Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

We hebben weer eens wat

vragen over de T5
Lecson
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 aug 2018, 10:53

Re: We hebben weer eens wat

Bericht door Lecson »

Mij. T5 128kw mist na wat km ook koelvloejstof
Ik heb met de T5 nu ongv 5000km mee gereden en ongv 4L of 6L koelvloeistof moeten bijvullen.

Ik heb geen olie in mijn kvs resorvoire of kvs in mn olie, ik weet niet waar het heen verdwijnt

Maar is het nu bij jou definitiev de pakkng van de waterpomp ?
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: We hebben weer eens wat

Bericht door frans_t4 »

Lecson schreef: 23 aug 2018, 00:22 Mij. T5 128kw mist na wat km ook koelvloejstof
Ik heb met de T5 nu ongv 5000km mee gereden en ongv 4L of 6L koelvloeistof moeten bijvullen.

Ik heb geen olie in mijn kvs resorvoire of kvs in mn olie, ik weet niet waar het heen verdwijnt

Maar is het nu bij jou definitiev de pakkng van de waterpomp ?
Wow ... dat is een forse hoeveelheid koelvloeistof.. dat moet je toch merken en ruiken.
Ik zou persoonlijk wel willen weten waar dit dan blijft...
Uit rond vragen bij diverse garages en Camper centrum Amersfoort heb ik te horen gekregen dat de koppakking niet heel hoog op de lijst staan... maar als jij niets vind zou je haast zeggen dat het toch door de motor gaat... EGR koeler b.v. maar dat gaat bij dit soort hoeveelheden niet ongemerkt.
Zou er toch war meer aandacht aan geven....!
grt,
Frans
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: We hebben weer eens wat

Bericht door frans_t4 »

black bulli schreef: 23 aug 2018, 10:17
frans_t4 schreef: 22 aug 2018, 14:18 Inmiddels ruim 3800km verder..
Met zweet tussen de billen naar noord Ierland geweest.
Ben toch weer 1l koelvloeistof kwijt geraakt.
Maar nu geen olie meer in de koelvloeistof.
Tijdens het rijden af en toe de zoete lucht van koelvloeistof.. dat gaf mij het idee dat er een lekkage was bijten het blok.
Gisteren de bus op de brug geweest...en iets olie afgetapt.. gelukkig geen koelvloeistof in de motor olie.
Zagen wel een grote roze vlek onder op het blok... toen we het lekslangetje van de water pomp tussen de bekleding uithaalde liep daar een aantal druppels koelvloeistof uit... voorlopige conclusie... lekkende nieuwe waterpomp.. mogelijk dat de quad afdichtring aan de koelvloeistof kant is beschadigd tijdens het monteren..
Wordt vervolgd dus
Wordt het onderhand geen tijd om een andere garage op te zoeken? Dit lijkt me geen toeval of domme pech :ie
Waarom nu al naar een andere garage... de pomp is vervangen samen met de olie koeler... de laatste was de bron van de eerste ellende... De waterpomp lekkage.... dat is voorlopig domme pech...denk ik.... :nuts
Ben al lang blij dat er geen vloeistof meer in de olie zit... dit laatste is oplosbaar en gewoon een garantie geval...
Bus heeft zich verder (gelukkig) prima gehouden .. rond reis Ierland was totaal 3850Km... en mijn totaal brandstof verbruik staat nu op 8,2l / 100km wat mij niet heel erg slecht lijkt... :knipoog

Wordt vervolgd....

grt, Frans
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
jordydereus

Re: We hebben weer eens wat

Bericht door jordydereus »

als het bedrijf weer een nieuwe waterpomp weer niet dicht krijgt , vraag ik mij af of het wel vakmensen zijn...
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: We hebben weer eens wat

Bericht door frans_t4 »

jordydereus schreef: 25 aug 2018, 14:24 als het bedrijf weer een nieuwe waterpomp weer niet dicht krijgt , vraag ik mij af of het wel vakmensen zijn...
Mmmm.. begrijp even het woordje "weer" niet..
Deze pomp is er 3w geleden in gekomen... en daarvoor hebben zij nog geen pomp vervangen in deze bus. De voorgaande pomp is in Leiden vervangen.
Ze hebben 3 weken geleden de olie koeler en waterpomp vervangen.. nu blijkt dat de nieuwe pomp lekt...balen..

Grt.. Frans
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
jordydereus

Re: We hebben weer eens wat

Bericht door jordydereus »

Al denk ik dat bij een PD motor hij niet naar buiten kan lekken...
Maar zeker weet ik het niet...
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: We hebben weer eens wat

Bericht door freek »

jordydereus schreef: 25 aug 2018, 20:23 Al denk ik dat bij een PD motor hij niet naar buiten kan lekken...
Ik heb vorig jaar januari preventief de waterpomp bij mijn 2.5tdi laten vervangen bij het vervangen van de gateskoppelingen. Na een half jaar ging deze nieuwe pomp naar buiten(!) lekken.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: We hebben weer eens wat

Bericht door frans_t4 »

jordydereus schreef: 25 aug 2018, 20:23 Al denk ik dat bij een PD motor hij niet naar buiten kan lekken...
Maar zeker weet ik het niet...
Zeker, bij de AXD motor zit er een lek aansluiting, of er komt water uit.... offffff er komt olie uit dit overloop gaatje...
Bij mij... dus koelvloeistof...grrrr
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: We hebben weer eens wat

Bericht door freek »

Klopt. Bij mij kwam het ook uit de overloop. En dat was dus ook een vrijwel nieuwe pomp.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: We hebben weer eens wat

Bericht door frans_t4 »

Sorry Sorry,
Het heeft te lang geduurd voor een up-date.. maar hier is hij dan...
Het mysterie van het koelvloeistof verlies is inmiddels opgelost... :yes

Om heel lang verhaal kort te maken... de garage die de pomp heeft geplaatst had vergeten het afdichtringetje te vervangen en het plugje van de aftapplug die in het huis van de pomp zit vast te zetten.

Dat de olie koeler defect was is evident en was de bron van alle ellende...
Alles is nu weer in orde.. geen verbruik meer van koelvloeistof... gelukkig.

Fijne feestdagen....

Frans...
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Plaats reactie