Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

update automaatproblematiek

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JMJ
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 feb 2007, 14:46
Locatie: Zeeland

update automaatproblematiek

Bericht door JMJ »

Ja ja, daar ben ik weer...
Ooit zijn we de discussie ergens gestopt bij het onderwerp: slecht/zwaar schakelen bij koude. Daar had ik dus last van, met name nu het snachts weer kouder wordt. Enfin, drie weken voor het einde van mijn garantie (op de gereviceerde automaat bak) weer eens op bezoek gegaan bij het transmissiebedrijf. Weer testrijden en, net als alle voorgaande keren dat ik daar was, liet de bak zich helaas weer van zijn beste kant zien... hij schakelde als een zonnetje. :bonk
Ik denk dat ze de wanhoop in mijn ogen konden lezen, want ze besloten desalniettemin actie te ondernemen. Ze hebben er een nieuwe besturingsunit onder gehangen; nieuw kleppenblok en electronica. Echt super, want alle problemen zijn nu verholpen!!! :happy

Eindelijk genieten van een automaat. De vraag blijft natuurlijk wel waar het defect door ontstaan kan zijn. Aangezien we niet precies weten wat er stuk was, is dat moeilijk te zeggen. De enige aanwijzing die we hebben is dat het direct (eerste rit) na de APK keuring begonnen is. Hetgeen wijst op de roetmeting. Wees gewaarschuwd!

Groetjes, Jeroen
Gebruikersavatar
Ron467
Berichten: 77
Lid geworden op: 10 feb 2007, 16:09

Bericht door Ron467 »

Gelukkig ! nog een tevreden automaat rijder!

Na mijn (totaal) revisie let ik nog beter op; hij schakeld nu eerder naar z'n 4 (wat vroeger z'n 5 leek), maar later naar de lock-up.
Mij valt op dat zodra de (water) temperatuur meter loskomt, de bak op de juiste temperatuur blijkt te zijn en dus goed schakeld.
Nu het kouder wordt, laat ik de boel iets langer "opwarmen" voordat ik de baan op ga.

Ik ben dus een tevreden mens. :knipoog

Eindelijk genieten van een automaat. De vraag blijft natuurlijk wel waar het defect door ontstaan kan zijn. Aangezien we niet precies weten wat er stuk was, is dat moeilijk te zeggen. De enige aanwijzing die we hebben is dat het direct (eerste rit) na de APK keuring begonnen is. Hetgeen wijst op de roetmeting. Wees gewaarschuwd!


Afstelling.....begindruk, eind druk, samenspel bak/motor het komt toch veel nauwer dan wij als leek denken.
Maar dan.......genieten!
en dan even meesmuilend glimlachen naar al die mensen die nog verwoed aan dat pookje lopen te rukken voor een volgende "versnelling" :bifun

HG Ron.
Gebruikersavatar
JMJ
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 feb 2007, 14:46
Locatie: Zeeland

Bericht door JMJ »

Hoi Ron,
Ja, iedere bak moet natuurlijk opwarmen. Ook een normale versnellingsbak schakeld zwaarder als hij koud is.

In de weken voor de reparatie schakelde ik smorgens gewoon manueel. Dan liet ik hem in de 1 rollen, zette de bak in 2 en schakelde bij 40 km/h over naar stand 3 en dan bij 60 km/h naar stand D. Dan had ie net wat meer toeren/druk. Eigenlijk werkte dat ook wel goed. Als ik geen garantie meer had gehad, dan had ik dat nog heel lang kunnen doen (i.e. alleen de eerste km van de dag nauurlijk). Maar zo is het veel beter: onbezorgd rijden :toppie

Met het oog op de toekomst: Wat de bak echt ten goede schijnt te komen is meer koeling in de zomer. Ik heb daarvoor een roster in mijn bumper gemaakt. In je bodemplaat zit namelijk een gat dat bedoeld is voor extra koeling bij syncro uitvoeringen. Let maar eens op; iedere syncro heeft een klein roostertje schuin onder de nummerplaat. Enfin, die dingen zijn natuurlik te bestellen. Ik hoorde dat te laat en heb dus een ander (groter) gat gemaakt, hetgeen wat minder profi lijkt. Misschien doe ik het nog wel over. Een plastic bumper is niet zo duur op de sloop en wellicht vind ik er wel een van een syncro.

Groetjes, Jeroen
Plaats reactie