Het betreft een T4 SYNCRO , 2.5tdi dc
Ik heb deze gekocht met een kapotte motor . De T4 was bij de vorige eigenaar al naar de garage geweest voor een diagnose van de schade , maar zij hadden besloten om toch maar niet beginnen te repareren .
https://photos.app.goo.gl/8Jt1rJB4uX9tWZOB2
https://photos.app.goo.gl/AZr4TSB76TDj8mF22
https://photos.app.goo.gl/3alsDZnv6ctDv92E2
Ik heb deze T4 ondertussen al een poosje staan , maar het was er nog niet van gekomen om er aan te beginnen.
Nu met de winter voor de deur , moest ik er toch maar eens werk gaan van maken.
Dus , eerste werk was de motor maar eens opengooien om de schade eens goed te bekijken , en alles eens te gaan opmeten.
Zo zag het er uit onder het kleppendeksel :
https://photos.app.goo.gl/UvcivZmk8m2x1DEp2
Geen goed begin... nokkenas lag in meerdere stukken ...
Stuk nokkenas:
https://photos.app.goo.gl/6bpuUQB87EI839AJ3
Cilinderkop gedemonteerd :
https://photos.app.goo.gl/jtijkpRZxRr4UBN12
Ziet er op het eerste zicht nog vrij goed uit , alle kleppen zitten er nog in (alvast geen afgebroken kleppen) , maar de kleppen kunnen er wel krom in zitten.
Nokkenas lagerschalen lijken ook niet beschadigd , das ook al goed .
Volgende week gaat de cilinderkop naar een revisiebedrijf , om te vlakken , kleppen demonteren , alles opmeten , klepzittingen nieuw inslijpen , nieuwe kleppen erin , andere nokkenas , klepstoters enz .
Ik had nog een andere cilinderkop liggen , daar heb ik de nokkenas uitgehaald om voor deze te gebruiken.
Onderblok ook eens goed bekeken , ziet er zo uit :
https://photos.app.goo.gl/ljelHmH9CCnadtXF2
De kenners zullen op de foto zien dat de zuigers een afdruk hebben vd uitlaatkleppen , (het zijn afdrukken , geen indrukken) en hebben alle zuigers nagekeken op schade , en hebben ook geen speling gevonden op de zuigers. Cilinderwanden zijn ook nog als nieuw (geen krassen of stootranden , ondanks de 260.000km) Hoogteverschillen vd 5 zuigers ook opgemeten , om te zien of er geen kromme drijfstang tussen zit , alles OK.
De basis vd motor is dus alvast OK.
Oorzaak van de ellende was ook duidelijk : defecte waterpomp. As vd waterpomp vastgelopen , en daardoor is de distributieriem al zijn tanden kwijtgespeeld , waardoor de kleppen de zuigers licht geraakt hebben .

Dat is de stand van zaken nu , binnenkort gaan we terug verder
