Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Knipperlichten links doen het niet meer

vragen over de T4
Plaats reactie
WelkomBuiten
Berichten: 73
Lid geworden op: 17 jan 2017, 12:51

Knipperlichten links doen het niet meer

Bericht door WelkomBuiten »

De titel zegt het al zo'n beetje. Mijn richtingaanwijzers links werken niet meer, ook niet op de alarmlichten, tijdens op slot/van het slot gaan. Zowel voor, als achter, als op de trekhaak. De pijl op het dashboard gaat aan, maar knippert niet. Dit deed zich eerst af en toe voor, nu permanent.

Ik neem aan dat een kapot lampje niet zo'n beeld geeft (het is geen ouderwetse kerstboomlampjessnoer, toch?). Is de volgende logische dader het relais? Is het daarbij mogelijk dat links problemen geeft en rechts niet? Van de T4-wiki begrijp ik (voor zover ik dat uit het duits kan halen) dat bij mij (2003) het relais geïntegreerd is met de alarmlichtschakelaar, klopt dat?
Gebruikersavatar
kenny367
Berichten: 236
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:35

Re: Knipperlichten links doen het niet meer

Bericht door kenny367 »

Ik had ook een knipperlicht probleem zie topic viewtopic.php?f=2&t=41625
Is wel een ander probleem maar deze topic verduidelijkt wel dat het relais geïntegreerd is.

Het zou ook aan je bedrading kunnen liggen.
Groetjes, John
WelkomBuiten
Berichten: 73
Lid geworden op: 17 jan 2017, 12:51

Re: Knipperlichten links doen het niet meer

Bericht door WelkomBuiten »

Alarmlichtschakelaar/knipperlichtrelais vervangen. Helaas nog steeds geen knippers.

Nu ben ik een absolute leek op gebied van elektra. Kan iemand me vertellen of de volgende aannames kloppen?

- Als de pijl op het dashboard oplicht, werkt de richtingaangeefschakelaar (het pookje aan het stuur),
- Als een lampje defect is, doen de anderen het gewoon nog.

Als deze aannames kloppen weet ik in ieder geval dat ik niet alle lampjes hoef te testen/vervangen en hoef ik het ook niet in het pookje en tussen het pookje en de alarmlichtschakelaar te zoeken, of is dat te kort door de bocht?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Knipperlichten links doen het niet meer

Bericht door Multivan Generation »

WelkomBuiten schreef: 25 nov 2017, 16:12
Nu ben ik een absolute leek op gebied van elektra. Kan iemand me vertellen of de volgende aannames kloppen?

- Als de pijl op het dashboard oplicht, werkt de richtingaangeefschakelaar (het pookje aan het stuur),
- Als een lampje defect is, doen de anderen het gewoon nog.

Als deze aannames kloppen weet ik in ieder geval dat ik niet alle lampjes hoef te testen/vervangen en hoef ik het ook niet in het pookje en tussen het pookje en de alarmlichtschakelaar te zoeken, of is dat te kort door de bocht?
Dat klopt.
Dus ik zou je richtingaanwijzer hendel verdenken.
black bulli schreef: 25 nov 2017, 17:50 Uitlezen ecu zou ik mee beginnen :toppie
Hieraan(ruitenwissers) kun je helaas niets uitlezen
WelkomBuiten
Berichten: 73
Lid geworden op: 17 jan 2017, 12:51

Re: Knipperlichten links doen het niet meer

Bericht door WelkomBuiten »

Bedankt voor de input.

Geen wasstraat gepakt, wel veel modder. Massaprobleem zou best eens kunnen, aangezien het eerst een beetje was, en steeds erger werd. Waar sluit(en) deze aan voor de linker knipperlichten? Ik neem aan dat ze ergens op het chassis of carrosserie zitten, maar waar? Ik heb de unit linksvoor eruit geschoven, maar de massakabel daar loopt samen met de zwart-witte door een huls weg.

Geen idee of de knipperlichten ooit zijn vervangen voor led-lampjes. Wat me wel opviel was een loshangend lampje dat aan de alarmlichtschakelaar bedraad is, achter het dashboard.

De richtingaanwijzer hendel kan het toch niet zijn als de pijl op het instrumentenpaneel oplicht? Of is dat een foute aanname?
WelkomBuiten
Berichten: 73
Lid geworden op: 17 jan 2017, 12:51

Re: Knipperlichten links doen het niet meer

Bericht door WelkomBuiten »

mezelf schreef:Ik neem aan dat ze ergens op het chassis of carrosserie zitten, maar waar?

Domme vragen bestaan niet, toch?
Ik zat met mijn T2 in mijn hoofd, waar de auto zelf de massa is...
WelkomBuiten
Berichten: 73
Lid geworden op: 17 jan 2017, 12:51

Re: Knipperlichten links doen het niet meer

Bericht door WelkomBuiten »

Toptip black bulli! Mijn Duits is belabberd, had al wel een hoop gezocht op massapunten in het Nederlands, maar dat leverde weinig op. De Duitse informatie blijkt eindeloos. Vandaag of morgen maar eens de massapunten nalopen.

Stuurschakelaar vervangen wordt de volgende stap. Hiervoor moet het stuur eraf, neem ik aan. Moet je daarbij nog op de een of andere manier rekening houden met de airbag? Of doet die niets als de accu (-) losgekoppeld is.
EDIT: Dat staat dus ook allemaal op de wiki. Over de stuurschakelaar, stuur uitbouwen en aanwijzingen voor werken met de airbag. Ik hoef me voorlopig niet te vervelen...
WelkomBuiten
Berichten: 73
Lid geworden op: 17 jan 2017, 12:51

Re: Knipperlichten links doen het niet meer

Bericht door WelkomBuiten »

Tijd voor een update! Ik heb een nieuwe stuurkolomschakelaar geplaatst, nog aardig wat geprul met de airbag... Helaas nog steeds geen knipperlicht, dus verder gaan kijken (massapunten had ik al visueel gecontroleerd).

Vanaf de schakelaar geeft de draad (zw-w) stroom. Met deze stap had ik dus moeten beginnen, in plaats van maar klakkeloos dingen gaan vervangen. Bij het knipperlicht zelf komt die stroom niet. Verbind ik een draad van de schakelaar direct naar het lampje, dan doen opeens alle knipperlichten het weer! Omdat de tijd beperkt was, heb ik met een knijpverbinding een draad getrokken vanaf de zw-w draad bij de schakelaar naar de zw-w bij het lampje. Verdient geen schoonheidsprijs, maar voorlopig kan ik weer linksaf.
Als er meer tijd is, ga ik met mijn multimeter het zwart-witte draadje volgen de kluwen onder het dashboard in. Ik heb alvast een zip-bestand met stroomschema's gedownload en ben daar alle schema's uit aan het gooien die niet van toepassing zijn op mijn bus. Hopelijk haal ik daar wat inzicht uit.
Plaats reactie