Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hulpvraag veren T5GP

vragen over de T5
Plaats reactie
hkraanen
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 apr 2017, 12:10

Hulpvraag veren T5GP

Bericht door hkraanen »

Goedemorgen,

Ik heb een T5GP dubbele cabine (WV2, 7EJ) en daar een Bilstein B12-pro kit en H&R stabi's onder laten zetten.
De verlaging van ca 3 cm is helemaal ok, de stabi's doen ook wat ik ervan verwachtte, maar ik vind de vering echt te hard.
Zijn er (originele) VW veren, die wel een vergelijkbaar veerkarakter met de originele hebben, maar dan toch ca 2 cm lager uitvallen?
De gewichtsklassen van mijn T5 zijn 0JE (1277-1292 kg, weight range 5) voor en 0YD (1160-1215 kg, weight range 4) achter. de originele veren (af fabriek) hadden áchter kleurcode Rood/Geel/Geel/Geel, met vrije lengte ca 25 cm en vóór kleurcode Grijs/Grijs/Groen, met vrije lengte ca 35 cm. Daar stond de T5 behoorlijk hoog mee; veel roll in bochten. Alle veren hebben ook nog de letters HFH erop staan.

Begrijp ik het goed, dat als ik Multivan veren voor deze klassen zou nemen, dat ik dan 2cm lager uitkom, dan standaard?
Dan zou ik dus de 2MD "Multivan" versie moeten nemen, dus:
voor: 2MD+0JE 7E0 411 105 C verlaagd onderstel Bestel en combi +Caravelle KWB 1 grijs, 1 groen
en achter: ??? vind ik in het overzicht, elders op dit forum alleen:
1BV; (Multivan 7H5 511 115 L schroefveer 4 roze 1BV+0YD) waarden genoemd, maar zoals ik het begrijp is die nog eens 2 (totaal 4) cm lager dan origineel. Kortom ik zie door de bomen het bos niet meer, maar hoop dat mijn vraag duidelijk is.

Heel graag advies, mvg, Hein
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Hulpvraag veren T5GP

Bericht door ktmkrik »

Mijn inziens heb je een verkeerde keus gemaakt, zelf heb ik de Bilstein B14 kit met achter Eibach veren aangezien de Bilstein veren te licht waren voor mijn bus en met de Koni Red dempers juist te hard.
Denk dat het bij jou een combinatie van veren en dempers is die net te hard uitvalt net als ik had met de combinatie Eibach Koni Red.
Plaats reactie