Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Omos achterbak versus kinderstoel

vragen over de T4
Plaats reactie
Stintjen
Berichten: 195
Lid geworden op: 12 jul 2011, 12:14
Locatie: Aalst, België

Omos achterbak versus kinderstoel

Bericht door Stintjen »

Dag WJW-ers,

In mijn T4 zat origineel een dubbele cabine/achterbank zonder gordels. Deze heb ik vervangen door een Omos dubbele cabine.
Kinderstoel past er op....maar ik heb te weinig beenruimte!
Tot voor kort geen probleem....maar kleine kindjes worden nu eenmaal groter, en ondertussen zit hij met zijn beentjes tegen zij passagiersbank.

DC kan niet naar achter.... passagiersbank niet naar voor (versnellingspook).

Iemand een oplossing of hoe doen jullie dat?

Groeten
Stijn
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Omos achterbak versus kinderstoel

Bericht door Multivan Generation »

De bodem die op de vloer staat kun je verwijderen,
daarmee win je ongeveer 10 cm hoogte en wat beenruimte.
Wat ook zou kunnen is de 2 zits bank omruilen voor een stoel,
en dan diegene met de langste benen in het midden van achteren laten zitten.
En als laatste keuze: een lange wielbasis kopen, met een OMOS cabine met de optie minder laadruimte meer beenruimte.
Stintjen
Berichten: 195
Lid geworden op: 12 jul 2011, 12:14
Locatie: Aalst, België

Re: Omos achterbak versus kinderstoel

Bericht door Stintjen »

het vloertje is er al uit. Maar zou ook niets doen aan de huidige situatie :)
Achterbank word enkel gebruikt voor hem....aangezien zijn stoel aan de zijdeur staat en dus niemand anders op de bank kan geraken :)

Een andere auto kopen is idd een optie die ik ook al bedacht had....enkel kosten de t5/t6/caddy redelijk veel voor een recente.
En krijg ik allicht niet veel meer voor mijn T4. voor de rest rijd die nog prima....en zou het zonde vinden om hem weg te doen.
Zou een aparte zetel veel verschil maken? Hij zit er namelijk niet tegen met zijn knietjes maar door de kinderstoel zit hij er met zijn voeten tegen.

groeten
Stijn
stevenr
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 sep 2015, 19:01
Locatie: Belgie

Re: Omos achterbak versus kinderstoel

Bericht door stevenr »

Ik had hetzelfde probleem. Een Nederlandse dubbele cabine staat nogal dicht op de voorstoelen, in België zijn de regels wat ruimer. Mijn dubbele cabine heb ik dan maar achteruit geplaatst;--> probleem opgelost. Waarom kan dat bij jou niet?
Adrie
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 feb 2007, 10:17

Re: Omos achterbak versus kinderstoel

Bericht door Adrie »

Tja, die rare wetgeving in Nederland. Dan kan dat dus niet. Maten liggen vast.
Daarom is het altijd beter te keizen voor een LwB met dubbelcabine, dit scheelt enorm veel (been)ruimte.
Ook de achterbank kan meer normaal (lees iets schevere normale rugleuning) geplaatst worden.
Bij KwB is de rugleuning heel vaak onnatuurlijk recht wat op een lange rit niet echt lekker zit. En weinig beenruimte dan.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Omos achterbak versus kinderstoel

Bericht door frank884 »

als je het pasagiersbankje vervangt voor een stoel dan kan die in het midden languit liggen, of al het klein kind groot genoeg is,(mbt de driepuntsgordel) vervoeren met alleen een goeie zitverhoger, en niet met een complete stoel. het kind met de stoel voor op het bankje zetten tot die achter op een zitverhoger kan, is dat geen optie??
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
OldschoolCustoms
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
Locatie: Retie (BE)

Re: Omos achterbak versus kinderstoel

Bericht door OldschoolCustoms »

uw tussenschot aanpassen en verder naar achter plaatsen, mits wat aanpassingen ook aan uw vloer en zien dat je wel nog genoeg ruimte hebt in uw koffer voor toch lichte vracht te blijven.

Ik ga dit binnenkort doen bij mijn T4 :toppie
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk

Volkwagen parking ONLY!!
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Omos achterbak versus kinderstoel

Bericht door frank884 »

OldschoolCustoms schreef: 23 okt 2017, 20:21 uw tussenschot aanpassen en verder naar achter plaatsen, mits wat aanpassingen ook aan uw vloer en zien dat je wel nog genoeg ruimte hebt in uw koffer voor toch lichte vracht te blijven.

Ik ga dit binnenkort doen bij mijn T4 :toppie
dat gaat in nederland niet, want dan voldoet de auto niet aan de maten voor de belastingdienst
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
OldschoolCustoms
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
Locatie: Retie (BE)

Re: Omos achterbak versus kinderstoel

Bericht door OldschoolCustoms »

frank884 schreef: 23 okt 2017, 20:24
OldschoolCustoms schreef: 23 okt 2017, 20:21 uw tussenschot aanpassen en verder naar achter plaatsen, mits wat aanpassingen ook aan uw vloer en zien dat je wel nog genoeg ruimte hebt in uw koffer voor toch lichte vracht te blijven.

Ik ga dit binnenkort doen bij mijn T4 :toppie
dat gaat in nederland niet, want dan voldoet de auto niet aan de maten voor de belastingdienst
maar de persoon die de vraag stelde is van Belgie :knipoog
heb hem op Facebook vandaar :toppie

en weet de regels niet in NL hier in BE moet de kofferruimte de helft van de wielbasis zijn, dus bij een KWB is dat 1,46cm ongeveer.

en ik heb momenteel nog een 165cm ongeveer dacht ik dus ga ik mijn tussenschot en achterbank toch een 10cm (minstens) verzetten zodat mijn kinderen toch iets meer ruimte hebben
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk

Volkwagen parking ONLY!!
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Omos achterbak versus kinderstoel

Bericht door frank884 »

dat is super die dikke 10 cm is net wat je vaak mist, we kunnen nog wat varieeren met de rechter stoel, en die in het midden zit achter, maar anders is het idd te krap met volwassenen of kinderstoel. ik dacht dat bij mij de DC raam (die rechtop staat om weer wat cm.s te winnen bij meten) <--------> achterraam 1.60m is. dus als je naar 1.46 terug kan voor belgie en je krijgt het allemaal goed bevestigd, dan is dat fijn.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Plaats reactie