Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Advies van experts gevraagd i.v.m. omgebouwde ACV

vragen over de T4
Plaats reactie
Marcell0

Advies van experts gevraagd i.v.m. omgebouwde ACV

Bericht door Marcell0 »

Hallo allemaal,

Graag wil ik van de nodige kennis op dit forum gebruik maken om zelf wat meer over mijn T4 te weten te komen. Wellicht dat iemand anders er ook nog wat aan heeft, omdat mijn bus niet echt "standaard" meer is.

Even een stukje achtergrondverhaal. Ik heb mijn bus in november 2017 gekocht, een T4 california uit 1999 (modeljaar 2000). Na aankoop kwam ik er al snel achter dat mijn bus niet echt meer standaard is qua motor. De T4 is zijn leven begonnen als een ACV (staat ook nog op het motorblok), maar is sinds die tijd veel verbouwd. De vorige eigenaar kon me alleen maar vertellen dat de bus geimporteerd was uit Duitsland door een camper importeur. Verder wist hij me te vertellen dat de bus gechipt was en dat er een schakelaartje in de motorruimte zat om deze "tuning" aan of uit te zetten. Kabeltje van deze schakelaar gaat de ECU in. Ik heb dit zelf nog nooit (durven) proberen.

Sinds die tijd heb ik al veel zelf kunnen achterhalen.

Wat weet ik al:
- Standaard luchtfilterhuis is aangepast zodat hier een grote LMM van een 151 PK in past.
- Front mount intercooler
- Turbo van een 151PK
- Inlaathuis van een 151 PK
- Downpipe van een 151 PK
- EGR klep is compleet verwijderd
- Katalysator is leeg
- Druksensor turbodruk inlaat is custom-made op plek van oude EGR aansluiting
IMG_9799.jpg
IMG_9799.jpg (71.1 KiB) 492 keer bekeken
IMG_9801.jpg
IMG_9801.jpg (49.74 KiB) 492 keer bekeken
IMG_9803.jpg
IMG_9803.jpg (45.25 KiB) 492 keer bekeken
IMG_9806.jpg
IMG_9806.jpg (42.85 KiB) 492 keer bekeken
IMG_9808.jpg
IMG_9808.jpg (46.64 KiB) 492 keer bekeken
Tot op heden heeft de bus altijd zeer goed gelopen :ikrij , rookt niet, geen hoog verbruik, klinkt verder goed. Afgelopen juni ben ik voor het eerst naar zuid-frankrijk gereden en onderweg is de bus een aantal keren in noodloop gegaan :huilen . Gelukkig kon ik dit zelf resetten en uitlezen.
Foutcode 17964 / P1556. Laaddrukregeling negatieve afwijking.
Het gekke was dat deze fout alleen optrad op een steile helling in de 5e versnelling. Na een aantal keren had ik door dat als ik de bus qua snelheid langzaam liet terugzakken tot zo'n 100 km/uur en dan terugschakelde naar de 4e versnelling, de noodloop uitbleef.

Aangekomen in zuid-frankrijk ben ik e.e.a. gaan nakijken/nalezen en was ik benieuwd naar de aansturing van de 151 PK turbo, aangezien deze normaal gesproken bij de ACV met overdruk gaat en bij de 151 PK met onderdruk.

Ik ben er achter gekomen dat de "oude" N75 klep van de ACV niet meer gebruikt wordt. Hierop zit de stekker van de N18 EGR klep (gecontroleerd met VAG-COM)
De "oude" N18 klep wordt nu gebruikt als N75 klep ter aansturing van de turbo. Voor zover ik heb kunnen nakijken zou dit ook moeten kunnen, de N18 en N75 klep van de 151 PK is vrijwel identiek. Ik heb geen vacuumbollen (buffer) in mijn T4.

Thuisgekomen ben ik verder in deze materie gedoken en heb ook wat logs gemaakt.

Wat heb ik al gedaan:
* Aansturing N75 getest op VTG turbo, aansturing schoepen werkt en stangetje zie ik bewegen
* Op het oog geen lekkages vacuumslang gevonden
* Logfiles gemaakt, waaruit blijkt dat de LMM waarde laag is en ook de turbodruk achterblijft. DutyCycle N75 ook aan lage kant.
Logfile.JPG
Wat wil ik gaan proberen:
* Luchtfilterhuis bovenkant origineel 151PK plaatsen (reeds 2e hands kunnen kopen)
* Nieuwe LMM monteren
* Nieuwe N75 monteren, origineel 151PK
* Vacuumbollen (buffer) plaatsen incl. terugslagklep zoals standaard bij 151PK (reeds 2e hands kunnen kopen
* Vacuumslangen vervangen voor siliconenslangen

Wat denken jullie hierover?
Wat zou de oorzaak van de noodloop kunnen zijn?
Wat valt jullie op in de logfile?
Zijn er meer mensen bij wie een dergelijke ombouw plaats heeft gevonden?
Wellicht dat er meer mensen hier iets van kunnen leren.
Als jullie meer info nodig hebben, vragen hebben of foto's van iets specifieks willen, dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt!
VW T4 California 1999
Multivan Generation
Contacteer:

Re: Advies van experts gevraagd i.v.m. omgebouwde ACV

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb nog 2 luchtmassameter van Bosch voor een 150 pk liggen.. dus als je interesse hebt. Stuur me dan even een PB..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie