Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Problemen
Problemen
Hallo,
Ik heb een probleem met mijn T4 2,5 TDI 2003.
Ik heb de bus al twee keer laten nakijken bij verschillende garages, maar die kunnen geen ongeregeldheden vinden.
Een paar weken geleden, heb ik de uitlaat laten vervangen. Hier zat nog de originele onder. Rond deze tijd kwamen er problemen. Nu weet ik niet of dat aan de vervanging van de uitlaat ligt, of omdat toen het koude weer ook begon te komen;-)
Op koude dagen (rond het vriespunt) komt de warmtemeter niet in beweging. De kachel werkt wel en ik krijg het in de bus lekker warm.
Bij temperaturen boven de 5 graden, duurt het erg lang (+/- 10 a 15 km), voordat de motor 90 graden heeft bereikt.
De bus gebruikt ook behoorlijk meer diesel. Hiervoor reed ik 1150km op 80 liter, nu ongeveer 850km. Ik heb ook het vermoeden, dat dit komt doordat de bus waarschijnlijk door de koude motor met een open choke blijft rijden. Bij een koude start heb ik blauwe uitlaatgassen en stinkt de bus. Ook mis ik vermogen, maar dat kan ook komen doordat de motor niet op temperatuur komt.
De uitleg van de garage is: Door de nieuwe (type) uitlaat, heeft de bus minder weerstand en zijn dit de gevolgen. Ik heb hier mijn bedenkingen bij. Ik hoop dat een van jullie zich herkend in de symptomen en mij advies kan geven.
groet'n oet grunn
Ik heb een probleem met mijn T4 2,5 TDI 2003.
Ik heb de bus al twee keer laten nakijken bij verschillende garages, maar die kunnen geen ongeregeldheden vinden.
Een paar weken geleden, heb ik de uitlaat laten vervangen. Hier zat nog de originele onder. Rond deze tijd kwamen er problemen. Nu weet ik niet of dat aan de vervanging van de uitlaat ligt, of omdat toen het koude weer ook begon te komen;-)
Op koude dagen (rond het vriespunt) komt de warmtemeter niet in beweging. De kachel werkt wel en ik krijg het in de bus lekker warm.
Bij temperaturen boven de 5 graden, duurt het erg lang (+/- 10 a 15 km), voordat de motor 90 graden heeft bereikt.
De bus gebruikt ook behoorlijk meer diesel. Hiervoor reed ik 1150km op 80 liter, nu ongeveer 850km. Ik heb ook het vermoeden, dat dit komt doordat de bus waarschijnlijk door de koude motor met een open choke blijft rijden. Bij een koude start heb ik blauwe uitlaatgassen en stinkt de bus. Ook mis ik vermogen, maar dat kan ook komen doordat de motor niet op temperatuur komt.
De uitleg van de garage is: Door de nieuwe (type) uitlaat, heeft de bus minder weerstand en zijn dit de gevolgen. Ik heb hier mijn bedenkingen bij. Ik hoop dat een van jullie zich herkend in de symptomen en mij advies kan geven.
groet'n oet grunn
Re: Problemen
Blijven de lamellen achter de ventilatoren (voor radiator) open staan?
Kan geen andere reden verzinnen.
Als dit zo is wordt het koelwater tijdens rijden altijd gekoeld.
En warmt de motor bij koud weer helemaal niet voldoende op.
En zoals jij al aangaf een hoger gebruik.
Kan geen andere reden verzinnen.
Als dit zo is wordt het koelwater tijdens rijden altijd gekoeld.
En warmt de motor bij koud weer helemaal niet voldoende op.
En zoals jij al aangaf een hoger gebruik.
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa

Re: Problemen
Ik zou eens beginnen met het vervangen van de temperatuur sensor

VW T4 2500tdi uit 2003 zelfbouw camper die steeds completer word
Groet Cees
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Problemen
Over welke motorcode hebben we het hier?
Bij een 88 pk TDI is wat blauwig roken vrij normaal.
Dit komt door de verstuivers bij deze motor.
Ik zou controleren of de thermostaat nog goed werkt, of de temperatuursensor heeft ook invloed op het verbruik.
Verder is de brandstofpomp timing erg belangrijk, en komt dit best kritisch.
Trouwens misschien eens een foto plaatsen van het voorste gedeelte van de uitlaat? Er worden wel eens uitlaten geplaatst met een 'wat aparte demper en andere diameter als dat er origineel onder zit. Dit creëert tegendruk voor de turbo, wat onwenselijk is.
Groeten Peter
Bij een 88 pk TDI is wat blauwig roken vrij normaal.
Dit komt door de verstuivers bij deze motor.
Ik zou controleren of de thermostaat nog goed werkt, of de temperatuursensor heeft ook invloed op het verbruik.
Verder is de brandstofpomp timing erg belangrijk, en komt dit best kritisch.
Trouwens misschien eens een foto plaatsen van het voorste gedeelte van de uitlaat? Er worden wel eens uitlaten geplaatst met een 'wat aparte demper en andere diameter als dat er origineel onder zit. Dit creëert tegendruk voor de turbo, wat onwenselijk is.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Henk-1
- Site Admin
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
- Locatie: Stadskanaal
- Contacteer:
Re: Problemen
Hoi RJ,
Dus geen dempers er meer op en ook geen roetkat.
Zie je het helemaal niet meer zitten dan kun je naar Theo Musch gaan.
Die zit in Froombosch in Grunn , hij is echt een T4 specialist.
http://www.theomusch.nl
Ik ken personen die met een open buis hebben gereden van voor tot achter.Door de nieuwe (type) uitlaat, heeft de bus minder weerstand
Dus geen dempers er meer op en ook geen roetkat.
Zie je het helemaal niet meer zitten dan kun je naar Theo Musch gaan.
Die zit in Froombosch in Grunn , hij is echt een T4 specialist.
http://www.theomusch.nl
Groetjes webmaster Henk-1
VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK

- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Problemen
RJ GRUNN schreef: 06 feb 2018, 21:28 Hallo,
Ik heb een probleem met mijn T4 2,5 TDI 2003.
Ik heb de bus al twee keer laten nakijken bij verschillende garages, maar die kunnen geen ongeregeldheden vinden.
Een paar weken geleden, heb ik de uitlaat laten vervangen. Hier zat nog de originele onder. Rond deze tijd kwamen er problemen. Nu weet ik niet of dat aan de vervanging van de uitlaat ligt, of omdat toen het koude weer ook begon te komen;-)
Op koude dagen (rond het vriespunt) komt de warmtemeter niet in beweging. De kachel werkt wel en ik krijg het in de bus lekker warm.
Bij temperaturen boven de 5 graden, duurt het erg lang (+/- 10 a 15 km), voordat de motor 90 graden heeft bereikt. 10a 15km is niet abnormaal (als er een zuheizer inzit , dan is hij wel een stuk sneller op temperatuur)
De bus gebruikt ook behoorlijk meer diesel. Hiervoor reed ik 1150km op 80 liter, nu ongeveer 850km. Ik heb ook het vermoeden, dat dit komt doordat de bus waarschijnlijk door de koude motor met een open choke blijft rijden. Bij een koude start heb ik blauwe uitlaatgassen en stinkt de bus. Ook mis ik vermogen, maar dat kan ook komen doordat de motor niet op temperatuur komt. Een choke zit alleen op een oude benzine motor , een TDI heeft helemaal geen "choke" .
De uitleg van de garage is: Door de nieuwe (type) uitlaat, heeft de bus minder weerstand en zijn dit de gevolgen. Ik heb hier mijn bedenkingen bij. Ik hoop dat een van jullie zich herkend in de symptomen en mij advies kan geven. Uitlaat standaard of "open" (open = zonder dempers) , maakt niks van verschil qua motortemperatuur . Als jouw garage zoiets zegt , dan raad ik je aan dringend een andere garage te zoeken
groet'n oet grunn
-is je T4 al uitgelezen aan de computer door die 2 garages ?
-Hoeveel KM heeft hij al gereden ?
-Zoals Peter al zei : als je een AJT (88pk) hebt , dan is de blauwe rook heel normaal bij koude start . Als je een ACV (102 pk) hebt , dan hoort hij niet blauw te roken . De blauwe rook kan dan wijzen op : turbo slijtage , verstuivers aan vervanging toe , of timing verlopen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Problemen
Hallo
Bedankt voor deze snelle reacties.
@ Layca: Als ik het goed begrijp moeten deze pas open gaan, wanneer de motor boven de 90 graden komt. Ik wil dit even controleren. Vandaag kwam de meter totaal niet in beweging. Zelfs na zeer lange tijd stationaire kwam deze wel wat in beweging, maar niet tot 90 graden.
