Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Motor upgrades
- OldschoolCustoms
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
- Locatie: Retie (BE)
Motor upgrades
Ik weet dat er al verschillende topics zijn met deze vraag maar om het nuttig en overzichtelijk te houden wou ik een nieuw willen opstarten met de bedoeling dat iedereen die upgrades gedaan heeft, deze dan vermeld wat en welke type enz en wat het koppel en pk is dat ze eruit gehaald hebben, dus een soort van vragenlijst om ook voor nieuwe leden en voor mezelf alle nuttige info in 1 topic.
Dus dit soort van vragenlijst:
BASIS:
INTERCOOLER:
INJECTOREN:
TURBO:
LUCHTFILTER:
EGR:
KATALYSATOR:
UITLAAT:
CHIP:
NOG EXTRA:
BEHAALD KOPPEL
BEHAALD PK
Alvast bedankt!
Dus dit soort van vragenlijst:
BASIS:
INTERCOOLER:
INJECTOREN:
TURBO:
LUCHTFILTER:
EGR:
KATALYSATOR:
UITLAAT:
CHIP:
NOG EXTRA:
BEHAALD KOPPEL
BEHAALD PK
Alvast bedankt!
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
Re: Motor upgrades
Opzich Leuk om te doen maar hoeveel mensen gaan de testbank op met hun bus?
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: Motor upgrades
moet je helemaal niet willen, "upgrades" doen en meer vermogen eruit halen, de T4's zijn allemaal ouwe beestjes en als je ze met beleid belast gaan ze nog jaren mee, daar ga je niet extra vermogen uit proberen te halen,OldschoolCustoms schreef: 23 sep 2017, 23:05 Ik weet dat er al verschillende topics zijn met deze vraag maar om het nuttig en overzichtelijk te houden wou ik een nieuw willen opstarten met de bedoeling dat iedereen die upgrades gedaan heeft, deze dan vermeld wat en welke type enz en wat het koppel en pk is dat ze eruit gehaald hebben, dus een soort van vragenlijst om ook voor nieuwe leden en voor mezelf alle nuttige info in 1 topic.
Dus dit soort van vragenlijst:
BASIS:
INTERCOOLER:
INJECTOREN:
TURBO:
LUCHTFILTER:
EGR:
KATALYSATOR:
UITLAAT:
CHIP:
NOG EXTRA:
BEHAALD KOPPEL
BEHAALD PK
Alvast bedankt!

moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Motor upgrades
Dit voegt toch niks toe aan dit topic over meningen van wel of niet tunen.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
- OldschoolCustoms
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
- Locatie: Retie (BE)
Re: Motor upgrades
Dat is de vraag natuurlijk, maar als je upgrades doet is het toch logisch vind ik dat je weet wat dat juist doet met jouw wagen, niet?Erdem50 schreef: 24 sep 2017, 07:41 Opzich Leuk om te doen maar hoeveel mensen gaan de testbank op met hun bus?

Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- OldschoolCustoms
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
- Locatie: Retie (BE)
Re: Motor upgrades
Als je niks zinnigs wat met dit topic te maken heeft kan zeggen, hou je mening dan voor u. Ik ga u ook niet zeggen wat goed en niet goed is. Alvast bedankt!frank884 schreef: 24 sep 2017, 10:27moet je helemaal niet willen, "upgrades" doen en meer vermogen eruit halen, de T4's zijn allemaal ouwe beestjes en als je ze met beleid belast gaan ze nog jaren mee, daar ga je niet extra vermogen uit proberen te halen,OldschoolCustoms schreef: 23 sep 2017, 23:05 Ik weet dat er al verschillende topics zijn met deze vraag maar om het nuttig en overzichtelijk te houden wou ik een nieuw willen opstarten met de bedoeling dat iedereen die upgrades gedaan heeft, deze dan vermeld wat en welke type enz en wat het koppel en pk is dat ze eruit gehaald hebben, dus een soort van vragenlijst om ook voor nieuwe leden en voor mezelf alle nuttige info in 1 topic.
Dus dit soort van vragenlijst:
BASIS:
INTERCOOLER:
INJECTOREN:
TURBO:
LUCHTFILTER:
EGR:
KATALYSATOR:
UITLAAT:
CHIP:
NOG EXTRA:
BEHAALD KOPPEL
BEHAALD PK
Alvast bedankt!zijn ook geen sportwagens maar 1 ton's vrachtwagens.
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
-
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 22 dec 2012, 14:39
Re: Motor upgrades
BASIS: 88 Pk ajt
INTERCOOLER:151 Pk axg
INJECTOREN:pp2 uit de Uk
TURBO:gt2252 garret
LUCHTFILTER: k&n
EGR: dicht
KATALYSATOR:weg
UITLAAT:vanaf de axg downpijp met 76 mm naar achter Vanaf de as 2x60
CHIP: custom
NOG EXTRA:Acv versnelling bak
Rondom Zimmerman schijven
BEHAALD KOPPEL392
BEHAALD Pk 197.4
INTERCOOLER:151 Pk axg
INJECTOREN:pp2 uit de Uk
TURBO:gt2252 garret
LUCHTFILTER: k&n
EGR: dicht
KATALYSATOR:weg
UITLAAT:vanaf de axg downpijp met 76 mm naar achter Vanaf de as 2x60
CHIP: custom
NOG EXTRA:Acv versnelling bak
Rondom Zimmerman schijven
BEHAALD KOPPEL392
BEHAALD Pk 197.4
T4 2.5 TDI 196 Pk
Chervolet avalanche 2002
Bronco 1988
Chervolet avalanche 2002
Bronco 1988
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Motor upgrades
Je kunt ook eens hier kijken:
http://www.eldiape.com/tuningmo2/tuningmo2.htm
En: http://www.eldiape.com/tuning20/tuning20.htm
Trouwens leuk dat je dit wilt weten
Ben benieuwd wat een Belgische keuring hiervan gaat zeggen
Het is ook een beetje of je in een kroeg aan mannen gaat vragen of ze hun zaakje even op de toog willen leggen, zodat er gekeken kan worden wie het grootste stuk gereedschap heeft.. Of te wel, het heeft niet zo veel zin je vraag, het gaat er meer om hoe je auto rijd en of dat in overeenkomst is met je wensen en gedachten. Ook kun je tunen op topvermogen of op driveability.
Wat is er dan zaligmakend?
88 pk met originele verstuivers en originele bak kan veilig naar 112 a 113 pk roetvrij
88 pk met originele verstuivers en originele bak plus interkoeler 102 pk kan veilig naar 120 pk roetvrij
88 pk met originele verstuivers en originele bak plus interkoeler 150 pk kan veilig naar 123 pk roetvrij (verstuivers zijn de limiet)
102 pk met originele verstuivers en originele interkoeler kan velig richting de 132 pk en als het moet naar 142 pk maar dan rijdt het te giftig en gaat roeten
102 pk met interkoeler 150 pk kan dan wel naar rond de 143 pk
102 pk AXL met originele verstuivers en grote interkoeler en dus met VTG lader kan richting de 150 pk maar let op de korte versnellingsbak !
150 pk kan standaard richting de 175 pk, 2MV gaat daarboven roet in het eten gooien
Custom setups kunnen variaties geven.. Het gaat er om dat de driveability in overeenstemming is met een karakter van een bus.
Alles kan je gemakkelijk kapot rijden
Groeten Peter
http://www.eldiape.com/tuningmo2/tuningmo2.htm
En: http://www.eldiape.com/tuning20/tuning20.htm
Trouwens leuk dat je dit wilt weten

Ben benieuwd wat een Belgische keuring hiervan gaat zeggen

Het is ook een beetje of je in een kroeg aan mannen gaat vragen of ze hun zaakje even op de toog willen leggen, zodat er gekeken kan worden wie het grootste stuk gereedschap heeft.. Of te wel, het heeft niet zo veel zin je vraag, het gaat er meer om hoe je auto rijd en of dat in overeenkomst is met je wensen en gedachten. Ook kun je tunen op topvermogen of op driveability.
Wat is er dan zaligmakend?
88 pk met originele verstuivers en originele bak kan veilig naar 112 a 113 pk roetvrij
88 pk met originele verstuivers en originele bak plus interkoeler 102 pk kan veilig naar 120 pk roetvrij
88 pk met originele verstuivers en originele bak plus interkoeler 150 pk kan veilig naar 123 pk roetvrij (verstuivers zijn de limiet)
102 pk met originele verstuivers en originele interkoeler kan velig richting de 132 pk en als het moet naar 142 pk maar dan rijdt het te giftig en gaat roeten
102 pk met interkoeler 150 pk kan dan wel naar rond de 143 pk
102 pk AXL met originele verstuivers en grote interkoeler en dus met VTG lader kan richting de 150 pk maar let op de korte versnellingsbak !
150 pk kan standaard richting de 175 pk, 2MV gaat daarboven roet in het eten gooien
Custom setups kunnen variaties geven.. Het gaat er om dat de driveability in overeenstemming is met een karakter van een bus.
Alles kan je gemakkelijk kapot rijden

