Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Schuifraam in schuifdeur in 1000 stukken... Opgelost.
Schuifraam in schuifdeur in 1000 stukken... Opgelost.
Beste allen,
Gisteren is het schuifraam in de schuifdeur aan diggelen gegaan.
We hadden een tijdje gereden op secundaire wegen met het grote ventilatierooster in het schuifraam.
Tijdens een korte pauze, heb ik het ventilatierooster eruit genomen en bij het dichtschuiven van het schuifraam...
een "knal" en het schuifraam lag in 1000 stukken. De glasstukken lagen merendeels buiten de bus, doch ook nogal wat aan de binnenzijde.
Hoe kan dit zo spontaan gebeuren???
We waren net vertrokken om onze terugreis aan te vangen vanuit de Lot in Frankrijk. Intussen zijn we thuis gekomen.
Gelukkig had ik wat ducktape bij en heb de zijkant kunnen dichtmaken met stevige plastic.
Ik ben niet verzekerd tegen glasbreuk.
De bus is een T4 Westfalia Coach van 1997, dus originele camper met origineel een schuifraam in de schuifdeur kant passagier.
Moet het gehele raam vervangen worden, of enkel het schuivend gedeelte?
Bestaan er technische tekeningen van deze ramen?
Wie heeft dit al zelf gedaan en heeft tips/trucs? Is dit überhaupt zelf te doen of is dit specialistenwerk?
Wat kost zoiets nieuw, of heeft iemand een compleet schuifraam in de aanbieding?
Zou deze desnoods te vervangen zijn door een vast raam?
Alle goede raad is heel erg welkom.
Mvg, Pierre
(Belgie)
Gisteren is het schuifraam in de schuifdeur aan diggelen gegaan.
We hadden een tijdje gereden op secundaire wegen met het grote ventilatierooster in het schuifraam.
Tijdens een korte pauze, heb ik het ventilatierooster eruit genomen en bij het dichtschuiven van het schuifraam...
een "knal" en het schuifraam lag in 1000 stukken. De glasstukken lagen merendeels buiten de bus, doch ook nogal wat aan de binnenzijde.
Hoe kan dit zo spontaan gebeuren???
We waren net vertrokken om onze terugreis aan te vangen vanuit de Lot in Frankrijk. Intussen zijn we thuis gekomen.
Gelukkig had ik wat ducktape bij en heb de zijkant kunnen dichtmaken met stevige plastic.
Ik ben niet verzekerd tegen glasbreuk.
De bus is een T4 Westfalia Coach van 1997, dus originele camper met origineel een schuifraam in de schuifdeur kant passagier.
Moet het gehele raam vervangen worden, of enkel het schuivend gedeelte?
Bestaan er technische tekeningen van deze ramen?
Wie heeft dit al zelf gedaan en heeft tips/trucs? Is dit überhaupt zelf te doen of is dit specialistenwerk?
Wat kost zoiets nieuw, of heeft iemand een compleet schuifraam in de aanbieding?
Zou deze desnoods te vervangen zijn door een vast raam?
Alle goede raad is heel erg welkom.
Mvg, Pierre
(Belgie)
Laatst gewijzigd door Pdegro op 20 aug 2018, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg, Pierre.
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
Re: Schuifraam in schuifdeur in 1000 stukken...
Dat is balen zeg! Hoe het komt zou ik niet weten. Het vervangen kan eigenlijk alleen compleet.
Het complete raam zit geschroefd dus is goed zelf te vervangen. Bekleding rondom uitbouwen en losschroeven maar.
Mijn advies is wel om bij het vervangen een nieuwe pakking te gebruiken, dit kan je nog nieuw bestellen en zit op een rol. Het is aan 1 zijde planbaar op het raam en dan weer compleet erin en vastschroeven maar.
Het complete raam zit geschroefd dus is goed zelf te vervangen. Bekleding rondom uitbouwen en losschroeven maar.
Mijn advies is wel om bij het vervangen een nieuwe pakking te gebruiken, dit kan je nog nieuw bestellen en zit op een rol. Het is aan 1 zijde planbaar op het raam en dan weer compleet erin en vastschroeven maar.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: Schuifraam in schuifdeur in 1000 stukken...
T4 2.5TDI automaat RIP
Re: Schuifraam in schuifdeur in 1000 stukken...
@Erdem50: bedankt voor je reactie, hier kan ik mee verder.
Nu op zoek naar een goede / betaalbare vervanger.
@Leo45: dankje voor de link
ik leer hieruit dat er twee types van vergrendeling bestaan (mijn model heeft het nieuwere systeem en wil dus graag een identieke vinden)
Nu op zoek naar een goede / betaalbare vervanger.
@Leo45: dankje voor de link
ik leer hieruit dat er twee types van vergrendeling bestaan (mijn model heeft het nieuwere systeem en wil dus graag een identieke vinden)
Mvg, Pierre.
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
Re: Schuifraam in schuifdeur in 1000 stukken...
In duitland worden ze veel aangeboden tussen de 150-200 euro. Kijk maar eens op eBay kleinanzeigen.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: Schuifraam in schuifdeur in 1000 stukken...
Hallo Pierre,
Ik zag op marktplaats een schuifraam aangeboden worden en heb je de gegevens daarvan gemaild.
Hopelijk heb je er wat aan.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Ik zag op marktplaats een schuifraam aangeboden worden en heb je de gegevens daarvan gemaild.
Hopelijk heb je er wat aan.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Re: Schuifraam in schuifdeur in 1000 stukken...
@ Erdem50: Bedankt voor de tip. Intussen een betaalbare oplossing gevonden dichter bij huis
@ Charles: eveneens dank voor de tip op marktplaats, maar... zie hierboven
Het raam is vervangen, dankzij een ander forumlid een oplossing gevonden.
Bedankt aan allen die reageerden.
Mvg
Pierre
@ Charles: eveneens dank voor de tip op marktplaats, maar... zie hierboven

Het raam is vervangen, dankzij een ander forumlid een oplossing gevonden.
Bedankt aan allen die reageerden.
Mvg
Pierre
Mvg, Pierre.
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Schuifraam in schuifdeur in 1000 stukken... Opgelost.
Hoi Pierre,Pdegro schreef: 18 aug 2018, 17:36 Beste allen,
Gisteren is het schuifraam in de schuifdeur aan diggelen gegaan.
We hadden een tijdje gereden op secundaire wegen met het grote ventilatierooster in het schuifraam.
Tijdens een korte pauze, heb ik het ventilatierooster eruit genomen en bij het dichtschuiven van het schuifraam...
een "knal" en het schuifraam lag in 1000 stukken. De glasstukken lagen merendeels buiten de bus, doch ook nogal wat aan de binnenzijde.
Hoe kan dit zo spontaan gebeuren???
ik zou niet meer met dat ventilatierooster in je opening rondrijden.
Door dit metaal kan er een andere spanning op je glas komen, zeker als je door hobbels en kuilen rijdt.
Spanning op je glas en pang... 1000 stukjes..
Ik las dat het reeds al opgelost is

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Schuifraam in schuifdeur in 1000 stukken... Opgelost.
Dag Peter,
Bedankt voor de tip.
Om het grote ventilatierooster veilig te plaatsen heb 'k een extra gaatje moeten boren in de vergrendelingsrail.
Ik heb dit toen met de nodige 'marge' (tolerantie, speling) gedaan, zodat het raam zeker niet 'gespannen' zit als het ventilatierooster geplaatst is.
Het raam is trouwens in '1000 stukken' gebarsten tijdens stilstand nadat ik het reeds helemaal open had geschoven om het ventilatierooster eruit te nemen. 't Is bij het dichtschuiven dat het raam opeens stuk sprong. Hoe dit mogelijk is blijft me een raadsel. Mogelijks zat er een steentje of iets dergelijks ter hoogte van de rail waarop het raam schuift... kans 1/10.000???
Intussen inderdaad reeds opgelost door het schuivend gedeelte van een ander raam over te zetten in mijn frame.
't Is al wat geweest deze zomer...
- eerste de regelunit van de koelkast defect (dank aan Henk voor de vervangunit)
- antenne afgebroken (vervanger is onderweg)
- hydraulisch pompje van het koppelingspedaal lek (nieuw geplaatst)
- schuifraam in de schuifdeur
't Mag eens ophouden nu... zodat we tijdje verder kunnen
zonder mankementen/gebreken/panne.
Groeten,
Pierre
Bedankt voor de tip.
Om het grote ventilatierooster veilig te plaatsen heb 'k een extra gaatje moeten boren in de vergrendelingsrail.
Ik heb dit toen met de nodige 'marge' (tolerantie, speling) gedaan, zodat het raam zeker niet 'gespannen' zit als het ventilatierooster geplaatst is.
Het raam is trouwens in '1000 stukken' gebarsten tijdens stilstand nadat ik het reeds helemaal open had geschoven om het ventilatierooster eruit te nemen. 't Is bij het dichtschuiven dat het raam opeens stuk sprong. Hoe dit mogelijk is blijft me een raadsel. Mogelijks zat er een steentje of iets dergelijks ter hoogte van de rail waarop het raam schuift... kans 1/10.000???
Intussen inderdaad reeds opgelost door het schuivend gedeelte van een ander raam over te zetten in mijn frame.
't Is al wat geweest deze zomer...
- eerste de regelunit van de koelkast defect (dank aan Henk voor de vervangunit)

- antenne afgebroken (vervanger is onderweg)

- hydraulisch pompje van het koppelingspedaal lek (nieuw geplaatst)

- schuifraam in de schuifdeur

't Mag eens ophouden nu... zodat we tijdje verder kunnen

Groeten,
Pierre
Mvg, Pierre.
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
T4 2,5 TDI, California Coach 1997