Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stank bij 80+ km/h

vragen over de T4
Plaats reactie
hollandermarc
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 jan 2017, 15:54

Stank bij 80+ km/h

Bericht door hollandermarc »

Dag allemaal,

Ik heb een vraag. Ik heb een westfalia hoogdak uit 1998 met een 2.4 liter 5 cylinder diesel motor. Nu heb ik sinds een paar weken last van een enorme rotte eierlucht / bloemkool stank als ik 80 km/h rij of harder en met open ramen. Als ik de ramen sluit, dan trekt de stank weg... ook met volle ventilatie aan.

Als ik stop en onder de motorkap ruik, dan ruik ik niets.

Ik heb uiteraard al gezocht op internet en kan 2 dingen vinden, accu.... met name een kapotte spanningsregelaar waardoor de accu gaat koken en de katalysator, maar volgens mij heeft deze bus alleen een roetfilter en geen kat en zit die gemonteerd achter het rechter achterwiel waardoor het onlogisch zou zijn dat de stank tijdens het rijden door het bestuurdersraam naar binnen komt.

Ook heb ik de accu bekeken en vooral gevoeld na een rit van een uur. Die is absoluut niet warm en doet qua starten ook gewoon wat die moet doen.
Ook de huishoud accu is het volgens mij niet. Hier zit een nieuwe lader op, maar die wordt niet gebruikt i.v.m. een zonnepaneel op het dak.

En dan ben ik een beetje uitgeput met ideeën. Vandaar dit bericht. Is er iemand die enig idee heeft wat dit zou kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stank bij 80+ km/h

Bericht door Multivan Generation »

hollandermarc schreef: 22 mei 2018, 18:05 Dag allemaal,

Ik heb een vraag. Ik heb een westfalia hoogdak uit 1998 met een 2.4 liter 5 cylinder diesel motor. Nu heb ik sinds een paar weken last van een enorme rotte eierlucht / bloemkool stank als ik 80 km/h rij of harder en met open ramen. Als ik de ramen sluit, dan trekt de stank weg... ook met volle ventilatie aan.

Als ik stop en onder de motorkap ruik, dan ruik ik niets.

Ik heb uiteraard al gezocht op internet en kan 2 dingen vinden, accu.... met name een kapotte spanningsregelaar waardoor de accu gaat koken en de katalysator, maar volgens mij heeft deze bus alleen een roetfilter en geen kat en zit die gemonteerd achter het rechter achterwiel waardoor het onlogisch zou zijn dat de stank tijdens het rijden door het bestuurdersraam naar binnen komt.

Ook heb ik de accu bekeken en vooral gevoeld na een rit van een uur. Die is absoluut niet warm en doet qua starten ook gewoon wat die moet doen.
Ook de huishoud accu is het volgens mij niet. Hier zit een nieuwe lader op, maar die wordt niet gebruikt i.v.m. een zonnepaneel op het dak.

En dan ben ik een beetje uitgeput met ideeën. Vandaar dit bericht. Is er iemand die enig idee heeft wat dit zou kunnen zijn?
Hoi,
je hebt geen roetfilter, maar een oxidatiekatalisator.
Geur kan inderdaad prima veroorzaakt worden door een van de accu's.
Misschien ben je langzaam aan, drup drup wat koelvloeistof aan het verliezen wat je ruikt?

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Stank bij 80+ km/h

Bericht door Pascal-141 »

...en de roetkat zit rechtsvoor, achter het voorwiel . Niet achteraan.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
hollandermarc
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 jan 2017, 15:54

Re: Stank bij 80+ km/h

Bericht door hollandermarc »

Pascal-141 schreef: 22 mei 2018, 19:16 ...en de roetkat zit rechtsvoor, achter het voorwiel . Niet achteraan.
Ja, dat bedoelde ik, lijkt mij niet logisch dat dat is wat ik ruik links voor.
hollandermarc
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 jan 2017, 15:54

Re: Stank bij 80+ km/h

Bericht door hollandermarc »

Multivan Generation schreef: 22 mei 2018, 18:09
Hoi,
je hebt geen roetfilter, maar een oxidatiekatalisator.
Geur kan inderdaad prima veroorzaakt worden door een van de accu's.
Misschien ben je langzaam aan, drup drup wat koelvloeistof aan het verliezen wat je ruikt?

Groeten Peter
Allereerst bedankt voor de reactie.

Het afgelopen jaar is de koelvloeistof volledig op pijl gebleven. Wil uiteraard niet zeggen dat er nu niet een lek kan zijn. De bus is afgelopen week voor een beurt bij de garage geweest en die heeft niets geconstateerd. De geur heb ik overigens niet vermeld omdat ik niet in de gaten had dat mijn eigen bus zelf de geur veroorzaakt, dus daar is niet specifiek naar gekeken.

Is er een manier om te beoordelen of de spanningsregelaar kapot is??
Gebruikersavatar
BertusS
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 mei 2017, 10:20
Locatie: regio Arnhem-Nijmegen

Re: Stank bij 80+ km/h

Bericht door BertusS »

mischien stomme opmerking, maar heb je al gechecked of je grijswatertank leeg/schoon is?
Moet helaas bekennen dat ik zelf es langs de kant op de snelweg heb gestaan met vergelijkbare stank, en ook meteen aan kokende accu's dacht etc, maar niets kon vinden.... bleek dat ik vergeten was 't grijswater te lozen na een vakantie, en deze een week of twee lekker in de zon had staan broeien :gif :gif , voordeel, probleem was simpel op te lossen :-D
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Stank bij 80+ km/h

Bericht door arjanzevenaar »

Ik snap dat je zegt dat je eerst dacht dat het aan een andere auto zou liggen. Je eigen bus "ruiken" bij 80 km/h van iets wat buiten gemonteerd zit lijkt mij niet mogelijk. Ruik je het ook als je stilstaat of alleen als je rijd ?
hollandermarc
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 jan 2017, 15:54

Re: Stank bij 80+ km/h

Bericht door hollandermarc »

BertusS schreef: 22 mei 2018, 20:17 mischien stomme opmerking, maar heb je al gechecked of je grijswatertank leeg/schoon is?
Moet helaas bekennen dat ik zelf es langs de kant op de snelweg heb gestaan met vergelijkbare stank, en ook meteen aan kokende accu's dacht etc, maar niets kon vinden.... bleek dat ik vergeten was 't grijswater te lozen na een vakantie, en deze een week of twee lekker in de zon had staan broeien :gif :gif , voordeel, probleem was simpel op te lossen :-D
Ha, dat is ook een goeie.... Volgens mij is ie leeg, maar ik ga het morgen checken!!
hollandermarc
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 jan 2017, 15:54

Re: Stank bij 80+ km/h

Bericht door hollandermarc »

arjanzevenaar schreef: 22 mei 2018, 22:15 Ik snap dat je zegt dat je eerst dacht dat het aan een andere auto zou liggen. Je eigen bus "ruiken" bij 80 km/h van iets wat buiten gemonteerd zit lijkt mij niet mogelijk. Ruik je het ook als je stilstaat of alleen als je rijd ?
Nee als ik stil sta is de geur echt niet te vinden, niet in de bus, niet onder de motorkap.... Dat maakt het zo vreemd
hollandermarc
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 jan 2017, 15:54

Re: Stank bij 80+ km/h

Bericht door hollandermarc »

black bulli schreef: 23 mei 2018, 08:09 huishoud accu al langere tijd "los gegooid? (geen groenige sulfaat sporen?).interieurfilter gewisseld?(indien aanwezig)Airco aan boord ?
(paddestoelen lucht bij geen gebruik na lange tijd)heeft je bus lange tijd in opslag gestaan?Zijn er kort geleden reparaties/werkzaamheden verricht en zoja wat?Geen vogel onderkomen motorruimte? Klaarblijkelijk treed het verschijnsel op bij een op temperatuur zijnde motor (Koelwaterslang poreus of lekke kachelradiator)druppels verdampen dus je ziet niets lekken hooguit witte aanslag.succes met je zoek "tocht"
Dank voor de input. Ik kan echt helemaal niets vinden. Ik heb een afspraak gemaakt met de garage in de hoop dat die kan vinden wat er mis is.

Groet Marc
Plaats reactie