Groeten Peter
- OldschoolCustoms
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
- Locatie: Retie (BE)
Re: Motor upgrades
Ivm de keuring ja Ok dat is het mindere aspect aan deze lijst te plaatsen, maar is ook maar voor mensen zoals ik en nog andere dat wat extra willen met hun bus te helpen en ook dan te horen of de mensen die die bepaalde setup gekozen hebben wat hun ervaringen zijn. Natuurlijk aan "tuning" in het algemeen is er weinig legaal of zijn er strikte regels op gezetMultivan Generation schreef: 24 sep 2017, 21:13 Je kunt ook eens hier kijken:
http://www.eldiape.com/tuningmo2/tuningmo2.htm
En: http://www.eldiape.com/tuning20/tuning20.htm
Trouwens leuk dat je dit wilt weten![]()
Ben benieuwd wat een Belgische keuring hiervan gaat zeggen
Het is ook een beetje of je in een kroeg aan mannen gaat vragen of ze hun zaakje even op de toog willen leggen, zodat er gekeken kan worden wie het grootste stuk gereedschap heeft.. Of te wel, het heeft niet zo veel zin je vraag, het gaat er meer om hoe je auto rijd en of dat in overeenkomst is met je wensen en gedachten. Ook kun je tunen op topvermogen of op driveability.
Wat is er dan zaligmakend?
88 pk met originele verstuivers en originele bak kan veilig naar 112 a 113 pk roetvrij
88 pk met originele verstuivers en originele bak plus interkoeler 102 pk kan veilig naar 120 pk roetvrij
88 pk met originele verstuivers en originele bak plus interkoeler 150 pk kan veilig naar 123 pk roetvrij (verstuivers zijn de limiet)
102 pk met originele verstuivers en originele interkoeler kan velig richting de 132 pk en als het moet naar 142 pk maar dan rijdt het te giftig en gaat roeten
102 pk met interkoeler 150 pk kan dan wel naar rond de 143 pk
102 pk AXL met originele verstuivers en grote interkoeler en dus met VTG lader kan richting de 150 pk maar let op de korte versnellingsbak !
150 pk kan standaard richting de 175 pk, 2MV gaat daarboven roet in het eten gooien
Custom setups kunnen variaties geven.. Het gaat er om dat de driveability in overeenstemming is met een karakter van een bus.
Alles kan je gemakkelijk kapot rijden![]()
Groeten Peter

Maar begrijp uw punt wel en uw info is trouwens ook erg nuttig, wist niet dat ongeveer de veilige richtwaarden waren. En zo een 150pk versie ic hoe ziet die eruit? Heeft die weg van die van een Sprinter of kleiner?
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
Re: Motor upgrades
het forum is voor ieders mening, en ik vindt het wel relevant voor dit topic. Helaas heb je zeer weinig verstand van techniek, anders kom je niet op het idee om meer vermogen uit 14 - 26 jarige motoren met met vaak de nodige kilometers achter de kiezen te willen halen?, maar het staat natuurlijk iedereen vrij om van een bejaarde een hardloper proberen te maken, alleen is die formule weinig succesvol.OldschoolCustoms schreef: 24 sep 2017, 18:45Als je niks zinnigs wat met dit topic te maken heeft kan zeggen, hou je mening dan voor u. Ik ga u ook niet zeggen wat goed en niet goed is. Alvast bedankt!frank884 schreef: 24 sep 2017, 10:27moet je helemaal niet willen, "upgrades" doen en meer vermogen eruit halen, de T4's zijn allemaal ouwe beestjes en als je ze met beleid belast gaan ze nog jaren mee, daar ga je niet extra vermogen uit proberen te halen,OldschoolCustoms schreef: 23 sep 2017, 23:05 Ik weet dat er al verschillende topics zijn met deze vraag maar om het nuttig en overzichtelijk te houden wou ik een nieuw willen opstarten met de bedoeling dat iedereen die upgrades gedaan heeft, deze dan vermeld wat en welke type enz en wat het koppel en pk is dat ze eruit gehaald hebben, dus een soort van vragenlijst om ook voor nieuwe leden en voor mezelf alle nuttige info in 1 topic.
Dus dit soort van vragenlijst:
BASIS:
INTERCOOLER:
INJECTOREN:
TURBO:
LUCHTFILTER:
EGR:
KATALYSATOR:
UITLAAT:
CHIP:
NOG EXTRA:
BEHAALD KOPPEL
BEHAALD PK
Alvast bedankt!zijn ook geen sportwagens maar 1 ton's vrachtwagens.

moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- OldschoolCustoms
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
- Locatie: Retie (BE)
Re: Motor upgrades
Zucht ...frank884 schreef: 24 sep 2017, 21:52 het forum is voor ieders mening, en ik vindt het wel relevant voor dit topic. Helaas heb je zeer weinig verstand van techniek, anders kom je niet op het idee om meer vermogen uit 14 - 26 jarige motoren met met vaak de nodige kilometers achter de kiezen te willen halen?, maar het staat natuurlijk iedereen vrij om van een bejaarde een hardloper proberen te maken, alleen is die formule weinig succesvol.![]()


Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Motor upgrades
OldschoolCustoms schreef: 24 sep 2017, 21:43 En zo een 150pk versie ic hoe ziet die eruit? Heeft die weg van die van een Sprinter of kleiner?
Een 151PK versie interkoeler is zowat even groot als de radiator , da's dus vrij groot .
Bij een 151PK versie zitten dus 3 koelers in 1 pakket voor elkaar . ( airco , interkoeler en radiator) en dat krijg je alleen weg in een lange neus .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- OldschoolCustoms
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
- Locatie: Retie (BE)
Re: Motor upgrades
Dan zal ik toch bij de sprinter IC moeten blijven die ik toch al had liggen, enkel nog eens zien te monteren en buizen te plaatsenPascal-141 schreef: 25 sep 2017, 10:34OldschoolCustoms schreef: 24 sep 2017, 21:43 En zo een 150pk versie ic hoe ziet die eruit? Heeft die weg van die van een Sprinter of kleiner?
Een 151PK versie interkoeler is zowat even groot als de radiator , da's dus vrij groot .
Bij een 151PK versie zitten dus 3 koelers in 1 pakket voor elkaar . ( airco , interkoeler en radiator) en dat krijg je alleen weg in een lange neus .
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Motor upgrades
Is mooi als tijdverdrijf , maar beetje zinloos als je niet extreem gaat qua motortuning . Wat zijn je plannen , qua motortuning ?OldschoolCustoms schreef: 25 sep 2017, 12:59
Dan zal ik toch bij de sprinter IC moeten blijven die ik toch al had liggen, enkel nog eens zien te monteren en buizen te plaatsen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- OldschoolCustoms
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
- Locatie: Retie (BE)
Re: Motor upgrades
Dat is een beetje wat ik via deze topic wil uitdiepen want mijn kennis van grotere nozzles, turbo's enz is vrij laag tot de basis, weet wel hoe groter de ic hoe kouder de lucht zal zijn en hoe groter de turbo hoe meer lucht deze kan binnenhalen maar welke types enz dat is nog een beetje chinees en wil ik dus wel meer van weten want wil wel upgraden dat het extra power er is maar wil voornamelijk dat hij nog betrouwbaarder is. Wat wel zowizo op mijn toekomstig verlanglijstje staat is de ombouw naar 6-bak, alleen jammer van de prijsPascal-141 schreef: 25 sep 2017, 15:10Is mooi als tijdverdrijf , maar beetje zinloos als je niet extreem gaat qua motortuning . Wat zijn je plannen , qua motortuning ?OldschoolCustoms schreef: 25 sep 2017, 12:59
Dan zal ik toch bij de sprinter IC moeten blijven die ik toch al had liggen, enkel nog eens zien te monteren en buizen te plaatsen
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!