@ Peter: Klopt het is een 88 pk TDI.
Ik heb deze klachten bij de garage aangegeven, ik ga er vanuit dat hij de thermostaat heeft gecontroleerd.
@ Henk: ik hoi Theo in gedachten.
IK heb alleen net €620,- uitgegeven aan een APK en een beurtje.
@ Pascal: Ja is uitgelezen, zat een storing in de Cruisecontrol er was toen verder niets gevonden.
De verstuivers zijn gecontroleerd en de timing stond goed.
Wat is een zuheizer?
Bedankt voor deze snelle reacties.
@ Layca: Als ik het goed begrijp moeten deze pas open gaan, wanneer de motor boven de 90 graden komt. Ik wil dit even controleren. Vandaag kwam de meter totaal niet in beweging. Zelfs na zeer lange tijd stationaire kwam deze wel wat in beweging, maar niet tot 90 graden.
@ Peter: Klopt het is een 88 pk TDI.
Ik heb deze klachten bij de garage aangegeven, ik ga er vanuit dat hij de thermostaat heeft gecontroleerd.
@ Henk: ik hoi Theo in gedachten.
IK heb alleen net €620,- uitgegeven aan een APK en een beurtje.
@ Pascal: Ja is uitgelezen, zat een storing in de Cruisecontrol er was toen verder niets gevonden.
De verstuivers zijn gecontroleerd en de timing stond goed.
Wat is een zuheizer?
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Problemen
Een zuheizer is een extra motorbijverwarmer . Deze werkt op hetzelfde principe als een Webasto , maar warmt het koelwater van de motor op , waardoor deze dus sneller warm word.
Als je bij het linker voorwiel gaat kijken , en je ziet tussen het voorwiel en de achterzijde van de bumper een klein uitlaatje zitten , dan heb je zo'n zuheizer erin zitten.
Je hebt dus een AJT , een 88pk , dan is de blauwe rook bij koude motor vrij normaal .
Wat betreft de lamellen : dat maakt niet zo heel veel uit of ze gesloten staan of niet , je TDI warmt er amper merkbaar sneller mee op. Bij de mijne staat de lamellen manueel geopend, en zo open vastgezet zowel in zomer als winter. ( ik doe dat voor betere koeling bij trekken van zware aanhangers) En toch warmt deze ongeveer even snel op als mijn andere T4 .
Bij een 1.9 of 2.4d is het verschil met open lamellen wel beter voelbaar .
Een TDI zal niet warm worden door hem stationair te laten draaien , dat heb ik ook al gedaan , na een koude start gewoon stationair laten draaien , en na 30min stond de meter nog gewoon "koud" , dat is normaal voor een TDI (zonder zuheizer)
Als je bij het linker voorwiel gaat kijken , en je ziet tussen het voorwiel en de achterzijde van de bumper een klein uitlaatje zitten , dan heb je zo'n zuheizer erin zitten.
Je hebt dus een AJT , een 88pk , dan is de blauwe rook bij koude motor vrij normaal .
Wat betreft de lamellen : dat maakt niet zo heel veel uit of ze gesloten staan of niet , je TDI warmt er amper merkbaar sneller mee op. Bij de mijne staat de lamellen manueel geopend, en zo open vastgezet zowel in zomer als winter. ( ik doe dat voor betere koeling bij trekken van zware aanhangers) En toch warmt deze ongeveer even snel op als mijn andere T4 .
Bij een 1.9 of 2.4d is het verschil met open lamellen wel beter voelbaar .
Een TDI zal niet warm worden door hem stationair te laten draaien , dat heb ik ook al gedaan , na een koude start gewoon stationair laten draaien , en na 30min stond de meter nog gewoon "koud" , dat is normaal voor een TDI (zonder zuheizer)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Problemen
Je thermostaat werkt want anders zou de kachel niet volle bak warmte geven. Je hebt 2 temp sensoren, waarvan er eentje specifiek het signaal aan de tellerunit door geeft.
Die zou ik eerst vervangen..
Trouwens grote kans dat je verstuivers aan revisie toe zijn.
En controleer je egr eens op verstopping en of aanslag..
Die zou ik eerst vervangen..
Trouwens grote kans dat je verstuivers aan revisie toe zijn.
En controleer je egr eens op verstopping en of aanslag..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Problemen
Hoi, Ik heb even gekeken, maar kan geen "uitlaat" van de zuheizer in mijn linker voorwielkast vinden.
Heb ook even gegoogeld, hoe dit eruit moet zien en deze heb ik niet.
Kan dit de reden zijn, dat de motor (bij onder de 4 graden) geheel niet op temperatuur komt?
Als de temp sensoren voor de tellerunit defect is, moet de motor dan wel op temperatuur komen, maar geeft het vervolgens niet door aan mijn
metertje in het dashboard, of zie ik dit verkeerd?
Heb ook even gegoogeld, hoe dit eruit moet zien en deze heb ik niet.
Kan dit de reden zijn, dat de motor (bij onder de 4 graden) geheel niet op temperatuur komt?
Als de temp sensoren voor de tellerunit defect is, moet de motor dan wel op temperatuur komen, maar geeft het vervolgens niet door aan mijn
metertje in het dashboard, of zie ik dit verkeerd?
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Problemen
Inderdaad.RJ GRUNN schreef: 08 feb 2018, 11:50 Als de temp sensoren voor de tellerunit defect is, moet de motor dan wel op temperatuur komen, maar geeft het vervolgens niet door aan mijn
metertje in het dashboard, of zie ik dit verkeerd?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Problemen
ook zonder zuheizer komt hij wel mooi op temperatuur , het duurt alleen iets langer .RJ GRUNN schreef: 08 feb 2018, 11:50 Hoi, Ik heb even gekeken, maar kan geen "uitlaat" van de zuheizer in mijn linker voorwielkast vinden.
Heb ook even gegoogeld, hoe dit eruit moet zien en deze heb ik niet.
Kan dit de reden zijn, dat de motor (bij onder de 4 graden) geheel niet op temperatuur komt?
Als de temp sensoren voor de tellerunit defect is, moet de motor dan wel op temperatuur komen, maar geeft het vervolgens niet door aan mijn
metertje in het dashboard, of zie ik dit verkeerd?
De beide temperatuursensoren zitten vooraan op het blok , zo'n beetje onder de vacuumpomp . Ik zou beide vervangen , is simpel klusje ,en de sensoren zijn niet duur .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Problemen
Aanvulling op Pascal,
doe het wel met koude motor,
anders kans op brandwonden bij bedrijfswarme koelvloeistof
Bestel eventueel ook meteen de O-ringen en de vergrendelings clips mee.
Als je de kunststof versie hebt, van de laatste, dan kunnen die nog wel eens afbreken door de leeftijd en brosheid van het materiaal.
Groeten Peter
doe het wel met koude motor,
anders kans op brandwonden bij bedrijfswarme koelvloeistof

Bestel eventueel ook meteen de O-ringen en de vergrendelings clips mee.
Als je de kunststof versie hebt, van de laatste, dan kunnen die nog wel eens afbreken door de leeftijd en brosheid van het materiaal.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Problemen
Goedemorgen,
Bedankt voor de info.
Het is alleen dat bij mij de sensoren wel werken.
Na het vervangen van de uitlaat, komt de bus nu ineens aanzienlijk later op bedrijfstemperatuur (10 a 15km).
En onder de 4 graden, lukt het helemaal niet meer.
Zo heb ik een ritje gemaakt binnen de bebouwd kom en dan zie ik dat de motor uiteindelijk wel warmer begint te worden (komt niet op 90 graden), maar wanneer ik dan de grote weg op ga, koelt de motor weer geheel af door “vermoedelijk” de rijwind.
Ook het brandstof verbruik is behoorlijk meer geworden.
Van 1150 km naar max 900 km op een volle tank.
Bedankt voor de info.
Het is alleen dat bij mij de sensoren wel werken.
Na het vervangen van de uitlaat, komt de bus nu ineens aanzienlijk later op bedrijfstemperatuur (10 a 15km).
En onder de 4 graden, lukt het helemaal niet meer.
Zo heb ik een ritje gemaakt binnen de bebouwd kom en dan zie ik dat de motor uiteindelijk wel warmer begint te worden (komt niet op 90 graden), maar wanneer ik dan de grote weg op ga, koelt de motor weer geheel af door “vermoedelijk” de rijwind.
Ook het brandstof verbruik is behoorlijk meer geworden.
Van 1150 km naar max 900 km op een volle tank.
Re: Problemen
Kan het niet zijn dat de weerstand in de teller moeilijk doet? Die stuurt dacht ik de temp en brandstofmeter aan. Weet niet of dat in een 88pk ajt dashboard ook zo zit.