Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

tips onderhoud 1.9td ABL

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Guido B
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 jul 2013, 19:41
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland

tips onderhoud 1.9td ABL

Bericht door Guido B »

Beste forumleden,

Omdat ik zo lang mogelijk wil genieten van ons busje krijgt ze alle aandacht die nodig is. Echter in tegenstelling tot de meeste van jullie ben ik geen expert :). Ik heb al een hoop gevonden op het forum maar ik kom er niet helemaal uit soms.


Ik heb onze bus nu bijna 5 jaar. In het begin distributieriem laten vervangen (kleine 50.000 km geleden). Met tips van hier de afgelopen jaren veel gedaan of laten doen; koppeling met schakelbakolie, remmen voor/achter, handremkabel, lekkende brandstofpomp (het bekende plekje), tankvlotter (het bekende scheurtje), schakelbolletjes (het bekende terugkerende vraagje) en trouwens die tip van Kroon tefspray is super!, startblokje (zie je ook steeds terug op het forum), koelflens, accu,s banden en de reguliere beurten met brandstoffilter enz. Bus rijdt heerlijk en start zonder problemen. En dat wil ik zo houden vandaar de volgende vragen:
  • Moet een distributieriem van een ABL nou om de 5 of 6 jaar vervangen worden? en dan met waterpomp ondanks dat deze niet wordt aangedreven door de riem?
  • hebben jullie nog specifieke ABL tips/aandachtspunten om preventief te laten doen?
  • is het verstandig om gloeibougies preventief te vervangen?
Hoop dat jullie willen meedenken!

Groet Guido
p.s. belangrijkste was natuurlijk de sticker achterop de klep :)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: tips onderhoud 1.9td ABL

Bericht door Pascal-141 »

Distributieriem interval max 6 jaar

Waterpomp vervangen is niet nodig bij een ABL (bij distributieriem wissel), tenzij de pomp speling heeft of lekt
Gloeibougies vervangen is alleen nodig als er eentje kapot gaat , en dat merk je snel genoeg bij een ABL als er eentje kapot is . Dan kun je ze best meteen alle 4 vervangen .

Koeling is erg belangrijk bij de ABL , de radiator moet dus steeds proper zijn , m.a.w. af en toe eens goed uitblazen met de compressor , zodat de koelribben vrij blijven en goed kunnen koelen.
Als je ventilatoren hebt met verstelbare lamellen , ook die controleren op goede werking.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Guido B
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 jul 2013, 19:41
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland

Re: tips onderhoud 1.9td ABL

Bericht door Guido B »

dank voor de tips! zal de radiator eens schoonblazen. De lamellen werken (ook door tips van het forum) zo kwam ik erachter dat de zekeringstrip van de ventilatoren was gebroken.

roest is inderdaad een blijvend probleem. al aardig moeten aanpakken. Door lekkage van schuifraam zat er een gat in vloer :( en dan de wielkuipen achter en voor en dorpels en de bumperbalk voor en onder de instapbakken bij de deuren en schuifdeur. Alleen de bekende voorruit lijkt nog netjes te zijn. Afkloppen maar. Overigens houd ik het netjes schoon en kruip af en toe eronder met wat tectyl en ml. Daarmee redelijk onder controle. maar er zijn weer wat plekjes op komst.
Plaats reactie