Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Diesel T4 4 ever vs milieu zones

vragen over de T4
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door LAYCA »

Mogelijk als de groep groot genoeg die een retro filter willen inbouwen de heren om krijgt?
NKC is de grootste en met de meeste belanghebbende.
Dit lijkt mij wel een klusje voor NKC (Nederlandse Camper Club)
Dus een petitie :toppie

Lukt dat niet dan misschien met een jachtbuks :bifun :bifun

Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door odorf »

@jan,
Dat hebben we in rotterdam aangevochten.
Zowel in de bezwaarprocedure als ook later in de rechtzaak bij de bestuursrechter.
Maar het is beleidsvrijheid van gemeenten om verschillende maatregelen te nemen.

En het ontbreekt aan landelijk beleid. Waardoor gemeenten zomaar wat kunnen doen.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door freek »

Toch verbaas ik me erover dat het feit dat het niet toestaan van een t4 met kenteken 31 dec 2000 en het wel toestaan van exact dezelfde t4 met kenteken 2 jan 2001 juridisch niet aanvechtbaar is.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door koensch »

je zoi jet op leeftijdsdiscriminatie kunnen gooien....

het is net zo'n onzinnige regel als dat bv witte auto's er wel in mogen en zwarte auto's niet.

Helaas geldt artikel 1 van de grondwet alleen voor mensen, niet voor auto's
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
kenny367
Berichten: 236
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:35

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door kenny367 »

Ik snap niks meer van de regels heb (M1 SA) op mijn kenteken staan, betekend het dan dat ik wel Amsterdam, Rotterdam en b.v. Utrecht de stad in mag zonder een bon te riskeren. Mijn T4 is van 1999 of heeft dat dan niks meer te maken.
Groetjes, John
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door odorf »

Hoi Kenny,

Je mag met een vw T4 diesel- camper op personenauto kenteken (M1 SA) met datum eerste toelating voor 2001 ALLEEN in Amsterdam.

In Rotterdam en Utrecht mag het NIET
Amsterdam is de enige gemeente die zo'n uitzondering heeft.

(En ja dat jaartal 1999 is wel van belang, alle diesel T4 van 2001-2003 mag wel in Rotterdam bijvoorbeeld.



Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door koensch »

van de week 3 dagen in rotterdam geweest. De luchtkwaliteit heeft meer te lijden onder het verkeer wat stil staat dan die ene dieselbus van voor 2001.

als de gemeente er voor zorgt dat iedereen kan doorrijden, zal de luchtkwaliteit meer toenemen dan die paar auto's uitsluiten.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door odorf »

jan2009 schreef: 30 sep 2017, 09:42 Eigenlijk moet je infiltreren in de lokale politiek om de regels aan te passen.
We hebben meerdere malen ingesproken in raadscommissievergaderingen, via oppositie partijen kritische vragen laten stellen etc.

In verRotterdam willen de regerende partijen graag in het pluche blijven zitten. D66 van de milieuzone en Leefbaar van de woonvisie( sloop van 20.000 huizen om er duurdere voor in de plaats te krijgen) ze durven niet aan elkaars heilige huisjes te tornen. Leefbaar noemde de zone van D66 'politiek idealisme' en ze hebben het over symboolpolitiek, maar tegen die krankzinnige wethouder in gaan doen ze niet om bovenstaande.

In 2018 niet op leefbaar, en zeker niet op D66 stemmen. Dat kan in ieder geval voorkomen dat het nog verder wordt uitgebreid. D66 heeft in haar verkiezingsptogramma voor de gemeenteraad 2018 de uitbreiding naar zuid namelijk al opgenomen. En de loze belofte dat er niet gehandhaafd mag worden op datum eerste toelating, maar gehandhaafd moet worden op daadwerkelijke uitstoot. Dat laatste is een loze kreet die voor de gemeente Rotterdan onmogelijk uitvoerbaar is. Verkiezingsbelofte zonder inhoud dus. Maar het klinkt wel goed ... Toch?

Er lopen nog rechtzaken bij de raad van state. Mogelijk levert dat nog wat op.
Helaas hadden wij daar niet meer de middelen voor, beroep bij de rechtbank en de verdere ellende rondom de zone heeft ons al veel gekost.

@Koensch,
Goed idee, maar daar willen ze niet aan, ze weren nu een minimaal aantal auto's (maximaal rond de 1%) en de wethouder claimt met gegoochel van cijfers en aannames dat de lucht nu al schoner is geworden en er straks 40% minder vervuiling is. Terwijl er steeds meer auto's in Rotterdam rijden.

Nb; ik ben overigens voor schone lucht. En ben ook bereid daar offers voor te geven. Maar wel op een faire basis. En niet zoals nu waarbij 99% ongemoeid wordt gelaten en deze automobilisten zelfs het gevoel krijgen dat ZIJ goed bezig zijn.

Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 30 sep 2017, 20:16, 2 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
BasT4
Berichten: 239
Lid geworden op: 14 jun 2009, 17:11
Locatie: 020
Contacteer:

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door BasT4 »

odorf schreef: 30 sep 2017, 14:18
jan2009 schreef: 30 sep 2017, 09:42 Eigenlijk moet je infiltreren in de lokale politiek om de regels aan te passen.


Er lopen nog rechtzaken bij de raad van state. Mogelijk levert dat nog wat op.
Helaas hadden wij daar niet meer de middelen voor, beroep bij de rechtbank en de verdere ellende rondom de zone heeft ons al veel gekost.


Odorf
Lijkt mij dat het niet zo moeilijk is om wat geld bijelkaar te krijgen. Duizenden diesel bus eigenaren worden door deze maatregelen gedupeerd.
Duizenden x € 100,00 is veel!
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1165
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door brugseb »

Belgie volgt trouwens; na Antwerpen is er nu ook een LEZ voor Brussel goedgekeurd; daar werken ze op basis van de EURO indeling - EURO 1 gaat er eerst uit, de jaren daarop telkens hogere norm. Lijkt op zich beter aan te sluiten op de doelstelling, met name oudere en vuilere motoren er uit te krijgen, dan louter werken op jaartal. In die visie zou het ook haalbaar moeten kunnen zijn om een roetfilter te plaatsen, en zo een EURO indeling op te schuiven. Dan kan ieder voor zich uitmaken welke aanpassingen nog uit de geldbuidel mogen getoverd worden...
We zijn inderdaad een uitstervend ras - opent misschien perspectieven om via oldtimerwetgeving terug binnen te raken op termijn? Mijn T4 is in België intussen oldtimer (maar voorlopig nog ingeschreven als camper).
Zelf kom ik met de bus nooit in een centrum; waar kan nemen we de fiets (mee).
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door Pascal-141 »

brugseb schreef: 02 okt 2017, 12:36 Belgie volgt trouwens; na Antwerpen is er nu ook een LEZ voor Brussel goedgekeurd; daar werken ze op basis van de EURO indeling - EURO 1 gaat er eerst uit, de jaren daarop telkens hogere norm. Lijkt op zich beter aan te sluiten op de doelstelling, met name oudere en vuilere motoren er uit te krijgen, dan louter werken op jaartal. In die visie zou het ook haalbaar moeten kunnen zijn om een roetfilter te plaatsen, en zo een EURO indeling op te schuiven. Dan kan ieder voor zich uitmaken welke aanpassingen nog uit de geldbuidel mogen getoverd worden...
We zijn inderdaad een uitstervend ras - opent misschien perspectieven om via oldtimerwetgeving terug binnen te raken op termijn? Mijn T4 is in België intussen oldtimer (maar voorlopig nog ingeschreven als camper).
Zelf kom ik met de bus nooit in een centrum; waar kan nemen we de fiets (mee).
Vergeet dat maar (in Belgie) , je kan roetfilters plaatsen zoveel je wil , dat zal NIET worden goedgekeurd om van bvb Euro 3 naar 4 te gaan . Het corrupte Belgische keuringssysteem weigert iedere medewerking /naleving van Europese regels (Belgie is trouwens al veroordeeld geweest door Europa , wegens het niet naleven van Europese regelgeving wat betreft keuring van auto's )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door Pascal-141 »

brugseb schreef: 02 okt 2017, 12:36 Belgie volgt trouwens; na Antwerpen is er nu ook een LEZ voor Brussel goedgekeurd;
Mechelen , Willebroek , Gent enz volgen ook vanaf volgend jaar ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door odorf »

Ik ben van mening dat een systeem naar gebruik veel eerlijker is.

Bijvoorbeeld Gothenburg, Zweden;
Daar betaal je per passage. Rustige perioden zoals zomervakantie is het ongeveer 90 eurocent per keer. Drukkere periodes betaal je meer 1,20 tot 2,- geloof ik. Tarieven worden ook boven de weg bekendgemaakt, je weet meteen wat je kwijt bent.

Hiermee kun je autoverkeer ook meteen meer spreiden. Door bijvoorbeeld een tarief buiten de spits en in de spits toe te passen.

Oja en buitenlanders krijgen ook gewoon een rekening.

Maarja, ik ben geen wethouder duurzaamheid.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: Diesel T4 4 ever vs milieu zones

Bericht door RobS »

Ik ben van mening dat een systeem naar gebruik veel eerlijker is.
Is het dan niet eenvoudiger om de woonwerkverkeervergoeding af te schaffen, want spits-tax is netto eigenlijk niks anders dan het compenseren daarvan.
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Plaats reactie