Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

acculader accu 2

vragen over de T5
Plaats reactie
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

acculader accu 2

Bericht door Harry 341 »

Wie kent dit? Is wel zeer simpel te plaatsen..
https://www.conrad.nl/nl/tweede-acculad ... %20Results
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 514
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: acculader accu 2

Bericht door moosev »

Lijkt mij hetzelfde principe als de veelvuldig gebruikte cyrix:
https://www.bluepowershop.nl/accu/accus ... eider.html
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: acculader accu 2

Bericht door LAYCA »

Lijkt mij een goede keuze.
Alleen in schakelen met 13.6 volt en uitschakelen bij 12.8 volt.?
Dus zolang de startaccu hoger is dan 12.8 volt blijven ze gekoppeld tot de spanning daalt naar 12.8 volt dus ook bij stilstand.
Dan wordt er op dat moment ook energie uit de startaccu gebruikt.
Bij mij mag de laadspanning op de huishoudaccu stijgen tot 14.4 volt.
En dan is de klemspanning van mijn accu's in rust na laden 13.6 volt.
Zonnepaneel laadt ook door tot 14.4 volt.
Bij mij met een scheidings--relais die inkomt als dynamo loopt.


Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
afl

Re: acculader accu 2

Bericht door afl »

BS100 kopen
afl

Re: acculader accu 2

Bericht door afl »

De BS100 is een hoog vermogen mechanische schakelaar die door een microprocessor wordt gestuurd. In het geval dat 2 accu's gebruikt worden zal het relais "kijken" naar de accuspanning die op de start accu aanwezig is. Een accu die niet geladen wordt zal in een 100% geladen toestand een spanning hebben van ca. 12,6V (25,2V). Wanneer het voer-vaartuig gestart wordt zal de spanning langzaam oplopen naar de maximum laadspanning van ca. 14,4V (28,8V). Als de spanning minimaal 7 seconden 13,2V (26,4V) is zal de schakelaar sluiten. Nu zal ook de 2e accu mee geladen worden. Alle extra verbruikers zijn, zoals gebruikelijk in boten, campers e.d., aangesloten op de 2e accu. Wanneer het voer-vaartuig stil gezet wordt zal na enige tijd de accuspanning zakken de dus de schakelaar weer openen. Dit gebeurt als de spanning min. 60 seconden 12,8V(25,6V) of lager is. De start accu blijft dus altijd 100% vol. Er is door de werking van de schakelaar geen kans dat de accu's zich via elkaar ontladen.


Bipolaire werking:

De BS100 heeft nog een 2e unieke gebruiksmogelijkheid. Indien u in uw toepassing een acculader aangesloten heeft op uw 2e accu, voorkomt bij boten en campers, zal als de accuspanning van de 2e accu minimaal 7 sec hoger wordt als 13,2V (26,4V) ook de startaccu worden bijgeladen; dit is vooral een groot voordeel als u ergens lang stil staat/ligt. In dit geval blijft ook uw startaccu in optimale conditie en zal zo snel als de acculader verwijderd wordt de schakelaar openen als de spanning minimaal 60 seconden onder de 12,8V (25,6V) zakt.


Alleen 12 of 24 volt

Wij krijgen weleens de vraag of de BS100 spanningsconversie kan doen. Bijvoorbeeld een 24 volt motorsysteem dat een 12 volt huishoudaccu oplaadt. Dit is niet mogelijk, de BS100 werkt in zowel 12 en 24 volt systemen, maar geen combinatie. Wilt u een 12 volt accu opladen met een 24 volt dynamo, dan kunt u bijvoorbeeld de Samlex SDC20 lader gebruiken.

Deze BS100 verdeler kan gebruikt worden in situaties waarbij 2 accu's aanwezig zijn, bijvoorbeeld in boten, campers, service wagens. Ook kan de BS100 gebruikt worden als spanningsafhankelijke schakelaar.

Voordeel van deze verdeler is dat er nauwelijks spanningsverlies is zoals in geval van diode verdelers en de alternator van het voertuig hoeft dus niet te worden aangepast. De verdeler kan eenvoudig worden bijgeschakeld (aansluiting op de startaccu) zonder dat het bestaande voertuigcircuit moet worden aangepast.

Bekabeling

Voor aansluiten van de BS100 tussen de start accu en de huishoudaccu raden wij aan om een accukabel van tenminste 16 mm2 te gebruiken. U heeft voor de plus-draad twee stukken nodig, waartussen de BS100 wordt opgenomen. Beide stukken moeten worden afgemonteerd met accu-ogen van 8 mm. Accukabels vindt u hier op onze site.

De BS100 moet verder met het chassis (min-aansluiting) van het voertuig worden verbonden. Dit hoeft geen dikke kabel te zijn, omdat deze nauwelijks stroomvoerend is. Een 1,5 mm2 installatiedraad is geschikt. In deze kabel moet een zekering van 3 ampere in bijpassende houder worden opgenomen.
afl

Re: acculader accu 2

Bericht door afl »

ik heb 38 euro betaald voor de bs100 gewoon ff googlen :zwaai
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: acculader accu 2

Bericht door Harry 341 »

Het ging mij erom dat het ding waar ik de vraag over stelde in "5 minuten" aan te sluiten en te plaatsen is...en dus geen ingewikkelde schema's en draden vanaf de dynamo nodig...als ik de reacties zo lees zijn de dingen waar jullie het over hebben maar in 1 ding verschillend...de naam.
grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
afl

Re: acculader accu 2

Bericht door afl »

en de prijs :jump
berendraap
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 jul 2008, 14:52
Locatie: Raerd (Friesland in de buurt van Sneek)

Re: acculader accu 2

Bericht door berendraap »

Voordeel van deze verdeler is dat er nauwelijks spanningsverlies is zoals in geval van diode verdelers en de alternator van het voertuig hoeft dus niet te worden aangepast. De verdeler kan eenvoudig worden bijgeschakeld (aansluiting op de startaccu) zonder dat het bestaande voertuigcircuit moet worden aangepast.
Toch begrijp ik iets niet. Er zal bij het plaatsen van een tweede accu toch wel iets moeten worden aangepast aan het circuit om te bepalen welke verbruikers via de HH accu gevoed worden. Of is het zo dat als het contact af staat all verbruikers automatisch via de HH accu gevoed worden?
Plaats reactie