Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

kak! Nieuwe motor nodig. (1.9 TD)

vragen over de T4
Plaats reactie
spoetnik
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 dec 2011, 21:07

kak! Nieuwe motor nodig. (1.9 TD)

Bericht door spoetnik »

Na 18000 km was het weer zover, de motor loopt slecht, blauwe walmen.... Neeeeeeeee!

De poulie van de Distributieset heeft de krukas beschadigd, bij het vervangen 18000 km terug gaven ze het al aan. Hopelijk werkt dit, en anders ben je flink aan de beurt.

Nu is het dus zover. Krukas is zodanig beschadigd dat er een nieuw blok in mijn campertje moet. Het gaat om een 1.9 TD uit '95. Een Reimo camper, en ik denk dus nog wel de investering waard.

Ik wacht nu een belletje van de garage af. Ze gaan opzoek naar een vervangend blok......

Dit moest ik ff kwijt.. Misschien iemand nog een gouden tip?Iemand een goed 1.9 TD blok liggen?
jordydereus

Re: kak! Nieuwe motor nodig. (1.9 TD)

Bericht door jordydereus »

Ik heb wel een hele goede krukas liggen.

Die is 100 euro
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: kak! Nieuwe motor nodig. (1.9 TD)

Bericht door raf_construct »

Sorry maar dan ben je wel bij een slechte monteur geweest. Er bestaan speciale kits om de krukas van een 1.9td te vlakken. Als de poulie los heeft gelopen moet je dit altijd doen, anders komt hij er toch weer af. Vlakken en een nieuwe TDI poulie erop. Als je nu bent doorgereden tot de poulie is doorgeschoten dan is het te laat.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
spoetnik
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 dec 2011, 21:07

Re: kak! Nieuwe motor nodig. (1.9 TD)

Bericht door spoetnik »

De krukas is vorige keer gevlakt... Misschien dat ik toen al te laat naar de garage ben gegaan...
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 324
Lid geworden op: 11 jun 2015, 12:50
Locatie: Zaandam

Re: kak! Nieuwe motor nodig. (1.9 TD)

Bericht door Burp »

Alleen een krukas vervangen mag niet een te groot probleem zijn? Lukt dat bij een 1.9 zonder het blok eruit te halen?
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
jordydereus

Re: kak! Nieuwe motor nodig. (1.9 TD)

Bericht door jordydereus »

Nee. Vliegwiel zit erop.
Dus moet eruit.
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: kak! Nieuwe motor nodig. (1.9 TD)

Bericht door raf_construct »

Als ze 'm toen gevlakt hebben zoals het hoort, en gemonteerd met een nieuwe bout en nieuwe TDI poulie dan was die NOOIT nog terug losgekomen. Ik heb het destijds ook een paar keer gedaan, twee uurtjes werk als je het maar voor de hobby doet. Het is alleen heel belangrijk dat je de krukas goed kan blokkeren want anders krijg je het aanhaalmoment er nooit op.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Plaats reactie