeten gaan ondersteunen. Afgelopen zomer was ik in Z-Frankrijk, Avignon. Ik zag daar een bord met P+R maar het woord "Gratuit" sprak me uiteindelijk het meeste aan. Een megagrote parkeerplaats met een bushalte. Ofwel, je parkeert je auto, stapt op de bus die je in nog geen 5 minuten naar de rand van het centrum brengt. Top geregeld, en gratis dus, ook de busrit. Op die manier zie je mij echt niet met een auto in een stad hoor.
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Dantji
Berichten: 90
Lid geworden op: 18 jun 2017, 19:12
Locatie: Rotterdam

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door Dantji »

freek schreef: 21 sep 2017, 21:18 Maar ik hoop ook dat de nuance weer een beetje terugkomt: Vlak bij het centrum van Rotterdam is de grootste haven ter wereld waar heel veel roet wordt uitgebraakt door scheepsmotoren.
Vooral dat begrijp ik niet, al die schepen over de maas met de havendagen blazen volgens mij meer rommel in de lucht dan de auto's in het hele jaar ;) En ik kan met de t4 niet eens op bezoek in de wijk Blijdorp :bonk
Laatst gewijzigd door Dantji op 23 sep 2017, 07:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Geen VW meer :/
R'dam
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door frank884 »

Het heeft ook niet altijd iets te maken met de uitstoot. een euro 3 van het jaar 2002 heeft identiek dezelfde motorblok dan een euro 2 van het jaar 2000. en diesels zijn nog nooit zo schoon geweest dan de afgelopen 15 jaar. wat er in de jaren 80 voor rookwolken uitkwamen tegenover nu. vaak denk ik dat het industriepolitiek is.https://www.nu.nl/economie/2268222/antw ... nzine.html (zelfde met die sloopregelingen van veel te jonge wagens) er wordt nu heel sterk gefocust op het accu gebeuren.
dit is totaal niet geschikt voor vrachtwagens, tractoren, laadschoppen enz zoveel vermogen is niet te doen met accu's en voor personenwagens is het ook alleen maar voor in een straal van max 400 km

in de toekomst zal waterstof een betere optie blijken (gemaakt uit wind energie bij overproductie) en die is er in Duitsland al regelmatig want daar staan nogal wat molens. dan zal beginnen met de stadsbussen dat rijden op waterstof. dit is ook beter op te slaan dan allemaal die accu's

nu is de Arnhemse trolleybus het enige nog bestaande trolleybusnetwerk in de Benelux ineens zeer modern :knipoog

een bijkomend probleem bij het rijden met euro 6 diesels: in de vrachtwagen zitten heel dure uitlaatgassystemen om euro 6 te halen.
dat is op zich geen probleem want die rijdt +/- 1.200000 km in zijn cariere en de nodige pto uren (stookt een 400000 liter diesel op daarmee in die 11 jaar ) dus dat loont zich, verder staat die motor 10 - 14 uur per dag aan of te werken. als ik dat in mijn auto heb en ik rijdt ritjes van 1 kilometer naar de supermarkt enz dan krijg ik gigantische problemen met dat systeem en/of mijn motorblok omdat het niet heet wordt en verstopt en ik rijdt te weinig kilometers voor een dergelijk duur uitlaatgassysteem als "jan met de Pet" die maar 15.000-17.000 km/jaar rijdt
Laatst gewijzigd door frank884 op 22 sep 2017, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door RobS »

freek schreef: 21 sep 2017, 21:18 Let wel: er rijden op de wereld een miljard(!) auto's rond. Diesel is nodig om de CO2 doelstellingen te halen (door meer benzine-auto's bereik je dit niet). ..... Verder gaat het om heel veel werkgelegenheid in de bestaande autotechniek (onderhoud en fabricage), ook in Nederland. En dat kan je niet zo maar van vandaag op morgen veranderen.
Het gaat niet om de argumenten, het gaat er om hoe je ze gebruikt. Kijk naar de geldstromen. In dit geval valt milieubelang samen met het werkgelegenheidsbelang van de overheid, met het belang van de aankoopfinancierende banken en dat van de aandeelhouders in de automobielbranche. Iedereen heeft er alle belang bij dat jij je T4 inruilt en je portemonaie leegstort voor een zo duur mogelijk nieuw exemplaar. Elk redelijk tegenargument of inhoudelijke discussie is kansloos, want er zijn vrijwel geen (economische) tegenbelangen. Van de pegels die wij neertellen voor een nieuwe bus krijgt iemand in de keten een lekkere bonus en een dikke Audi-met-brandstofpas. Het economische belang is te groot en werkt tegen ons........
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door frank884 »

RobS schreef: 22 sep 2017, 20:01
freek schreef: 21 sep 2017, 21:18 Let wel: er rijden op de wereld een miljard(!) auto's rond. Diesel is nodig om de CO2 doelstellingen te halen (door meer benzine-auto's bereik je dit niet). ..... Verder gaat het om heel veel werkgelegenheid in de bestaande autotechniek (onderhoud en fabricage), ook in Nederland. En dat kan je niet zo maar van vandaag op morgen veranderen.
Het gaat niet om de argumenten, het gaat er om hoe je ze gebruikt. Kijk naar de geldstromen. In dit geval valt milieubelang samen met het werkgelegenheidsbelang van de overheid, met het belang van de aankoopfinancierende banken en dat van de aandeelhouders in de automobielbranche. Iedereen heeft er alle belang bij dat jij je T4 inruilt en je portemonaie leegstort voor een zo duur mogelijk nieuw exemplaar. Elk redelijk tegenargument of inhoudelijke discussie is kansloos, want er zijn vrijwel geen (economische) tegenbelangen. Van de pegels die wij neertellen voor een nieuwe bus krijgt iemand in de keten een lekkere bonus en een dikke Audi-met-brandstofpas. Het economische belang is te groot en werkt tegen ons........
we hebben er helaas mee te maken, mijn T4 kan technisch nog zo taai zijn, als ze me de mrb verhogen van 1620 euro per jaar
(wat al een belachelijk bedrag is) naar -----> noem maar iets, houd het ooit een keer op. (of ik moet hem op een buitenlands kenteken zetten dat doen de transportbedrijven ook met vrachtwagens. of een bedrijf hebben in Nederland of zoiets) maar "jan met de pet" mag dat niet die moet "DOKKEN"
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door freek »

nog zo'n relativerend feitje:
Ongeveer 90 procent van het fijnstof van het verkeer komt niet uit de uitlaat, maar van banden, remmen en opwarrelend stof door passerende auto's. Door overgang op electrische auto's zal de hoeveelheid fijnstof maar heel beperkt afnemen.....
Ook dat argument gaat dus niet op.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door koensch »

de technische ontwikkelingen gaan door. De motoren met inwendige verbranding zijn aan het einde van de mogelijkheden. Evolutie (voortdurende kleine gelijkmatige verbeteringen) is op. Het diesel-schandaal illustreert tot welke grenzen men is gekomen,
Als de evolutie stagneert, komt er vanzelf een revolutie. Andere technologieen, welke niet te verenigen zijn met de bestaande. Dan moet je kiezen.

Er rijden nu geen stoommachines meer rond. Ook de hele goede stoommachines zijn uiteindelijk op de schroothoop beland. Electrische aandrijving biedt zoveel meer mogelijkheden. compacte bouw, lichter, minder draaiende delen, daar kunnen we de komemde 50'jaar nog heel veel aan verbeteren.

de T4 is een van laatste hoogstandje van de duitse automobiel technologie. Ontworpen in de jaren '80 op technische mogelijkheden (en onmogelijkheden). Kosten noch moeite werd bespaard, waardoor de auto eigenlijk te duur werd invergelijking met (technisch mindere) concurrenten. Een resultaat van 100 jaar vooruitgang in automobiel techniek.
Auto's worden tegenwoordig ontworpen op basis van maktdoelstellingen, een centenkwestie is het.

De eerste modellen van een nieuwe techniek doen nu nog onder voor de laatste modellen van de uitontwikkelde oude techniek. Met 5 jaar is dat helemaal anders. Dan wil je niet meer terug.

De T4 is een perfect voertuig, maar ze worden niet meer gemaakt en nieuwe voertuigen zullen anders zijn. En net zoals de trekschuitnen en stoommachine zullen de voertuigen met inwendigeverbrandingsmotoren uiteindelijk in het museum belanden, ook de T4, net zoals alle auto's met een euro-6 norm.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Plaats reactie