Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aanpassen of anderee keuze?

vragen over de T4
Plaats reactie
Remco-T4
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 apr 2018, 19:05

Aanpassen of anderee keuze?

Bericht door Remco-T4 »

Hallo allemaal, sinds vorige week heb ik een t4 camperbus van 1992 met ruim 455.000 km op de klok. De motor zou gereviseerd zijn zij de vorige eigenaar over de telefoon. Maar toen ik kwan kijken bleef er niet meer van het verhaal over dandat de kop er af was geweest. Ik weet dus niet goed of ik dit blok kan vertrouwen, eb wij willen nog aardig wat kilometers maken met de bus. Mijn vraag: wat te doen....de 2.4d maakt flink toeren op de snelweg met 120km eb dus ook de nodige herrie. Is het gandig om gewoon een 2.4 met minder km te zoeken en evt. De 5e versnelling aan te passen(kan dit?) Of ombouwen naar 2.5 tdi. Geen idee over wat voor prijzen ik nu praat?
Tips zijn meer dan welkom
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aanpassen of anderee keuze?

Bericht door Multivan Generation »

Heb je een budget is gedachten en in welke staat is jouw bus nu als je kritisch kijkt?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Remco-T4
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 apr 2018, 19:05

Re: Aanpassen of anderee keuze?

Bericht door Remco-T4 »

Als ik kritisch kijk... de bus heeft meer rotte plekken dan verwacht maar dat valt te fixen. Wel een leuke basis om wat leuks van te maken.
Remco-T4
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 apr 2018, 19:05

Re: Aanpassen of anderee keuze?

Bericht door Remco-T4 »

Qua budget, moeilijk... de prijzen voor 2.4 of 2.5 tdi zullen ver uit elkaar liggen denk ik. Ik probeer eigenlijk een beetje beeld te krijgen aan wat voor budget ik moet denken, en dan een keuze te maken
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Aanpassen of anderee keuze?

Bericht door Snautzer »

Wat Peter zegt. Alles valt te maken reviseren upgraden etc. Maar valt het ook binnen het budget? Een 2.4 mijn inziens kan slechts moeilijk mee met het moderne verkeer. Kop eraf ok .. waarom en hoezo en door wie? 455.000 is voor een 2.4 do-able maar toch zeker respectabel. Ombouw naar 2.5 TDI altijd leuk maar het is niet alleen de motor. Kosten kunnen nog wel eens erg tegen kunnen vallen als je niet veel zelf kan doen en/of je de kanalen niet kent en afhankelijk bent van de plaatselijke alle merken garage.
Kortom budget stelling is de sleutel. Denk je dat je buiten de narigheid er voldoende vlees op het bot zit om er iets van te maken? En ben je bereid de kosten daarvoor te maken wetend dat je dat geld niet terug gaat krijgen als je je bus wil verkopen.
Dus noem eens een bedrag wat je denkt te kunnen ophoesten/ er voor over hebt. Dan kunnen sommige hier zeggen of het reëel is om de ombouw etc te doen. Deze lui zijn niet de garage waar je het uit laat voeren dus schaam je niet. Beter te horen krijgen dat het niet past in je budget dan de bodemloze put te openen.
Remco-T4
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 apr 2018, 19:05

Re: Aanpassen of anderee keuze?

Bericht door Remco-T4 »

Zit wat in. Ik denk dat ik rond de €2000,- zou willen uitgeven wat betreft motor/versnellingsbak.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Aanpassen of anderee keuze?

Bericht door Snautzer »

Doner bus kopen. En dan ombouwen. Is een beste klus waar je wel redelijk ervaren voor moet zijn. Eniewee laat een wat fotos zien kunnen we wat beter oordelen .
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Aanpassen of anderee keuze?

Bericht door Pascal-141 »

Je kan ook je 2.4d laten reviseren , dan start je vanaf nul met de motor.
...maar daar mee is de kous nog niet af , de rest vd auto heeft ook +450.000km , dus ook bvb de versnellingsbak .
De 5e versnelling aanpassen voor minder toeren , dat gaat niet lukken bij een 2.4d , die heeft er gewoon te weinig vermogen voor om dat te trekken.

Voor dat je gaat investeren in bvb andere motor , controleer de huidige motor eerst eens van a tot z , of laat het doen door iemand die vertrouwd is met deze motoren.
Ik zou beginnen met er eens wat mee rond te rijden , zowel korte ritjes , maar ook een paar stevige ritjes op de snelweg , om te controleren of hij olieverbuikt of niet.
Dan zou ik een compressietest (laten) doen , dat zegt veel over de mate van slijtage .
Hoe lang zit de distributieriem en pompriem er al op ? En zijn waterpomp en alle spanrollen mee vervangen ?
Als de motor goed bevonden word na een uitgebreide test, hoef je er geen vermogen in te pompen voor een andere motor en kun je eerst deze "oprijden".

De 2.4d is nogal gevoelig aan temperatuur(hitte) , dus ik zou er dan een nieuwe radiator in monteren (kost niet veel) , dat helpt heel veel bij het koelen in warme streken op vakantie.
Thermostaat vervangen (dan ben je zeker) , kost ook maar een 25eur , en neem er dan meteen eentje die opent bij 80° ipv de standaard 87° , dat helpt ook heel veel bij het koelen.
Olie versnellingsbak eens vervangen , en kijken in de oude olie of er niet te veel metaalslijpsel in de olie zit. Olie vd bak vullen tot het gaatje , en niet 1cm eronder zoals VW voorschreef , dat helpt je 5e versnelling beter te smeren.
Motorolie vervangen , en gewone half synthetische 10w40 erin , géén volsynthetische , die is te dun en dan krijg je extra olieverbruik.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Aanpassen of anderee keuze?

Bericht door Hanz »

Remco-T4 schreef: 05 mei 2018, 22:03 Hallo allemaal, sinds vorige week heb ik een t4 camperbus van 1992 met ruim 455.000 km op de klok. De motor zou gereviseerd zijn zij de vorige eigenaar over de telefoon. Maar toen ik kwan kijken bleef er niet meer van het verhaal over dandat de kop er af was geweest. Ik weet dus niet goed of ik dit blok kan vertrouwen, eb wij willen nog aardig wat kilometers maken met de bus. Mijn vraag: wat te doen....de 2.4d maakt flink toeren op de snelweg met 120km eb dus ook de nodige herrie. Is het gandig om gewoon een 2.4 met minder km te zoeken en evt. De 5e versnelling aan te passen(kan dit?) Of ombouwen naar 2.5 tdi. Geen idee over wat voor prijzen ik nu praat?
Tips zijn meer dan welkom
Als ik zo'n bericht lees vraag ik mij altijd af: heb je een camper gekocht om lekker te gaan reizen en kilometers te maken of heb je een oude bus gekocht omdat je graag een klusproject wilt gaan doen?
Als je wilt gaan reizen dan zou ik de tips van Pascal volgen, het blok goed laten inspecteren, vervangen wat nodig is en lekker op pad gaan. De roestplekken kan je in de loop der tijd stuk voor stuk aanpakken, zolang je maar door de APK komt. Ik neem aan dat er wel wat van de prijs afgegaan is toen bleek dat het blok niet gereviseerd was? Dan kan je dat mooi gebruiken voor de klussen die echt nodig zijn.
Als je een klusproject zoekt dan is ombouw naar een 2.5 TDI het meest zinvol. Maar zoals reeds gezegd, daar komt wel meer bij kijken dan alleen een andere motor. Gebruik de zoekfunctie op dit forum maar eens met de zoekterm 'motorwissel' en ga je eens goed inlezen. En ik ben bang dat je budget van 2000 euro dan niet voldoende is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Remco-T4
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 apr 2018, 19:05

Re: Aanpassen of anderee keuze?

Bericht door Remco-T4 »

Ik denk dat ik er wel uit ben, als ik de reactie's zo lees.
Ik ga eerst eens goed checken wat de echte staat van blok en bak is. Als alles ok is, bouw ik een nieuw interieur en dan stukje voor stukje de roest weg werken en lekker op pad👍
Gebruikersavatar
De Konjel
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 jan 2015, 10:00

Re: Aanpassen of anderee keuze?

Bericht door De Konjel »

En waarom wil je met 120 over de snelweg vliegen met zo'n bus?
Met 100/110 kom je er ook en maakt niet veel uit. En is veel meer relaxed..........
Ik zou inderdaad eerst eens kijken wat je hebt. Misschien wel een kei goed blok nog.
En naar Pascal luisteren natuurlijk. Goed advies............

Bart
Remco-T4
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 apr 2018, 19:05

Re: Aanpassen of anderee keuze?

Bericht door Remco-T4 »

Ja inderdaad, tot 110 rijdt hij eigenlijk prima. Vanaf 120 gaat het geluid pas echt harder. Ik ga het lekker zo houden. Alles goed checken en dan goed onderhouden.
Plaats reactie