Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2.5 TDI geen vol vermogen

vragen over de T4
Plaats reactie
Glenn_vw
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 feb 2018, 13:26

2.5 TDI geen vol vermogen

Bericht door Glenn_vw »

Hallo allemaal,
Ik zit met een probleem met men 2.5 TDI AJT
ik weet niet meer wat gedaan dus zoek ik wat hulp

zal eerst even het verhaal doen voledig

ik heb dus een t4 met AJT motor maar er zit intercooler op van een 102pk en is getuned door apec indertijd

dat was bij de vorige eigenaar gebeurd allemaal. transporter heeft een jaar stil gestaan door de koppelingsvork die gebroken zat.
zo heb ik die dan ook gekocht

heb motor uit gehaald alles vervangen. ook ineens de riemen nu ik er goed aankon. en wat dichtingen en vacuum leidingen.
ondertussen rijd ik al een half jaar met de bus, maar ik heb dus nog nooit het vol vermogen gehad dat die zou moeten hebben.
heb al oude eigenaar laten rijden waardoor ik zeker wist dat het niet klopte. ook zeer weinig koppel
en als ik tijdje constante snelheid aanhoudt, meestal autostrade gaat die in noodloop.

ik heb al de luchtmassameter vervangen en het huis gekuist, de map sensor is nieuw, turbo komt mooi op druk want heb meter om te controleren.
de pomptiming staat binnen de marge, net niet perfect.

heb al gereden met vag-com eraan om alles te laten checken en kwam tot conclusie dat die zichzelf precies begrensd.
er komt ook bijna niks van zwarte rook uit wat ie vroeger wel deed als die normaal vermogen had

zou het evt kunnen dat door het lang zonder stroom staan de tune gewist is uit de ecu?

ik heb één foutcode van men oliesensor in de carterpan, heb ik nog niet kunnen nakijken. maar ik denk nu niet of het daar aan zou kunnen liggen. of zie ik dat verkeerd?

ik hoop wat verder te geraken met jullie hulp want ik weet het effe niet meer. het kan misch iets onnozel zijn waar ik overkijk.

greets
Laatst gewijzigd door Glenn_vw op 18 feb 2018, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: 2.5 TDI geen vol vermogen

Bericht door Snautzer »

N75 de waste gate stuur klep?
Glenn_vw
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 feb 2018, 13:26

Re: 2.5 TDI geen vol vermogen

Bericht door Glenn_vw »

Snautzer schreef: 18 feb 2018, 21:21 N75 de waste gate stuur klep?
zou turbodruk dan goed zijn?
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: 2.5 TDI geen vol vermogen

Bericht door BenTDI »

Ik had het dit weekend ook weer ...ritje duitsland TDI 2,5 ACV en ja hoor bij utrecht weer in noodloop en langzaam acceleratie en niet verder dan 110 en hooguit 120 km/per uur ...heb de WD40 maar weer gepakt en de stang van de overdrukklep weer ingespoten ...geen resultaat , volgende Parkeerplaats maar eens dat stangetje en dus de klep maar eens op en neer bewogen ...rijden en ja hoor daar kwam de turbo weer en trok weer normaal wat ie moet doen ...vraag me af of ik de turbo er even af haal om inwendig te reinigen vanwege Roet ...is dat een optie ? en waarmee schoonmaken ..... :werkaanT4
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: 2.5 TDI geen vol vermogen

Bericht door Snautzer »

Glenn_vw schreef: 18 feb 2018, 23:04
Snautzer schreef: 18 feb 2018, 21:21 N75 de waste gate stuur klep?
zou turbodruk dan goed zijn?
denk wel pas bij over/onderdruk gaat het niet goed en dan noodloop. Zoek maar eens op het board.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: 2.5 TDI geen vol vermogen

Bericht door Snautzer »

BenTDI schreef: 19 feb 2018, 11:00 turbo er even af haal om inwendig te reinigen vanwege Roet ...is dat een optie ? en waarmee schoonmaken ..... :werkaanT4
Ik zou dit fraaie stukje eens lezen: http://www.eldiape.com/ en kijk bij motorische tuning:VTG lader
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: 2.5 TDI geen vol vermogen

Bericht door sgsdebruijn »

vacuümslang eens van je wastegate aftrekken en de snelweg op, trap je pedaal niet tot onderin (ivm te hoge turbodruk en rijden zonder beveiliging) maar kijk of het dan beter gaat. Dan zou je de aansturing van de wastegate kunnen verdenken.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: 2.5 TDI geen vol vermogen

Bericht door BenTDI »

Snautzer schreef: 19 feb 2018, 11:20
BenTDI schreef: 19 feb 2018, 11:00 turbo er even af haal om inwendig te reinigen vanwege Roet ...is dat een optie ? en waarmee schoonmaken ..... :werkaanT4
Ik zou dit fraaie stukje eens lezen: http://www.eldiape.com/ en kijk bij motorische tuning:VTG lader
\
Dank je snautzer....
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
DennisJ
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 sep 2016, 09:48
Locatie: Paasloo

Re: 2.5 TDI geen vol vermogen

Bericht door DennisJ »

Ik heb een paar maand geleden een soortgelijk probleem gehad, en bij mij zat het probleem in de uitlaat.
De katalysator was leeggtrild en de inhoud had zich bij de middendemper opgehoopt.
Glenn_vw
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 feb 2018, 13:26

Re: 2.5 TDI geen vol vermogen

Bericht door Glenn_vw »

heb een N75 op komst om eens te proberen.
Dit weekend een 350km met auto trailer achter gerede. leeg 2x noodloop, met auto erop geen enkele keer.

uitlaat is al voledig leeg dus dat zou het niet mogen zijn maar kan het toch maar eens nakijken.
Gebruikersavatar
Lammert
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 jun 2009, 21:13
Locatie: Geeuwenbrug

Re: 2.5 TDI geen vol vermogen

Bericht door Lammert »

Kijk toch ff bij de wastegate. Of hij nog wel goed vast zit. Bij mij was er een boutje uitgetrilt. Deed het de ene keer wel en de andere keer niet. Kijk ook naar de voetplaat of die niet gebroken is, is mij ook overkomen. dan werkt de waste gate meestal ook niet. Sta je wel met een drup aan de neus. Geen trekkracht. :driveT4 :T44EVER
Lammert (T4-2002 LWB DC 102<132PK. Vanaf nieuw in bezit. > 444444.4km. :ikrij
Glenn_vw
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 feb 2018, 13:26

Re: 2.5 TDI geen vol vermogen

Bericht door Glenn_vw »

heb intussen de N75 vervangen. nog steeds geen vermogen

Heb nu bij uitlezen wel een fout P1557 Charge Pressure Control: Positive Deviation
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2.5 TDI geen vol vermogen

Bericht door Multivan Generation »

Glenn_vw schreef: 13 mar 2018, 17:46 heb intussen de N75 vervangen. nog steeds geen vermogen

Heb nu bij uitlezen wel een fout P1557 Charge Pressure Control: Positive Deviation
Turbodruk buiten de gestelde maximale waarde.
Turbodruk wordt gereguleerd door vaccuum op wastegate.
Check de slang aansluiting op het wastegate potje en bij twijfel vervangen.
Bij koude motor controleren of de beugel van de wastegate met 2 boutjes vastzit en of de beugel die gemonteerd zit tegen het turbohuis niet gescheurd is.

Succes.
Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie