Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

RDW laad + trekgewicht versus technische upgrades

vragen over de T4
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

RDW laad + trekgewicht versus technische upgrades

Bericht door sgsdebruijn »

Onlangs de bus van Oskar overgenomen, de bus mag minder trekken dat onze vorige bus.
Onze caravan mag incl belading 1500kg wegen, de bus mag er max 1425 trekken.

Nu kan ik wel allemaal papieren aanpassingen doen om het te laten kloppen maar dat doe ik liever niet omdat ik dan dicht bij de max gewichten ga komen als we met vakantie gaan.
T.o.v. de originele setup van de bus is er een hoop aangepast.
Zo zit het onderstel incl. remmen van de AXG op de bus en een ACV motor.

Hoe zou ik aan kunnen tonen dat het trekgewicht omhoog kan bij de RDW?

Wat betreft rijbewijs geen probleem, ik heb BE.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: RDW laad + trekgewicht versus technische upgrades

Bericht door m.c van den berg »

Je mag 10% overbelading hebben. Dus val je binnen de Marge :yes

Ik ben naar RDW geweest en kreeg zonder kosten de juiste trek gewicht 2000 kg :ikrij
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: RDW laad + trekgewicht versus technische upgrades

Bericht door sgsdebruijn »

m.c van den berg schreef: 27 mar 2018, 10:02 Je mag 10% overbelading hebben. Dus val je binnen de Marge :yes
Ik ben naar RDW geweest en kreeg zonder kosten de juiste trek gewicht 2000 kg :ikrij
Op basis van welke aanpassingen heb je dat extra trekgewicht gekregen?
Jij had ook een ACV toch en remmen en motor geupgrade?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: RDW laad + trekgewicht versus technische upgrades

Bericht door m.c van den berg »

sgsdebruijn schreef: 27 mar 2018, 10:07
m.c van den berg schreef: 27 mar 2018, 10:02 Je mag 10% overbelading hebben. Dus val je binnen de Marge :yes
Ik ben naar RDW geweest en kreeg zonder kosten de juiste trek gewicht 2000 kg :ikrij
Op basis van welke aanpassingen heb je dat extra trekgewicht gekregen?
Jij had ook een ACV toch en remmen en motor geupgrade?
Klopt. heb nu 230 pk

Ik had al ACV, en heb voor die tijd al naar de RDW geweest. Ik reed jaren met caravan 8.50 m lang door de Alpen.
tot wij er achter kwamen dat er aan trek gewicht een - stond.

ACV van 102 pk mogen 2000 t trekken sommige 1.750 kg :groteogen waarom dat weet ik ook niet.
Ben goed geholpen door een persoon via de VW dealer die alles uitpluist en in het Duitse systeem van Vw fabriek kan komen..

Wat staat er op jou kenteken? ACV?
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: RDW laad + trekgewicht versus technische upgrades

Bericht door Multivan Generation »

jan2009 schreef: 27 mar 2018, 13:44 In het buitenland is het dacht ik gewoon uitladen bij overgewicht , vrouw of kind of aardappels naar eigen keuze.

Arme vrouw dan,
maar ja sommige offers moeten gebracht worden...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: RDW laad + trekgewicht versus technische upgrades

Bericht door sgsdebruijn »

Passagiers en bestuurder worden volgens mij niet meegewogen
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: RDW laad + trekgewicht versus technische upgrades

Bericht door Multivan Generation »

Wat staat er als laadvermogen op je wagensticker?
0,6 - 0,7 - 0,8 - 1,0 of 1,2?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 765
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: RDW laad + trekgewicht versus technische upgrades

Bericht door limburger »

ik heb onder de motorkap nog een sticker zitten. hier staat ook het treingewicht op, in mijn geval 4500kg aanhangwagen mag 2000kg zijn
wagensticker.jpg
misschien kun je hier iets mee.

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: RDW laad + trekgewicht versus technische upgrades

Bericht door Pascal-141 »

sgsdebruijn schreef: 27 mar 2018, 09:48 Onlangs de bus van Oskar overgenomen, de bus mag minder trekken dat onze vorige bus.
Onze caravan mag incl belading 1500kg wegen, de bus mag er max 1425 trekken.

Nu kan ik wel allemaal papieren aanpassingen doen om het te laten kloppen maar dat doe ik liever niet omdat ik dan dicht bij de max gewichten ga komen als we met vakantie gaan.
T.o.v. de originele setup van de bus is er een hoop aangepast.
Zo zit het onderstel incl. remmen van de AXG op de bus en een ACV motor.

Hoe zou ik aan kunnen tonen dat het trekgewicht omhoog kan bij de RDW?

Wat betreft rijbewijs geen probleem, ik heb BE.
Aanhangwagengewicht van 1425kg ?? Nog nooit gezien bij een T4 ... Ben je wel zekef van die waarde ? Laagste aanhangwagengewicht wat ik al tegengekomen ben was 16xxkg .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: RDW laad + trekgewicht versus technische upgrades

Bericht door sgsdebruijn »

Pascal, het is wat de RDW site aangeeft en in de papieren staat. Ik denk dat ik maar eens moet bellen met de RDW. De oude bus mocht 1800+ trekken.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: RDW laad + trekgewicht versus technische upgrades

Bericht door Pascal-141 »

sgsdebruijn schreef: 27 mar 2018, 21:33 Pascal, het is wat de RDW site aangeeft en in de papieren staat. Ik denk dat ik maar eens moet bellen met de RDW. De oude bus mocht 1800+ trekken.
Iedereen kan fouten maken he :knipoog , ook de RDW .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: RDW laad + trekgewicht versus technische upgrades

Bericht door odorf »

Dit geremde aanhangwagengewicht is volgens mij ook niet passend bij een TDI

Het geremd aanhangwagengewicht van mijn 1.9 TD is 1385 kg. Is die 1425 kg niet het geremde gewicht van bijvoorbeeld een 2.4?

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: RDW laad + trekgewicht versus technische upgrades

Bericht door Pascal-141 »

odorf schreef: 27 mar 2018, 23:08 Dit geremde aanhangwagengewicht is volgens mij ook niet passend bij een TDI

Het geremd aanhangwagengewicht van mijn 1.9 TD is 1385 kg. Is die 1425 kg niet het geremde gewicht van bijvoorbeeld een 2.4?

Odorf
1385kg :ie

Een van mijn vorige T4s , een 96-er 1.9td mocht 2000kg trekken.
Ik heb eens een 92-er 1.9d gehad , en die mocht ook 18xx kg trekken .
Mijn DC syncro TDI mocht 1825kg trekken
Mijn zwarte werkbus (tdi) mag 2045kg trekken
Mijn California (tdi) mag 2000kg trekken
Een vriend van me heeft een lwb tdi , die mag 1825kg trekken

Max aanhangwagengewicht word steeds bepaald door MTM vd sleep (dus T4+aanhanger) , eigen gewicht vd T4 , en laadvermogen.
MTM bij een T4 is (op enkele uitzonderingen na) steeds 4500kg . (Voorbeeld:) Trek daar de MTM vd T4 af (bvb 2600kg ) , dan hou je 1900kg aanhangwagengewicht over .

Om nou aan een aanhangwagengewicht van slechts 1400kg te komen , wil dat dus zeggen dat de MTM vd T4 3100kg zou bedragen ? Dat kan volgens mij dus niet , T4 heeft nooit zo'n hoge mtm gehad .


Edit : aanvulling : en in Belgie word er ook nog onderscheid gemaakt tussen bedrijfswagen of personenwagen uitvoering.
Bij een bedijfswagen word het laadvermogen mee in rekening gebracht , bij een personenwagenuitvoering niet , voor het Bepalen vd aanhangwagengewicht . Een Caravelle of multivan bvb mag gewoon steeds 2000kg trekken . Diezelfde auto , omgebouwd naar DC , maar dan (in Belgie) een lichte vracht , bedrijfswagen dus, kan dan maar bvb 1825kg trekken
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: RDW laad + trekgewicht versus technische upgrades

Bericht door odorf »

Aha, duidelijk, ik dacht dat het ook gerelateerd was aan het motorvermogen.

1800 kg met een 1.9D :bifun Dan wil je géén tegenwind hebben. :nuts
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: RDW laad + trekgewicht versus technische upgrades

Bericht door sgsdebruijn »

MTM is 4000kg
Volgens mij voorheen 1.9TD, bedrijfswagen
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie