Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

achterruitverwarming

vragen over de T5
Plaats reactie
trousers
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 sep 2008, 09:06

achterruitverwarming

Bericht door trousers »

Ik heb een t5 130pk autm bj 2006 aangeschaft.
In deze bus zat een dichte klep, waarin achteraf een ruit met verwarming is geplaatst.
De achterruit verwarming is niet aangesloten.
Nu is mijn vraag of de kabelboom reeds voorbereid is hiervoor of wordt het aansluiten cq bedraden een groot probleem?
Alvast vriendelijk bedankt.
guzziman
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 jul 2016, 14:38

Re: achterruitverwarming

Bericht door guzziman »

10 jaar geleden plaatste jij deze vraag. Heb je hier nooit reacties op ontvangen?
Ik heb een bus uit 2008 met achterdeuren waar geen ruiten inzitten, maar die wil ik wel laten plaatsen en dan het liefst met achterruitverwarming.
Ik probeer dus nu te achterhalen hoe ik het beste/mooiste de bekabeling vanaf het dashboard al kan aanleggen. Er moet daar een schakelaar worden geplaatst.

Als jij of anderen me nog kunnen adviseren zou dat fijn zijn.

Jan
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 324
Lid geworden op: 11 jun 2015, 12:50
Locatie: Zaandam

Re: achterruitverwarming

Bericht door Burp »

Precies het verhaal bij mij. Toen ik de bus kocht zaten er al ramen in de deuren achter (origineel niet). Deze zijn voorzien van verwarming maar niet aangesloten. Ik denk dat het wel wat werk is. Je wilt ook nog een originele schakelaar plaatsen neem ik aan.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
guzziman
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 jul 2016, 14:38

Re: achterruitverwarming

Bericht door guzziman »

vandaag worden de ruiten geplaatst. De ramen in de achterdeuren zijn inderdaad voorzien van achterruitverwarming, dus die wil ik wel aansluiten. Dus als iemand tips of een schema heeft dan hoor ik het graag. De bus is nu helemaal kaal van binnen, dus dat maakt het iets eenvoudiger. Er zal ws ook een relais tussen moeten en er moet een schakelaar worden geplaats. Wie helpt mij aan de juiste benodigdheden?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: achterruitverwarming

Bericht door Multivan Generation »

Als bus origineel geen ramen had, dan heb je pech.
VW heeft niets extra's klaar gelegd.
Dus je zult het zelf moeten maken..

Bij Erwin online van Volkswagen kun je alle schema's van je bus downloaden..

Succes..
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
guzziman
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 jul 2016, 14:38

Re: achterruitverwarming

Bericht door guzziman »

Met zelf maken bedoel je dan: Een schakelaar kopen en deze in het dashboard plaatsen (daar heb ik nog wel een mogelijkheid voor), draad trekken naar beide achterdeuren (dit in combinatie met een relais). Klopt dat?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: achterruitverwarming

Bericht door Multivan Generation »

guzziman schreef: 08 mei 2018, 09:03 Met zelf maken bedoel je dan: Een schakelaar kopen en deze in het dashboard plaatsen (daar heb ik nog wel een mogelijkheid voor), draad trekken naar beide achterdeuren (dit in combinatie met een relais). Klopt dat?
Ik zou eerst, als ik jou was, het juiste schema voor jouw bus boven tafel halen.
En aan de hand van het schema van jouw bus, je plan trekken.
Ik vermoed dat het namelijk niet met een relais werkt en wel aangestuurd wordt door de BCM.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
guzziman
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 jul 2016, 14:38

Re: achterruitverwarming

Bericht door guzziman »

Vandaag werd ik er door een VW Dealer op gewezen dat alle PR codes die op de sticker staan (in het service boekje die bij mijn auto aanwezig is) verwijzen naar de uitrusting. Hij mocht mij geen uitdraai geven omdat hier ook (prive-)gegevens zouden staan van de eerdere eigenaren. Thuis op internet gezocht en toen vond ik een site waar je de codes kon invoeren (in mijn geval maar 42 stuks) en met een druk op de knop kreeg ik alle opties. Op mijn auto zit geen spiegelverwarming en (dus) ook geen achterruitverwarming.
Dat betekent een schakelaar kopen en bedrading aanleggen.
Op de site van ErwinOnline gezocht naar een of ander schema maar daar kwam ik nog niet echt verder. Kwam geen zoekfunctie tegen en dan weet ik nog niet waar ik op zou moeten zoeken. Technisch Duits beheers ik nog onvoldoende.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: achterruitverwarming

Bericht door heemskerk »

Kabelbomen zijn voertuig- en uitrustingsspecifiek anno al een tijdje. Er ligt niets/amper meer in een kabelboom wat niet als optie besteld is. Misschien een tip om uit een schadevoertuig de (deel)kabelboom te pellen met alle benodigde (aanbouw)delen?

Wil je echt schrikken (bedrag) dan moet je (als ze het al willen, gevalletje bomen versus bos) die kabelboom of deel ervan bij de dealer bestellen, als ze het überhaupt al aandurven. Punt is dat er voor specifieke onderdelen voertuigspecifiek gezocht wordt om foutieve bestellingen te voorkomen. Wanneer het niet zichtbaar/herleidbaar is in de schema's van jouw bus moet men een vergelijkbaar type nemen (bouwjaar/uitvoering/etc). Daar begint de gokfactor en daar begint men bij de dealer liever niet aan tenzij jij het risico draagt.

Ik zou eens een paar demontagebedrijven afgaan..
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: achterruitverwarming

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb toen interieurkabelbomen van een multivan highline met heel veel opties 2de hands gekocht.
Kostte me toen ruim 350+ euro,
Maar geen spijt van gehad :knipoog

Misschien een idee voor jou?

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie