Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lekkage via dakregengoot T4 met klapdak

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel S
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jul 2010, 18:30
Locatie: Delfzijl

Lekkage via dakregengoot T4 met klapdak

Bericht door Roel S »

Wie weet antwoord op een tweetal vragen omtrent lekkage bij de T4 (met klapdak) via regengoot op het dak. Bij mijn vorig jaar aangeschafte California T4, jaartal 2001 liep ik tegen het volgende aan. Tijdens een hevige regenbui werd ik 's nacht wakker door druppels op mijn arm. Deze druppels kwamen binnen bij de bevestiging van de veiligheidsgordel rechts achterin. (Het dak lekt overigens niet in gesloten toestand).
Volgens het bedrijf waar ik de T4 heb gekocht is de oorzaak de vergane rubbers die als stop dienen in de dak regengoot. In eerste instantie werden die afdichtingen netjes door het bedrijf afgekit en dacht ik van het probleem af te zijn. Echter, vorige week in Tsjechië tijden een regenbui 's nachts wederom lekkage. Heb dit gemeld bij het bedrijf en kreeg als antwoord dat alle oudere T4's met klapdak hier last van hebben en dat originele stoprubbers niet meer te krijgen zouden zijn. Hier mijn eerste vraag; is dit zo?

Ook werd de opmerking geplaatst dat we er straks zo wie zo geen last meer van zullen hebben omdat het klapdak vervangen gaat worden door een Reimo Sportline vast verhoogd dak. Dit laten we doen bij het zéér goed bekend staand bedrijf; CamperProfi in Veendam. Nu mijn tweede vraag; bestaat er nog een kans dat bij het vast verhoogd dak de lekkage zich dan ook nog voor kan doen of is dit dan uitgesloten?

Mocht iemand interesse hebben om mijn in goede conditie verkerende klapdak over te nemen, neem dn even contact met mij op.

Roel Stäbler
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4865
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Lekkage via dakregengoot T4 met klapdak

Bericht door Hanz »

Ik heb precies zo'n lekkage gehad en dat bleek inderdaad via kieren naast de achterste stoprubbers in de dakgoot binnen te komen. Na afkitten geen last meer gehad. Bij mij trad het overigens ook op met gesloten dak maar dan zo weinig dat het water rustig langs de dakrand naar voren kon lopen (aan de binnenkant van het hefdak), omdat de bus op de parkeerplaats niet helemaal vlak staat. Ik zocht het daarom eerst bij de stoprubbers aan de voorkant maar bij een zeer hevige regenbui kwam het aan de achterkant naar binnen en was het euvel snel gevonden en verholpen.
Of het bij een vast verhoogd dak uitgesloten is hangt ervan af hoe de aansluiting van het verhoogde dak op het dak van de bus gemaakt wordt. Als dit zonder stoprubbers gaat dan zal dat waarschijnlijk wel kloppen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Roel S
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jul 2010, 18:30
Locatie: Delfzijl

Re: Lekkage via dakregengoot T4 met klapdak

Bericht door Roel S »

Dankjewel voor je reactie Hanz :driveT5
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Lekkage via dakregengoot T4 met klapdak

Bericht door Noorfalia »

Heb je toevallig een brandrup rail o.i.d. om een luifel aan vast te zetten?
Bij onze bus kwam het water ook ongeveer ter hoogte van de achtergordel naar binnen. Het lek bleek te komen door één of meerdere schroefgaatjes van de brandrup rail. Die was veel te zuinig gekit en de kit was in de loop van de jaren wellicht ook wat verdroogd. In elk geval viel de rail er zo af nadat ik de schroeven los had gedraaid. Inmiddels zit hij weer vast met bijna een tube Sika 252 erachter. :toppie
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1165
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Lekkage via dakregengoot T4 met klapdak

Bericht door brugseb »

Nog wat achtergrondinfo over die blokken - veel plezier !

viewtopic.php?f=2&t=57171&p=410464#p410464
viewtopic.php?f=23&t=56808&p=408034#p408034

:zwaai
Bart
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Catsailor
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 aug 2015, 13:30

Re: Lekkage via dakregengoot T4 met klapdak

Bericht door Catsailor »

Hey een delfzielster!! :yes
Vw T4 2.4 aab bj 1991
Saab 9000
Volvo S 70 1997
Mercedes SLK 200 R171 2004
Volvo C70 2008
Plaats reactie